FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Reputatie 6

 

Ik hoor al jaren dat komt wat @Sander-VHaankondigt, maar met alles wat ns niet werkend krijgt is het geen verrassing dat dit, met alle idiote (om)reisroutes van tegenwoordig, uiteraard ook niet gelukt is tot op heden.

Ik tik inmiddels de 10 jaar in de spoorwereld aan en heb ook aardig wat voorbij zien komen inmiddels, maar echte oplossingen zijn het nimmer. Natuurlijk, ook met de trucs die nu weer in de pijplijn zitten (en waar men idd expliciet gevraagd heeft die niet te delen helaas) blijft het grote probleem dat de poortjes heel weinig schorem tegenhouden. Het gros duwt/trapt ze open, loopt achter een ander aan, drukt op de noodknop, of verzin het maar. Of komt zelfs geen poortje tegen op de reis. Al die gevallen zal je moeten pakken met HC en V&S-medewerkers, eventueel ondersteund door alle andere toezichthouders Wp2000, politie, et cetera. En ja, dat is lastig want er is een gruwelijk tekort aan mensen.

 

Natuurlijk moet NS iets doen om te laten zien dat men het serieus neemt, en dat gaat nu ook weer gebeuren middels wat wijzigingen in de software. Allemaal leuk en aardig, prima poging, maar er blijft een gapend gat. En al zou je live reisroutes checken (waar echt heel veel hobbels te nemen zijn), dan krijg je een grote hoeveelheid grensgevallen die ten onrechte in moeilijkheden komen.

Ik ben het helemaal met je eens. Meer controle en strengere handhaving op vervoerbewijzen is noodzakelijk. De enige die daar hard op kan gaan inzetten is het bedrijf. Maar zolang de “servicekoers” vaart denk ik niet dat het bedrijf daar heel veel haast mee maakt. Ik hou in ieder geval hoop, want de maatregelen die nu komen tov fraude zijn allemaal gestart sinds Koolmees onze directeur is.

Ik hou in ieder geval hoop, want de maatregelen die nu komen tov fraude zijn allemaal gestart sinds Koolmees onze directeur is.

Ach nee, dat is zo’n wind die om de zoveel jaar een keer waait. Zoals heel veel bij NS. Een jaar of 10 terug is het OVCP systeem ook behoorlijk aangepast om allerlei zaken “aan te pakken”.

Een oplossing is om het boetesysteem kostenneutraal te maken. Dan gaan boetes dus naar duizenden euro’s. Eerste boete kwijtschelden (je kunt je eens vergissen), daarna gewoon het volle pond betalen.

Zo werkt dat niet. Uiteindelijk beslist de rechter of de hoogte van boetes in de juiste verhouding staat met straffen voor andere vergrijpen. NS kan wel met €1000 komen aanzetten maar de rechter zal dan bij een rechtszaak een veel lager bedrag vaststellen.

Reputatie 7
Badge +1

Zou er in een land als Zwitserland (procentueel) nou ook zoveel zwartgereden worden als hier? Ik vraag het me af, maar denk van niet. Ondanks dat er daar ook lang niet altijd controle of een conducteur is. En poortjes niet bestaan.

Dat is voor Zwitserland zo niet in te schatten. Het zwartrijden in Nederland hangt vooral samen met bepaalde productformules en met etickets.

Die laatste zijn er in Zwitserland net zo goed. Daar is er echter wel significant meer controle en als er controle is, wordt daar ook veel vaker om een ID gevraagd. Er is dus een veel hogere kans dat je tegen de lamp loopt. Dat is wat belangrijk is.

 

 

Die laatste zijn er in Zwitserland net zo goed. Daar is er echter wel significant meer controle en als er controle is, wordt daar ook veel vaker om een ID gevraagd. Er is dus een veel hogere kans dat je tegen de lamp loopt. Dat is wat belangrijk is.

Dat er meer controle zou zijn is vreemd aangezien steeds meer treinen daar geen vaste conducteurs hebben. Maar wellicht is het anders georganiseerd.

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zijn er in Zwitserland net zo goed. Daar is er echter wel significant meer controle en als er controle is, wordt daar ook veel vaker om een ID gevraagd. Er is dus een veel hogere kans dat je tegen de lamp loopt. Dat is wat belangrijk is.

