Skip to main content

Hallo, op 12 sept. heb ik twee tickets online gekocht van Oss West naar Rotterdam Centraal voor op zaterdag 14 Sept, helaas heb ik de datum schijnbaar niet goed ingevuld want ik kreeg tickets voor op 12 Sept. Hoofdwaarschijnlijk mijn fout, dus ik bel met de helpdesk maar die kunnen niks voor mij doen. Alles kan digitaal geregeld worden maar een klein foutje zoals de datum veranderen of geld terugstorten zodat ik nieuwe tickets kan bestellen schijnt onmogelijk te zijn, vette pech dus, schade  43,20 euro. Kijk, zo leer je met de trein reizen wel af, Waardeloos NS.

Hoi Theoss,

Het probleem is dat de tickets niet ongeldig te maken zijn. Je zou er dus alsnog mee kunnen reizen. Als je je geld terug zou krijgen, is de kans op fraude natuurlijk erg groot.

Wel erg zuur inderdaad.

Voor een volgende keer zou ik aanraden om met je bankpas te reizen. Er is geen enkel voordeel aan het kopen van een vol tarief e-ticket. Zie voor meer informatie over het reizen met bankpas: https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/ovpay.html

Misschien zijn ze niet ongeldig te maken, maar ze kunnen wel zien of ze gescand zijn, zo niet kunnen ze het geld terug storten.

Misschien zijn ze niet ongeldig te maken, maar ze kunnen wel zien of ze gescand zijn, zo niet kunnen ze het geld terug storten.

Nee, dat kan niet, aangezien je met een e-ticket niet in- of uitcheckt. Je kunt gewoon zo de trein instappen. Er staat alleen een code op om eventuele poortjes te openen.

Hallo, op 12 sept. heb ik twee tickets online gekocht van Oss West naar Rotterdam Centraal voor op zaterdag 14 Sept, helaas heb ik de datum schijnbaar niet goed ingevuld want ik kreeg tickets voor op 12 Sept. Hoofdwaarschijnlijk mijn fout, dus ik bel met de helpdesk maar die kunnen niks voor mij doen. Alles kan digitaal geregeld worden maar een klein foutje zoals de datum veranderen of geld terugstorten zodat ik nieuwe tickets kan bestellen schijnt onmogelijk te zijn, vette pech dus, schade  43,20 euro. Kijk, zo leer je met de trein reizen wel af, Waardeloos NS.

Waarom nog steeds etickets kopen als je risicoloos op je bankpas kunt reizen??? Dat is echt zo achterhaald.

Nee, dat kan niet, aangezien je met een e-ticket niet in- of uitcheckt. Je kunt gewoon zo de trein instappen. Er staat alleen een code op om eventuele poortjes te openen.

Het is wel een keuze van NS om geen controlegegevens van de tickets op te slaan. Voor internationale tickets kunnen ze het wel.

.

Het is wel een keuze van NS om geen controlegegevens van de tickets op te slaan. 

Driekwart van de stations heeft geen poortjes en controle in de trein is slechts sporadisch. Dat een kaartje niet gecontroleerd is zegt dus niets over of het wel/niet gebruikt is.

Waarom nog steeds etickets kopen als je risicoloos op je bankpas kunt reizen??? Dat is echt zo achterhaald.

Waarom biedt NS dit dan nog steeds aan? Waarom schaffen ze het niet af en verwijzen ze actief naar OV Pay?  Zou heel wat ergernis en afhakende en klagende klanten schelen. 

Waarom biedt NS dit dan nog steeds aan? Waarom schaffen ze het niet af en verwijzen ze actief naar OV Pay?  Zou heel wat ergernis en afhakende en klagende klanten schelen. 

Waarom lezen mensen niet? Voor betaling worden traject, naam en datum weergegeven. Ook worden de voorwaarden aangegeven, maar klikt men deze voor gelezen aan zonder te lezen.

Zuur voor @Theoss  maar in die voorwaarden staat duidelijk dat na betaling wijzigen en restitutie niet mogelijk is.

Waarom lezen mensen niet? Voor betaling worden traject, naam en datum weergegeven. Ook worden de voorwaarden aangegeven, maar klikt men deze voor gelezen aan zonder te lezen.

Wat nog steeds (of: weer) ontbreekt, is de melding dat restitutie niet mogelijk is (net getest door door vanuit de planner op ns.nl naar kaartje kopen te gaan). Dat is een belangrijk en afwijkend kenmerk dat niet alleen maar in de voorwaarden mag staan. Daar hebben we het hier al vaker over gehad. In de app staat er wel een melding bij.

Dat vraag ik me inderdaad al een jaar af. Wellicht werkverschaffing voor de Klantenservice.

Dat vraag ik me inderdaad al een jaar af. Wellicht werkverschaffing voor de Klantenservice.

Niet iedereen heeft altijd zijn of haar bankpas mee. Ja, echt waar wat een waanzin hé…

En een fysieke ticket is makkelijk kwijt te raken.

Het is nog net niet dat je je afvraagt waarom contant geld nog bestaat aangezien 'niemand' daar meer tegenwoordig aan doet.

Stel je voor contant geld op zak hebben 🤢🤮.

Ben je echt zo kortzichtig?

Daarnaast heb je trouwens ook nog de Jongeren Dal Dagkaart die je alleen als een e-ticket kan kopen :)

En waarvan ook veel zogenaamde vergissingen gemaakt worden en om geld terug wordt gevraagd.

