beantwoord

Geld terug bij geen treinen?

  • 19 August 2023
  • 7 reacties
  • 131 Bekeken

Hi,

Om de zaterdag (of soms wat frequenter) zijn er geen treinen die tussen Hoorn en Amsterdam Centraal gaan, meestal valt dit onder spoorwerkzaamheden, (voorheen) tekort aan personeel of er staat zonder rede geen trein op de planner. Hierdoor moet ik noodgedwongen met de bus (wat niet aansluit op mijn traject vrij Hoorn-Ams abbonement) die van een andere vervoerder is, is er een manier om dit evengoed te declareren bij NS aangezien er geen vervangend vervoer wordt ingezet?

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 August 2023, 09:01

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik denk het niet. Probeer het anders bij de klantenservice.

Reputatie 7
Badge

In plaats van uw kosten, kunt u als u al betaald had voor uw reis bij NS (als u daar een abonnement of specifiek ticket voor had) wel die kosten terug vragen o.b.v. de regering voor geld terug bij vertraging. De voorwaarden daarvoor bevatten een bepaling voor als je je eindbestemming niet hebt bereikt (en dat niet met minder dan een uur vertraging had gekund met NS)

Badge +3

NS zorgt ervoor dat u uw reis altijd kunt maken op een manier waar u geen extra kosten voor heeft. Het kan wel zo zijn dat u in de reisplanner alleen adviezen ziet met lijnbussen. In dat geval moet u in de reisopties alleen Trein selecteren, en dus geen Bus, Tram, Metro. U krijgt dan adviezen die wel kunnen met Traject Vrij, bijvoorbeeld met een treinvervangende bus waarvoor u niet extra hoeft te betalen, of een andere route per trein, die ook niet meer kost als u onderweg niet in- en uitcheckt.

Reputatie 7

NS zorgt ervoor dat u uw reis altijd kunt maken op een manier waar u geen extra kosten voor heeft. 

Als dat nou eens waar was…

Toegegeven, er bestaat een optie zonder extra kosten voor de onderstaande rit, maar die wordt niet getoond.

 

Badge +3

Het probleem is dus dat de reisplanner de optie niet toont, niet dat de optie er niet is.

Reputatie 7
Badge

Verkeerde bestemming gekozen, excuus😁

Even verder gekeken, er wordt wel een optie zonder Arriva getoond, maar daarvoor moet dan wel 5 minuten extra overstaptijd in de opties gekozen worden.

Reputatie 7

@Tochjo Misschien een beetje filosofisch, maar de meeste reizigers zijn geen spoorfanaten, als iets niet getoond wordt is dat in praktische context hetzelfde als dat ie er niet is.

Ik heb in het verleden overigens weleens meegemaakt dat NS een traject op geen enkele manier rijdt en verwees naar Arriva treinen. Is in mijn ervaring wel een eenmalige gebeurtenis geweest, en ik heb ook netjes gtbv gekregen omdat NS me niet naar m’n eindbestemming bracht.

Reageer