FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets | NS Community

FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Reputatie 7

Zou er in Italië, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland nu ook zo gefraudeerd worden met etickets? Het systeem daar werkt natuurlijk anders (beter). Hoor je nooit iets over maar ik heb daar ook nooit zoveel ergernis, agressie en overlast meegemaakt als in Nederlandse treinen, hoewel ik er veel heb gereisd. Dat zegt ook iets. Handhaving en gezag uitoefenen is na de jaren '60 altijd al moeilijk geweest in Nederland. Och moet kunnen, niet te moeilijk doen, we praten er wel over, komt vanzelf wel goed, niet meer doen hoor, ogen dicht, ontwijken, conflictvermijden, de-escaleren, relativeren, het zal wel loslopen.

Verder is NS natuurlijk veel te naïef, soft en laat onnodig veel geld liggen. 

Reputatie 7
Badge +3

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik word misschien op 1 van de 100 ritten gecontroleerd tussen Hilversum en Utrecht v.v. Nog nooit heeft een Hc naar de pasfoto van mijn OV-chipkaart gekeken. Die zit in zo'n handig geel NS-hoesje. Laat staan dat gevraagd naar een identiteitsbewijs.

Je krijgt het systeem niet waterdicht zonder controle en V&S als achterwacht. 

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

Dat vergt in de praktijk 5 minuten per reiziger. Op die manier kan een conducteur misschien 2% van de reizigers controleren. Een absurd fraudegevoelig systeem moet je afschaffen, niet met kunstgrepen proberen overeind te houden. Geboortedatum op het ticket is trouwens verboden vanwege de privacy.

Reputatie 7
Badge +3

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

 

Het probleem wat de FNV nu constateert is dat deze zwartrijders met de gedeelde QR codes door de poortjes komen en bij controle agressief worden. Dan zal er bij controle waarschijnlijk niet alleen worden gekeken of de QR code op zich geldig is die dag, maar ook of de naam overeenkomt. Dat is niet het geval, waarna de HC een boete gaat uitschrijven en dan worden dit soort gastjes agressief. Stap 1 moet dus zijn dat ze niet meer door de poortjes kunnen komen. 

Reputatie 7
Badge +1

Daar is natuurlijk best iets op te verzinnen. Zoals alleen vanuit de app het kaartje kunnen kopen. Dan moeten zo'n jongere natuurlijk wel een betaalmogelijkheid op de smartphone hebben. Dat is waarschijnlijk wel een probleem.

Met iDeal is het ook mogelijk om vanaf een ander apparaat de betaling te voltooien. Zoals ik met de QR code van ING betalingen op de computer met mijn telefoon kan afronden.

Dat zou voor dit probleem in ieder geval een oplossing zijn.

Reputatie 7

 

Totaal onbegrijpelijk dat NS op deze manier nog steeds E-tickets verkoopt. Het bedrijf wil blijkbaar bedrogen worden.  

 

Het huidige e-ticket staat voor bedrog: het is bedriegen en bedrogen worden. Weg ermee !

Reputatie 7
Badge +3

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

Dat vergt in de praktijk 5 minuten per reiziger. Op die manier kan een conducteur misschien 2% van de reizigers controleren. Een absurd fraudegevoelig systeem moet je afschaffen, niet met kunstgrepen proberen overeind te houden. Geboortedatum op het ticket is trouwens verboden vanwege de privacy.

5 minuten per reiziger? Je roept om dat er controle is en of mijn id en vervoersbewijs klaar wilt houden. Dan is dat hooguit 1 minuut per persoon en wat geen vervoersbewijs en/of id heeft probeert zich uit de voeten te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Aanbiedingen kan je niet met een chipkaart kopen.

Wat wel kan is online kopen en laden op een OV-chipkaart bij een kaartautomaat. NS heeft dat in het verleden gedaan met bepaalde aanbiedingen, zoals de Dal Voordeelurenkaart van €12,50 maar ook met gratis 1e klas upgrades van NS Extra. Er waren in die tijd dacht ik nog enkele aanbiedingen die op de kaart konden worden geladen, maar de genoemde 2 weet ik zeker omdat ik die zelf eens gebruikt heb. Maar NS wil nu zo min mogelijk gebruik maken van de kaartautomaat. Maar mogelijk kan dat nu niet meer als je Flex hebt, zo kunnen bv fietskaartjes niet meer op een kaart met Flex geladen worden. 