Daarnaast heb je trouwens ook nog de Jongeren Dal Dagkaart die je alleen als een e-ticket kan kopen :)

Het gaat hier over kaartjes vol tarief.

Maar goed, als @Theoss niet met zijn bankpas wil betalen en het gaat fout dan moet hij ook niet zeuren.

Het gaat hier over kaartjes vol tarief.

Maar goed, als @Theoss niet met zijn bankpas wil betalen en het gaat fout dan moet hij ook niet zeuren.

Serieus? Je bent dus echt kortzichtig.

En waarvan ook veel zogenaamde vergissingen gemaakt worden en om geld terug wordt gevraagd.

De regels zijn vrij duidelijk, je hebt confirmatieschermen voordat je betaald en dan geld terug vragen voor een zelfgemaakte fout? Als mensen eens beter zouden opletten zouden zeker 40% van die verzoeken om geld terug al verdwijnen.

Daar gaat het me helemaal niet om, of mensen wel of niet de voorwaarden lezen. Het gaat erom dat etickets geen enkele toegevoegde waarde meer hebben; dus ze kunnen gewoon weg.

Het is onbegrijpelijk dat NS er niet mee stopt en er dus nog altijd klagende klanten hierover zijn, ook al hebben ze zelf niet goed gelezen of wat dan ook en de schuld dus bij henzelf ligt. Als bedrijf wil je geen of zo min mogelijk klagende en negatieve verhalen rondvertellende klanten toch? dat is dus hier eenvoudig te voorkomen door met etickets te stoppen.

Daar gaat het me helemaal niet om, of mensen wel of niet de voorwaarden lezen. Het gaat erom dat etickets geen enkele toegevoegde waarde meer hebben; dus ze kunnen gewoon weg.

Again, dat jij geen toegevoegde waarde ziet in iets betekend nog niet dat er geen toegevoegde waarde is voor andere.

Ik zie geen toegevoegde waarde in het bestaan van de mens, maar hé toch zijn we hier 🤣. Blijkbaar hebben we toch iets van toegevoegde waarde dus.

Als je vanuit de Reisplanner een reisadvies selecteert en klikt op ‘Bestel treinkaartje’ dan koop je een e-ticket voor precies de datum van het reisadvies.

No questions asked, geen enkele waarschuwing over ‘restitutie niet mogelijk’ of is de datum juist ❔

Er staat wel bij dat je ticket niet gebonden is aan het reisadvies zelf (ah, mooi zo dan kan ik zelf kiezen wanneer ik reis)… Dat over ‘reisdag’ lees je zomaar overheen, althans dat kan gebeuren. 

Geef dan op zijn minst aan ‘voor vandaag, voor morgen of kies een datum’ 🤔

Als je vanuit de Reisplanner een reisadvies selecteert en klikt op ‘Bestel treinkaartje’ dan koop je een e-ticket voor precies de datum van het reisadvies.

No questions asked, geen enkele waarschuwing over ‘restitutie niet mogelijk’ of is de datum wel juist ❔ Er staat wel bij dat je ticket niet gebonden is aan het reisadvies zelf 

Hm? Ik zie toch echt wat anders op het scherm waar je betaald...

Op de website zie je dit dan weer niet...

Hm? Ik zie toch echt wat anders op het scherm waar je betaald...

Op de website zie je dit dan weer niet...

Is dat in de app? Daar komt inderdaad een waarschuwing. Op de website komt die echter niet. Die was er ooit wel dus NS heeft dat weer verprutst.

Stel ik plan wat reizen voor morgen (zaterdag) maar wil vanavond toch ook nog van Eindhoven naar Strijp-S dus vul ik dat in.. Dan krijg je dus dit:

Als het je opvalt dat er zaterdag staat ga maar terug naar de reisplanner (kalendertje doet niets)

Op het potloodje rechtsboven klikken doet ook weinig. Het potloodje verdwijnt en je gaat terug naar de vorige pagina voor invullen naam en e-mailadres.

De datum is niet aan te passen dus daar moet je echt op letten maar goed, al lang blij dat er tegenwoordig de dag (zaterdag) bij staat.

En dat dit vinkje standaard aan staat vind ik ook verkeerd (opt-out moet opt-in zijn)

En dat dit vinkje standaard aan staat vind ik ook verkeerd (opt-out moet opt-in zijn)

Het zorgt er voor dat je beter oplet 🤪.

Het gaat erom dat etickets geen enkele toegevoegde waarde meer hebben; dus ze kunnen gewoon weg.

Again, dat jij geen toegevoegde waarde ziet in iets betekend nog niet dat er geen toegevoegde waarde is voor andere.

Nou dan ben ik benieuwd wat die toegevoegde waarde van etickets dan is boven inchecken met je bankpas? Gegevens invullen en de aankoop doen kost al meer energie dan je bankpas voor een paaltje houden. 

Volgens mij weten nog behoorlijk veel mensen zonder chipkaart niet eens dat je met je bankpas kan inchecken en kopen daarom vanuit de app waarin ze de route opzoeken automatisch een eticket. Want er staat met grote letters op de gele button " Bestel je treinkaartje". Nergens iets over OVPay. 

Er worden veel foutjes gemaakt met etickets en voor NS zelf is het natuurlijk wel gunstig: geld binnenkrijgen voor een kaartje dat niet gebruikt kan worden in jouw situatie door een niet aan te passen cijfertje. En ja dat is dan je eigen schuld inderdaad. Maar het geld ben je wel kwijt.

@Rene74 Er zijn ook mensen die niet op een bankpas willen reizen...

Reageer