Keuzedag na 18.30 uur zeer onhandig voor ouderen. | NS Community

Keuzedag na 18.30 uur zeer onhandig voor ouderen.

  • 5 August 2022
  • 35 reacties
  • 1223 Bekeken

Reputatie 1

Nu de corona achter de rug is reizen wij weer vaker met de trein.

Nu kun je inchecken om 9 uur tot 16.00 uur. 

Reizen tussen 16.00 uur en 18.30 met keuzekaart gaat niet meer..

Maak je een uitstapje of op bezoek familie moeten we tot 18.30 wachten. 

Of met voltarief reizen als we om 17.00ur naar huis willen reizen.

Dit is voor ons als ouderen zeer lastig. 

Ook onderen vakantie de voordeeluren kaart niet de hele dag kunnen gebruiken ervaren wij als een grote achteruitgang voor ons al ouderen.

Leven is nu al duur genoeg nu.

Reizen voor ons is niet fijn meer.

 


35 reacties

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Reputatie 6

Ik begrijp dat dit een achteruitgang is echter dat geldt voor meer abonnementen momenteel. Ook actiekaartjes zijn niet meer geldig in de spitsuren. U moet maar zo redeneren u heeft nog profijt gehad in de jaren dat het wel kon. Als u voornamelijk in de weekenden reist kunt u nog een weekend vrij flex abonnement overwegen 

Reputatie 7
Badge +3

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Spitsbeperking voor keuzedag is sinds 1-1-21 en was al in 2019 aangekondigd. Dit heeft niets met bezuiniging ivm terugloop spitsreizigers door pandemie te maken maar juist om drukte te voorkomen tijdens de spits.

Met name voor ouderen die voor het donker thuis willen zijn is het niet fijn dat hun keuzedag niet meer in de middagspits geldig is.

Reputatie 7
Badge +1

Uitgekauwd topic-de helft van de dus altijd uitermate zeer verontwaardigde en tijd zat hebbend om de ongenoegen breed te ventileren heeft dat al lang gelden gedaan net voor/na die wijziging. Zelfs het destijds nog in functie zijnde en zeer voor elke vermeende achterstelling van de senior die altijd stelt het met AOWeetje en klein pensioentje te moeten ophoesten zich inzettend kamerlid van die partij vond het niet de moeite waard.

Nog betere oplossing (want zo doe ik het zelf): vroeger op-zeker nu in de zomer bepaald geen straf, IN sjek vlak voor 6,30 en Terug net voor 16.00-dan kan je constateren dat die drukte meestal enorm erg meevalt en heb je alweer een topic om breeduit over te klagen! En dan ben je ook overal de drukte voor van al die daggiesmensen die niet beter weten

Reputatie 7
Badge +4

U kunt dan maar het beste wat vroeger gaan reizen en voor vier uur inchecken. Dan mag u de reis in de spits afmaken, ook al is die reis lang. Anders is het kiezen of delen. Vrij kunnen reizen met de keuzedag als u in de spits incheckt, zal niet meer gebeuren. Het voordeel van heel vroeg in de ochtend inchecken is wel dat u meer dag overhoudt en verder kunt reizen, omdat u er dan al vroeg bent; wat dat betreft ben ik het wel met Bahnrider eens.

Nu de corona achter de rug is reizen wij weer vaker met de trein.

Nu kun je inchecken om 9 uur tot 16.00 uur. 

Reizen tussen 16.00 uur en 18.30 met keuzekaart gaat niet meer..

Maak je een uitstapje of op bezoek familie moeten we tot 18.30 wachten. 

Of met voltarief reizen als we om 17.00ur naar huis willen reizen.

Dit is voor ons als ouderen zeer lastig. 

Ook onderen vakantie de voordeeluren kaart niet de hele dag kunnen gebruiken ervaren wij als een grote achteruitgang voor ons al ouderen.

Leven is nu al duur genoeg nu.

Reizen voor ons is niet fijn meer.

 

U betaalt met een keuzedag een afbraakprijs dus is het niet meer dan logisch dat u daarmee niet in de spits mag reizen. En 18.30 uur is nu ook weer niet middernacht.

Reputatie 7

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

Tegenwoordig zijn er nauwelijks echte spitsen meer. Mits ze niet met slechts één treinstelletje aankomen natuurlijk 😉 De daluren zijn vaak drukker lijkt het.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in het gebied van Transport for London is er een middagspitstarief (16.00-19.00 uur) wanneer je de Oyster Card (of betaalpas/creditcard/smartphone) gebruikt om met de trein te reizen. Moment van incheck is bepalend voor het tarief. De Overground valt ook onder deze regeling.