Bij de wijziging van abonnementen van saldo naar Flex een aantal jaar geleden werden Flex dagen aangekondigd als vervanging van Keuzedagen. Die Flex dagen zou je alleen kunnen kopen als je NS Flex had, en aannemelijk zou dat dan alleen te regelen zijn online en niet bij een automaat net als alles met Flex. Op zo'n zelfde manier zou je dan ook andere aanbiedingen beschikbaar kunnen maken, maar dan kun je alleen gebruik maken van aanbiedingen als je een OV-chipkaart hebt en NS Flex. Maar over die Flex dagen zwijgt NS nu al meerdere jaren, gaan die er ooit nog komen? En komen er straks misschien andere mogelijkheden bij de vervanging van de huidige OV-chipkaart door de nieuwe OV-pas?

Dat zou voor dit probleem in ieder geval een oplossing zijn.

Er zijn best makkelijkere oplossingen te vinden, om eens iets te noemen: een ticket maar 1x importeerbaar maken. Oke, het kan eens fout gaan, 2x dan. Daarna is het gedaan met de pret.

 

Maar uiteindelijk blijft het probleem dat er CONTROLE moet zijn. Anders gaan mensen screenshots van de app rondsturen. Een HC kan kijken of er bepaalde bewegende kenmerken daadwerkelijk bewegen, om maar eens een zijstraat te noemen. Zonder controlerende HC wordt dat heel lastig.

Badge +3

Als het om fraude met Jongeren Dagkaarten gaat dan is het wel een goed idee om die maar beperkt te kunnen importeren, want het is (zogenaamd) toch alleen maar via de app te koop. Of sla de stap van importeren vanuit een e-mail over en maak er een ‘echte’ in-app aankoop van.

Dan zou je alsnog met screenshots kunnen gaan rommelen, alhoewel het redelijk eenvoudig is om het maken van screenshots te ‘verbieden’ (zoals in mijn Triodos bankieren app). Maar goed, dat valt ook nog wel te omzeilen.

Controle is (op dit moment) de enige goede optie. Voor een HC kost het niet veel tijd om te vragen om een keer op ‘omdraaien’ of ‘terug’ te laten tikken, en te kijken op welk scherm je dan terecht komt.

Dat het uitschrijven van boetes nu overgeslagen wordt omdat dat te veel tijd zou kosten is natuurlijk onzin, haal desnoods V&S erbij… 

In ieder geval krijg je bij bestellen via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart ook gewoon een download optie en dan ben je dus terug bij af. Die besteloptie is eigenlijk alleen handig voor ouders die het willen bestellen voor een jongere zonder smartphone (bestaan die?) of die niet kunnen/mogen bankieren via hun telefoon.

Hoe dan ook, bij elke Jongeren Dagkaart gewoon om een id vragen (verplicht vanaf 12 jaar in het ov) en je bent ook klaar.

Een “echte” in-app aankoop zonder enige callback is lastig hoor. Een handige knul met Wireshark of tcpdump en het feest gaat weer los. Nee, fix dit op een fatsoenlijkere manier alsjeblieft. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben die jongeren gevraagd hoe ze willen betalen. Dat moet je niet vragen. De dagkaart voor jongeren alleen nog via de automaat verkopen. Probleem opgelost.

Ze hebben die jongeren gevraagd hoe ze willen betalen. Dat moet je niet vragen. De dagkaart voor jongeren alleen nog via de automaat verkopen. Probleem opgelost.

Dan ze er gewoon een foto van maken, bij controle zeggen dat ze hem vergeten zijn maar wel net er een foto van hebben gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben die jongeren gevraagd hoe ze willen betalen. Dat moet je niet vragen. De dagkaart voor jongeren alleen nog via de automaat verkopen. Probleem opgelost.

Nou nee, want via de automaat kun je dus ook frauderen. Je geeft hem door, dat kan gewoon, want niet op naam. Er was ooit een speciale facebookgroep waar gebruikte maar nog geldige dagkaarten aangeboden werden in de periode dat actiekaarten als chipkaart werden verkocht.

Badge +3

True (waar)!

Als ik na een dagje treinen op een (chip) dagkaartje iemand bij een automaat zag staan rommelen (ben geen boa maar pik ze er toch wel uit)..

Dan ‘verkocht’ ik mijn geldige ticket ook gewoon.

Eindhoven (Centraal): “Where to? Schiphol but to Den Haag first for dinner” Ok, give me 5 euro and you are good to go, trust me.

En dan samen even naar de poortjes. Ticket werkt natuurlijk (dagkaartje en niet op naam)
Have a good day. Thank you sir!

Dus ik 5 euro ‘bespaard’ en die persoon een goede reis. Helemaal legaal, en iedereen blij 🤣

Maar goed, dit topic gaat om e-tickets en die staan op naam. Dus niet geldig om te delen.

