Skip to main content

Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs

Om maar gelijk even met het antwoord te komen:

Er staat geen tijd vastgesteld in ons handboek. Alleen het volgende:

Dus als ook nog maar iemand beweert dat we 1 keer per zoveel minuten langs moeten zijn geweest voor controle of iets dergelijks heeft deze persoon dat fout. U streeft ernaar dat iedere reiziger u ziet laat ruimte open voor eigen invulling. Ik ben het helemaal met iedereen eens die aangeeft dat er te weinig zichtbaarheid / controle is, maar wat gaan lopen roepen kan ik niet tegen. 

 

Het is o.a. hier gemeld: https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Conducteurs zijn vrij om hun rondes zelf in te delen, al is de richtlijn dat reizigers elke 40 tot 45 minuten een medewerker moeten zien. "Conducteurs doen een serviceronde en een controleronde en moeten zelf beslissen wanneer ze die lopen", aldus de woordvoerder.

'Ernstig verzaakt'

 

Een hoofdconducteur van NS die anoniem wil blijven, zegt dat de normen die de NS zelf heeft opgesteld niet nageleefd zijn. Er is volgens de conducteur "ernstig verzaakt". "Dat je 40 minuten in een trein zit zonder dat er een keer een conducteur langskomt, dat kan niet", stelt de medewerker. "Zeker op dat tijdstip niet, dan ga je juist vanwege de sociale veiligheid vaker door de trein."

De NS laat weten voorlopig nog geen aanleiding te zien om de protocollen te veranderen. De spoorvervoerder wil daarvoor eerst het politieonderzoek afwachten.

 

Maar goed, 't is een beetje onduidelijk in hoeverre dat vanuit NS zelf is gekomen. Lost in translation zullen we maar zeggen 🙂


De controle is bij Arriva wel degelijks beter. Reis maar eens in Groningen, Friesland of de Achterhoek.

Regelmatig in het noorden gereisd, nog nooit gecontroleerd.

Emmen - Zwolle altijd bij de ingang van het perron, vrijwel nooit in de trein. 

Wel is het zo dat als er gecontroleerd wordt, de controles strenger zijn.

Bij Keolis ben ik wel vaak gecontroleerd overigens.


NS is ziende blind en horende doof. Er wordt al jaren gesignaleerd dat er amper gecontroleerd wordt. 

Ik leg een direct verband tussen het plaatsen van toegangspoortjes en de afgenomen controles. De poortjes zijn ons (en het NS-personeel) verkocht als hét wapen tegen het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Met daarbij de inschatting indertijd van NS dat 80% van de reizigers in ieder geval één keer per reis een poortje tegenkomt. In de tijd dat er alleen met de OV-chipkaart gereisd kon worden was dat misschien nog te billijken.

NS is echter gekomen met de e-tickets. Die zijn veel fraudegevoeliger omdat werkende codes makkelijk gedeeld kunnen worden. NS heeft dus de eigen aannames ondergraven door met de e-tickets te gaan werken.

Daarnaast heeft NS het eigen personeel doen indommelen door te suggereren dat de poortjes het reizen zonder geldig vervoerbewijs significant doen afnemen. Tegen het zonder geldig vervoerbewijs in de eerste klas zitten werken werken de poortjes al helemaal niet.

 

 


En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉


NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.


En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Meer controle zal wel wat helpen maar het afschaffen van potentieel frauduleuze reisoproducten zal beter helpen om problemen te voorkomen.


En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Meer controle zal wel wat helpen maar het afschaffen van potentieel frauduleuze reisoproducten zal beter helpen om problemen te voorkomen.

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik


 

 

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik

Helemaal geen ticket of gesjoemel?


 

 

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik

Helemaal geen ticket of gesjoemel?

Student week in de 1e klas. Nu allemaal €58,54 verder. 


NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Het probleem is dat poortjes “dom” zijn, en codes klakkeloos accepteren zolang het tijdstip van inchecken maar klopt (dus reisdatum en eventueel daluren).

Voor de rest natuurlijk de apparatuur van de conducteurs, die een ticket dat al eerder gescand is meteen zouden moeten ‘flaggen’ en dan op zijn minst de identiteit van de reiziger moeten controleren.

De eerste die met zo’n gedeelde code reist komt er wellicht mee weg (bij geen id controle) maar elke volgende valt meteen door de mand. Oók degene waarvan het id klopt, want die heeft de code dus illegaal gedeeld!

