Skip to main content
Ik heb zojuist een aantal keer geprobeerd om mijn e-ticket te printen. het is een pdf, maar er is iets raars aan de hand... Als ik op print druk komt er een leeg blaadje uit de printer... keer op keer... Morgen ga ik weg en ik heb dit ticket dus nodig.... aargh.... Wie kan me helpen?
.. aangepast wegens persoonlijke info.


Dat laatste begrijp ik.

Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?
Ja, dat kan simpeler en beter. Gaat daar tijd overheen? Ja, daar gaat tijd overheen. Wij willen het graag in onze app hebben, zodat we kunnen zorgen dat je telefoon zich aanpast aan de situatie: 100% helderheid, geen NFC chip en niet draaien. Zie je het al voor je als Miep met een telefoon voor het poortje staat die constant draait en van grootte wisselt? Krijg je superlange rijen bij die poortjes van hoor.



Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen. Oeps, hoe doe je dat dan? Of gewoon contracten die het nog steeds over homeprint hebben en eerst opnieuw onderhandeld moeten worden.



Derde onderwerp is bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel en waarom die suffe coupons opleveren die weer moet inwisselen op de NS site voor je ticket. Een doorn in m'n oog. Ook daar zijn we mee bezig. Bijvoorbeeld door derden (zoals Kruidvat, Vakantieveiligen e.d.) direct bij ons een order aan te laten maken. Dan loopt je weer tegen AVG en bewerkingsovereenkomsten aan.



Dus: ja, het kan simpeler en beter en daar zetten we ook vol op in. Het team waar ik in zit is dit jaar in grootte verdubbeld om dat voor elkaar te krijgen.



Overigens is de frustratie in mijn post niet naar jou gericht @Nooduitgang ;-)






"Om onze dienstverlening te verbeteren en/of van uw veiligheid op en rond het station te verhogen maken wij gebruik van een uniek ID. Om u op uw reis te volgen wordt het unieke ID direct gehashed: het ID wordt omgezet in een willekeurige cijferreeks. De cijferreeks wordt op een server opgeslagen. Eenmaal op de server hashen wij de cijferreeks nog een keer. Daarna 'knippen' wij een deel van de cijfers eraf zodat herkenning op geen enkele wijze meer mogelijk is.' ..... en de rest lijkt mij geen probleem...



Kun je hier wat mee?



💋..
Leuke discussie over een van mijn vakgebieden. Ik ben een van de ontwikkelaars van het verkopend systeem. Jullie hebben een hoop al ontdekt. Ik heb m'n werktelefoon niet bij de hand, dus kan het niet checken, maar geboortedatum zou wel meegegeven moeten worden.



Ach, doe ook alweer wat jaren mee in deze wereld 😉 Dit is alleen niet helemaal m'n dagelijkse bezigheid, dus moet ook graven soms.




Dat laatste begrijp ik.

Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?
Ja, dat kan simpeler en beter. Gaat daar tijd overheen? Ja, daar gaat tijd overheen. Wij willen het graag in onze app hebben, zodat we kunnen zorgen dat je telefoon zich aanpast aan de situatie: 100% helderheid, geen NFC chip en niet draaien. Zie je het al voor je als Miep met een telefoon voor het poortje staat die constant draait en van grootte wisselt? Krijg je superlange rijen bij die poortjes van hoor.



Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen. Oeps, hoe doe je dat dan? Of gewoon contracten die het nog steeds over homeprint hebben en eerst opnieuw onderhandeld moeten worden.



Derde onderwerp is bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel en waarom die suffe coupons opleveren die weer moet inwisselen op de NS site voor je ticket. Een doorn in m'n oog. Ook daar zijn we mee bezig. Bijvoorbeeld door derden (zoals Kruidvat, Vakantieveiligen e.d.) direct bij ons een order aan te laten maken. Dan loopt je weer tegen AVG en bewerkingsovereenkomsten aan.



Dus: ja, het kan simpeler en beter en daar zetten we ook vol op in. Het team waar ik in zit is dit jaar in grootte verdubbeld om dat voor elkaar te krijgen.



Overigens is de frustratie in mijn post niet naar jou gericht @Nooduitgang ;-)


"Om onze dienstverlening te verbeteren en/of van uw veiligheid op en rond het station te verhogen maken wij gebruik van een uniek ID. Om u op uw reis te volgen wordt het unieke ID direct gehashed: het ID wordt omgezet in een willekeurige cijferreeks. De cijferreeks wordt op een server opgeslagen. Eenmaal op de server hashen wij de cijferreeks nog een keer. Daarna 'knippen' wij een deel van de cijfers eraf zodat herkenning op geen enkele wijze meer mogelijk is.' ..... en de rest lijkt mij geen probleem...



