Sticky

Wijziging OV-fiets

  • 27 oktober 2016
  • 67 reacties
  • 13977 Bekeken

Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.

Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.

NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten. De overgang naar ‘alleen betalen voor ritten’ levert NS geen financieel voordeel op: voor NS weegt echter het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder.

Veel gestelde vragen

Wat verandert er precies?
Voor alle OV-fiets abonnementhouders of nieuwe OV-fiets abonnementhouders verandert het volgende:
  • Je betaalt vanaf 1 januari 2017 alleen nog voor het gebruik van OV-fiets. De abonnementskosten van 10,- euro per jaar vervallen. Per jaar wordt wel 0.01 euro ter verificatie van je bank – en persoonsgegevens afgeschreven.
  • De OV-fiets ritprijs per 24 uur wordt verhoogd van 3,35 euro naar 3,85 euro per 1 januari 2017
  • Zakelijke gebruikers betalen al per rit. Voor hun wordt de ritprijs per 1 januari 2017 verhoogd van 3,65 euro naar 3,85 euro per 24 uur.

Mijn abonnement wordt binnenkort verlengd. Moet ik alsnog 10 euro betalen?
Wanneer jouw abonnement tussen 3 november 2016 en 31 december 2016 wordt verlengd, brengen wij geen abonnementskosten meer in rekening.

Wat gebeurt er als ik in januari - oktober 2016 nog een nieuw OV-fiets abonnement heb afgesloten?
Alle OV-fiets klanten die tussen januari en oktober 2016 een OV-fiets abonnement hebben afgesloten of hun OV-fiets abonnement met een jaar voor 10 euro verlengd hebben, zullen vanaf 1 januari 2017 naar rato een tegemoetkoming ontvangen. Zij ontvangen daarover apart een brief. In januari sturen wij deze klanten hierover meer informatie.

Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.

Waarom moet ik mij nog steeds aanmelden als de kosten van een abonnement naar 0 euro gaan?
Omdat je bij het gebruik van een OV-fiets betaalt via een factuur met automatische incasso achteraf hebben wij je gegevens nodig. Bovendien vertegenwoordigt een OV-fiets een waarde, waarvoor we een borg hanteren. Mocht je een gehuurde OV-fiets niet terugbrengen dan incasseren wij de afgesproken borg.

Hoe kan ik mij aanmelden als nieuwe OV-fiets klant?
Ben je al NS-klant? Dan heb je een NS-abonnement en kun je je eenvoudig aanmelden via Mijn NS of ns.nl/ovfiets.
Ben je nog geen klant bij NS? Dan kun je je aanmelden via ns.nl/ovfiets, mits je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.

Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem gerust in dit topic!


67 reacties

Reputatie 4
Is dit niet een beetje dom? Waarom niet het abonnement in ere houden en mensen zonder een abonnement een hogere ritprijs laten betalen?

Zoals iMark zegt: "Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet."
Ik kom dit jaar ongeveer op 40 x een OV-fiets uit. Dat zal bij gelijkblijvend gebruik volgend jaar ongeveer 10 euro duurder zijn. Dat is natuurlijk niet veel, maar is wel een prijsverhoging van 7%
Ik ben kennelijk een grootverbruiker in de ogen van de NS. De meeste bedrijven geven grootverbruikers een korting. De NS hanteert een tegenovergesteld beleid. Wil de NS mij kwijt als trouwe klant? Wil de NS dat ik minder gebruik maak van hun producten door het voor mij duurder te maken? Ik snap het beleid niet.
Badge +3
Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet.
Badge +3
Dan nog een punt. De Algemene Voorwaarden zijn uit 2011 en er wordt artikel 8 punten 2, 6 en 7 gesproken over de OV-Fietspas. Die bestaat al een tijdje niet meer. In de voorwaarden wordt ook steeds gesproken over 'pashouder'. Dat zou ik vervangen door 'abonnee'.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1431335904420/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/ov-fiets-alg-voorw-2011.pdf

Omdat er per 1 januari 2017 nogal wat wijzigt lijkt me dat een mooi moment om ook de Algemene Voorwaarden te actualiseren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap ook werkelijk niet waarom NS dit zo doet.
De beste oplossing zou mijn inziens zijn: Geen abonnementskosten, eerste 20 keer huren € 3,85, vanaf de 21e keer € 3,35.
Op die manier is het én toegankelijker voor incidentele gebruikers én betalen veelgebruikers precies evenveel als nu.
Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.

Waarom kan ik dit niet geloven? Dus u stelt dat voor de huidige 90% OV fietsers het goedkoper word door deze verandering?

Nogmaals ik kan dit niet geloven. Ik ben ook bang dat als we hier een poll aanmaken en het de klanten vragen er 90% zal zijn die zal aangeven juist duurder uit te zijn.