Je beperkt de scope toch op zijn minst heel fors, hoe vaak kan je zo’n fysiek kaartje op een dag rond laten gaan, hooguit tussen een paar mensen. Is al van een heel andere orde dan een barcode met (op zijn minst) tientallen mensen delen via een online groep.

Badge +3

Je beperkt de scope toch op zijn minst heel fors, hoe vaak kan je zo’n fysiek kaartje op een dag rond laten gaan, hooguit tussen een paar mensen. Is al van een heel andere orde dan een barcode met (op zijn minst) tientallen mensen delen via een online groep.

Dus… controle (zoals je al zei) is de key… Code (nogmaals, op naam dus een id erbij graag!) ergens ‘gezien’ is geldig/plausibel/einde verhaal.

Voor de bekende ‘vergissing’ met een dagretour e-ticket valt nog iets te zeggen (de terugreis eerst maken maakt de heenreis ongeldig?) 🤔

Ik wil best gedeeltelijk met Tamzin mee en opperen de fraudegevoelige producten die eigenlijk nergens op slaan gewoon te stoppen of compleet anders uit te voeren. Maar een aantal producten kan je niet uit je assortiment halen, waaronder reguliere dagkaarten. Minimaliseer dan in ieder geval de impact, een dagkaart door 2 mensen laten gebruiken is een compleet andere verliespost dan door 20 of meer mensen. 
 

En ja, controle blijft key. Ik snap de bezwaren van HC en zie @Loes ook heel graag ongeschonden terug op dit forum, maar er moet iets gebeuren

Badge +3

WACHT! Er kan zomaar (alweer?!) een trein komen!

Of een conducteur die het door heeft.

Je reis eindigt dan op het volgende station, en als je moeilijk doet weet V&S er wel raad mee 🤣

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik wil best gedeeltelijk met Tamzin mee en opperen de fraudegevoelige producten die eigenlijk nergens op slaan gewoon te stoppen of compleet anders uit te voeren. Maar een aantal producten kan je niet uit je assortiment halen, waaronder reguliere dagkaarten. Minimaliseer dan in ieder geval de impact, een dagkaart door 2 mensen laten gebruiken is een compleet andere verliespost dan door 20 of meer mensen. 
 

En ja, controle blijft key. Ik snap de bezwaren van HC en zie @Loes ook heel graag ongeschonden terug op dit forum, maar er moet iets gebeuren

Dat wordt op dit forum al een hele tijd geroepen volgens mij en door de NS ook al heel erg lang volstrekt genegeerd. (ook in dit topic geen enkele reactie vanuit NS-zijde)

Reputatie 7

Voor zover een ticket om technische redenen niet ongeldig gemaakt kan worden zal het, logischerwijs, om de dezelfde redenen ook niet (nagenoeg) waterdicht beveiligd kunnen worden.

Controle zal het probleem dus niet (afdoende) kunnen verhelpen.

Dat men eindelijk maar eens in het buitenland het kunstje gaat afkijken.

Reputatie 7
Badge +1

Op treinreiziger.nl is er ook een discussie over de fraude met e-tickets. Ik vind vooral de bijdrage van Johan II in dat topic interessant. Hij slaat volgens mij de spijker op zijn kop.

https://www.treinreiziger.nl/fraude-bij-ns-dagkaarten-conducteurs-geintimideerd-en-bedreigd/

Op treinreiziger.nl is er ook een discussie over de fraude met e-tickets. Ik vind vooral de bijdrage van Johan II in dat topic interessant. Hij slaat volgens mij de spijker op zijn kop.

https://www.treinreiziger.nl/fraude-bij-ns-dagkaarten-conducteurs-geintimideerd-en-bedreigd/

Met alle respect een paar hele vreemde reacties van Johan II. Roept op dat mensen mee moeten controleren of zelfs de taak van de conducteurs over moeten nemen. Dan ga je eigen rechter spelen, en in deze situatie zal dat niemand ten goede komen en zal het de agressie in de trein alleen bevorderen. Er zijn twee mogelijke oplossingen. Oplossing 1 is stoppen met controleren. Oplossing 2, en de betere oplossing is de kaartjes goedkoper maken. In de daluren MAXIMAAL 7 euro voor een 2e klas kaartje en 12 euro voor een 1e klas kaartje, ongeacht het traject. Kan ook minder zijn voor kortere trajecten. In de spits 10 euro voor een 2e klas kaartje en 15 euro voor een 1e klas kaartje. Zo voorkom je zwartrijden.

 

Bewerking: Net weer gewaarschuwd voor een ander topic. Ik weet niet zeker meer of dit bericht wel mag.

Reageer