Kun je hier wat mee?



💋..




Uh die volg ik niet helemaal? Lijkt me over wifi/bluetooth tracking te gaan.
Yep. Zo simpel is het. ........... 🤔
Yep. Zo simpel is het. 🤔



Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte 😉


Yep. Zo simpel is het. 🤔Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte ;-)


Je team waarin je werkt is straks twee keer zo groot.???



Analyse na twee keer hashen is voor de partij die dit doet geen enkel probleem. Lokale opslag en een verbinding met de back-end zijn geen 'echte' beperking. Tenzij je beren op het spoor wil zien.



Maar waar zie jij de beperking?



Graag wat meer context.




Yep. Zo simpel is het. 🤔Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte ;-)
Je team waarin je werkt is straks twee keer zo groot.???



Analyse na twee keer hashen is voor de partij die dit doet geen enkel probleem. Lokale opslag en een verbinding met de back-end zijn geen 'echte' beperking. Tenzij je beren op het spoor wil zien.



Maar waar zie jij de beperking?



Graag wat meer context.




Problemen zitten in de randzaken 😉 Die barcode is al beveiligd. De barcode wordt gesigned door NS met een private async key, de public key leeft bij UIC en wordt verstrekt aan alle leden. Scan hem en alle info staat in de MCL. De poortjes weten wanneer ze open mogen gaan op basis van die barcode. Geen backoffice systeem nodig. Tenzij je kaartjes wil intrekken, dan moet je wel wat doen.



Probleem ontstaat bij Truus, die van haar dochter heeft gehoord dat je het e-ticket op je telefoon kan zetten, maar niet weet hoe je NFC chip uitzet, de helderheid verhoogt en draaien uitzet. Die staat de kloten bij de poortjes en bij de controle. Daarom in de app.



Voor alle kaartjes die nu niet mobiel te laden zijn, zitten de beperkingen in afspraken met aanbieders (zoals Kruidvat, AH, Vakantieveilingen etc.) en afspraken met leveranciers (zoals de Efteling, Broodzaak, La Place, etc.). Daar moet bijvoorbeeld een coupon getoond worden, wat nu nog niet mogelijk is in de app. Bovendien moeten al die leveranciers een barcode kunnen scannen van een scherm. Dat is met oudere scanners nog best een uitdaging, merkte ik bij de Appie laatst.
Waar ik tegenaan loop hierin, is dat het nu vooral een stukje extra service lijkt, het importeren in de app, om te voorkomen dat de reiziger in de problemen komt bij het correct aanbieden van de barcode vanwege helderheid/nfc/auto-rotate/whatever. Aan de andere kant van de organisatie is men echter nog steeds bezig met zichtkenmerken en wordt een reiziger die de barcode aanbiedt vanuit bijvoorbeeld de PDF gezien als reiziger zonder geldig vvb met alle gevolgen van dien. Als het een stuk service is, waarom is het correct aan kunnen bieden van de barcode vanuit PDF dan niet ook akkoord? Je zou dan hooguit kunnen zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de reiziger om te zorgen dat die PDF scanbaar is.



Overigens deel ik je mening dat het scannen van de barcode de mooiste weg zou zijn, helemaal met de nieuwe mcl is dat immers een verademing. Maar dan begrijp ik niet waarom er überhaupt nog zo'n focus op zichtkenmerken ligt (naast natuurlijk de reeds aanwezige mogelijkheid om te scannen).



Ik houd het hier in de publieke comments voor de zekerheid maar even wat oppervlakkig.
Dus een unieke code, wat lokale dataopslag en een verbinding met de backoffice en je hebt meer te bieden.
Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen.

Voor zover die coupons (broodje bij Bakker Bart, koffie en croissantje bij Kiosk) een standaard (eendimensionale) EAN code hebben zijn die eigenlijk altijd prima te scannen vanaf een telefoon. En meestal is tonen op je scherm al voldoende want die codes zijn toch meestal identiek voor een standaard korting (dus voucher/coupon tonen bij de kassa op je phone is voldoende, scannen niet eens nodig).