Als er hackers zijn die het lukt om de naam (plus eventueel reisdatum en traject) in een code aan te passen dan heb ik niets gezegd, maar elk ticket heeft ook een ordernummer dus kan je daarop controleren (is dit ticket inderdaad verkocht aan persoon X?).

Geloof me, een code manipuleren is op zijn minst heel lastig dus het hangt allemaal af van controle onderweg. Vergelijk het met de echtheidskenmerken van een vals bankbiljet, een apparaatje of geoefende caissière ziet dat meteen, en een geoefende conducteur zou het ook meteen moeten zien aan een geprint e-ticket (met heel veel info in het watermerk en andere delen van het deel met de ‘foto’ op een A4’tje).


Zoals gezegd Robert worden de poortjes binnenkort aangepast. Voor alle vervoerbewijzen gaat die wijziging dan gelden


Zoals gezegd Robert worden de poortjes binnenkort aangepast. Voor alle vervoerbewijzen gaat die wijziging dan gelden

Ik weet de details niet maar voor dagkaartjes is dat nog een hele opgave.

Dat ik met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,78 niets op Utrecht Centraal te zoeken heb is natuurlijk duidelijk, zo slim kan je poortjes nog wel maken en dat zat jaren geleden al in de planning, zie de reacties van o.a @RailRunner15 (Erwin) die in dat team zat.

Voor de rest (real-time backend controle) heb ik weinig vertrouwen in een update van poortjes, dat gaat vertraging opleveren. Het controleren van een ongeldige bankpas/creditcard is nu al een probleem (poortjes laten je gewoon binnen en controle onderweg lijkt vervolgens ook in orde want er is een ‘incheck’). Dat soort dingen dus…

Maar we gaan het zien.


Wat ik me wel afvraag ( @Loes , @Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.


NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.


NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.

Maar het scheelt ook veel inkomsten omdat die dingen eenmaal gedownload niet meer terug te geven zijn. NS heeft ook een kortingsmogelijkheid bij E-tickets als deze een aantal dagen van te voren worden aangeschaft toch? Ik denk eerlijk gezegd dat deze actie er juist voor is bedacht om de e-tickets wel in stand te houden. 


@Ferdinand Delasoie 
Ja, die fraude met e-tickets is echt een ding. Je kunt met zo’n gedeelde code door de (domme) poortjes. Als er niet in de trein gecontroleerd wordt, reist men zonder te betalen.

Daarom is het ook zo idioot dat NS aan die e-tickets is begonnen zonder dat de poortjes geprogrammeerd zijn om fraude te herkennen.


Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden.

Als je je reis ergens wil onderbreken, kan een e-ticket voordeliger zijn dan met bankpas reizen. De vraag is natuurlijk wel of je dat als NS juist wel of niet wil promoten.


De langeafstandskorting maakt het systeem erg ingewikkeld. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn dat poortjes en paaltjes registreren dat er eerder op de dag al gereisd is en dat voor de volgende rit op de dag langeafstandskorting berekend moet worden.


De langeafstandskorting maakt het systeem erg ingewikkeld. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn dat poortjes en paaltjes registreren dat er eerder op de dag al gereisd is en dat voor de volgende rit op de dag langeafstandskorting berekend moet worden.

Technisch niet, maar bij een rit om 10.00 uur en dan later een om 17.00 uur hoef je natuurlijk geen extra korting geven. De grens is nu 35 minuten en dat lijkt me voldoende om nog te kunnen spreken van de zelfde reis..


En dan zou een retourreis opeens ook heel goedkoop worden. Alle forenzen die in de middagspits terug reizen voor een prikkie. Terwijl dat met een e-ticket juist weer niet kan 🙂


Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets


Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.


NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.

Het kan met bankpas in/uitchecken, maar dat kan nog niet met iedere bankpas. Daarnaast zijn er ook mensen die dat niet willen.


Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden.

Als je je reis ergens wil onderbreken, kan een e-ticket voordeliger zijn dan met bankpas reizen. De vraag is natuurlijk wel of je dat als NS juist wel of niet wil promoten.

Dat zal de NS niet willen promoten, want met OV-chipkaart of nu dan ook met bankpas moet je uit-checken als je het station via poortjes verlaat. Bij stations zonder poortjes kun je nog niet uitchecken als je niet te lang buiten het station verblijft.


Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.

Nee, het verandert pas als je die fraudegevoelige etickets afschaft.


Reageer