Open vraag: nagedacht over OV fietsenstalling Abcoude? | NS Community
beantwoord

Open vraag: nagedacht over OV fietsenstalling Abcoude?


Hallo, 

Ik vroeg mij af of er wel eens nagedacht is over een OV fietspunt in Abcoude. Er zijn daar ontzettend veel toeristen en dagjesmensen die erop uittrekken om de omgeving te verkennen. Het busvervoer is daar niet altijd even easy. Wellicht interessant om eens te onderzoeken!? 

Eén klant (en alle vrienden/familie die mij opzoekt in Abcoude) heb je er in elk geval al mee geholpen ;)

icon

Beste antwoord door Laura NS 18 July 2022, 11:56

Bekijk origineel

13 reacties

Welkom op onze NS Community, Anne05. Ik ga het aankaarten! :)

Zijn er inmiddels al OV fietsen in Abcoude?

Badge +3

Zijn er inmiddels al OV fietsen in Abcoude?

Nee, helaas zijn die er niet. Breukelen heeft er wel een paar, of anders Bijlmer ArenA.

Ik zou graag nogmaals aandacht geven aan de behoefte om Abcoude een aantal OV-fietsen op het station te geven. De verbinding per trein naar het station is goed en volgens mij zijn er behoorlijk wat reizigers maar daarna is het openbaar vervoer beperkt en kom je ook niet overal, de OV-fiets zou daarin een waardevolle aanvulling zijn. Anders gezegd het is eigenlijk geen gek dat ze er niet zijn :) 

Reputatie 7
Badge

Ja @Laura NS hoe zit het nu na een jaar onderzoek? Kunnen de OV fietsen naar Abcoude komen?

Reputatie 7
Badge +3

OV-fietsen voor toeristen? Moeten ze wel een persoonlijke ov-chipkaart hebben. Of gaat dat net zo als jaren geleden in Maastricht, waar ik regelmatig mis greep, omdat stallinghouder de OV-fietsen aan toeristen zonder ov-fiets abonnement meegaf?

Het aankaarten van een gebrek aan een OV-fietslocatie is niet iets waar wij terugkoppeling op krijgen, helaas. Ik zal de wens echter nogmaals bekend maken bij mijn collega's van OV-fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Als het commercieel aantrekkelijk zou zijn om fietsen te verhuren in Abcoude was er allang een plaatselijke rijwielhandelaar in het gat in de markt gesprongen.

Maar misschien is een andere verhuurder van deelfietsen geïnteresseerd zoals https://www.deelfietsnederland.nl. Of anders aankaarten bij de gemeente De Ronde Venen of de provincie Utrecht. Je zou de suggestie om deelfietsen te plaatsen bij station Abcoude eens kunnen inzenden via https://ikfiets.nl. In de provincie Utrecht zal er wel animo zijn voor een deelfietsproject.

Op de website https://www.routesinutrecht.nl/locaties/1096562914/top-abcoude-de-witte-dame is te lezen dat Hotel de Witte Dame (in het voormalige stationsgebouw van Abcoude) een TOP (Toeristisch Overstappunt) is. Daar fietsen verhuren is misschien nog wel een realistischer idee dan OV-fietsen bij het station. 


Zowel een voordeel als nadeel van de OV-fiets is dat die alleen door reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart inclusief registratie voor het huren van een OV-fiets gehuurd kan worden. Zolang deze situatie niet wijzigt zullen toeristen zonder persoonlijke OV-chipkaart niets hebben aan een verhuurlocatie op station Abcoude.

Met de komst van OVpay zal de animo om een persoonlijke OV-chipkaart te regelen voor incidenteel met de trein reizen (bijvoorbeeld NS Flex Basis) alleen maar afnemen. Waardoor ook het aantal potentiële klanten voor de OV-fiets afneemt.

Ik zou in ieder geval niet gaan zitten wachten op NS. 

Reputatie 7
Badge +2

De verbinding per trein naar het station is goed en volgens mij zijn er behoorlijk wat reizigers maar daarna is het openbaar vervoer beperkt en kom je ook niet overal, de OV-fiets zou daarin een waardevolle aanvulling zijn. 

Voor de omvang van Abcoude wordt het dorp juist behoorlijk goed met het OV ontsloten. Een denkfout die veel reizigers maken is echter dat als je in Abcoude moet zijn je ook op station Abcoude van de trein op ander OV moet overstappen. Zelfs de gemeente Ronde Venen is daar in gestonken met hun wens voor een bus langs station Abcoude, die er nu is maar amper gebruikt wordt.

(De bus die in Abcoude langs het station rijdt sluit op Amsterdam Bijlmer ArenA op de sprinter Uitgeest-Rotterdam aan en in Breukelen op de volgende sprinter, dus op station Abcoude sta je altijd lang te wachten, waardoor je beter elders al kunt overstappen op diezelfde bus)

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zijn er tegenwoordig reisplanners die van adres tot adres kunnen plannen en slechte overstappen als in Abcoude niet laten zien. 

Gemeentes zitten vaak te slapen wanneer nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Zo had Muiden prima verbindingen toen het de bushaltes bij de P+R net buiten het centrum lagen. Toen is echter de A1 verlegd en is het P+R-terrein met de bushaltes bijna 2 kilometer verplaatst. Echt een enorme verslechtering en de toenmalige gemeente Muiden heeft gewoon niet goed naar de details voor de OV-reizigers gekeken toen de plannen gemaakt werden.

Badge +3

Abcoude is leuk maar klein. Een paar OV-fiets kluizen zouden daar zeker niet misstaan!

Waarom ook niet, als https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/bkl001 Breukelen ze wel heeft?

Je krijgt dan wel (gratis parkeren) te maken met slimme reizigers van/naar Bijlmer Arena en zo.

Al nieuws op onze vraag wanneer er OV fietsen komen op Abcoude station? Jaar geleden gevraagd. Best veel vraag naar toch?

Reputatie 6

Zoals Tomas al aangegeven heeft krijgen wij hier helaas geen terugkoppeling op, maar ik heb nogmaals doorgezet dat hier vraag naar is.

Reageer