FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Ach nee, dat soort dingen is vaste prik op Snapchat. Relatief anoniem (op zijn minst voor andere groepsleden e.d.) en praktisch iedereen in de doelgroep heeft en gebruikt het.

Reputatie 6

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Reputatie 6

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Vond de menselijke kant van de NS juist een visitekaartje. Maar een update van de poortjes is natuurlijk ook een optie, ;)

Reputatie 6

Ik ben voorstander van meer controle op treinen. Maar dat is natuurlijk niet zo 1,2,3 geregeld. Ik controleer veel van mijn treinen, maar je bent soms zo lang bezig door de grote hoeveelheid zwartrijders dat je keuzes moet maken: iedereen zien met service of de helft niet zien en controle

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen. Veelal wordt het enkel complexer voor de reiziger die, ter goeder trouw, een edge case is.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet het aanbod vooral versimpelen, te beginnen met het niet meer verkopen van e-tickets voor enkele reizen en retours.
En misschien ook maar stoppen met de Flex-ellende. Het blijkt dat zowel reizigers als personeel er weinig meer van begrijpen.

 

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen. 

spijker op zijn kop

Ik hoor al jaren dat komt wat @Sander-VHaankondigt, maar met alles wat ns niet werkend krijgt is het geen verrassing dat dit, met alle idiote (om)reisroutes van tegenwoordig, uiteraard ook niet gelukt is tot op heden.

En zelfs als het lukt, dan lost het vrij weinig op omdat er vaak geen poortjes zijn en de echte probleemzoekers er toch wel door komen als ze er wel zijn. Je hebt dan weer een vermogen uitgegeven om toch weer voornamelijk de goedbedoelende reiziger te treffen, waaronder veel bejaarden en toeristen, en de eikels redden zich wel weer. Het is eerder een nadeel, omdat het wel weer als excuus gebruikt zal worden voor minder, veel effectievere, menselijke controle. Zelfs in de Brusselse of Parijse RER- en metrostations zijn er in en rond de poortjes regelmatig grote controles. Ik loop daar heel regelmatig in een fuik bij het verlaten van het station, omdat een poortje alleen ook daar uiteraard vrijwel niemand tegenhoudt (1x de noodknop indrukken en je staat buiten)

Misschien moet NS zich eens af gaan vragen waarom landen als België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc etc niet vertrouwen op een systeem van op allerlei manieren te omzeilen poortjes die voornamelijk de betalende reiziger dwarszitten

Agressie en 'fraude'? Op alle mogelijke manieren in de hand gewerkt helaas. Bereid zijn te leren van systemen die wel werken en systemen die niet werken lost meer dan 99,99% van de problemen op. Poortjes? Mooie aanvulling op controle en handhaving. Meer niet. Als dat niet erkend wordt, wordt het niet beter maar slechter. FNV heeft uiteraard ook weer boter op het hoofd, want FNV heeft het overdragen van noodzakelijke, controlerende menselijke taken aan electronica nooit tegengewerkt en nu dat allemaal toch niet zo positief blijkt te zijn worden er maatregelen geëist. Waarom denk je dat er op de Parijse nachtbussen beveiligers met vuurwapens meereizen, omdat poortjes die vast kunnen stellen of je qr-code geldig is dat ook zouden kunnen? 🤣

Werk neerleggen tot de boete voor zwartrijden verhoogd wordt naar 100 tot 300 euro en steekproefsgewijze, maar intensieve controles inclusief politie. Als daar massaal voor gestaakt wordt dan komt dat er zeker door, net als de loonsverhogingen

Reputatie 7
Badge +3

Boetes verhogen voor tariefontduikers helpt helemaal niks. Daar worden mensen alleen maar agressiever van.

Wil je het OV terugveroveren op alle onverlaten die niet betalen en overlast veroorzaken dan gaat dat kapitalen aan inzet van controleurs en politie kosten. Bovendien zijn die mensen er helemaal niet.

Reputatie 6

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen. 

spijker op zijn kop

Ik hoor al jaren dat komt wat @Sander-VHaankondigt, maar met alles wat ns niet werkend krijgt is het geen verrassing dat dit, met alle idiote (om)reisroutes van tegenwoordig, uiteraard ook niet gelukt is tot op heden.

En zelfs als het lukt, dan lost het vrij weinig op omdat er vaak geen poortjes zijn en de echte probleemzoekers er toch wel door komen als ze er wel zijn. Je hebt dan weer een vermogen uitgegeven om toch weer voornamelijk de goedbedoelende reiziger te treffen, waaronder veel bejaarden en toeristen, en de eikels redden zich wel weer. Het is eerder een nadeel, omdat het wel weer als excuus gebruikt zal worden voor minder, veel effectievere, menselijke controle. Zelfs in de Brusselse of Parijse RER- en metrostations zijn er in en rond de poortjes regelmatig grote controles. Ik loop daar heel regelmatig in een fuik bij het verlaten van het station, omdat een poortje alleen ook daar uiteraard vrijwel niemand tegenhoudt (1x de noodknop indrukken en je staat buiten)