Dat er meer controle zou zijn is vreemd aangezien steeds meer treinen daar geen vaste conducteurs hebben. Maar wellicht is het anders georganiseerd.

In regionale treinen van SBB zijn er vliegende controleteams (andere vervoerders doen het weer anders). Er is weliswaar geen vaste conducteur, maar mijn indruk is dat je een redelijke kans hebt om toch ergens zo'n vliegende controle tegen te komen.

Een oplossing is om het boetesysteem kostenneutraal te maken. Dan gaan boetes dus naar duizenden euro’s. Eerste boete kwijtschelden (je kunt je eens vergissen), daarna gewoon het volle pond betalen.

Zo werkt dat niet. Uiteindelijk beslist de rechter of de hoogte van boetes in de juiste verhouding staat met straffen voor andere vergrijpen. NS kan wel met €1000 komen aanzetten maar de rechter zal dan bij een rechtszaak een veel lager bedrag vaststellen.

Waarom niet? De juiste verhouding is wat mij betreft “kostenneutraal”. Tot die tijd moeten wij brave burgers dan maar blijven betalen voor het uitschot 😆

Ander idee: maak het OV helemaal gratis en zorg dat werken aantrekkelijk wordt. Beetje tegenstrijdig misschien, maar als werken loont dan is het ook niet erg dat het OV overloopt (van de forensen).

Reputatie 7

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Reputatie 7
Badge +3

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Ik ben het helemaal met je eens Rene. Zichtbaarheid zou hoog in het vaandel moeten staan, los van of er gecontroleerd wordt of niet. We mogen dan een groter takenpakket hebben dan vervoerbewijzen controleren, maar dat betekent niet dat er helemaal niks gedaan hoeft te worden. Helaas hebben we een groep collega's die daar anders over denkt en dat lokt reizen zonder geldig vervoerbewijs, reizen in de verkeerde klasse en negeren van huisregels met als gevolg overlast voor andere reizigers tot gevolg. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Diverse NS klantenservicemedewerkers via Twitter.

Overigens heeft @Rene74 niemand gezien in 3 uur tijd meldt hij.

Sorry dat ik ff kort door de bocht ga, maar ik merk door al het "gezeur" op de trein, dat ik veel meer tijd nodig heb voor een controle ronde. Denk aan 2 HC op de 1100 tussen Eindhoven en Den Haag. Vanaf Tilburg begonnen, net voor Den Haag klaar. 7 uitstellen verder, net als 1 overdracht. Dit is een voorbeeld, maar elke trein controleren binnen 45 minuten is een utopie. Serviceronde, wat is dat? Ren je rot of neem je de tijd, ook dan ben je wel ff bezig. 

Het roepen van, elke 30 of 45 minuten een HC is prachtig, maar in veel gevallen onhaalbaar. Zou het graag willen doen, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.

Reputatie 6

Sorry dat ik ff kort door de bocht ga, maar ik merk door al het "gezeur" op de trein, dat ik veel meer tijd nodig heb voor een controle ronde. Denk aan 2 HC op de 1100 tussen Eindhoven en Den Haag. Vanaf Tilburg begonnen, net voor Den Haag klaar. 7 uitstellen verder, net als 1 overdracht. Dit is een voorbeeld, maar elke trein controleren binnen 45 minuten is een utopie. Serviceronde, wat is dat? Ren je rot of neem je de tijd, ook dan ben je wel ff bezig. 

Het roepen van, elke 30 of 45 minuten een HC is prachtig, maar in veel gevallen onhaalbaar. Zou het graag willen doen, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.

Inderdaad zo is het! We kunnen niet vliegen

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Diverse NS klantenservicemedewerkers via Twitter.

Overigens heeft @Rene74 niemand gezien in 3 uur tijd meldt hij.

Ik heb gelezen wat Rene gemeld heeft. Maar klantenservice verkondigt helaas wel eens dingen die niet kloppen. Op het moment dat wij elke 45 minuten moeten controleren is het niet te doen. Daarom zei ik laatst al: kom eens mee. Dan zal je zien hoe moeilijk dat is in je eentje. Ik ga ons hele handboek nu door om die regel te zoeken want deze informatie klopt echt niet. En zoals mijn collega @Loes al zegt: een hele trein controleren in 45 min gaat niet. Ik was laatst op de 2400 vanaf Almere tot Rotterdam. 6 bakken VIRM en heb niet eens de helft van de gehele trein kunnen controleren door al die kaartjes die geschreven moeten worden.

