Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 235 reacties
  • 10259 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

235 reacties

Reputatie 1

Deze verandering lijkt niet doordacht en is zeer discriminerend.
1. Moet iedereen hiervoor een moderne smartphone met NFC hebben (en hoe wordt de boeking aan de telefoon gekoppeld om deze contactloos te maken?)?
2. Wat doe je op stations die geen QR-codes kunnen lezen en alleen contactloze lezers hebben?
3. Hoe zit het met de ouderen die misschien niet computervaardig zijn of een handicap hebben, of iemand die misschien geen moderne telefoon heeft (of wat er gebeurt als de batterij van je telefoon leeg is!)
4. Moet u dit voor elke reis en elke dag doen? En vereist elk gebruik een nieuwe code? (Als ik bijvoorbeeld dezelfde dag van A naar B reis met de NS en vervolgens van C terug naar A, heb ik dan 2 verschillende codes nodig?)
5. Zeer onvriendelijk voor degenen die geen Nederlands spreken of van buiten NL komen.

Ik heb twee minderjarige kinderen, die wel eens met mij meereizen met hun eigen OV-chipkaart. Reuze makkelijk … achteraf betalen via automatisch bijstorten van het saldo … reizen en uitstappen wanneer en waar we willen … nu moet ik dus op voorhand een ticket met vaststaande bestemming kopen via de website …. want ik moet die betalen en ik ga dus echt geen eigen NS-account voor hen aanmaken, of het het via hun eigen minderjareninternetbankieren-app laten betalen … echt .. klamntonvriendelijke achteruitgang ! 

Zelfde hier. Ik heb net van de ene de kaart in Mijn NS toegevoegd. Ik kan op mijn kaart een Samenreiscode aanvragen en dan op zijn kaart klikken en daar de code plakken. Het werkt nu alleen niet omdat er geen abonnement op die kaart staat. Ik denk dat als er Flex Basis op zou staan (voor Flex Dal Voordeel gaan ze te weinig mee, denk ik), dat de code dan wel geaccepteerd zou worden. 
Ik denk dat ik het zo moet gaan doen.
Jammer van die 10 euro per kaart, maar volgens mij hebben we sowieso iedere keer al te veel betaald doordat we nooit een jongerendagkaart hebben genomen. Ik zag vandaag pas dat die er was, terwijl ik toch echt wel al vaker heb rondgekeken nadat ze 12 werden :-s

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat als er Flex Basis op zou staan (voor Flex Dal Voordeel gaan ze te weinig mee, denk ik), dat de code dan wel geaccepteerd zou worden. 
Ik denk dat ik het zo moet gaan doen.
Jammer van die 10 euro per kaart,

Even een tip, tot en met 10 maart 2024 is Flex Dal Voordeel te bestellen voor maar €2,50 per maand voor 3 maanden. Na 1 maand kunt u het wijzigen naar Flex Basis, u hoeft het niet 3 maanden te hebben. U betaalt dan geen €10 per kaart, maar slechts €2,50 als u het direct op de eerste dag dat het kan wijzigt naar Basis. Maar voor langere reizen is een Jongerendagkaart vaak voordeliger, al kan daar niet mee worden doorgereist in de spits wanneer de reis in de daluren is begonnen en is die alleen geldig bij NS. 

 

Slechte aanpassing dit.

Het wordt voor samen reizigers die bij mij meestal behoren tot de vergrijzing van NL, echt GEDEMOTIVEERD om met de trein te reizen.

 Dit idee mag meteen op de schop! Lekker gewoon via de automaat, zoals het altijd was.

Geen gezeik of gedoe, makkelijk en snel.

Of laat die manier gewoon ook nog mogelijk zijn. Zodat de reizigers zelf kunnen kiezen wat ze prettig vinden.

Ik ben echt enorm tegen deze nieuwe manier. 

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Reputatie 1

Waardeloos. Wij, 2 ouderen met 1 telefoon zonder betaalfunctie en 2 gewone chipkaarten waarvan 1 een abonnement bevat, kunnen hier niks mee. Iets wat fijn en handig geregeld was, wordt om zeep geholpen. Daarnaast: hoezo agressie verminderen….?? Dit levert alleen maar meer problemen op. Bovendien het feit dat het bedrijf alles wil registreren/weten, staat me buitengewoon tegen.