Misschien moet NS zich eens af gaan vragen waarom landen als België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc etc niet vertrouwen op een systeem van op allerlei manieren te omzeilen poortjes die voornamelijk de betalende reiziger dwarszitten

Agressie en 'fraude'? Op alle mogelijke manieren in de hand gewerkt helaas. Bereid zijn te leren van systemen die wel werken en systemen die niet werken lost meer dan 99,99% van de problemen op. Poortjes? Mooie aanvulling op controle en handhaving. Meer niet. Als dat niet erkend wordt, wordt het niet beter maar slechter. FNV heeft uiteraard ook weer boter op het hoofd, want FNV heeft het overdragen van noodzakelijke, controlerende menselijke taken aan electronica nooit tegengewerkt en nu dat allemaal toch niet zo positief blijkt te zijn worden er maatregelen geëist. Waarom denk je dat er op de Parijse nachtbussen beveiligers met vuurwapens meereizen, omdat poortjes die vast kunnen stellen of je qr-code geldig is dat ook zouden kunnen? 🤣

Werk neerleggen tot de boete voor zwartrijden verhoogd wordt naar 100 tot 300 euro en steekproefsgewijze, maar intensieve controles inclusief politie. Als daar massaal voor gestaakt wordt dan komt dat er zeker door, net als de loonsverhogingen

 

In de interne info zijn ook release data genoemd. Deze kan ik echter niet publiceren

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Maar komen er ook maatregelen om het frauderen met jongerentickets tegen te gaan? Want die jongerentickets zijn niet traject gebonden, dus updates om reizen buiten het traject moeilijker te maken hebben daar geen effect op. 

 

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen.

 

 

In de interne info zijn ook release data genoemd. Deze kan ik echter niet publiceren

Ik geloof je onmiddellijk @Sander-VH dat er release data beschikbaar zijn. Dat levert echter weer legio (nieuwe) problemen op en nog steeds geen structurele oplossingen voor reizigers die zich niets aantrekken van poortjes en de beperkingen om door die poortjes heen te komen en daarna voor overlast zorgen. 

Die groep is ook nu al aan te pakken. Ik hoop dat dit gaat gebeuren. Ik heb er een hard hoofd in, maar misschien dat ik positief verrast ga worden 🙂 Ik zie de laatste maand(en) in ieder geval veel meer controle in de trein. Of dit ook een hardere aanpak betekent weet ik niet, want zwartrijden of zelfs grijsrijden doe ik zelf nooit aan

@Momo om railrunners, gekopieerde qr-codes, qr-codes die voor een deel of het begin van het traject geldig zijn of elke andere manier om door de poortjes te komen of niet-bestaande poortjes maar te vergeten 

E-tickets, hoe matig die bij ns ook in elkaar zitten, zijn het probleem echt niet als het om agressie in de trein gaat

Badge +3

Tegengaan van fraude met e-tickets is simpel, gewoon altijd om een id vragen bij controle.

Moet die controle er wel zijn natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

 

@Momo om railrunners, gekopieerde qr-codes, qr-codes die voor een deel of het begin van het traject geldig zijn of elke andere manier om door de poortjes te komen of niet-bestaande poortjes maar te vergeten 

Klopt. Maar NS gaf in februari (ten tijde van de oproep van FNV) aan dat de meeste fraude plaats vindt met het Jongerenticket. 

 

Ik hoor al jaren dat komt wat @Sander-VHaankondigt, maar met alles wat ns niet werkend krijgt is het geen verrassing dat dit, met alle idiote (om)reisroutes van tegenwoordig, uiteraard ook niet gelukt is tot op heden.

Ik tik inmiddels de 10 jaar in de spoorwereld aan en heb ook aardig wat voorbij zien komen inmiddels, maar echte oplossingen zijn het nimmer. Natuurlijk, ook met de trucs die nu weer in de pijplijn zitten (en waar men idd expliciet gevraagd heeft die niet te delen helaas) blijft het grote probleem dat de poortjes heel weinig schorem tegenhouden. Het gros duwt/trapt ze open, loopt achter een ander aan, drukt op de noodknop, of verzin het maar. Of komt zelfs geen poortje tegen op de reis. Al die gevallen zal je moeten pakken met HC en V&S-medewerkers, eventueel ondersteund door alle andere toezichthouders Wp2000, politie, et cetera. En ja, dat is lastig want er is een gruwelijk tekort aan mensen.

 

Natuurlijk moet NS iets doen om te laten zien dat men het serieus neemt, en dat gaat nu ook weer gebeuren middels wat wijzigingen in de software. Allemaal leuk en aardig, prima poging, maar er blijft een gapend gat. En al zou je live reisroutes checken (waar echt heel veel hobbels te nemen zijn), dan krijg je een grote hoeveelheid grensgevallen die ten onrechte in moeilijkheden komen.

Reputatie 7
Badge +1

Live reisroutes checken Dat lijkt mij nu juist wel iets voor de privacy wetgeving.

