beantwoord

Boete kwijtschelden

  • 10 September 2023
  • 17 reacties
  • 3438 Bekeken

Hallo, 

Ik heb in de avond van 10-09 een boete gekregen omdat ik geen geldig vervoersbewijs kon tonen. ik had niet denk ik per ongelijk niet ingecheckt. Dit is de eerste keer dat ik een boete heb gekregen en check altijd netjes in en uit. De conducteur zei dat de eerste boete vaak kwijtgescholden kon worden. Ik wou ook niet met opzet zwart rijden dus het zal niet meer gebeuren.

icon

Beste antwoord door Thom 10 September 2023, 01:31

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. 030-7515155. Een eerste boete wordt vaak kwijtgescholden en kunt u zien als een waarschuwing. U heeft er echter absoluut geen recht op, het is een beleid met coulance.

Let altijd goed op het display of u correct ben ingecheckt. NS blijft hiermee niet aan de gang.

€65,50

Datum boete: Maandag 1 april 2024 

Kenmerk: 71431265

Ter Name Van: NSR-UVB

IBAN: NL61ABNA0603290671

Graag wil ik deze boete kwijt schelden. 

 

Badge +3

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klantgegevens en kunnen niets kwijtschelden.

U moet rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om hierover met een medewerker van NS te spreken. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

€65,50

Datum boete: Maandag 1 april 2024 

Kenmerk:

Ter Name Van:

IBAN

Graag wil ik deze boete kwijt schelden. 

 

Je kunt zelf geen boete kwijtschelden. Overigens betreft het volgens de gegevens geen boete maar uitstel van betaling. Ben je het er niet mee eens dan kun je contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7

Overigens betreft het volgens de gegevens geen boete maar uitstel van betaling. Ben je het er niet mee eens dan kun je contact opnemen met NS klantenservice.

 

De betaling betreft de wettelijke verhoging die door de wetgever en vervoerders wordt aangeduid als boete.

€65,50

Datum boete: Maandag 1 april 2024 

Kenmerk: 71431265

Ter Name Van: NSR-UVB

IBAN: NL61ABNA0603290671

Graag wil ik deze boete kwijt schelden. 

Op grond waarvan?

Reputatie 7
Badge

Misschien omdat @DM2003 vindt dat deze boete/uitstel van betaling onterecht is? 

Al weten we uiteraard niet wat er allemaal voorgevallen is.

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur controleert of de reiziger een geldig vervoersbewijs heeft of niet. Zo niet dan wordt normaal een boete opgelegd. Het maakt niet uit wat de reden is. Het is natuurlijk niet zo dat iemand die een excuus heeft, dan wel de boete onterecht vindt, diegene zijn reis niet hoeft te betalen.

Het is helaas zo dat zwartrijders die toch al niet betalen, altijd de waarheid spreken. Dat maakt in wezen ook niet uit. Wie geen geldig vervoersbewijs heeft, krijgt een boete, domweg omdat hij geen geldig vervoersbewijs op het eerste verzoek kan laten zien. Het lijkt me duidelijk en eerlijk

Wat hier speelt is het beleid van NS om een eerste boete doorgaans kwijt te schelden. Dat wreekt zich nu.

Op zich een sympathieke maatregel van NS naar mensen toe, maar het pakt helaas bij te veel mensen uit als een eerste boete hoef je toch niet te betalen. Dat is lang iet bij iedereen zo, maar bij veel te veel mensen kennelijk wel. NS is bezig hier wat strakker in te worden en dat wordt hoog tijd. Een keer een boete teruggeven moet kunnen, maar het automatisme van de eerste boete wordt altijd kwijtgescholden werkt natuurlijk niet. Dan zijn er teveel die gewoon. zwartrijden en ach als je dan een boete krijgt: ‘Gtaag wil ik deze boete kwijtschelden’ of een variant daarvan. NS maakt zich met dit beleid aangaande het omgaan met de boetes, eigenlijk verhogingen, volstrekt belachelijk. Dit werkt niet goed. Het kost de betalende reizigers, die vrijwel alle geld van NS moeten opbrengen, ook te veel.

Reputatie 4

......Het is helaas zo dat zwartrijders die toch al niet betalen, altijd de waarheid spreken....

Het is weer een heel betoog, maar ben het helemaal met je eens.....

Reputatie 5

......Het is helaas zo dat zwartrijders die toch al niet betalen, altijd de waarheid spreken....

Het is weer een heel betoog, maar ben het helemaal met je eens.....

Het lijkt erop dat Thom het woordje "niet” in zijn zin vergeten is. Of spreken zwartrijders toch wel altijd de waarheid?

Reputatie 7
Badge +3

......Het is helaas zo dat zwartrijders die toch al niet betalen, altijd de waarheid spreken....

Het is weer een heel betoog, maar ben het helemaal met je eens.....

Het lijkt erop dat Thom het woordje "niet” in zijn zin vergeten is. Of spreken zwartrijders toch wel altijd de waarheid?

