Skip to main content
Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.



Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.



NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten. De overgang naar ‘alleen betalen voor ritten’ levert NS geen financieel voordeel op: voor NS weegt echter het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder.



Veel gestelde vragen



Wat verandert er precies?

Voor alle OV-fiets abonnementhouders of nieuwe OV-fiets abonnementhouders verandert het volgende:

  • Je betaalt vanaf 1 januari 2017 alleen nog voor het gebruik van OV-fiets. De abonnementskosten van 10,- euro per jaar vervallen. Per jaar wordt wel 0.01 euro ter verificatie van je bank – en persoonsgegevens afgeschreven.
  • De OV-fiets ritprijs per 24 uur wordt verhoogd van 3,35 euro naar 3,85 euro per 1 januari 2017
  • Zakelijke gebruikers betalen al per rit. Voor hun wordt de ritprijs per 1 januari 2017 verhoogd van 3,65 euro naar 3,85 euro per 24 uur.



Mijn abonnement wordt binnenkort verlengd. Moet ik alsnog 10 euro betalen?

Wanneer jouw abonnement tussen 3 november 2016 en 31 december 2016 wordt verlengd, brengen wij geen abonnementskosten meer in rekening.



Wat gebeurt er als ik in januari - oktober 2016 nog een nieuw OV-fiets abonnement heb afgesloten?

Alle OV-fiets klanten die tussen januari en oktober 2016 een OV-fiets abonnement hebben afgesloten of hun OV-fiets abonnement met een jaar voor 10 euro verlengd hebben, zullen vanaf 1 januari 2017 naar rato een tegemoetkoming ontvangen. Zij ontvangen daarover apart een brief. In januari sturen wij deze klanten hierover meer informatie.



Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?

Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.



Waarom moet ik mij nog steeds aanmelden als de kosten van een abonnement naar 0 euro gaan?

Omdat je bij het gebruik van een OV-fiets betaalt via een factuur met automatische incasso achteraf hebben wij je gegevens nodig. Bovendien vertegenwoordigt een OV-fiets een waarde, waarvoor we een borg hanteren. Mocht je een gehuurde OV-fiets niet terugbrengen dan incasseren wij de afgesproken borg.



Hoe kan ik mij aanmelden als nieuwe OV-fiets klant?

Ben je al NS-klant? Dan heb je een NS-abonnement en kun je je eenvoudig aanmelden via Mijn NS of ns.nl/ovfiets.

Ben je nog geen klant bij NS? Dan kun je je aanmelden via ns.nl/ovfiets, mits je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.



Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem gerust in dit topic!



Is dit niet een beetje dom? Waarom niet het abonnement in ere houden en mensen zonder een abonnement een hogere ritprijs laten betalen?



Zoals iMark zegt: "Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet."
Dan nog een punt. De Algemene Voorwaarden zijn uit 2011 en er wordt artikel 8 punten 2, 6 en 7 gesproken over de OV-Fietspas. Die bestaat al een tijdje niet meer. In de voorwaarden wordt ook steeds gesproken over 'pashouder'. Dat zou ik vervangen door 'abonnee'.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1431335904420/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/ov-fiets-alg-voorw-2011.pdf



Omdat er per 1 januari 2017 nogal wat wijzigt lijkt me dat een mooi moment om ook de Algemene Voorwaarden te actualiseren.
Ik kom dit jaar ongeveer op 40 x een OV-fiets uit. Dat zal bij gelijkblijvend gebruik volgend jaar ongeveer 10 euro duurder zijn. Dat is natuurlijk niet veel, maar is wel een prijsverhoging van 7%

Ik ben kennelijk een grootverbruiker in de ogen van de NS. De meeste bedrijven geven grootverbruikers een korting. De NS hanteert een tegenovergesteld beleid. Wil de NS mij kwijt als trouwe klant? Wil de NS dat ik minder gebruik maak van hun producten door het voor mij duurder te maken? Ik snap het beleid niet.
Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet.
Ik snap ook werkelijk niet waarom NS dit zo doet.

De beste oplossing zou mijn inziens zijn: Geen abonnementskosten, eerste 20 keer huren € 3,85, vanaf de 21e keer € 3,35.

Op die manier is het én toegankelijker voor incidentele gebruikers én betalen veelgebruikers precies evenveel als nu.
Klopt, deze week zijn we begonnen met de verzending van de communicatie! Excuses dat dit zo lang heeft moeten duren.
Ik verwacht dat het een eenmalig gebaar is. Om hoeveel mensen het gaat, is niet helder. Negentig procent zou er op vooruitgaan met de nieuwe regeling, het kan die andere tien procent zijn.


Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.


Per saldo zijn ze duurder uit vanaf 26 ritten. Ze krijgen nu €11,55 + €10 = €21.55 lagere kosten. Ik heb geen idee hoeveel klanten meer dan 26 ritten per jaar maken.



