beantwoord

geldigheid keuzedag

  • 7 November 2023
  • 13 reacties
  • 273 Bekeken

Er staan meerdere vragen hierover maar duidelijk is het niet voor mij. Ook vragen bij stations helpen niet.

Daarom maar hier.

Ik reis met keuzedag van Geleen Oost  naar Zoetermeer Oost.

Ik check in om 15.55 uur en neem de trein16.08  van Arriva naar Sittard; check daar uit bij Arriva en in bij NS.

Ik reis dan verder naar Zoetermeer oost en check uit.

Is dat juist gebruik van keuzedag?

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 November 2023, 16:40

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

In dit voorbeeld is uw Keuzedag (op werkdagen) niet geldig voor de reis van Sittard naar Zoetermeer Oost, omdat u dan in de spitsuren incheckt bij NS. Van Geleen Oost naar Sittard reist u wel op uw Keuzedag, omdat het tijdstip van inchecken in de daluren is en dat de geldigheid van de Keuzedag bepaalt.

Bij een overstap naar een andere vervoerder moet u ervoor zorgen dat u ook bij de nieuwe vervoerder in de daluren incheckt, anders is de Keuzedag niet geldig bij de nieuwe vervoerder en reist u verder tegen vol tarief.

Dag deze uitleg kan toch niet kloppen. Denk aan mijn reis van Geleen Oost, met Arriva naar Sittard. Van Sittard naar Roermond met NS. Van Roermond naar Arnhem met Arriva. Van Arnhem met NS richting Utrecht. In Sittard op tijd ingecheckt bij NS en vertrek voor 16.00 uur. Dan houdt mijn reis dus op bij Roermond???

Ander voorbeeld, echt gebeurd. Op tijd uit Utrecht vertrokken met keuzedag net voor 16.00 uur. Trein had ernstig vertraging dus aansluiting met Arriva in Sittard naar Geleen Oost was er niet. Met NS doorgereisd naar Heerlen en daar Arriva naar Sittard en uitgestapt in Geleen Oost.

Arriva schreef geld af van mijn  OV chipkaart. Na klacht hierover en uitleg over keuzedag kreeg ik geld terug.

Badge +3

U mag vinden dat het zo niet hoort te werken, maar de praktijk is zoals ik beschreef.

Dat hebt u ook gemerkt op de hiervoor genoemde reis van Utrecht naar Geleen Oost: u betaalde vol tarief bij Arriva, want u checkte in de spitsuren in bij Arriva. Dat u van Arriva het geld terugkreeg, is vriendelijk, maar daartoe was Arriva niet verplicht.

Dat kan echt niet kloppen want dan is jouw  reisduur zeer beperkt. Dus uren voor 16.00 inchecken als je naar het noorden wilt met verschillenden vervoerders.

Badge +3

Het is wat het is. Ik kan het niet mooier maken.

Dag, vandaag maar eens bij de NS nagevraagd aan de balie op Utrecht Centraal. Als ik op tijd in checkt en de trein vertrekt voor 16.00 uur reis ik verder onbeperkt met een keuze dag of met verlaagd tarief op mijn abonnement ongeacht de overstap nar een andere vervoerder met de trein.

Dag, vandaag maar eens bij de NS nagevraagd aan de balie op Utrecht Centraal. Als ik op tijd in checkt en de trein vertrekt voor 16.00 uur reis ik verder onbeperkt met een keuze dag of met verlaagd tarief op mijn abonnement ongeacht de overstap nar een andere vervoerder met de trein.

Dat is onjuist. De medewerker heeft u verkeerd geïnformeerd. Houd er rekening mee dat Arriva u het geld de volgende keer waarschijnlijk niet terug zal geven. 

Reputatie 7
Badge +3

Dag, vandaag maar eens bij de NS nagevraagd aan de balie op Utrecht Centraal. Als ik op tijd in checkt en de trein vertrekt voor 16.00 uur reis ik verder onbeperkt met een keuze dag of met verlaagd tarief op mijn abonnement ongeacht de overstap nar een andere vervoerder met de trein.

Dat klopt niet. Met een op saldo abonnement reis je bij overstap in de spits naar een andere vervoerder op vol tarief.

Wanneer je een flex abonnement hebt dan blijft 1e incheck gelden, ongeacht met welke treinvervoerder je reist.

in mijn ns zijn mijn keuzedagen geldig tot en met de laatste dag van de maand. In de mail staat tot het eind van de maand. zo laat ns ook op de laatste dag gewoon vervallen. wanneer wordt dit opgelost? groetjes, arthur

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Tanguero,

Dit probleem speelt helaas al tijden. Een Keuzedag is op de laatste dag van de geldigheid niet te gebruiken. NS dacht dit “opgelost” te hebben door in de mail de tekst “tot en met” te veranderen in “tot". Maar daarmee is de Keuzedag effectief een dag minder lang geldig dan zou moeten. Wanneer dit wordt opgelost weet niemand. Als je de Keuzedag op de laatste dag had willen gebruiken, kun je contact opnemen met de klanteNService om een vervangende Keuzedag aan te vragen.