Dat is ironisch bedoeld.

Reputatie 7
Badge +4

Natuurlijk is het ironisch bedoeld, maar als ik het letterlijk aangeef moet ‘niet’ er bij. Heel vreemd dat ik dat nog moet uitleggen ook.We kunnen er over het algemeen wel van uit gaan dat mensen die niet voor hun reis betalen ook de waarheid niet spreken als ze worden gepakt. Het maakt trouwens ook niet uit: wie geen geldig vervoersbewijs op het eerste verzoek kan laten zien, krijgt altijd terecht een boete. Het verhaal maakt niet uit, de conducteur hoeft niet aan waarheidsvinding te doen. Het is ook een merkwaardige opvatting dat iemand met een excuus kennelijk niet hoeft te betalen.

 Ik beschouw zwartrijden als stelen en mensen die geen moeite met stelen hebben zullen liegen om onder een boete uit te komen ook niet zo’n probleem vinden . Maar dat is natuurlijk een vreselijk vooroordeel. Ik moet nu zeker dankbaar zijn dat ze niet agressief worden. De treiterreizigers zullen ze wel weer verdedigen.

Waarom moeten we al betalende reizigers dit domme geklets met elke keer hetzelfde verhaal ongevraagd aanhoren. Het zijn altijd variaties op: ‘Ik heb niet betaald maar het komt door iets of iemand anders.

 Betaal gewoon voor je dienst zoals je zelf ook voor je dienst (baan) terecht betaald wilt worden.  En voorkom overlast voor de medemens. Dat is goed voor iedereen. Er is ook nog zoiets als een samenleving.

Badge +3

Semi off-topic: onlangs op X een of andere ‘relnicht’ die tekeer ging over controles op Den Haag Centaal of HS… “Ze pakken me toch niet!”

Ik dacht nog ”daar heb je er weer zo eentje”, maar keek naar zijn profiel… Hij was 21 en deed iets met moleculaire deeltjes aan de TU Delft. Dus ik vraag “heb je dan toevallig een SRP” ❓

Sttt Robert! 🤣

Hoezo eerste boete kwijtschelden? Wij gingen op 9 april van Amsterdam naar Breda voor de wedstrijd van de oranje vrouwen. Daarvoor hadden wij voor het eerst een samenreiskorting besteld. Omdat op de site staat dat de samenreiskorting 3 dagen geldig is heeft de meereizende op 8 april een kaartje besteld. We vonden het al vreemd dat de poortjes niet werkten op 9 april maar dachten dat dat aan de QR-code lag. In de trein werden we gecontroleerd. Ondanks dat we konden laten zien dat de reis al een keer betaald was werden we als een stel notoire zwartrijders behandeld: weer een kaartje kopen en een boete! We hebben de reis dus 2 x betaald en een boete. Gebeld met de klantenservice. Ja de samenreiskortingprocedure is niet altijd even duidelijk maar ze konden niets voor ons doen. Klachtenprocedure ook telefonisch gedaan (schriftelijk kan niet). Er wordt alleen een aantekening gemaakt voor intern gebruik en een terugkoppeling of uitslag van de klacht krijg je niet. Bah NS! Nu ben ik erg boos! 

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees dit op de site.

 

Uw mede reiziger kan dus de samenreiscode 3 dagen gebruiken om een treinkaartje voor de juiste dag te kopen. Uw medereiziger heeft dus een kaartje gekocht voor 8 april terwijl dit dus voor 9 april zou moeten zijn. 

 

Gezien de enorme hoeveelheid fraude die er met dit soort kaartjes zijn gepleegd, hanteert NS inmiddels het Zero Tolerance beleid. U bent daar helaas het slachtoffer van geworden, maar u heeft zich ook niet goed ingelezen. 

 

Met NS reizen begint zo langzamerhand wel een enorme puzzel te worden. De roep om terug te keren naar eenvoudigere producten is hier op deze site al meermaals aangegeven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Maam,

Erg vervelend dat jullie hier een boete voor hebben gekregen. Op de site staat niet dat de Samenreiskorting 3 dagen geldig is, maar dat de code waarmee je een Samenreisticket kunt kopen 3 dagen geldig is. Je moet natuurlijk wel een ticket voor de juiste datum kopen.
Helaas is er in het verleden veel misbruik gemaakt van o.a. Samenreiskorting. Vermoedelijk is dat de reden dat NS hier minder coulant in is geworden.

Dat NS geen reactie geeft op een klacht is tegen hun eigen voorwaarden. Helaas horen we dat hier heel vaak.

Het is overigens wel mogelijk schriftelijk een klacht in te dienen. Dit kan per post naar:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

@Maam een boete kwijtschelden is coulance en geen recht. Zoals al aangegeven is, is de gegenereerde code 3 dagen geldig. Dat is iets anders dan geldigheid van het het met de code aangeschafte e-ticket. Dat samenreisticket is alleen geldig op de datum die op het ticket staat.

 

Reageer