 

Ik bedoel live als in, direct bij uitchecken de reisroute checken met de reisplanner. Een actie op het poortje dus, geen GPS-tracking. Anders krijg je veel te veel problemen met omreisroutes e.d.

Ik bedoel live als in, direct bij uitchecken de reisroute checken met de reisplanner. Een actie op het poortje dus, geen GPS-tracking. Anders krijg je veel te veel problemen met omreisroutes e.d.

Het grootste probleem is en blijft dat tweederde deel van de stations geen poortjes heeft. Men heeft dat poortjessysteem (zoals gebruikelijk) weer halfslachtig geïmplementeerd. 

En verder is er over het frauderisico met etickets helemaal niet eens nagedacht. Tickets waarbij de reiziger zich met een paspoort of een rijbewijs moet gaan identificeren werkt in de praktijk gezien de grootschaligheid natuurlijk helemaal niet.

Ja, dan heb je zo ongeveer mijn reactie waar Henkpeetersen op reageerde samengevat inderdaad. Het gros ziet geen poortjes of negeert/omzeilt poortjes. Maar als je dan, om als organisatie te laten zien dat je er wel heel erg druk mee bent, toch _iets_ wil doen met die poortjes, dan loop je tegen een aantal andere problemen aan.

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen. 

.Het is eerder een nadeel, omdat het wel weer als excuus gebruikt zal worden voor minder, veel effectievere, menselijke controle. Zelfs in de Brusselse of Parijse RER- en metrostations zijn er in en rond de poortjes regelmatig grote controles. Ik loop daar heel regelmatig in een fuik bij het verlaten van het station, omdat een poortje alleen ook daar uiteraard vrijwel niemand tegenhoudt (1x de noodknop indrukken en je staat buiten)

Poortjes houden wel degelijk het gros van de potentiële zwartrijders buiten de deur, maar het is uiteraard niet 100% full proof. 

Misschien moet NS zich eens af gaan vragen waarom landen als België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc etc niet vertrouwen op een systeem van op allerlei manieren te omzeilen poortjes die voornamelijk de betalende reiziger dwarszitten

Het is vooral hoe je de controle inzet. In Duitsland heeft meer dan de helft van alle treinen geen vaste conducteur aan boord en ook Zwitserland heeft steeds meer treinen met eenmansbediening. België heeft een norm van 1 conducteur per trein en geen tweede conducteur bij langere treinen. De RER en metro's hebben sowieso geen vaste conducteurs.

Het probleem in Nederland is dat we verhoudingsgewijs erg veel controlepersoneel op het spoor hebben maar dat dat zeer inefficiënt wordt ingezet. Het wemelt hier van de conducteurs die met van alles en nog wat bezig zijn behalve met controles. Nog steeds kun je in een ICM4 van Den Haag naar Groningen reizen zonder de conducteur te zien hoewel die daar wel voor betaald wordt.

In buitenland zie je vaker controles op de stations. In Japan is er (Shinkansen uitgezonderd)  helemaal geen controle in de treinen, uitsluitend in- en uitgangscontrole (voor het leeuwendeel overigens met poortjes) op de stations. Ook in China is de controle gebaseerd op in/uitgangscontrole. India is dan weer de uitzondering maar daar kost personeel vrijwel niets.

En verder blijft het een probleem dat NS een voorliefde heeft voor fraudegevoelige tickets. Formules als meereistickets en jongerentickets vragen om misbruik.

Reputatie 7

Zou er in een land als Zwitserland (procentueel) nou ook zoveel zwartgereden worden als hier? Ik vraag het me af, maar denk van niet. Ondanks dat er daar ook lang niet altijd controle of een conducteur is. En poortjes niet bestaan.

 

 

 

 

Zou er in een land als Zwitserland (procentueel) nou ook zoveel zwartgereden worden als hier? Ik vraag het me af, maar denk van niet. Ondanks dat er daar ook lang niet altijd controle of een conducteur is. En poortjes niet bestaan.

Dat is voor Zwitserland zo niet in te schatten. Het zwartrijden in Nederland hangt vooral samen met bepaalde productformules en met etickets. Met een anders ingericht tariefsysteem kan dat dus erg verschillen.

In Duitsland is het zwartrijden rond de steden wel een probleem (S-bahn, U-Bahn, tram, bus) vooral omdat persoonlijke controle gezien de massaliteit onbegonnen werk is. Het risico van een strafblad houdt het wel nog binnen de perken alhoewel er steden zijn waar het 6-8% is. Er zijn ook daar regelmatig studies naar in/uitgangscontrole op stations.

Een oplossing is om het boetesysteem kostenneutraal te maken. Dan gaan boetes dus naar duizenden euro’s. Eerste boete kwijtschelden (je kunt je eens vergissen), daarna gewoon het volle pond betalen.

Reputatie 6

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Maar komen er ook maatregelen om het frauderen met jongerentickets tegen te gaan? Want die jongerentickets zijn niet traject gebonden, dus updates om reizen buiten het traject moeilijker te maken hebben daar geen effect op. 

Ja die komen er, maar om de jongeren niet wijzer te maken dan ze al zijn kan ik die niet communiceren

Reageer