beantwoord

ice trein met studenten ov

  • 1 October 2022
  • 7 reacties
  • 3046 Bekeken

Hallo, als je een studenten ov hebt en je wilt met de ICC trein van Utrecht centraal naar Amsterdam centraal moet je dan hiervoor toeslag betalen of mag je dan gratis reizen met het studenten ov?

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 October 2022, 20:36

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De ICE is alleen toeslagvrij als je een NS-abonnement hebt, wat een OV Studentenkaart niet is. Dus je zult gewoon een toeslag moeten kopen. (Of een internationale reis moeten maken met 100% korting in Nederland, dat kan natuurlijk ook)

Badge +3

Ook houders van een studentenreisproduct reizen toeslagvrij met de ICE International, Daniel. Zie het tweede blokje onder Kenmerken op deze pagina. UrbexKismo hoeft dus geen toeslag te kopen.

Mag ik die bewoording overigens ontzettend onhandig vinden? Waarom wordt op de eerste regel gesproken van “zonder toeslag”, en op de tweede regel van “gratis”. Reizigers die onder de eerste regel vallen reizen toch niet gratis? Kan ik met een OV-studentenkaart gratis met de ICE? Naar Duitsland? Onduidelijk...

 

 

Badge +3

En met Flex Basis (voorheen ook ‘zonder abonnement’ genoemd, al is het doorlopend en krijg je maandelijks een factuur) heb je ook toeslag nodig.

Uit een ander (archief) topic (dank @Slidestops):

De poppetjes met het +'je ertussen - staat voor recht op samenreiskorting. Staan die er niet bij - dan mag er ook geen samenreiskorting worden uitgedeeld.

ICE geeft aan dat je geen toeslag nodig hebt. Met een SRP zal er hetzelfde staan bij controle.

Ook houders van een studentenreisproduct reizen toeslagvrij met de ICE International, Daniel. Zie het tweede blokje onder Kenmerken op deze pagina. UrbexKismo hoeft dus geen toeslag te kopen.

Moet ik met de studentenpas ook nog een speciaal kaartje kopen of kan ik gewoon met alleen een studentenpas de trein in lopen, groetjes

Reputatie 7
Badge +2

Zolang je binnenlands reist heb je geen speciaal kaartje nodig, een check-in volstaat. Mits het op een dag is waarop de SOV vrij reizen geeft natuurlijk, maar verder kan je 'm als elke andere trein gebruiken.

Badge +3

Ook als het op een tijd is waarop niet vrij gereisd mag worden met het studentenreisproduct is een check-in voldoende. Dan wordt natuurlijk wel bij uitchecken de ritprijs in rekening gebracht.

Reageer