beantwoord

OV-fiets over de grens

  • 13 February 2024
  • 29 reacties
  • 597 Bekeken

Gisteren huurde ik een OV-fiets op station Arnhem.

Terug nam ik vanuit Wesel de trein om de fiets weer in te kunnen leveren op station Arnhem.

Tot mijn grote verbazing werd ik berispt door de beide conducteurs van de VIAS-trein (A rond 21.15 uur in Arnhem). Ze vertelden dat de OV-fiets niet de grens over mocht. Ze hadden dit nagevraagd bij NS en ik was dus ‘strafbaar'. 

Ik heb dit nooit eerder gehoord. Ik huur al jarenlang regelmatig een OV-fiets in de buurt van de grens (Hengelo, Enschede, Venlo, Roosendaal) en fiets dan een eindje het buitenland in en neem vervolgens soms de trein terug. Nooit eerder heb ik daar een opmerking over gehoord.

Ik heb vanmorgen NS gebeld en daar kende men deze regel ook niet. Hebben de VIAS-conducteurs gelijk en mag de OV-fiets alleen in Nederland worden gebruikt? Of is er sprake van een misverstand?

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 13 February 2024, 13:08

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Hendrik50,

In de Productvoorwaarden OV-fiets wordt hier nergens over gesproken. Ik vermoed dus een misverstand.

Reputatie 7
Badge +4

Vierkante profielafbeelding

NS online

@NS_online

In principe mag je met een OV-fiets naar het buitenland. Let erop dat je na 3 dagen extra voor de OV-fiets betaald. Je betaald na 3 dagen dan €3,85 + €5,00 toeslag per dag. ^MF

8:57 p.m. · 17 jul. 2018

Reputatie 7
Badge +3

Om een OV-fiets in de trein mee te nemen heb je wel een fietskaartje nodig.

Reputatie 7
Badge +3

De OV-fiets heeft alleen een terugtraprem, dat is in Duitsland niet toegestaan. Je moet zowel op je voor- als achterwiel kunnen remmen. 

Reputatie 7
Badge +1

De OV-fiets heeft alleen een terugtraprem, dat is in Duitsland niet toegestaan. Je moet zowel op je voor- als achterwiel kunnen remmen. 

Mooie en terechte opmerking, maar ik denk dat zelfs in Duitsland je hier niet voor bekeurd gaat worden.

Reputatie 5

 Misschien is er een ander kaartje voor je fiets nodig in Duitsland? Of mag de fiets helemaal niet in een VIAS-Trein?

 Of mag de fiets helemaal niet in een VIAS-Trein?

fietsen mogen gewoon mee 

Hendrik50: Ik had vooraf een VRR fietskaartje gekocht. Het commentaar van beide conducteurs betrof het feit (volgens hen) dat de OV-fiets niet mee zou mogen naar het buitenland. In andere gevallen (met mijn eigen fiets) was dat VRR-fietskaartje voldoende en kreeg ik geen commentaar. 

Reputatie 7

Volgens mij staan er hier op dit forum nog mooie foto's van een OV-fiets in Tanger.

Dat is dus wel wat te ver gefietst...

Reputatie 7
Badge

Volgens mij staan er hier op dit forum nog mooie foto's van een OV-fiets in Tanger.

Dat is dus wel wat te ver gefietst...

Dat was gewoon een gepensioneerde OV-fiets die aan het buitenland verkocht is. 🙂

Badge +3

Dat was gewoon een gepensioneerde OV-fiets die aan het buitenland verkocht is. 🙂

Tja, en zelfs handremmen op gemonteerd. Volgens mij is het fake want de tekst OV-fiets lijkt er in gefotoshopt te zijn… 😄 en de verlichting ontbreekt.

Reputatie 7
Badge +3

Deze staat ook nog in het archief:

 

Zelfde fiets / fietstassen?

Badge +3

Yes.. 

 

OPNIEUW werd ik door een VIAS-conducteur aangesproken op het feit dat volgens hem de OV-fiets niet mee mag over de grens. Ik liet hem de antwoorden op het forum zien, maar volgens hem betrof het geen NS-antwoorden. Bovendien, zo zei hij, als er niet staat dat de OV-fiets niet de grens over mag, wil dat nog niet zeggen dat het wél mag. Hij belde zijn baas in Arnhem en gaf vervolgens door: “Nee, meneer, het mag absoluut niet!”