Ik heb overigens al wel codes gezien die lijken op die van een embellage/statiegeldbon, die dus uniek zijn en maar eenmaal gescand kunnen worden.
Waar ik tegenaan loop hierin, is dat het nu vooral een stukje extra service lijkt, het importeren in de app, om te voorkomen dat de reiziger in de problemen komt bij het correct aanbieden van de barcode vanwege helderheid/nfc/auto-rotate/whatever. Aan de andere kant van de organisatie is men echter nog steeds bezig met zichtkenmerken en wordt een reiziger die de barcode aanbiedt vanuit bijvoorbeeld de PDF gezien als reiziger zonder geldig vvb met alle gevolgen van dien. Als het een stuk service is, waarom is het correct aan kunnen bieden van de barcode vanuit PDF dan niet ook akkoord? Je zou dan hooguit kunnen zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de reiziger om te zorgen dat die PDF scanbaar is.



Juist.

Doe zoals de SNCB.

Die heeft ook een App die de helderheid opvoert en het kaartje draait (maar bij mijn telefoon net de verkeerde kant op...).

Je mag de PDF afdrukken en ze vinden het ook geen probleem als je de PDF gewoon toont op het scherm, zonder App.

Heel bijzonder, want Belgen zijn niet zo van de klantenservice (en dat is dus nog beschamender voor de NS).
...

A small step for mankind, but a giant leap for NS... Er is naar ons geluisterd 😂 en alle mobiele tickets (die heten tegenwoordig ook gewoon e-tickets, het onderscheid qua naamgeving is vervallen!)

Hoeven tegenwoordig niet meer geprint of in de app, maar mogen ook gewoon op een telefoon, tablet of laptop getoond worden!

Erg fijn voor mensen zonder printer, of met een Windows phone, of laptop zonder app!

  • Als u ervoor kiest het E-ticket te printen, dan is een goede afdrukkwaliteit noodzakelijk. E-tickets die slecht werden afgedrukt, die beschadigd, onleesbaar of slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn, worden geweigerd en als ongeldig beschouwd.
  • Als u ervoor kiest om het E-ticket niet te printen, dan is het E-ticket alleen geldig als vervoerbewijs als het duidelijk leesbaar weergegeven kan worden op een mobiele telefoon, tablet of laptop. Daarvoor is voldoende schermgrootte en - kwaliteit noodzakelijk. U dient zelf zorg te dragen voor een voldoende opgeladen en goed werkend apparaat. E-tickets die slecht worden weergegeven, onleesbaar of bewerkt zijn, worden geweigerd en als ongeldig beschouwd.
  • Het E-ticket moet vóór de aanvang van de reis zijn aangeschaft. E-tickets die na aanvang van de reis zijn aangeschaft worden als ongeldig beschouwd.

Bron:  ̶h̶t̶t̶p̶s̶:̶/̶/̶w̶w̶w̶.̶n̶s̶.̶n̶l̶/̶b̶i̶n̶a̶r̶i̶e̶s̶/̶_̶h̶t̶_̶1̶5̶4̶3̶8̶3̶5̶1̶2̶6̶1̶1̶1̶/̶c̶o̶n̶t̶e̶n̶t̶/̶a̶s̶s̶e̶t̶s̶/̶n̶s̶-̶n̶l̶/̶v̶o̶o̶r̶w̶a̶a̶r̶d̶e̶n̶/̶v̶o̶o̶r̶w̶a̶a̶r̶d̶e̶n̶-̶e̶-̶t̶i̶c̶k̶e̶t̶-̶m̶o̶b̶i̶e̶l̶e̶t̶i̶c̶k̶e̶t̶.̶p̶d̶f̶ ̶(̶N̶o̶v̶e̶m̶b̶e̶r̶ ̶2̶0̶1̶8̶)̶.̶

Edit: link werkt niet meer.


Goed dat je dit topic even voorziet van een frisse update, Robert! 🙂

Ja, ik vond het eigenlijk wel groot nieuws (las het net voor het eerst via een tweet van Webcare). Met name dat het terugvallen op zichtkenmerken (waarmee te frauderen is) bij een onleesbare/verminkte/bewerkte Aztec code is komen te vervallen, en je nu gewoon een ongeldig ticket oplevert. Eigen verantwoordelijkheid dus nu, net als concertkaartjes e.d.

En ook het belangrijke aanschaftijdstip. Daar kan dus ook niet meer mee gerommeld worden, in de zin van snel even een e-ticket kopen als de conducteur in aantocht is.


Grappige discussie op Twitter...



Wil ik mn kaartje laten scannen op mn mobiel, pakt de conducteur mn telefoon af. Hij zegt. Volgens mij is dit een foto en niet de ns-app. Uiteraard had hij geen gelijk. Geen excuus niets. Toen ik wat zei moest ik rustig aan doen.


