beantwoord

kortere reis hogere prijs

  • 14 August 2023
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Vandaag vergeleek ik de prijs van een kaartje Breda Ede Wageningen en Breda Arnhem. wat verbaasd mij.... Als je in Ede nog 20 minuten blijft zitten tot Arnhem betaal je €3 minder. Tot Ede is het traject hetzelfde. Hoe kan dit?

icon

Beste antwoord door Daniel 14 August 2023, 20:10

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

De prijs voor een reis wordt niet bepaald op basis van reistijd, maar op basis van (kortste) afstand. De afstand tussen Breda en Arnhem is korter dan tussen Breda en Ede-Wageningen; de kortste route van Breda naar Ede-Wageningen gaat ook via Arnhem.

Dat u vandaag niet via Arnhem van Breda naar Ede-Wageningen reisde, komt door geplande werkzaamheden bij Tilburg. Daardoor lijkt het wellicht verder van Breda naar Arnhem dan van Breda naar Ede-Wageningen, maar dat is dus niet zo.

Reputatie 7
Badge +2

Dat komt omdat normaal de route naar Arnhem het kortst is, namelijk met de rechtstreekse IC. Terwijl je voor Ede-Wageningen vanaf Arnhem nog een stukje verder moet reizen met de IC. 

Breda - Arnhem is 105 TE, Breda - Ede-Wageningen via Arnhem 122 TE en de rit via Utrecht zou 132 TE zijn (maar je betaald de kortste afstand in TE met NS, maar mag ook via Utrecht reizen op momenten dat dat het snelst is). Breda - Arnhem via Utrecht mag niet zonder via kaartje, want die komt niet uit de reisplanner.#

Merk daarbij wel op dat de adviezen voor deze week afwijkend zijn i.v.m. de werkzaamheden bij Tilburg, ik heb zodoende een week later in de planner gekeken.

Bedankt voor jullie uitleg. Ik was mij niet bewust van De omleiding.

Reageer