Badge +3

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Die zichtbaarheidsnorm kan zich natuurlijk ook beperken tot even haastig door een coupé lopen (mits het niet te druk is), en al dan niet zonder begroeting.

Of in het uiterste geval van zichtbaarheid ‘kijk maar even bij een deur naar buiten bij het fluiten’, want dan zal je ergens een HC moeten zien.

Elke 45 minuten controle was vroeger (eind jaren 80) nog vrij normaal (3x tussen Eindhoven en Amsterdam, en dan ‘oh, jou heb ik al gehad’ of een kaartje met 40% korting kopen bij de HC voor ƒ 2,50 extra omdat je toevallig haast had) maar daar hoef je natuurlijk tegenwoordig niet meer mee aan te komen, en zou ik mateloos irritant vinden want men reist niet meer door uit het raam te staren of met een boek en je treinkaartje als bladwijzer 🤣

Neemt niet weg dat (veel) meer controle op prijs gesteld wordt, en ja bij een spotgoedkope Jongeren Dagkaart Dal zal verplicht tonen van een id dan één van de voorwaarden zijn.

Reputatie 6

Om maar gelijk even met het antwoord te komen:

Er staat geen tijd vastgesteld in ons handboek. Alleen het volgende:

Dus als ook nog maar iemand beweert dat we 1 keer per zoveel minuten langs moeten zijn geweest voor controle of iets dergelijks heeft deze persoon dat fout. U streeft ernaar dat iedere reiziger u ziet laat ruimte open voor eigen invulling. Ik ben het helemaal met iedereen eens die aangeeft dat er te weinig zichtbaarheid / controle is, maar wat gaan lopen roepen kan ik niet tegen. 

Badge +3

Och weet je @Sander-VH, over de zichtbaarheid van de Railcatering is ook het nodige geklaagd 🤣

Kreeg je over de intercom de hele riedel over koffie/thee, gevulde koeken, gekoelde frisdrank, bier, snacks en powerbanks en vervolgens komen ze niet!

Badge +3

Iemand had laatst wel een plaszak nodig (alle wc’s afgesloten), en dan is een zichtbare/bereikbare HC wel handig, want daar gaat een sms/WhatsAppje aan 06 1318 1318 (veiligheidscentrale) je natuurlijk niet mee helpen.

 

 

In regionale treinen van SBB zijn er vliegende controleteams (andere vervoerders doen het weer anders). Er is weliswaar geen vaste conducteur, maar mijn indruk is dat je een redelijke kans hebt om toch ergens zo'n vliegende controle tegen te komen.

Dat zou kunnen, dat is bij Arriva in Nederland ook. Daar is de controle ook veel beter dan bij NS 

Reputatie 6

 

 

In regionale treinen van SBB zijn er vliegende controleteams (andere vervoerders doen het weer anders). Er is weliswaar geen vaste conducteur, maar mijn indruk is dat je een redelijke kans hebt om toch ergens zo'n vliegende controle tegen te komen.

Dat zou kunnen, dat is bij Arriva in Nederland ook. Daar is de controle ook veel beter dan bij NS 

In Limburg ook? Las laatst het tegenovergestelde namelijk van Limburg (niet dat het bij NS zo perfect gaat natuurlijk)

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

Reputatie 7

Ik was laatst op de 2400 vanaf Almere tot Rotterdam. 6 bakken VIRM en heb niet eens de helft van de gehele trein kunnen controleren door al die kaartjes die geschreven moeten worden.

Alle begrip hiervoor! Maar het toont ook aan hoe hard controle nodig is en dat er veel meer op ingezet zou moeten worden. Teugels strak trekken om te laten zien dat de trefkans veel hoger wordt dan nu. Er wordt al tijden door een groep mensen gewoon bewust van geprofiteerd en een loopje met regels genomen. 

Ik hoor ook weleens van anderen dat ze op langere reizen ook geen personeel hebben gezien, wat vraagtekens oproept en er wordt vaak wat spottend over het beroep gedaan. Niet terecht, maar het gebeurt helaas wel. Heel jammer.

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

De controle is bij Arriva wel degelijks beter. Reis maar eens in Groningen, Friesland of de Achterhoek.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

Bij NS heb ik de indruk dat er juist op probleemtrajecten niet gecontroleerd wordt.

Reageer