Evengoed is het misschien wel slim voor de NS om de huur van de fietsen te verhogen en de 10 euro per jaar weg te halen. Meer mensen zullen dan een fiets pakken en per fiets zal de NS dan meer verdienen.

Net alsof doen dat het beter is voor de klanten vind ik wel een heel mooi verkoop verhaal!
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!


Oh ik heb een keer een fiets terug gebracht in Utrecht. Zijn ze hem kwijt geraakt en hadden ze hem niet uitgechecked! Krijg ik me toch een dikke rekening binnen voor een nieuwe fiets wil je niet weten! Na hoop gedoe is de rekening kwijt gescholden. Geen echte "sorry" of gratis rit. Niks... gewoon DOEI.

Eigenlijk had ik mezelf een hoop tijd kunnen besparen door gewoon te betalen. Toch geld zat.
Badge +3
Ouwe koeien @iCQ de abonnementskosten (€10) voor OV-fiets zijn afgeschaft dus je betaalt nu (al jaren dus) iets meer per fiets per dag om te huren. Gratis huren heeft nooit bestaan.

Na hoop gedoe de rekening kwijtgescholden wegens niet 'teruggebracht' is een systeemfoutje geweest dus. Niet te druk over maken.

Vandaag nog zoiets bij de AH, ik stop tig flessen in een automaat en er komt geen embellagebonnetje uit! Medewerker vond het allemaal prima en schreef een bonnetje met de hand uit voor me, na even controleren of ik wel gelijk had (flessen op de band).

Automaat vervolgens buiten werking gezet en veel boze mensen die ook eigenlijk nog statiegeld wilden. Gelukkig was de medewerker er nog, al zei die "ja maar dit ga ik niet heel de avond doen, kom morgen maar terug als het ding weer werkt!"
Als nieuwe beleid maar niet betekent dat je vaker misgrijpt. Gebeurt gelukkig niet vaak maar is me toch al twee keer overkomen en dan loopt je planning lelijk vast.
Verbeter aub ook even de schrijffout fiets vertegenwoordigt een waarde (ipv vertegenwoordigd)
Reputatie 7
Badge +2
Helaas behoor ik tot die 10% en ben dus per saldo onvoordeliger uit. Tel daar bij op dat ik een paar keer mis heb gegrepen, de fietsen die ik de laatste paar jaar had in slechte staat waren..... klant van het 1e uur......over op de vouwfiets?
Reputatie 7
Badge +3
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ...
Reputatie 7
Badge +2
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ... NS maakt onderscheid tussen zakelijke en niet zakelijke klanten. De forens heeft vaak een zakelijk abonnement met andere voorwaarden of zet een eigen fiets op een station. De overige OV-fietsgebruikers zijn mensen zoals jij die misschien soms een fiets huren of zoals ik minstens 1x per 2 weken
Badge
@AVE PaG: dank voor de oplettendheid! Is aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op.
In dit artikel staat dit heel anders omschreven:
Volgens NS toont onderzoek aan dat een abonnementsprijs een drempel opwerpt voor incidentele gebruikers. Negentig procent van die gebruikers maakt minder dan twintig ritten per jaar en is met de verhoogde ritprijs van 3, 35 naar 3,85 euro per dag zonder abonnementsgeld goedkoper uit.

Is het nou 90% van álle ov-fiets-gebruikers of 90% van de incidentele gebruikers?
@mrfreeze: Het gaat om (meer dan) 90% van alle gebruikers van de OV-fiets. Overigens gaat het hier alleen om particuliere klanten, niet om klanten met een zakelijk abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten.

Ik kwam net dit artikel tegen.
Hierin wordt geklaagd over het feit dat de ov-fietsen zo weinig beschikbaar zijn.

Wel overweegt NS het abonnement voor de OV-fiets (nu 10 euro per jaar) gratis te maken, en de huurprijs per rit (nu 3,35 euro) te verhogen. “Puur uit klantgemak.”

Maar zal het aantal potentiële gebruikers daardoor juist niet extra toenemen? Dat verwacht NS niet, zegt Koetsier.


Beste NS, willen jullie met deze verandering nou méér of mínder ov-fiets-gebruikers? 😃
@mrfreeze We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe Manager Public Relations. Die zegt doodleuk dat NS niet verwacht dat dit voor meer potentiële gebruikers zorgt.
We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet ;-)
Toegankelijker maken, maar je hebt nog steeds een persoonlijke OV-kaart nodig en iDeal om te kunnen betalen.

Je kan voor de meeste NS abonnementen ook een telefonische machtiging geven als je een IBAN-rekening hebt. Dit is blijkbaar niet van toepassing op OV-fiets.