De middagspits geldt niet voor de Underground, bus en tram.

Reputatie 7
Badge +1

Tegenwoordig zijn er nauwelijks echte spitsen meer. Mits ze niet met slechts één treinstelletje aankomen natuurlijk 😉 De daluren zijn vaak drukker lijkt het.

Ik sowieso het idee dat het op de meest willekeurige momenten druk is. Soms is het midden op de dag opeens superdruk, andere keren is het midden in de spits vrijwel stil. Ook treinen op dezelfde tijden lijken per dag heel erg te verschillen qua drukte terwijl dit vooral voor corona toch wel redelijk voorspelbaar was.

Dit hangt voor een deel natuurlijk ook af van de lengte van de treinen die rijden, maar ook daar lijkt soms ook geen touw aan vast te knopen.

Al heb ik de laatste weken het idee dat het overal en altijd druk is in de treinen.

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

Dat verschilt overal.

Singapore bijv hanteert ook twee spitsen, waarbij ook nog geldt dat je alleen tegen daltarief reist als je hele reis van incheck tot en met uitcheck in de daluren valt. 

Japan kent geen spitsuren maar kent ook geen kortingen voor de buiten de spits. Je betaalt altijd vol tarief (wat wel een stuk goedkoper is dan hier),.

Duitsland kent in de praktijk een gesplitste middagspits. Voor het onderwijs tussen 12.30 en 14.30 en voor forensen tussen 16.00 en 18.00. Andere situatie dus.

Engeland hanteert overal een ochtendspits tot 9.30 uur, de spitstijden zijn dus ook niet overal gelijk.

 

Tegenwoordig zijn er nauwelijks echte spitsen meer. Mits ze niet met slechts één treinstelletje aankomen natuurlijk 😉 De daluren zijn vaak drukker lijkt het.

Als je kijkt naar de cijfers van Translink zie je nog steeds een fors middagspits effect, zelfs nu half Nederland met vakantie is en het onderwijs plat ligt. Omdat er buiten de spits minder capaciteit wordt ingezet kan de bezettingsgraad een valse indruk geven.

Reputatie 7

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

Dat verschilt overal. Singapore bijv hanteert ook twee spitsen, waarbij ook nog geldt dat je alleen tegen daltarief reist als je hele reis van incheck tot en met uitcheck in de daluren valt. 

Engeland hanteert overal een ochtendspits tot 9.30 uur, de spitstijden zijn dus ook niet overal gelijk.

Dit voorjaar was ik in Zuid-Engeland en daar wisselde per soort (toeristisch) trein(dag)kaartje in de voorwaarden de eindtijd van de spits. Vaak 9.00 uur maar soms ook 8.45 of 9.30. Sommige verbindingen waren zelfs uitgezonderd van spitstijd. Maar nergens een middagspits. Een enorme metropool als Londen of een stadstaat hebben dus blijkbaar ook twee spitsen. Nou ja, zo zou je het kleine Nederland met praktisch 18 miljoen inwoners natuurlijk ook kunnen zien. Hoewel de regionale verschillen in drukte natuurlijk ook enorm zijn.

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

 

Een enorme metropool als Londen of een stadstaat hebben dus blijkbaar ook twee spitsen. Nou ja, zo zou je het kleine Nederland met praktisch 18 miljoen inwoners natuurlijk ook kunnen zien. 

Klopt wel. In kleine, dichter bevolkte regio's zal men vanwege de kortere afstanden meer pendelen. In grotere landen gaan studenten en forensen vanwege de afstanden al gauw op kamers, daar heb je bij het spoor dan vaak weer enorme weekendspitsen. Bij de Duitse IC/ICE zijn vrijdag en zondag de dagen met de meeste reizigers en zijn dinsdag en woensdag de stilste dagen.

Reputatie 1

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Oh gut daar krijgen we weer het argument dat de ouderen worden uitgekleed door NS. De middagspits geldt voor iedereen, niet alleen voor ouderen. Ook voor mensen jonger dan 60 en met bv een Dal Vrij of Dal Voordeel abonnement geldt die middagspits en dat ze dan geen korting of vrij reizen hebben. In die groep jonger dan 60 zitten ook mensen met een laag inkomen of een lage uitkering en die dan ook niet of voor veel meer geld in de middagspits kunnen reizen. Bovendien krijgt u als oudere juist meer korting/voordeel dan jongeren, de Keuzedagen zijn spotgoedkoop en voor 65 plussers is een Weekend Vrij en Dal Vij abonnement veel goedkoper. 