Nou ja, ter info en voor het archief dan maar dus https://twitter.com/bufjani/status/1125040132745191425 Webcare is het ermee eens (even verwezen naar dit topic)...



Conclusie: Al wás het een foto of screenshot, zolang de code maar scanbaar is (eigen verantwoordelijkheid). HC had maar één taak... de code matchen met een ID en klaar! 😎



Melding over tijdstip en trein is door ^webcare doorgezet. Wie hier ooit nog tegenaan loopt mag verwijzen naar dit topic.
Code controleren en de andere gegevens moeten ook kloppen, denk aan traject, daarom accepteer ik nooit alleen de code, waar ik verder geen info zie staan. Dus zorg dat dat goed geregeld is en dan is het zo gecontroleerd inderdaad.
Code controleren en de andere gegevens moeten ook kloppen, denk aan traject, daarom accepteer ik nooit alleen de code, waar ik verder geen info zie staan. Dus zorg dat dat goed geregeld is en dan is het zo gecontroleerd inderdaad.

De code bevat eigenlijk alles wat je als HC nodig hebt, toch @Henk_NL ?



Of je dat bij controle kunt zien, geen idee maar hij is geldig of niet.



En frauderen door de code aanpassen is welhaast niet mogelijk, want die is zwaar versleuteld.



Je zou hem in ieder geval moeten kunnen matchen met een ID, en daar gaat het om. Als diegene 2× dezelfde reis gaat maken weet je mcl dat ook wel (deze hebben we eerder gezien vandaag..), toch?
De code bevat eigenlijk alles wat je als HC nodig hebt, toch @Henk_NL ?

Dat ligt aan de inrichting van je proces. In principe zou die code natuurlijk de basis voor alles kunnen zijn, helemaal als je op basis van ordernummer aanvullende informatie op kunt halen.



De code op vliegtickets is treuriger (maar leuker om te omzeilen).
Je zou hem in ieder geval moeten kunnen matchen met een ID, en daar gaat het om. Als diegene 2× dezelfde reis gaat maken weet je mcl dat ook wel (deze hebben we eerder gezien vandaag..), toch?

Dan moet die natuurlijk wel eerder gezien zijn. Wanneer je heen en terug bent gereisd zonder controle is die niet gezien. Vergelijk het maar met vroeger de papieren kaartjes wanneer die niet geknipt waren. Ik geef toe, heb daar ooit één keer misbruik van gemaakt met een weekend retour. Ik ging 3 dagen naar North Sea Jazz en op zaterdag was het weekendretourkaartje zowel op de heen als terug reis niet gecontroleerd, en kon ik hem ook op weer zondag gebruiken.
Denk aan de fraude door een ticket te bewerken. Zichtkenmerken zijn dan anders dan de code, dan weet je dat iemand creatief is geweest. Daarom op zijn minst alle gegevens die ook in de app worden weergegeven waar ook de code in staat. Stel dat ik de code niet kan uitlezen, dan word ik al een stuk achterdochtiger en wil meer zien dan alleen een screenshot.
Ik geef toe, heb daar ooit één keer misbruik van gemaakt met een weekend retour. Ik ging 3 dagen naar North Sea Jazz en op zaterdag was het weekendretourkaartje zowel op de heen als terug reis niet gecontroleerd, en kon ik hem ook op weer zondag gebruiken.

Het is je vergeven zeg ik (NIET namens de NS, foei!)... 🤣

Tja, toen NSJ nog in Den Haag was en zo, leuke tijd.



Maar een 'ongeknipt' e-ticket (gezien) staat sowieso een naam em datum op, toch?



Weekendretour is echt antiek...maar ik wil dat ook wel weer terug (vrijdagavond heen, zondag terug..)

Wishful thinking.... oh, wacht daar is Weekend Vrij voor!
Ik zal het niet meer doen, dit jaar netjes in en uitchecken voor NSJ (yippie Anita Baker komt).



Weekendretour is inderdaad antiek, maar toen was een gewone dagretour goedkoper dan 2 enkeltjes, weekendretour was de prijs van een dagretour. Met de OV-chipkaart maakt het niet meer uit met vol tarief.

Volgens mij waren er toen nog niet (of maar heel weinig) van die dagretour acties zoals nu.
Als ik een code kan uitlezen, staat daar traject of soort kaart in, datum geldigheid en naam. Ik hoor wel eens om me heen dat de code niet overeenkomt met de gegevens op het mobiel of e-ticket. Dat weet je alleen als alles zichtbaar is, want gokken is ook een optie he.

Reageer