En dan nog maar even het volgende: gewoon een mailadres voor een klacht, blijkt ook niet meer te bestaan. Nog een keer waardeloos dus.

Dit is geen vooruitgang, maar razendsnelle achteruitgang.

Ik heb twee minderjarige kinderen, die wel eens met mij meereizen met hun eigen OV-chipkaart. Reuze makkelijk … achteraf betalen via automatisch bijstorten van het saldo … reizen en uitstappen wanneer en waar we willen … nu moet ik dus op voorhand een ticket met vaststaande bestemming kopen via de website …. want ik moet die betalen en ik ga dus echt geen eigen NS-account voor hen aanmaken, of het het via hun eigen minderjareninternetbankieren-app laten betalen … echt .. klamntonvriendelijke achteruitgang ! 

Die kunnen beter een Jongerendagkaart kopen. Dat is veel goedkoper. 

Ik heb een flex abonnement met het dal voordeel product en koop geregeld kaartjes voor anderen via de NS app zodat zij met mij kunnen meereizen met 40% korting. Meestal is dit voor buitenlands bezoek zonder NS app of ov chipkaart. Ik zag dat ik vanochtend geen kaartjes met korting (40%) meer kon kopen in de NS app (alleen vol tarief kwam op). Dat is wel super onhandig. Wordt dit nog aangepast?

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Ik heb iets soortgelijks. Via MijnNS op een laptap krijg ik wel een samenreiscode, maar in de app (tot de meest recente versie bijgewerkt) staat “Samenreiskorting is niet beschikbaar of nodig met jouw abonnement”.

Deze verandering lijkt niet doordacht en is zeer discriminerend.
1. Moet iedereen hiervoor een moderne smartphone met NFC hebben (en hoe wordt de boeking aan de telefoon gekoppeld om deze contactloos te maken?)?
2. Wat doe je op stations die geen QR-codes kunnen lezen en alleen contactloze lezers hebben?
3. Hoe zit het met de ouderen die misschien niet computervaardig zijn of een handicap hebben, of iemand die misschien geen moderne telefoon heeft (of wat er gebeurt als de batterij van je telefoon leeg is!)
4. Moet u dit voor elke reis en elke dag doen? En vereist elk gebruik een nieuwe code? (Als ik bijvoorbeeld dezelfde dag van A naar B reis met de NS en vervolgens van C terug naar A, heb ik dan 2 verschillende codes nodig?)
5. Zeer onvriendelijk voor degenen die geen Nederlands spreken of van buiten NL komen.

Deze wijziging is uitstekend doordacht en zeer effectief om de duizenden fraudeurs te bestrijden.

  1. Nee, een smartphone is niet nodig. Je kunt gewoon een e-ticket kopen met de code en die printen.
  2. Je hoeft niet in te checken met een e-ticket, dus dan kon je gewoon doorlopen.
  3. Je hebt geen telefoon nodig. Ouderen 
  4. Ja
  5. De NS website is er ook in het engels.

Indien je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent dan staat waarschijnlijk het Mijn NS account niet goed gekoppeld aan het account in ons systeem met het abonnement. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken. Vaak kan je dan ook niet je abonnementen beheren of je facturen inzien.

Ik heb een flex abonnement met het dal voordeel product en koop geregeld kaartjes voor anderen via de NS app zodat zij met mij kunnen meereizen met 40% korting. Meestal is dit voor buitenlands bezoek zonder NS app of ov chipkaart. Ik zag dat ik vanochtend geen kaartjes met korting (40%) meer kon kopen in de NS app (alleen vol tarief kwam op). Dat is wel super onhandig. Wordt dit nog aangepast?

Je kunt zelf een code genereren en daarmee kaartjes met korting kopen. Als dat nu niet kan, zou ik de website proberen. Dit zou gewoon mogelijk moeten blijven.

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een flex abonnement met het dal voordeel product en koop geregeld kaartjes voor anderen via de NS app zodat zij met mij kunnen meereizen met 40% korting. Meestal is dit voor buitenlands bezoek zonder NS app of ov chipkaart. Ik zag dat ik vanochtend geen kaartjes met korting (40%) meer kon kopen in de NS app (alleen vol tarief kwam op). Dat is wel super onhandig. Wordt dit nog aangepast?

