Hoe maak ik gebruik van de coulanceregeling? | NS Community
beantwoord

Hoe maak ik gebruik van de coulanceregeling?


Geachte heer/mevrouw,

Recent ben ik gecontroleerd zonder dat ik was ingecheckt. In mijn haast was ik op station Schiphol vergeten mijn OV-chipkaart in te scannen. Vooraf had ik 20 euro op mijn kaart gezet om de rit te betalen. De conducteur zag uiteraard dit ik niet was ingecheckt. Ik gaf mijn fout toe.

Ik hoorde dat er een coulancebeleid is waar ik gebruik van kan maken, omdat dit mijn eerste keer is. Wat moet ik hiervoor moet doen en welke informatie hebben jullie allemaal nodig? Hoe groot is de kans dat een student zijn geld terug krijgt?

Met vriendelijke groet,

Murphey
icon

Beste antwoord door Tamzin 23 July 2019, 22:07

Bekijk origineel

11 reacties

Er is helemaal geen "coulance regeling". Het enige wat u kunt doen is de Klantenservice bellen zodra u de boete ontvangt en de situatie uitleggen en dan mag u hopen dat ze u uit coulance de boete kwijtschelden. Maar dat is helemaal geen recht op basis van een regeling, de Klantenservice kan ook gewoon nee zeggen.
Reputatie 7
Badge +4
U moet uw acceptgiro afwachten. Daar staat een boetekenmerk op in de vorm van een letter met daarachter zes cijfers. U neemt contact op met Klantenservice. Als u goed meewerkte en niet traineerde, zal de conducteur voor u geen nare dingen hebben opgeschreven. Als het de eerste keer is, en wat de conducteur schreef is gunstig voor u, dan krijgt u meestal uw boete terug. Let wel, u heeft geen recht op coulance. Er is geen coulanceregeling, al komt die gedachte vaker voor.
Thanks voor de snelle reacties, ga ik doen!
Badge +3
Het 'probleem' is dat NS moderatoren die (spel)regels voor coulance meerdere malen hebben uitgelegd... en daarbij zelfs aangegeven hebben dat je een verhoging in het geval van een UvB ik meen zelfs eens per kalenderhalfjaar of per jaar kunt terugvragen.

Alles op voorwaarde natuurlijk dat er geen aantekening gemaakt is voor niet op eerste verzoek tonen van een ID of een vorm van agressie of ander ongewenst gedrag. Dus als dat 'in de regel' gewoon wordt toegekend ruikt dat toch wel erg naar een (ongeschreven) 'regeling'...🤔 Maar inderdaad, er staat nergens dat je er recht op hebt.
Ik denk dat het voornamelijk komt door de frequentie waarbij wij coulance als woord gebruiken en het ook (lijken te) geven, waardoor de lading daarvan wat is verdwenen. Uiteindelijk is het een uitzondering die gegeven kan worden, wanneer de situatie daar ook naar staat. Via de Community hebben we echter niet direct inzicht in hoeverre de persoon aan wie wij het advies geven ook werkelijk in aanmerking komt voor die coulance. De kans is dan vrij groot dat het wordt afgewezen, terwijl het via de Community erop lijkt dat er toch iets gedaan wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Het praktische effect is wel dat de opvatting onder bepaalde groepen gangbaar is dat je de eerste boete toch niet hoeft te betalen. Koppel dit aan de niet al te frequent controle en dan wordt daarmee parasitair gedrag gestimuleerd.

We hebben nu een aantal topics lopen waarbij mensen zich er over beklagen dat de boete niet wordt teruggegeven en er van uit gaan dat het een recht is.

Jammer, want op zich is het sympathiek dat mensen een keer een foutje mogen maken. Ik vond dat ook menselijk. Het moet echter geen voordeelregeling voor kwaadwillenden worden. Die kant gaat het helaas wel op voor een deel van de bevolking. Geillustreerd op dit forum om welke mentaliteit het gaat.
Badge +3
Mee eens, maar ik zie in onderstaande al een veel 'beter' verhaal (en taalgebruik) dan in 'dat andere topic' 😉

In mijn haast was ik op station Schiphol vergeten mijn OV-chipkaart in te scannen. Vooraf had ik 20 euro op mijn kaart gezet om de rit te betalen. De conducteur zag uiteraard dat ik niet was ingecheckt. Ik gaf mijn fout toe.

Dan neem inderdaad (na ontvangst van de acceptgiro) even contact op met de klantenservice en kijk wat ze voor je kunnen betekenen. Eventueel een screenshot van je oplaadtransactie op Schiphol erbij en je hebt wat mij betreft groen licht hoor, want er zijn ook geen poortjes ontweken en zo...
Reputatie 7
Badge +4
Het andere topic is het standaardagressieve zwartrijdersverhaal en dit lijkt me inderdaad een menselijke fout.

Genade gaat soms voor recht - en dat is geen onrecht. Het is recht doen aan mensen.
Mee eens, maar ik zie in onderstaande al een veel 'beter' verhaal (en taalgebruik) dan in 'dat andere topic' 😉



In mijn haast was ik op station Schiphol vergeten mijn OV-chipkaart in te scannen. Vooraf had ik 20 euro op mijn kaart gezet om de rit te betalen. De conducteur zag uiteraard dat ik niet was ingecheckt. Ik gaf mijn fout toe.
Dan neem inderdaad (na ontvangst van de acceptgiro) even contact op met de klantenservice en kijk wat ze voor je kunnen betekenen. Eventueel een screenshot van je oplaadtransactie op Schiphol erbij en je hebt wat mij betreft groen licht hoor, want er zijn ook geen poortjes ontweken en zo...


Ik heb ondertussen de acceptgiro binnen en deze via internet bankieren betaald. Thanks voor de tip van de screenshot, heb hem als bijlage toegevoegd. Zou dit voldoende zijn om een belletje te doen met de klantenservice?

Mvg

Badge +3
Het beste is dan via Chat, Twitter of Facebook want dan kan je die screenshot meesturen.

Maar volgens mij kunnen ze die oplaadtransactie ook zien in jouw Reishistorie (want het was bij een NS automaat), dus dan is een beller weer sneller 😅

Zeg er ook even bij dat je al betaald hebt, want dan werkt het nét even anders dan een nieuwe factuur krijgen zonder die €50.
Hoihoi,

Ik heb inmiddels gebeld met een vriendelijke jongeman van de klantenservice met als resultaat dat ik binnen 3 weken de 50 euro teruggestort krijg op mijn rekening. De rit heb ik uiteraard betaald. Ik wil jullie bedanken voor de behulpzaamheid, mijn excuses voor mijn verkeerde interpretatie van de coulance.

Mvg,

Reageer