Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.
NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten. De overgang naar ‘alleen betalen voor ritten’ levert NS geen financieel voordeel op: voor NS weegt echter het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder.
Veel gestelde vragen
Wat verandert er precies?
Voor alle OV-fiets abonnementhouders of nieuwe OV-fiets abonnementhouders verandert het volgende:
- Je betaalt vanaf 1 januari 2017 alleen nog voor het gebruik van OV-fiets. De abonnementskosten van 10,- euro per jaar vervallen. Per jaar wordt wel 0.01 euro ter verificatie van je bank – en persoonsgegevens afgeschreven.
- De OV-fiets ritprijs per 24 uur wordt verhoogd van 3,35 euro naar 3,85 euro per 1 januari 2017
- Zakelijke gebruikers betalen al per rit. Voor hun wordt de ritprijs per 1 januari 2017 verhoogd van 3,65 euro naar 3,85 euro per 24 uur.
Mijn abonnement wordt binnenkort verlengd. Moet ik alsnog 10 euro betalen?
Wanneer jouw abonnement tussen 3 november 2016 en 31 december 2016 wordt verlengd, brengen wij geen abonnementskosten meer in rekening.
Wat gebeurt er als ik in januari - oktober 2016 nog een nieuw OV-fiets abonnement heb afgesloten?
Alle OV-fiets klanten die tussen januari en oktober 2016 een OV-fiets abonnement hebben afgesloten of hun OV-fiets abonnement met een jaar voor 10 euro verlengd hebben, zullen vanaf 1 januari 2017 naar rato een tegemoetkoming ontvangen. Zij ontvangen daarover apart een brief. In januari sturen wij deze klanten hierover meer informatie.
Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.
Waarom moet ik mij nog steeds aanmelden als de kosten van een abonnement naar 0 euro gaan?
Omdat je bij het gebruik van een OV-fiets betaalt via een factuur met automatische incasso achteraf hebben wij je gegevens nodig. Bovendien vertegenwoordigt een OV-fiets een waarde, waarvoor we een borg hanteren. Mocht je een gehuurde OV-fiets niet terugbrengen dan incasseren wij de afgesproken borg.
Hoe kan ik mij aanmelden als nieuwe OV-fiets klant?
Ben je al NS-klant? Dan heb je een NS-abonnement en kun je je eenvoudig aanmelden via Mijn NS of ns.nl/ovfiets.
Ben je nog geen klant bij NS? Dan kun je je aanmelden via ns.nl/ovfiets, mits je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem gerust in dit topic!