Je moet een code genereren. Maar kans is groot dat iemand met abonnement geen samenreiskaartje in de app kan kopen voor een ander.

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Of NS doet eerst gewoon zijn huiswerk en zorgt ervoor dat het koppelen van een samenreiziger met een hoofdreiziger gewoon bij de kaartautomaat kan, door (naar keuze van de reiziger) beide kaarten te scannen óf een koppelcode in te voeren. 

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Of NS doet eerst gewoon zijn huiswerk en zorgt ervoor dat het koppelen van een samenreiziger met een hoofdreiziger gewoon bij de kaartautomaat kan, door (naar keuze van de reiziger) beide kaarten te scannen óf een koppelcode in te voeren. 

Beide kaarten scannen maakt frauderen nog steeds erg makkelijk. Volgens de NS zijn er circa 350.000 fraudeurs per jaar. Wat precies het probleem is van mijn optie is mij niet duidelijk. Het gaat om een hele kleine groep mensen zonder smartphone. Zonder smartphone kun je ook geen koppelcode toegestuurd krijgen, dus dan koop je het best gewoon een e-ticket.

‘vroeger’ was treinen heerlijk simpel: kreeg je zin om ergens heen te gaan, dan pakte je je fiets uit het schuurtje, je fietste een paar minuten naar het station, kocht even een kaartje en stapte binnen 10 minuten nadat je thuis zin had gekregen om weg te gaan, je trein in. Tegenwoordig moet je lang van te voren al weten wanneer je ‘zin’ gaat krijgen om eens lekker de trein te pakken, want thuis moet je eerst nog een oerwoud van webpagina's doorlezen, alle opties overwegen, bijbehorende voorwaarden lezen, keuzes maken, en daarna diverse actie(s) ondernemen voordat je überhaupt zover komt dat je je fietsje kunt gaan pakken. Beste NS, veel mensen zijn afhankelijk van het vervoer wat jullie bieden. Jullie maken het voor veel mensen veel te ingewikkeld! Stop met voortdurend nieuwe dingen bedenken en mijn reisplezier vergallen door weer een nieuwigheid van de NS! Ik red mij wel, hoor, nog wel, maar leuk is het beslist niet meer. En ik houd mijn hart vast voor de steeds groter wordende groep mensen, die jullie voortdurende stroom wijzigingen van  reistarieven en -voorwaarden niet meer kunnen bijbenen....

‘vroeger’ was treinen heerlijk simpel: kreeg je zin om ergens heen te gaan, dan pakte je je fiets uit het schuurtje, je fietste een paar minuten naar het station, kocht even een kaartje en stapte binnen 10 minuten nadat je thuis zin had gekregen om weg te gaan, je trein in. Tegenwoordig moet je lang van te voren al weten wanneer je ‘zin’ gaat krijgen om eens lekker de trein te pakken, want thuis moet je eerst nog een oerwoud van webpagina's doorlezen, alle opties overwegen, bijbehorende voorwaarden lezen, keuzes maken, en daarna diverse actie(s) ondernemen voordat je überhaupt zover komt dat je je fietsje kunt gaan pakken. Beste NS, veel mensen zijn afhankelijk van het vervoer wat jullie bieden. Jullie maken het voor veel mensen veel te ingewikkeld! Stop met voortdurend nieuwe dingen bedenken en mijn reisplezier vergallen door weer een nieuwigheid van de NS! Ik red mij wel, hoor, nog wel, maar leuk is het beslist niet meer. En ik houd mijn hart vast voor de steeds groter wordende groep mensen, die jullie voortdurende stroom wijzigingen van  reistarieven en -voorwaarden niet meer kunnen bijbenen....

Nee hoor. Je kunt gewoon inchecken met je OV-chipkaart, geen enkel probleem. Dat is nog makkelijker dan een kaartje kopen. En met een abonnement is het helemaal makkelijk. Slechts € 2,50 per maand voor 40% korting in de daluren en na drie maanden € 5,60.

Waarom moet dit allemaal zo moeilijk. Ik reis vaak mee met mijn vriendin die 80 is. Ze heeft geen smartphone en ook geen computer. Hoe moet zij dit doen??????

Ook gaat het spontaan even samen de trein pakken en zomaar ergens heen gaan er echt vanaf.

