beantwoord

Bezwaar maken

  • 4 February 2023
  • 24 reacties
  • 2349 Bekeken

Hallo afgelopen Dinsdag reisde ik met de trein vanaf Utrecht naar Leeuwarden. Ik had toen de trein net op het nippertje gehaald en toen bleek dat ik in de 1e klas was aangekomen. Toen de conducteur mij kwam controleren had ik geen ticket voor de 1e klas. De conducteur gaf mij toen de optie om daar een ticket voor te halen tot station Zwolle. Toen ik de ticket kreeg stond er opeens op dat ik een verhoging was van 50 euro. Terwijl dat mij helemaal niet is verteld dat ik dat zou krijgen en mij dus niet verteld heeft dat ik een boete zou krijgen van 50 euro. Hij vroeg mij alleen of ik een 1e klas ticket wou tot Zwolle of tot Leeuwarden. Mag dit wel? En heeft het zin om dit aan te vechten? Het lijkt mij namelijk sterk dat je zomaar een boete mag geven zonder dat aan te geven.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 4 February 2023, 16:00

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6

Hey Floris Posthuma. Welkom bij de NS Community! 

Dit is de standaard procedure. Op dat moment kreeg je een uitstel van betaling (UvB, ook wel een boete genoemd) waar een wettelijke verhoging op zit. Als er bij een controle geen geldig vervoersbewijs is wordt dit uitgeschreven als vervoersbewijs om je rit te vervolgen. Er is misschien nog wel coulance mogelijk, maar dat kan ik helaas niet garanderen. Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice om te zien wat we voor je kunnen doen met oog op de verhoging. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had toen de trein net op het nippertje gehaald en toen bleek dat ik in de 1e klas was aangekomen.

Eigenlijk zou je alleen al een boete moeten krijgen voor zo'n slechte smoes 😉

Reputatie 7
Badge

Op dat moment kreeg je een uitstel van betaling (UvB, ook wel een boete genoemd) waar een wettelijke verhoging op zit. 

De associatie van het UVB met de wettelijke verhoging is niet helemaal waar. Op het vervoersbewijs dat je op dat moment van de conducteur krijgt zit een wettelijke verhoging. Alleen als je je kunt legitimeren en niet direct kunt (of wilt?) betalen krijg je vervolgens uitstel van betaling voor de prijs van dit vervoersbewijs, inclusief de verhoging.

Badge +3

Dat een wettelijke verhoging (voor een nogal duur kaartje kopen in de trein) gezien wordt als een boete is logisch.

Maar het is geen boete want die (bijv. voor voeten op de stoel) gaan via het CJIB en naar de staatskas. Dan krijg je een (concept) proces verbaal met o.a. een feitcode.

Reputatie 3

Worden er echt boetes gegeven voor voeten op de stoel?

Reputatie 7
Badge +3

Je had geen ticket voor de 1e klas of had je helemaal geen vervoersbewijs? 

Op het reizen zonder geldig vervoersbewijs staat in elk OV een boete. In de trein kunnen al langere tijd geen kaartjes gekocht worden. Wanneer bij controle blijkt dat je geen geldig vervoersbewijs hebt, dan kan de conducteur een kaartje uitschrijven tot het volgende station of een door de reiziger aangegeven station. Dit is een kaartje met een verhoging, ook wel boete genoemd, dat kaartje moet je hebben, want anders heb je nog steeds geen geldig kaartje. Heb je flex dan komt er een aantekening voor de backoffice dat je niet ingecheckt was en/of in de verkeerde klasse reisde. Ook dan krijg je een ‘boete’.

Volgende keer gewoon voor een geldig vervoersbewijs zorgen voor de klasse waar je zit. Even een tip: bij NS heeft 2e klas blauwe en 1e klas rode stoelen.

Reputatie 7
Badge +3

Worden er echt boetes gegeven voor voeten op de stoel?

Ja, daar kun je een boete voor krijgen. Volgens de huisregels zijn voeten op de stoel niet toegestaan.

Badge +3

Worden er echt boetes gegeven voor voeten op de stoel?

Slecht voorbeeld, maar de mogelijkheid bestaat… Laten we daar dan ‘vandalisme’ (zoals graffiti) van maken.

Reputatie 7
Badge +3

Voeten op de stoel is ook een soort vandalisme. 

Reputatie 7
Badge

Dit soort asociaal gedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg beboet worden. Er is daar geen enkele rechtvaardiging voor. Dat doe je maar thuis.

Reputatie 7
Badge +3

Net als het voor anderen hoorbaar afspelen van muziek of een filmpje kijken op telefoon, tablet of laptop. Dat mag (wat mij betreft moet) ook beboet worden.

