beantwoord

Inchecken in spitstijd maar daadwerkelijk reizen met trein in DAL uren tijd.

  • 7 September 2023
  • 9 reacties
  • 977 Bekeken

Onlangs nam in de trein van Arriva naar Nijmegen die om 09.02 vanuit Blerick vertrok. Ik checkte in om 08.49 ( was een beetje vroeg ) . Maar ik heb daadwerkelijk de eerstvolgende trein om 09.02 gereden.

En 09.02 is in de daluren tijd.

 

Toch wordt mij van deze rit het volle tarief berekent! Klopt dit?

 

Mijn specifieke vraag is : Als je op het perron incheckt in de spitstijd betaal je dan het volle tarief, ongeacht of je daadwerkelijk in de daluren reist?

 

Ik heb een OV Flex abonnement met onbeperkt reizen in de daluren.

icon

Beste antwoord door danhub 7 September 2023, 14:34

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5

Ja, dat klopt. De inchecktijd is leidend om te bepalen of u wel of niet in de daluren reist en niet de vertrektijd van de trein. U moet wel binnen een half uur na inchecken gaan reizen.

Tip voor de volgende keer: vanaf 8.55 uur (u heeft vijf minuten marge in uw voordeel) inchecken.

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html

Reis je met een abonnement tijdens de daluren, dan reis je met korting. Bij abonnementen bepaalt het moment van inchecken de korting die wordt berekend voor de gehele reis. Let op: na het inchecken moet jouw treinreis binnen 30 minuten starten, zoals vermeld in je productvoorwaarden 

Bedankt danhub voor het duidelijke antwoord. Ik ben een nieuwkomer hier  en heb onlangs een Flex ‘onbeperkt reizen in daluren abo genomen’. Dus de inchecktijd is leidend. Wel denk ik dat NS in zijn reclame teksten voor dit product dat beter en duidelijker mag communiceren. Maar ik heb hier weer wat geleerd!

Reputatie 7
Badge +3

En voor de volledigheid: dit werkt natuurlijk ook de andere kant op. Als je vóór 16.05 (of voor 6.35) uur incheckt wordt voor de hele reis het daltarief berekend, ook al reis je grotendeels of geheel in spitstijd.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt danhub voor het duidelijke antwoord. Ik ben een nieuwkomer hier  en heb onlangs een Flex ‘onbeperkt reizen in daluren abo genomen’. Dus de inchecktijd is leidend. Wel denk ik dat NS in zijn reclame teksten voor dit product dat beter en duidelijker mag communiceren. Maar ik heb hier weer wat geleerd!

Het staat op de website en in de voorwaarden.

Badge +3

Die 5 minuten marge staat overigens nergens, maar vanaf 8:55 (let op de tijd op het poortje/paaltje rechtsboven) kan je inderdaad inchecken op daltarief, en als je dan een trein van 8:57 neemt is het ook prima.

Dus: ik check in pak m beet om 15  uur en reis in daltij. Maar ik check uit na 16 uur, hoe wordt die reis dan berekend? Ik heb een abo met 20/40% korting afhankelijk in/buiten daltijd. 

 

Badge +3

Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Inchecken in de daluren en uitchecken in de spitsuren betekent dus reizen met 40 procent korting, ook als de reis gedeeltelijk of zelfs geheel in de spitsuren plaatsvindt.

Reputatie 7
Badge +1

Dus: ik check in pak m beet om 15  uur en reis in daltij. Maar ik check uit na 16 uur, hoe wordt die reis dan berekend? Ik heb een abo met 20/40% korting afhankelijk in/buiten daltijd. 

 

Dan is voor de hele reis het daltarief van toepassing. De inchecktijd bepaalt de korting.

Dus: ik check in pak m beet om 15  uur en reis in daltij. Maar ik check uit na 16 uur, hoe wordt die reis dan berekend? Ik heb een abo met 20/40% korting afhankelijk in/buiten daltijd. 

 

Dan is voor de hele reis het daltarief van toepassing. De inchecktijd bepaalt de korting.

Dank voor je snelle reactie 

Reageer