keuzedag | NS Community
beantwoord

keuzedag

  • 8 March 2023
  • 8 reacties
  • 164 Bekeken

Kiest de automaat automatisch ed keuzedag die het eerst vervalt ?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 8 March 2023, 18:48

Bekijk origineel

8 reacties

Op het moment dat je een Keuzedag wil laden op je kaart krijg je eerst een overzicht te zien op de kaartautomaat. Hier kun je precies inzien hoe lang je Keuzedagen nog geldig zijn, en de Keuzedag kiezen die je wil gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat je een Keuzedag wil laden op je kaart krijg je eerst een overzicht te zien op de kaartautomaat. Hier kun je precies inzien hoe lang je Keuzedagen nog geldig zijn, en de Keuzedag kiezen die je wil gebruiken. 

Is dat nieuw? De laatste keer kon ik op de automaat apart kiezen voor keuzedag ophalen en kreeg dan degene die het dichtst tegen de geldigheidsdatum aan zat te zien. Voordeel om voor de optie ‘keuzedag ophalen’ te kiezen is dat je er maar 1 te zien krijgt en niet per ongeluk alle klaarstaande keuzedagen op jouw kaart geladen krijgt.

Badge +3

Volgens mij is het tegenwoordig inderdaad zo dat een volgende Keuzedag pas beschikbaar komt zodra degene die klaar staat opgehaald is, dus je niet per ongeluk een hele zwik dagen op je kaart kunt laden (zoals bij supermarkten en ophaalpunten in bussen nogal eens gebeurde).

Hoe dat met de 7e (jaar)keuzedag zit weet ik niet, maar die zal wel getoond worden zodra alle andere opgebruikt zijn (of in de oude situatie waar de Keuzedagen per 2 maanden beschikbaar kwamen, als je nóg een Keuzedag wilt laden terwijl er nog geen andere beschikbaar zijn).

Reputatie 7
Badge +3

Bij abonnementen afgesloten voor december 2022 kwamen de 1e keuzedag en jaarkeuzedag tegelijk beschikbaar. Nr. 2 na 2 maanden, nr 3 2 maanden na nr 2 etc. Nr. 1 + nr 7 (= jaarkeuzedag)  kon je als je wilde tegelijk op jouw kaart laden. Of dat nu nog kan weet ik niet. Bij abonnementen na december 2022 krijg je er 7 tegelijk. Ik ga er vanuit dat de jaarkeuzedag nr. 7 is en je die als laatste krijgt.

Overigens heb ik bericht van aankondiging verlenging gekregen van mijn keuzedagabonnement afgesloten in maart 2021 maar geen nieuwe en/of gewijzigde voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +4

Wie nu keuzedagen koopt krijgt zeven keuzedagen die alle zeven ingaan op de startdatum en allemaal geldig zijn tot een eind na de startdatum, Normaal gesproken tot het einde van het abonnement.

Badge +3

Wie nu keuzedagen koopt krijgt zeven keuzedagen die alle zeven ingaan op de startdatum en allemaal geldig zijn tot een eind na de startdatum, Normaal gesproken tot het einde van het abonnement.

Helemaal goed, dat maakt (duurdere) papieren Keuzedagen dus overbodig. Het enige verschil is dat @Thom een papieren Keuzedag aan @MoDe zou kunnen geven...

Reputatie 7
Badge +3

Wie nu keuzedagen koopt krijgt zeven keuzedagen die alle zeven ingaan op de startdatum en allemaal geldig zijn tot een eind na de startdatum, Normaal gesproken tot het einde van het abonnement.

Helemaal goed, dat maakt (duurdere) papieren Keuzedagen dus overbodig. Het enige verschil is dat @Thom een papieren Keuzedag aan @MoDe zou kunnen geven...

Alleen kan ik @Thom daarvoor geen digitale keuzedag geven.

Reputatie 7
Badge +4

Papieren keuzedagen hebben alleen als voordeel dat ze geldig zijn tot 31 december van het jaar volgend op het kopen ervan. De geldigheid was daardoor langer en nu is dat met de uitgifte van nieuwe abonnementen weer zo dat de geldigheid een jaar is. Vind ik overigens verstandig, het was een onduidelijk  ratjetoe aan het worden.

 

Reageer