beantwoord

controle mobiele bankpas

  • 17 January 2024
  • 6 reacties
  • 263 Bekeken

Laats kreeg ik een controle in de trein. Ik had ingecheckt met m'n telefoon (mobiele bankpas). Maar de controle lukte niet, zeker 5 of 10 minuten geprobeerd met de conducteur. Uiteindelijk gaven we het op, en kreeg ik 't voordeel v/d twijfel. Handig is dit niet, hoe kan dit in het vervolg beter of anders? Ik begrijp dat het niet mogelijk is om als alternatief de gewone bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken. En ik kan er ook niet vanuit gaan dat ik elke keer het voordeel v/d twijfel krijg v/d conducteur.

icon

Beste antwoord door Loes 18 January 2024, 11:09

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt met de gewone bankpas in/uitchecken.

Je had wel contactloos betalen aanstaan op jouw mobiel? Was dit de 1e keer dat je incheckte met jouw mobiel?

Badge +3

Als je succesvol ingecheckt was (poortje ging open) dan staat contactloos aan, en zou de conducteur dat ook gewoon moeten kunnen zien zodra je de mobiele bankpas in je Wallet toont (net als bij het inchecken).

Misschien was je bij een andere vervoerder ingecheckt, maar dat zou een conducteur volgens mij ook kunnen zien… alhoewel 🤔

Sommige telefoons moeten we uitlezen vanaf de onderkant en ik heb er laatst eentje gehad die bleef bewegen met zijn telefoon, ook niet handig. Er kan ook een storing bij OV pay aan onze kant zijn geweest, dan kunnen we ook niets uitlezen.

 

Reputatie 4

Kunnen verschillende redenen voor zijn. Verkeerde vervoerder. Ja, dat kan je zien. Dat ze de pas wel tevoorschijn toveren maar niet ontgrendelen. Kan ook dat de positie verkeerd is, sommigen zijn boven of onder te scannen en anderen weer de bovenste rand van je mobiel.

 

Om dit te voorkomen zou ik gewoon met een fysieke pas in incecken.

 

Overigens is er geen man overboord als je een UVB krijgt en tochnl ingecheckt blijkt te zijn. Dan kan je aantonen dat je op dat moment een incheck had (reishistorie). Het is enkel wat gedoe. 

 

Een aantal zullen je eventueel online een ticket laten kopen en indien je wel bent ingecheckt kan je dit nog corrigeren via OVPay is mijn ervaring.

Reputatie 7

Hoe werkt het technisch precies, dat het apparaat van de conducteur weet, dat die specifieke bankkaart ingecheckt is ?

 

Ik heb ook wel eens problemen gehad bij een controle van de NMBS, waarbij de controleur mijn kaartje op mijn identiteitskaart niet kon lezen. Volgens de controleur was dat, omdat zijn apparaat elke keer verbinding moet maken met een online database waarin mijn identiteitskaart staat. En als er dan slecht bereik is, dan werkt dat dus niet. Kan zo een paar minuten duren.

Zou dat bij de NS ook het probleem kunnen zijn ?

Badge +3

Hoe werkt het technisch precies, dat het apparaat van de conducteur weet, dat die specifieke bankkaart ingecheckt is ?

Ik heb ook wel eens problemen gehad bij een controle van de NMBS, waarbij de controleur mijn kaartje op mijn identiteitskaart niet kon lezen. Volgens de controleur was dat, omdat zijn apparaat elke keer verbinding moet maken met een online database waarin mijn identiteitskaart staat. En als er dan slecht bereik is, dan werkt dat dus niet. Kan zo een paar minuten duren.

Zou dat bij de NS ook het probleem kunnen zijn ?

Loes geeft aan dat het een storing bij OVpay aan de kant van de NS zou kunnen zijn.

Dus ja, er wordt blijkbaar een verbinding gemaakt met OVpay. Dat kan ook niet anders, want op een bankpas (of identiteitskaart) kunnen geen transacties of reisproducten weggeschreven worden.

Reageer