Hoe kom ik uit deze patstellling? Omreizen via Venlo? (op de Eurobahn heb je geen probleem met conducteurs die de OV-fiets verbieden). 

Reputatie 7
Badge

Met VIAS is inderdaad geen optie meer. Blijkbaar heeft hun personeel daarover instructies gekregen.

Reputatie 5

Dat moet dan wel duidelijk zijn bij NS. Omreizen via Venlo is inderdaad de beste optie.

Reputatie 7
Badge +2

Hij belde zijn baas in Arnhem en gaf vervolgens door: “Nee, meneer, het mag absoluut niet!”

Zijn baas in Arnhem? Bij VIAS? Was het dan geen Arriva controleur, want die doen de kaartcontrole op het Nederlandse stuk (en wellicht tegenwoordig vanaf Emmerich) ondersteunen omdat het VIAS-personeel geen chipkaarten kan uitlezen.

Het gaat VIAS/Arriva totaal niets aan wat een reiziger met een fiets van de NS doet. Volgens de algemene voorwaarden van VIAS/Arriva is het meenemen van een fiets toegestaan. Een OV-fiets is zonder twijfel een fiets en daarmee uit.

Ik zou een officiële klacht indienen bij VIAS/Arriva. Bij onvoldoende respons kan de OV Ombudsman wellicht helpen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar waarom zou je een OV fiets willen meenemen naar Duitsland als je er daar niet op mag fietsen?

Reputatie 7
Badge

Tja, daar zit wat in. Maar is het de taak van VIAS-personeel om daarop toe te zien? 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, daar zit wat in. Maar is het de taak van VIAS-personeel om daarop toe te zien? 

TS wilt uit de patstelling komen. Bij Vias mag de ov fiets niet mee. Hij kan omreizen via Venlo, maar dan nog ben je met een ov fiets in een land waar hij niet voldoet aan de eisen die daar gesteld worden aan een fiets. Zonde van het geld dat je voor fiets en fietskaartje kwijt bent.

Hij belde zijn baas in Arnhem en gaf vervolgens door: “Nee, meneer, het mag absoluut niet!”

Nogal vreemd dat zijn baas in Arnhem zou zitten want VIAS is een Deens-Duits bedrijf dat in Nederland niet actief is.

Wellicht levert NS/Abellio nog steeds het personeel voor het grenstraject en zit NS hier achter? Maar ook dan heeft NS niets te zeggen over de operationele werkzaamheden van de man.

Ik vermoed overigens dat het verbod wellicht te maken heeft met georganiseerde diefstal van OV-fietsen naar het buitenland en niet met dat OV-fietsen daar niet op de weg zouden mogen. De grenstrajecten met Duitsland zijn sowieso berucht om de vele criminele activiteiten. 

Reputatie 7
Badge

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je hier al ziet hoe gigantisch veel meldingen gemaakt worden over verdwaalde OV-fietsen. NS zal weinig zin hebben om fietsen op te halen in het buitenland.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed overigens dat het verbod wellicht te maken heeft met georganiseerde diefstal van OV-fietsen naar het buitenland en niet met dat OV-fietsen daar niet op de weg zouden mogen.

Zo'n verbod zou dan in de voorwaarden moeten staan en dat is niet het geval.

Ik vermoed overigens dat het verbod wellicht te maken heeft met georganiseerde diefstal van OV-fietsen naar het buitenland en niet met dat OV-fietsen daar niet op de weg zouden mogen.

Zo'n verbod zou dan in de voorwaarden moeten staan en dat is niet het geval.

Sowieso zijn de vervoersvoorwaarden op deze lijn een zaak van het VRR waar NS dat niet de exploitant is helemaal niet over gaat.

Alleen als bekend is dat er veel fietsen op deze manier worden gestolen zou de conducteur de politie kunnen waarschuwen omdat hij criminele activiteiten vermoedt.

Ik zou een klacht indienen bij VIAS danwel bij het VRR.

Reageer