U heeft gelijk dat het met een klein pensioen lastig rondkomen is, maar het uitkleden wordt niet door NS gedaan. 

Reputatie 6
Badge +1

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 
De hardwerkende mensen worden uitgekleed door de NS. 

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Reputatie 6

Ik vind dat mensen die niet in een stad of dorp met station wonen, worden uitgekleed door het OV. We kunnen niet eens voor de ochtendspits van de NS met het OV naar het station en na de avondspits terugreizen, betekent nauwelijks tot geen aansluiting op OV terug naar huis.

Afijn, voor heel veel mensen zijn deze tijden erg vervelend of onhandig. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 
De hardwerkende mensen worden uitgekleed door de NS. 

Keuzedagen zijn alleen in combinatie met een dal voordeel abonnement te bestellen. Een keuzedagabonnement met 7 keuzedagen kost €26,50 Dal voordeel €61,20. Reis je alleen met keuzedagen dan ben je €12,53 kwijt per dag. Reken je het verplichte abonnement niet mee dan kost een keuzedag €3,79. Een maand reizen in de daluren kost €3,60 per dag. 

Overigens zijn er genoeg 60+ers die hard werken.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Vol tarief betaal je ook bij reizen in de spits met keuzedag

Badge +3

Als je je treinreisbewegingen kunt beperken tot het weekend (van vrijdag 18:30 tot maandag 04:00) dan kost een maandje Weekend Vrij je per dag € 1,02 (als je er 31 dagen mee zou kunnen reizen).

Even reëel, met een maandje Weekend Vrij kan je pakweg 5 weekenden vrij reizen, dus dat maakt € 3,16 per dag. En dan kan je eventueel op vrijdagavond heen en op zondagmiddag terug zonder een extra Keuzedag te hoeven gebruiken!

Waarom zouden ouderen met AOW plus een (klein) pensioentje per se in de doordeweekse middagspits willen reizen met 40% korting (of een Keuzedag)? 🤔

Dan inderdaad maar vóór 16:00 de terugreis aanvangen, want bij vertrek na 18:30 kom je echt veel te laat thuis!? 😴

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Vol tarief betaal je ook bij reizen in de spits met keuzedag

Dat is nu ook juist mijn punt. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, met een abonnement met alleen korting of vrij reizen in de daluren betaalt iedereen bij reizen in de spits vol tarief. Wat betreft middagspits is nu iedereen gelijk. Ook voor reizigers jonger dan 60 kan is de middagspitsbeperking dan onhandig.

Badge +3

Dat is nu ook juist mijn punt. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, met een abonnement met alleen korting of vrij reizen in de daluren betaalt iedereen bij reizen in de spits vol tarief. Wat betreft middagspits is nu iedereen gelijk. 

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Reputatie 7

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Verder merk ik vaak dat er ook mensen zijn die NS zien als een organisatie ten behoeve van algemeen nut. Ze vallen van hun stoel als ze horen wat de normale tarieven zijn en dat er bij goedkopere kaartjes beperkende voorwaarden gelden. "En dan willen ze meer mensen uit de auto krijgen.... hoezo klimaatdoelen", dat soort uitspraken.

Reputatie 1

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Verder merk ik vaak dat er ook mensen zijn die NS zien als een organisatie ten behoeve van algemeen nut. Ze vallen van hun stoel als ze horen wat de normale tarieven zijn en dat er bij goedkopere kaartjes beperkende voorwaarden gelden. "En dan willen ze meer mensen uit de auto krijgen.... hoezo klimaatdoelen", dat soort uitspraken.

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Hier zit veel waarheid in. Ook niet durven te reizen in de avond als het donker wordt .Deze mensen zijn bang in deze tijd in de avond.

Reputatie 7
Badge +3

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. Op bepaalde trajecten was het al voor corona  niet altijd fijn reizen.

De feitelijke prijs van een keuzedag kun je pas achteraf berekenen. Een keuzedagabonnement is niet los te bestellen, zeggen dat een keuzedag maar €3,78 kost is niet reëel. Een keuzedag kost dat pas, als door reizen in de daluren met het bij het keuzedagabonnement verplichte Daluren abonnement het bedrag van €61,20 er uit is gehaald. Door het vervallen van de korting tijdens middagspits bij VDU en keuzedagen zijn uuitjesvoor die abonnementhouders minder aantrekkelijk geworden.

Reageer