Er zijn op dit moment als zoveel oudere die dit echt niet gaan snappen. Waarom houdt NS geen rekening met een steeds grotere groep oudere.

Ik vind dit een hele slechte zaak.

 

John

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Of NS doet eerst gewoon zijn huiswerk en zorgt ervoor dat het koppelen van een samenreiziger met een hoofdreiziger gewoon bij de kaartautomaat kan, door (naar keuze van de reiziger) beide kaarten te scannen óf een koppelcode in te voeren. 

Beide kaarten scannen maakt frauderen nog steeds erg makkelijk. Volgens de NS zijn er circa 350.000 fraudeurs per jaar. Wat precies het probleem is van mijn optie is mij niet duidelijk. Het gaat om een hele kleine groep mensen zonder smartphone. Zonder smartphone kun je ook geen koppelcode toegestuurd krijgen, dus dan koop je het best gewoon een e-ticket.

Het doel van een kaartautomaat is dat je daar vervoersbewijzen kunt kopen. Er is geen enkele goede reden om kaartjes met Samenreiskorting daar niet beschikbaar te maken.

Beide kaarten scannen is juist minder fraudegevoelig dan een code, omdat je een code digitaal kunt verspreiden, terwijl voor het scannen van beide kaarten de OV-chipkaart van de hoofdreiziger fysiek aanwezig moet zijn op de plaats waar de samenreiziger een kaartje koopt. Het heeft alleen de onwenselijke beperking dat dat niet kan als de samenreiziger halverwege bij de hoofdreiziger in de trein wil stappen.

Beste heer Haverkamp,

U negeert de intentie van mijn bericht. Jammer. Zoals ik al schreef, ik red mij wel. Ik trein al meer dan 45 jaar, ben intelligent en digitaal vaardig. In mijn 45 jaar treinen reisde ik, alleen of samen met anderen, met allerlei kaartsoorten en abonnementen: OV-jaarabonnement, voordeelurenabonnement, enkeltje, retourtje, mijn kinderen met railrunners, OV fietsen, enz.  Ik weet dus heus wel dat ik nog steeds een los kaartje kan kopen.  Leest u mijn bericht nogmaals, en probeer de intentie ervan te doorgronden: de NS maakt het treinreizen steeds ingewikkelder. U jaagt mensen de trein uit, in plaats van dat u ze verwelkomt. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Beide kaarten scannen maakt frauderen nog steeds erg makkelijk. Volgens de NS zijn er circa 350.000 fraudeurs per jaar. Wat precies het probleem is van mijn optie is mij niet duidelijk. Het gaat om een hele kleine groep mensen zonder smartphone. Zonder smartphone kun je ook geen koppelcode toegestuurd krijgen, dus dan koop je het best gewoon een e-ticket.

 

Bijna 1000 ‘fraudeurs’ per dag? Ik heb fraudeurs tussen haakjes, omdat ik denk dat er ook mensen tussen zitten die samenreiskorting niet snappen. Mensen die zo’n kaartje kopen die zelf een kortingsabonnement hebben en denken dat ze om korting te krijgen dat kaartje moeten kopen. Samenreizenden die beiden het kaartje kopen. Etc. En dan 1000 per dag, terwijl ik bijna nooit een conducteur zie controleren en nog nooit een boete heb zien geven?

 

Badge +3

Hier kwam die mail zelfs twee keer. Geen spoor van een blokje samenreiskorting in de app overigens, terwijl er geen updates beschikbaar zijn.

Bij mij in de app wel. Op een kaart met Flex Dal Voordeel staat er dat Samenreiskorting niet beschikbaar of nodig is, en op een kaart met Flex Basis kan ik het gewoon aanzetten zonder code.

App versie 7.27.1 (Android) dus up-to-date.

Edit: het tegeltje voor het delen van een code in de app staat helemaal onderaan, je kunt dit eventueel naar boven slepen door het ingedrukt te houden.

Reputatie 1

Wat een ingewikkelde maatregel.  En idioot dat dit niet meer bij de automaat kan. Daarnaast  wordt je nu verplicht om je persoonsgegevens in te vullen en een kaart online te kopen. Ik vraag me af wat de ACM hiervan vindt dat je niet meer anoniem kan rieizen.

Op deze manier jaag je mensen uit de trein!!!!

 

Reageer