Een gestaffelde compensatie lijkt me een beter idee. Dus bij meer dan 20 ritten 3 ritten cadeau en bij meer dan 40 ritten 6 ritten cadeau etc.
Dat klopt, Thom. De OV-fiets klanten die meer dan 20 keer per jaar een OV-fiets huren, ontvangen van ons drie gratis OV-fiets ritten.
Uit de e-mail van vanmiddag:



Zoals u weet betaalt u per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. U maakt veel gebruik van OV-fiets en dat stellen wij op prijs. Daarom komen wij u graag tegemoet.



3 gratis OV‑fietsritten

Als blijk van waardering krijgt u van ons 3 OV‑fietsritten cadeau. Deze ritten komen automatisch op uw OV‑chipkaart te staan en worden dus niet gefactureerd. Het enige dat u hoeft te doen, is er voor 1 augustus 2017 van te profiteren!

Op zich is die regeling redelijk. Het viel me echter op dat ik kortgeleden in 2017 nog een tientje afgeschreven zag. Ik vond het wat vreemd maar ik neem dan maar aan dat het in zijn geheel wordt teruggestort. Voor mij als kleine gebruiker is het een voordeel dat ik geen abonnementskosten meer betaal.



Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.
Absoluut mee eens, Thom.



Wanneer je abonnementskosten over 2017 hebt betaald zullen wij dit naar ratio terug betalen. Bijvoorbeeld: heb je 19 maart 2016 10 euro abonnementsgeld betaald, dan krijg je de maanden januari en februari 2017 plus 18 dagen van maart terugbetaald. Wij zullen dit in de maand februari terugstorten.



Iedere OV-fiets klant die na februari nog geen vergoeding heeft gehad, kan zich bij ons melden, ook via dit forum. Dit mag in dit topic of door mij een privébericht te sturen. Dan ga ik er direct achteraan.
Het lijkt me goed dat er ook meer helderheid wordt verschaft over de afgeschreven tientjes en wat daarmee gebeurt.
Als veelgebruiker ben ik kritischer geworden op het gebruik van een OV-fiets. Met abonnement van €10,= pakte ik er vanwege het gemak er ook een voor ritten die met bus en/of tram iets goedkoper zouden zijn geweest. Vandaag heb ik voor het eerst op een traject waar ik normaal een OV-fiets voor huurde dit niet gedaan, maar gekozen voor de bus.
Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.




Zojuist een mailtje gehad, maarliefst 3 ritten cadeau!!

48 x 4 x 0,50 = EUR 96 extra kwijt per jaar, en EUR 11,55 compensatie!



Zo is het niet meer te verantwoorden een OV-fiets te gebruiken naar je baas toe..

Koop een fiets (tweedehands, of zelfs nieuw), en met gratis stallen heb je het er zo uit.
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. :(

Wees blij dat er mail kwam. Ik heb helemaal niets ontvangen terwijl ik een OV fiets abonnement heb.
dit gaat er weer net langsheen. ik snap de regelingen wel, maar snap niet WAAROM de ns in JANUARI 2017 een nota stuurt, waarin ze aankondigt dat er tweemaal 20 euro geincasseerd gatt worden voor abonnementsgeld dat afgeschaft is.
Ik kreeg de factuur ook. Dan staat er: Het kan gaan om een debet- een creditfactuur. Per november is er geen tientje afgeschreven en voor dit jaar zou het gratis zijn. Alles wordt echter automatisch af- of bijgeschreven volgens de brief, dus we wachten vrolijk af. Over zeven dagen weten we meer, althans volgens de brief.

Tja.
ik krijg vandaag 9 januari 2017 een factuur van 2 maal eur 10,00 voor 2 ov-fietsabonnementen.

weliswaar voor de periode vanaf 1nov2016, maar toch .

de ns wil nu incasseren en dan later weer terugbetalen, of zo. heel vreemd

bovendien maak ik zeker meer dan 20 ritten per jaar en is deze wijziging dus ongunstig voor mij.
vandaag (9 jan) krijg ik een rekening van 10 euro van ns voor het ov fiets abonnement. Dat moet toch een vergissing zijn? Zie dit bericht:



Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.



Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?

Bedankt. Ik zag nu wel dat het abonnement zelf wel al voor 3 november was ingegaan.


Ik wordt een beetje moe van de NS. Gaan ze de incidentele reiziger het naar de zin maken ten koste van de vaste klanten die veel van hun dienst gebruik maken. Hoe meer je de OV-fiets gebruikt hoe ongunstiger het wotrdt.

Super, dankuwel. Het is wellicht fijn ook voor andere reizigers, om dit helder ook te benoemen bij het Flex abonnement. Ik had deze informatie helaas gemist.


Uw OV-fietsabonnement is beëindigd omdat OV-fiets al is inbegrepen bij NS Flex. U kunt dus nog altijd OV-fietsen huren zoals u gewend bent. De kosten hiervoor zullen op de maandelijkse factuur komen te staan.


 

Kan ik nu alsnog met een OV fiets reizen? 

 

Ja, dat kan.

Met NS Flex heeft u geen OV-fiets abonnement meer nodig. Welk abonnement u aan heeft staan op uw Flex maakt daarbij niet uit.


Reageer