Skip to main content

Goedemorgen, 

 

Een vraag. Een kennis van mij, werkzaam bij een Europese spoorvervoerder, is van plan om komende maand een weekje door Nederland te reizen. Hij wil hierbij gebruik maken van de FIP-kaarten voor spoorwegpersoneel, om ofwel (bijna) gratis ofwel tegen een fikse korting te mogen reizen met NS. 

Nu zijn er wat punten waarop hij het onduidelijk vond hoe dit werkt bij NS:

Zo geeft de site van NS international geen informatie wat betreft de manier waarop hij grensoverschrijdende tickets met de 50% FIP-korting kan bestellen. Ook was het nog niet duidelijk of hij een toeslagkaart moet kopen om 1e klas te reizen, of dat de FIP standaard 1e klas reisrecht geeft. Nu geloof ik dat hij vanuit werk een eigen web-portal heeft voor FIP-gerelateerde handelingen en aankopen, maar ik kan dit als derde uiternaard niet inzien.

Bij deze de vraag of iemand ons verder wil informeren! Alvast bedankt!

Nog even een (zeer late) update - de reis van mijn kameraad is goed geslaagd, ik ben zelf voor een deel meegereist en heb begrepen dat hij moeiteloos op elke reis gebruik heeft kunnen maken van 1e klas. Hij was vooral zeer te spreken over de Koploper-treinstellen met zeszits-coupés die kwa comfort niet onderdoen voor andere Europese intercity's. 

Wel bleek een groot deel van het NS-personeel niet of nauwelijks bekend te zijn met het FIP-programma, Dit vond ik opmerkelijk, aangezien zij hier zelf ook recht op moeten hebben. Het leidde tot wat onduidelijkheid - een enkeling had zelfs het vermoeden dat er geen sprake was van een geldig vervoersbewijs en moest telefonisch contact zoeken met hun manager om zich te laten informeren. Meerdere conducteurs gaven inderdaad aan nog nooit een buitenlandse collega op "FIP-vakantie" in hun trein gehad te hebben. Dat zij ook zelf recht hebben op de FIP-kaarten en coupons was blijkbaar nieuws voor een aantal. Dat doet vermoeden dat NS haar personeel erg slecht voorlicht over deze ontzettend gunstige en luxe regeling.

Zoals gezegd waren allen verder zo goed gezind om hem 1e klas te laten reizen, zowel in mijn aanwezigheid als solo. Erg fijn en ik begrijp dat de reizen goed zijn bevallen - in slechts vijf dagen tijd heeft hij o.a. Groningen, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Brussel en Antwerpen met NS kunnen bezoeken. Met genoeg eten, drinken en magazines onderweg - doch helaas niet van de boordrestauratie zoals hij gewend is - een zeer geslaagde week. 


Dat doet vermoeden dat NS haar personeel erg slecht voorlicht over deze ontzettend gunstige en luxe regeling.

Klopt, helaas. Ik vind de FIP regeling nodeloos ingewikkeld en in elk opzicht onduidelijk. Heb wel eens een website voorbij zien komen van een voormalig collega die er een en ander over heeft geupload, maar ook dat heeft het eigenlijk niet helder gemaakt. Wat dat betreft zou er best een makkelijke stap-voor-stap gids voor mogen komen.


Klopt, helaas. Ik vind de FIP regeling nodeloos ingewikkeld en in elk opzicht onduidelijk. Heb wel eens een website voorbij zien komen van een voormalig collega die er een en ander over heeft geupload, maar ook dat heeft het eigenlijk niet helder gemaakt. Wat dat betreft zou er best een makkelijke stap-voor-stap gids voor mogen komen.

Juist daarom is het document op de RDG-website erg nuttig. Ze hebben daar zelfs een document voor bezoekers (van het eiland) met FIP.


Reageer