Skip to main content

In de voorwaarden van de Fietskaart Dal staat dat je fiets niet mee mag in de spits, "tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein".

Vraag 1 over "vertraging": valt hieronder ook het moeten wachten op een volgende trein als de geplande trein onvoldoende fietsplekken had?

Vraag 2 over "betreffende": gaat dit om enkel de specifieke trein waarin je je tijdens de spits bevindt? Of valt hieronder ook een door vertraging gemiste overstap op de laatste dalurentrein, waardoor je met de volgende trein (die zelf wel op tijd is) in de spits belandt?

Vraag 3: maakt het voor de toepassing van bovenstaande voorwaarden uit of je tijdens je reis overstapt tussen vervoerders? Bijv. door een NS-trein met onvoldoende plek later in de reis in een Arriva-spitstrein belanden, of door een vertraagde Arrivatrein een overstap op NS missen en in een NS-spitstrein belanden?

Goedemiddag DDietzen.

  1. Nee, helaas niet.
  2. 'Betreffende’ slaat hier op de trein waar je in bent gestapt tijdens de daluren. Mocht die door omstandigheden in de spits op bestemming aankomen dan geldt je fietskaart nog voor die trein waar je op dat moment in zit.
  3. Nee. Heel zwart-wit gezien niet. Uiteindelijk is het de hoofdconducteur die mag beslissen of de fiets wel/niet mee kan in de trein. Dus indien van toepassing kan je die persoon opzoeken en de situatie uitleggen.

Concreet houdt dat in dat je bij een NS-NS-overstap je reis niet in de spits mag afmaken, ook niet als je de reis volgens de reisplanner op het moment van vertrek wel had kunnen maken? Ik vraag me af of dat in lijn is met de EU-regelgeving, die immers verplicht binnen 100 minuten zo mogelijk een alternatief te bieden.


Reageer