beantwoord

Geen plek voor fiets in de trein

  • 16 September 2023
  • 10 reacties
  • 344 Bekeken

Vandaag wilde ik mijn fiets meenemen in de trein (vanaf Amsterdam Zuid naar Den Bosch). De trein zat/stond echter helemaal vol, dus was er geen ruimte meer voor mijn fiets. Ik heb er daarom voor gekozen om op de volgende trein te wachten (30 min later). Ook hier was het weer heel erg druk, dus kon mijn fiets weer niet mee. Uiteindelijk ben ik nog een trein later (dus 60min later dan gepland) in de trein gestapt zonder fiets, deze trein zat namelijk weer erg vol. Ik had echter al wel betaald voor het fietsticket. Is het mogelijk om het geld voor het fietsticket terug te krijgen aangezien ik er geen gebruik van heb kunnen maken? 

icon

Beste antwoord door Thom 16 September 2023, 14:14

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt uw geld helaas niet terug. Het is niet na te gaan of het gebruikt is of niet. Te volle treinen om een fiets mee te nemen komt helaas voor. U heeft niet het recht de fiets mee te nemen in de trein die u wilt. U was waarschijnlijk eerder in Den Bosch geweest met de stoptrein, die zijn veelal gelijkvloers en de kans dat uw fiets mee kan is veel groter.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou gewoon contact opnemen met de klanteNService. Wellicht zijn ze coulant. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat ze iets vergoeden waar ze strikt genomen niet toe verplicht zijn.

En ook al heb je geen recht op het mee kunnen nemen van de fiets, ik vind wel iets van het feit dat op zaterdag drie treinen achter elkaar te vol zijn.

Het wordt tijd dat NS hier iets aan gaat doen of een treinstel met meer ruimte dan nu (max. 3 fietsen) of het mogelijk maken om te reserveren.

Het wordt tijd dat NS hier iets aan gaat doen of een treinstel met meer ruimte dan nu (max. 3 fietsen) of het mogelijk maken om te reserveren.

Tussen Schiphol en Utrecht zijn sinds dit jaar in het weekend de helft van de treinen opgeheven waardoor het in de resterende treinen soms druk is.

De treinen hebben overigens 2x3 ofwel 6 fietsplaatsen (de langere versie 9) wat normaal gesproken meer dan genoeg is 

Voor een tweede VIRM-treinstel eisen de interne NS-regels een extra conducteur en die kan NS in het weekend niet inzetten, mede vanwege eisen van het personeel m.b.t. vrije weekenden 

Reserveren is geprobeerd maar daar weigerden de reizigers aan mee te werken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou gewoon contact opnemen met de klanteNService. Wellicht zijn ze coulant. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat ze iets vergoeden waar ze strikt genomen niet toe verplicht zijn.

En ook al heb je geen recht op het mee kunnen nemen van de fiets, ik vind wel iets van het feit dat op zaterdag drie treinen achter elkaar te vol zijn.

Met de goedkope weekend vrij abonnementen gaan mensen met deze mooie dagen er graag op uit. Daarbij was het uitstekend fietsweer vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt tijd dat NS hier iets aan gaat doen of een treinstel met meer ruimte dan nu (max. 3 fietsen) of het mogelijk maken om te reserveren.

Voor die paar maanden en mooie weekenden in het jaar? Probleem is dat nu in de media is aangekondigd dat dit waarschijnlijk het laatste mooie weekend is, men nog even snel elders in het land wilt fietsen.

Ik zou gewoon contact opnemen met de klanteNService. Wellicht zijn ze coulant. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat ze iets vergoeden waar ze strikt genomen niet toe verplicht zijn.

En ook al heb je geen recht op het mee kunnen nemen van de fiets, ik vind wel iets van het feit dat op zaterdag drie treinen achter elkaar te vol zijn.

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en ik krijg de kosten voor het fietsticket inderdaad vergoed. 

Het wordt tijd dat NS hier iets aan gaat doen of een treinstel met meer ruimte dan nu (max. 3 fietsen) of het mogelijk maken om te reserveren.

Tussen Schiphol en Utrecht zijn sinds dit jaar in het weekend de helft van de treinen opgeheven waardoor het in de resterende treinen soms druk is.

De treinen hebben overigens 2x3 ofwel 6 fietsplaatsen (de langere versie 9) wat normaal gesproken meer dan genoeg is 

Voor een tweede VIRM-treinstel eisen de interne NS-regels een extra conducteur en die kan NS in het weekend niet inzetten, mede vanwege eisen van het personeel m.b.t. vrije weekenden 

Reserveren is geprobeerd maar daar weigerden de reizigers aan mee te werken.

Het probleem was gisteren niet dat er te veel fietsen waren in de trein, maar dat er mensen moesten staan op de fietsplaatsen omdat de trein zo vol was. 
 

De trein bestond gisteren uit 4 delen en als ik het goed heb, dan zou de NS ook een 6 delen trein ik kunnen zetten omdat daar geen extra conducteur voor nodig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Reserveren is geprobeerd maar daar weigerden de reizigers aan mee te werken.

Da's natuurlijk onzin en dat weet je zelf ook wel. Het hele probleem was nou juist dat het geen reservering was. Je moest je fiets aanmelden en vervolgens maar hopen dat je ook mee kon. Dat die proef mislukt is, lag niet aan de reizigers.

 

 

De trein bestond gisteren uit 4 delen en als ik het goed heb, dan zou de NS ook een 6 delen trein ik kunnen zetten omdat daar geen extra conducteur voor nodig is. 

Dat klopt op zich, maar er zijn slechts een beperkt aantal zeswagenstellen en veel meer vierwagenstellen. Je kunt dus in veel treinen geen zeswagenstel inzetten terwijl je dat in het weekend wel graag zou willen omdat er dan veel minder treinen rijden dan doordeweeks.

Die vierwagenstellen zijn een echte hoofdpijn voor de materieelplanning omdat ze zonder tweede conducteur alleen maar los kunnen rijden. Met de kennis van nu had NS destijds beter drie- en zeswagenstellen (of nog beter drie- en vijfwagenstellen) kunnen kopen.

Reageer