Reputatie 3

Dit soort asociaal gedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg beboet worden. Er is daar geen enkele rechtvaardiging voor. Dat doe je maar thuis.

Uit de oude doos: Als de conducteur aan iemand met voeten op de stoel vroeg: “Doe je dat thuis ook?”  een tegenvraag stellen: “Verkoopt u thuis ook kaartjes?”

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort asociaal gedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg beboet worden. Er is daar geen enkele rechtvaardiging voor. Dat doe je maar thuis.

Uit de oude doos: Als de conducteur aan iemand met voeten op de stoel vroeg: “Doe je dat thuis ook?”  een tegenvraag stellen: “Verkoopt u thuis ook kaartjes?”

Neen, tuurlijk niet en in de trein ook al decennia niet.

Reputatie 7
Badge +3

Uit de oude doos: Als de conducteur aan iemand met voeten op de stoel vroeg: “Doe je dat thuis ook?”  een tegenvraag stellen: “Verkoopt u thuis ook kaartjes?”

Misschien tref je dan wel net deze conducteur:

https://twitter.com/barthoboer/status/1243069986660327426

Reputatie 3

Helaas, ik heb geen twitter. Maar ik ben wel nieuwsgierig.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zo maar https://www.dumpert.nl/item/7875681_720ddb9f

Badge +3

Dit soort asociaal gedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg beboet worden. Er is daar geen enkele rechtvaardiging voor. Dat doe je maar thuis.

Uit de oude doos: Als de conducteur aan iemand met voeten op de stoel vroeg: “Doe je dat thuis ook?”

Nee, want ik heb thuis geen trein… 🤐

Reputatie 3

Grappig allemaal. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, want ik heb thuis geen trein… 🤐

Heb jij thuis niet eens een trein? Ik heb gelijk een bestelling voor je geplaatst, morgen of dinsdag wordt het eerste deel bezorgd. Maak jij alvast plek hier voor?.

 

@Momo  Voor je het weet richt Robert_B het in als B&B  🤣

Ik had toen de trein net op het nippertje gehaald en toen bleek dat ik in de 1e klas was aangekomen.

Eigenlijk zou je alleen al een boete moeten krijgen voor zo'n slechte smoes 😉

Ik reis nooit met NS alleen met Arriva daar hebben zes niet eens meer 1e klas.

Hey Floris Posthuma. Welkom bij de NS Community! 

Dit is de standaard procedure. Op dat moment kreeg je een uitstel van betaling (UvB, ook wel een boete genoemd) waar een wettelijke verhoging op zit. Als er bij een controle geen geldig vervoersbewijs is wordt dit uitgeschreven als vervoersbewijs om je rit te vervolgen. Er is misschien nog wel coulance mogelijk, maar dat kan ik helaas niet garanderen. Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice om te zien wat we voor je kunnen doen met oog op de verhoging. 

Hey Daniel bedankt voor je bericht ik zal even contact met hun opnemen!

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had toen de trein net op het nippertje gehaald en toen bleek dat ik in de 1e klas was aangekomen.

Eigenlijk zou je alleen al een boete moeten krijgen voor zo'n slechte smoes 😉

Ik reis nooit met NS alleen met Arriva daar hebben zes niet eens meer 1e klas.

Dat zal dan een openbaring geweest zijn in een NS trein met ruime rode stoelen + stopcontact en 1e klas boven de deur. Zo ziet een Arriva trein er zeker niet uit.

Hallo afgelopen Dinsdag reisde ik met de trein vanaf Utrecht naar Leeuwarden. Ik had toen de trein net op het nippertje gehaald en toen bleek dat ik in de 1e klas was aangekomen. Toen de conducteur mij kwam controleren had ik geen ticket voor de 1e klas. De conducteur gaf mij toen de optie om daar een ticket voor te halen tot station Zwolle. Toen ik de ticket kreeg stond er opeens op dat ik een verhoging was van 50 euro. Terwijl dat mij helemaal niet is verteld dat ik dat zou krijgen en mij dus niet verteld heeft dat ik een boete zou krijgen van 50 euro. Hij vroeg mij alleen of ik een 1e klas ticket wou tot Zwolle of tot Leeuwarden. Mag dit wel? En heeft het zin om dit aan te vechten? Het lijkt mij namelijk sterk dat je zomaar een boete mag geven zonder dat aan te geven.

Je had ook gewoon naar de 2e klas kunnen lopen. De 1e klas stoelen zijn rood en de 2e klas stoelen blauw. Of het eerste klas of tweede klas is staat vaak op de trein in een koeienletters (of cijfers) met 1 of 2 aangeduid. 

Reageer