Alles over de Railpocket | NS Community

Alles over de Railpocket


  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Het is al vaker gevraagd wat wij als conducteur zien bij controle of er worden vragen gesteld over de railpocket. Daarom dit topic, om even alles in een keer te bundelen.


In dit voorbeeld zie je mijn BusinessCard.
Bij controle het eerste scherm:


Plaats van check-in, producten op de kaart, klasse, tijdstip checkin. Rechts onder zie je de service-knop; waar we de volgende schermen mee kunnen openen. Midden onder de registreer afwijking knop, waar we bij Business Cards een afwijkende klasse kunnen registreren.
Wat we verder kunnen zien:


Check in en producten gespecificeerd en geldigheidsduur van producten

wat gegevens van de klant en kaart

of de kaart geblokkeerd is, het saldo, automatisch opladen actief en details over opladen zoals datum, locatie en bedrag

reishistorie met details

Voorbeeld van een passagepas:


Opvallend het grote rode vlak wat aangeeft dat de kaart niet geldig is.

44 reacties

Bij NS Flex zie ik alleen de checkin en Reizen op Rekening en dan de klasse. Als ik geen contact heb met de backoffice, krijg ik een ?klasse in het rood te zien. Bij abonnementen zie ik het symbool ICE (toeslag voor ICE) en het symbool van 2 poppetjes, dat er samengereist mag worden. Pas in de Servicemodus kan ik zien welk abonnement de reiziger heeft.
Aangezien ik een toezichthouder ben, hoef ik geen toestemming te vragen om in het servicemenu te kijken.
Ik heb er even een sticky topic van gemaakt. Handig!
Uit een eerder topic van mij, activiteiten bij een andere vervoerder:

Even uit m'n hoofd de basisinformatie die in de code beschikbaar is:

Productsoort (dagretour etc.), klasse, routedetails (via, specifieke vervoerder oid), informatie reiziger (naam) en vanuit de backend komt nog het tijdstip van eerdere controle.
Er zit wat "rommel" op de OV-chipkaart, ooit bedacht voor allerlei wilde plannen die men ermee had, zoals betalen in winkels op stations e.d. Daardoor zijn er wat velden aanwezig zonder duidelijke functie. Volgens mij is dit een overblijfsel van de wens om kaartautomaten, paaltjes, et cetera automatisch de juiste taal te laten gebruiken.
Hoe zit het als iemand met NS Flex reist? Wat krijg je dan te zien op je schermpje? Ik heb zelf NS Flex Dal Voordeel.
Ik was blijkbaar niet volledig. Ik kan alle NS producten gerelateerd aan de trein zien. Abonnementen als OV fiets en andere vervoerders kan ik niet zien. Checkin en checkout bij andere vervoerders kan ik wel zien, maar niet waar dat is geweest.
De reishistorie is geen knop meer, maar een swipe naar links en bij vaststelling dat een vervoersbewijs niet gelsig is, ga je daar vanzelf kijken om na te gaan wat er is gebeurd.
Daar denk NS zelf blijkbaar toch anders over @Loes . Wie heeft er gelijk?

Citaat:
Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.


De werkwijze zoals jij nu beschrijft lijkt me de juiste, ik vind het nogal dubieus dat dit is aangepast zonder de reiziger hierop te wijzen.
Ik zie niet in waarom het voor een conducteur relevant is om te zien wanneer en met welke vervoerder ik op eerdere momenten heb gereisd. Pas als ik aangeef dat ik mogelijk ben ingecheckt bij de verkeerde vervoerder zou dit relevant kunnen zijn, maar dan uiteraard nog steeds uitsluitend op mijn verzoek.

Voor zover ik weet draait alles op Android. Hoe of wat precies dat kunnen we niet zien.

Het gros gebruikt de Famoco FX300. De fabrikant heeft inmiddels een opvolger uitgebracht, maar de product sheet is nog makkelijk te vinden online. Daar staan alle details in. 