Zie ook:

en

 

 
Laatste nieuws: Op 20 oktober 2021 hebben we u een e-mail gestuurd met de aankondiging dat uw Keuzedagen wijzigen. Graag informeren we u over deze verandering. 
 
We sturen u een nieuwe Keuzedag zodra u er een gebruikt heeft. 
We stoppen met het versturen van één Keuzedag per 2 maanden. Alle 7 Keuzedagen zullen in plaats daarvan direct aan het begin van uw abonnementsjaar beschikbaar zijn. De dag nadat u een Keuzedag op uw OV-chipkaart gezet heeft, ontvangt u van ons bericht dat de volgende Keuzedag klaarstaat.  We zijn blij dat we hiermee aan een wens van veel klanten tegemoet kunnen komen.  
 
De 7 Keuzedagen zijn één abonnementsjaar geldig
De Keuzedagen die u nu nog heeft, zijn 12 maanden geldig. Dit was echter een tijdelijke oplossing. In de nieuwe situatie hebben alle 7 Keuzedagen dezelfde geldigheid van een jaar. Dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar van uw Dal Voordeel abonnement. 
 
Wanneer gaat deze wijziging in?
Deze wijziging gaat in bij de komende verlenging van uw Keuzedagen over 6 weken.  Dat moment is voor elke houder van Keuzedagen op een andere datum. Het kan dus zijn dat u iemand kent die nog niet de gewijzigde Keuzedagen krijgt. Iedereen krijgt persoonlijk bericht.  
 
Wat gebeurt er met uw huidige Keuzedagen? 
Het kan zijn dat u nog geldige Keuzedagen hebt. Uiteraard kunt u deze gewoon nog gebruiken.  Als u gaat reizen met een Keuzedag, dan verschijnt op de kaartautomaat de Keuzedag met de kortste geldigheid. U maakt dus automatisch de ‘oude’ Keuzedagen eerst op. 
 
Heeft u nog vragen? 
Lees meer over Keuzedagen, kijk op NS Klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder. 
 
Reputatie 7
Badge +3
 
Laatste nieuws: Op 20 oktober 2021 hebben we u een e-mail gestuurd met de aankondiging dat uw Keuzedagen wijzigen. Graag informeren we u over deze verandering. 
 
We sturen u een nieuwe Keuzedag zodra u er een gebruikt heeft. 
We stoppen met het versturen van één Keuzedag per 2 maanden. Alle 7 Keuzedagen zullen in plaats daarvan direct aan het begin van uw abonnementsjaar beschikbaar zijn. De dag nadat u een Keuzedag op uw OV-chipkaart gezet heeft, ontvangt u van ons bericht dat de volgende Keuzedag klaarstaat.  We zijn blij dat we hiermee aan een wens van veel klanten tegemoet kunnen komen.  
 
De 7 Keuzedagen zijn één abonnementsjaar geldig
De Keuzedagen die u nu nog heeft, zijn 12 maanden geldig. Dit was echter een tijdelijke oplossing. In de nieuwe situatie hebben alle 7 Keuzedagen dezelfde geldigheid van een jaar. Dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar van uw Dal Voordeel abonnement. 
 
Wanneer gaat deze wijziging in?
Deze wijziging gaat in bij de komende verlenging van uw Keuzedagen over 6 weken.  Dat moment is voor elke houder van Keuzedagen op een andere datum. Het kan dus zijn dat u iemand kent die nog niet de gewijzigde Keuzedagen krijgt. Iedereen krijgt persoonlijk bericht.  
 
Wat gebeurt er met uw huidige Keuzedagen? 
Het kan zijn dat u nog geldige Keuzedagen hebt. Uiteraard kunt u deze gewoon nog gebruiken.  Als u gaat reizen met een Keuzedag, dan verschijnt op de kaartautomaat de Keuzedag met de kortste geldigheid. U maakt dus automatisch de ‘oude’ Keuzedagen eerst op. 
 
Heeft u nog vragen? 
Lees meer over Keuzedagen, kijk op NS Klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder. 
 

Die mail heb ik ook gekregen. Maar de mail of brief van 20 oktober 2021 waar naar verwezen wordt, heb ik nooit gekregen. Ik heb ook geen gewijzigde voorwaarden gekregen waarin dit staat. Op de website wordt er verschil gemaakt tussen keuzedagenabonnementen aangeschaft van voor december 2022 en na vanaf december 2022. Er staat niets over wijzigingen bij verlenging.

Reageer