Keuzedagen klacht

  • 18 May 2024
  • 7 reacties
  • 204 Bekeken

Beste mensen,

Op 17 mei 2024 wou ik een keuzedag gebruiken om van Tilburg naar Deventer te reizen. Vantevoren nog  op mijn NS-account gekeken hoeveel keuzedagen ik nog had: het waren er 5.

Bij de NS-automaat op het station was het echter niet mogelijk mijn keuzedag op te halen. Kreeg melding: ophalen keuzedag niet mogelijk (heb meerdere automaten geprobeerd). Ik kon nu niet anders dan mijn ov-chip (voordeelkaart) te gebruiken voor de reis. Deze reis kostte mij nu 28,32 euro.

Vandaag (18 mei) belde ik met de klantenservice hierover. Het is een fout die de ict afdeling zal behandelen en binnen 3 dagen kan ik weer keuzedagen gebruiken. Echter: ik krijg geen compensatie voor de betaalde reis en de niet geleverde dienst (mijn keuzedag). Daar werd geen toestemming voor verleend. Ik ben daar verontwaardigd over: ik betaal immers voor een produkt en als dat niet geleverd kan worden buiten mijn schuld, dan verwacht ik op zijn minst enige compensatie. Schrap 1 keuzedag en stort mijn reisgeld terug bijv. Maar nee, geen service geen compensatie. Echt klasse NS!


7 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat een vervelend verhaal. Helaas is deze community bedoeld voor reizigers om elkaar te helpen en kan ik als medereiziger uiteraard de kosten die u heeft gemaakt niet terugbetalen. Als de klantenservice niet wil, helpen, zou u kunnen overwegen een klacht in te dienen. Dat moet telefonisch, via Facebook of X, via de chatfunctie op ns.nl of per post.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dat je boos bent dat je de reiskosten niet vergoed krijgt, maar waarom heb jij gisteren geen contact met NS klantenservice genomen. Waarschijnlijk had je het advies gekregen om op het volgende station de keuzedag op te gaan halen en de kosten tot dat volgende station mogen declareren.

Je weet dat je keuzedagen bij alle OV-automaten kunt ophalen? Misschien zit er een automaat in de buurt. Dat scheelt stress als het niet lukt.

Badge +3

Als het op een station niet lukt om een Keuzedag te laden zal het bij een supermarkt of ander servicepunt waarschijnlijk ook niet lukken, want dan is het gewoon een tijdelijke storing.

Voor de rest wel een goede tip om dat voorafgaand aan de reisdatum te doen, als je zeker weet dat je de dag erna gaat reizen. En anders blijft hij gewoon geldig voor een volgende reisdatum.

Reputatie 7
Badge +3

Als het op een station niet lukt om een Keuzedag te laden zal het bij een supermarkt of ander servicepunt waarschijnlijk ook niet lukken, want dan is het gewoon een tijdelijke storing.

Voor de rest wel een goede tip om dat voorafgaand aan de reisdatum te doen, als je zeker weet dat je de dag erna gaat reizen. En anders blijft hij gewoon geldig voor een volgende reisdatum.

Dit is van 9 mei… die van TS 17 mei. Lijkt mij niet dat er een lange storing is geweest, want ikzelf heb op 12 mei gewoon op het station een keuzedag kunnen ophalen.

Wat ik vermoed is dat er geprobeerd is op een automaat een keuzedag op te halen waar die service er niet is. Een automaat waar je alleen saldo kunt laden en kaartjes kopen.

Maar het blijft het beste om als het mis gaat direct contact op te nemen met NS klantenservice.

Badge +3

Dit is van 9 mei… die van TS 17 mei. Lijkt mij niet dat er een lange storing is geweest, want ikzelf heb op 12 mei gewoon op het station een keuzedag kunnen ophalen.

Wat ik vermoed is dat er geprobeerd is op een automaat een keuzedag op te halen waar die service er niet is. Een automaat waar je alleen saldo kunt laden en kaartjes kopen.

Ja en nee. Bij elke automaat die een optie heeft om een bestelling op te halen zou het moeten lukken om een Keuzedag te laden. Zelfs aan de buitenkant van een bus (haal hier uw bestelling op).

Voorheen werden dan alle beschikbare Keuzedagen in één klap op je kaart gezet, maar dat is opgelost omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan!

Onhandig voor een meerdaagse reis naar/vanuit het buitenland, maar daar is men coulant mee.
Als jij bijv. op de terugweg vanuit België een Keuzedag pas in Breda (of Rotterdam of Amsterdam) activeert is dat helemaal prima!

Als Breda/Rotterdam/Amsterdam toevallig je eindbestemming is (of als je alleen nog maar van Rotterdam naar Gouda hoeft zoals @Thom) dan ga je daar natuurlijk geen Keuzedag aan verspillen.
Cadeautje/kadootje van de zaak, want zo werkt het nou eenmaal.

Maar goed, dat heeft verder niets met dit topic te maken.

Ik heb hetzelfde meegemaakt in het Pinksterweekend. Het laden van een keuzedag op mijn ov-chipkaart werd geblokkeerd. Toen maar op saldo gereisd. NS bleek niet bereid tot restitutie van de treinkosten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hetzelfde meegemaakt in het Pinksterweekend. Het laden van een keuzedag op mijn ov-chipkaart werd geblokkeerd. Toen maar op saldo gereisd. NS bleek niet bereid tot restitutie van de treinkosten.

Wat bedoel je met geblokkeerd? Kreeg je een foutmelding of stond er niets klaar?

Heb je gelijk contact opgenomen of pas nadat je hebt gereisd. Wanneer het een retourreis was, lukte het op de terugweg ook niet om een keuzedag op te halen?

Reageer