De oude Nautiz X5 draaide op Windows Mobile 6.1 of 6.2, vergis me altijd. Windows Mobile 6 in ieder geval. De nieuwere Famoco’s hebben allemaal een Android basis. Zodoende dat logo. 

Reputatie 7
Badge
Railpockets zijn cool. 😃
Badge +3
Geweldige info en super bedankt dus @Slidestops !

@Henk_NL je topic was te diep gezonken dus zag ik dat niet zo snel terug. Maar goed dat het weer even een 'bump' heeft gekregen. Daar zijn forums voor 🙂
Badge +3
Gaaf! Erg leuk om eens te kunnen zien wat jullie zien :)
Voor hoeveel uur per week moet ik webcare/klantenservice medewerker worden om ook zo'n abonnement te krijgen?
Ik dacht ik zal nog eens mijn persoonlijke ov-chipkaart pakken. Is wel grappig, want daar staat geen reisrecht op schijnbaar, geeft gelijk leuke plaatjes en uitleg.


Buiten het de voor zichzelf sprekende rode tekst, zie je hier de registreer afwijking knop niet. Die zie je alleen voor BusinessCards.

Zoals je ziet, verlopen product (DalVoordeel) en geen "Reizen op saldo vol tarief". Er staan dus geen geldige producten op deze kaart en ik kan deze niet bij NS gebruiken zonder hem te activeren.

Hier weinig nieuws, alleen de klasse ontbreekt door het ontbreken van ROS Vol tarief.

Dit keer met saldo, je ziet hier dat als je bij NS oplaad, je wél de locatie te zien krijgt, ergens anders zie je alleen bij welke vervoerder (automaat)

Als laatste de reizen bij een andere vervoerder, hier zie je dat bij inchecken €4,- wordt afgehouden, het andere bedrag is de daadwerkelijke prijs van de rit. Zoals bij de vorige foto, je ziet alleen met wie ik gereisd heb, maar verder niet waar, of met welk product van de andere vervoerder.
He, onze railpocket kan meer he Slidestops 😉. Dit is alleen ons controleprogramma MCLValid. We hebben er nog een ander programma op waar oa reisplanner, tellingen kunnen doen. Ook materieel agenda's, agressiemeldingen doen we ermee.

Zodra we nieuwe apparatuur krijgen wordt het controleprogramma idd afgesplitst van het andere programma.
Ja ik weet niet in hoeverre dat gedeeld mag worden. De MCL is expliciet vrijgegeven dat er foto's van gemaakt mogen worden (door reizigers) dus ik ben voorzichtig met alles te delen 🙂
Nieuwe nog niet gezien?? Heb er al eventjes mee gewerkt zelfs (kwam n ambassadeur tegen)
Ja hoor. Wel gezien, nog niet mee gewerkt.
Wat ik me afvraag, wat ziet de railpocket wanneer er een QR-Code uit de NS Xtra app gescand wordt of een uitgeprint ticket?
Welke informatie is er dan beschikbaar?
Maakt niet uit @Klant66, kan gebeuren!
Privéinformatie van die persoon, zoals naam en dergelijke 🙂 dus die ga ik niet zo online zetten haha

Maar in het eerste scherm:
Traject
Geldigheid
Nogmaals traject + vervoerder (en evt een via station)
Naam reiziger
Volwassene/kind
Laatste vorige controle tijdstip.

In het 2e scherm kan je dan nog wat meer opvragen 🙂
Reputatie 7
Waarom staat dat "Taal: NLD" er ? Zijn er nog andere smaakjes dan ?

Was dat bedoeld als een soort van service voor de conducteur ? Dat hij weet dat hij in een andere taal moet gaan praten ?
Eerlijk gezegd, geen idee! Ik kijk zo weinig in dat scherm; alleen bij UvB of op vraag van een klant (saldo oid). Ik heb volgens mij nog nooit iets anders gezien als NLD.
Staat niet op de chip, veel te weinig ruimte voor bij dit type 🙂

Reageer