Ik dacht dat OV stond voor "openbaar vervoer"? Dus niet enkel voor reizigers met een persoonlijke kaart, maar voor iedereen die een ritje wil betalen. Zoals families die enkel over een anonieme kaart beschikken of bv. buitenlanders die een plek met de fiets willen verkennen.

Als je OV-fiets echt toegankelijk wil maken, zorg dan dat je de fietsen bv. gewoon met je Visakaart uit een kluis of met cash aan een bemande OV-fietslocatie kunt ontlenen. Van een Visakaart kan je ook een borg inhouden die je nadien terug geeft.
Reputatie 7
Badge +4
Een persoonlijke chipkaart heeft als voordeel dat de huurder van een fiets te achterhalen bij calamiteiten. Dat kan niet bij een anonieme kaart. Dat gaat mis met 'slimme' huurders en er verdwijnen fietsen. Tel uit je verlies want als huurder draai je voor die kosten op. Het model van ov-fiets is, dat je huurt met minimale rompslomp. Het systeem van een borg bestaat bij de reguliere verhuurder. Verder heeft ook lang niet iedereen een creditcard. Het is te tijdrovend en te duur. Deze beide mogelijkheden zie ik niet ingevoerd bij ov-fiets.


Het markeringprincipe is snel, efficiënt, fraudonvriendelijk en (daardoor) goedkoop fietsen verhuren.

Het is aangekondigd dat de veelhuurders wat tegemoet gekomen zal worden, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Vandaag is er bij mij èn abonnementsgeld voor ovfiets afgeschreven èn heb ik een mail ontvangen van ovfiets dat abonnementskosten niet meer nodig zijn. Uiteindelijk heb ik dan toch weer betaald, dus ik vind het tegenstrijdig. Waarom wordt er toch abonnementsgeld geind?
Reputatie 7
Badge +4
Is er inderdaad een tientje geïnd? De toezegging van NS was, dat dit zou worden teruggestort. Als uw rekening voor een cent is belast dan is dat alleen ter controle van uw bankaccount.

Mogelijk kan een moderator helderheid verschaffen over wat er in uw geval precies aan de hand is.

Aanvulling: Ik heb even in de mail gekeken en het zou inderdaad per januari ingaan. Het is mogelijk om administratieve redenen maar handig is anders. Mogelijk is dat een verklaring. iMark was me voor en ik verwijs u naar zijn reactie hieronder.
Badge +3
Dat is inderdaad een nogal onnozel van NS. Ze hadden alleen het verificatiebedrag van €0,01 moeten incasseren. Het lijkt me weer typisch een geval van het groot-bedrijf-syndroom': de ene afdeling (incasso's) heeft geen idee wat de andere afdeling (abonnementsvormen) heeft besloten.

Ik kreeg op 17 november een e-mail van NS met nadere verklaringen over mijn abonnement dat per 1 oktober 2016 was verlengd:
"U heeft in 2016 uw OV-fietsabonnement met NS OV-fiets B.V. een jaar verlengd. We hebben goed nieuws voor u. Vanaf 1 januari 2017 rekenen wij voor OV-fiets geen abonnementskosten meer. Voor u betekent dit dat u per direct al geen abonnementskosten meer betaalt. Over eventueel teveel betaald abonnementsgeld voor OV-fiets ontvangt u van ons een tegemoetkoming. Hierover ontvangt u automatisch bericht in januari 2017."
Badge +3
Nog een aanvulling. Eerder in het jaar werd gesproken over wijzigingen per 1 januari 2017. Nu blijkt het eerder ingegaan te zijn en heeft NS al vrolijk de prijsverhoging van €3,35 naar €3,85 doorgevoerd die volgens eerdere berichten pas per 1 januari 2017 zou zijn. Bron: http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html



Ik kan er niets anders van maken dan dat we hier met administratief broddelwerk en een te vroeg doorgevoerde prijsverhoging te maken hebben. In de e-mail van 17 november beweerde NS nog het volgende:
"U betaalt vanaf nu alleen nog voor het gebruik van de OV-fiets. De kosten van een ritprijs bedragen tot 1 januari 2017 € 3,35 per 24 uur. Daarna bedraagt de ritprijs van een OV-fiets € 3,85 per 24 uur."
iMark, ik zou het waarderen als die negativiteit van je op het forum eindelijk een keertje minder wordt. Het bepaalt al gauw de sfeer van een topic. Ik heb je dit vaker moeten vragen. Dingen kunnen ook op een normale manier (zie Thom) worden genoemd.

Smuchall, het lijkt me goed dat ik even met jou meekijk. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw naam en adres? Dat kun je doen door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.

Reageer