Skip to main content

Het begin is er… 

Maar nu kan het, je moet wel met hun app aan de slag… 🤣

https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting

Leeftijdskorting is een korting van 34%. Deze korting krijg je in de bus, tram en metro, als je:

• 65 jaar of ouder bent
  • 4 t/m 11 jaar oud bent
  • 12 t/m 18 jaar oud bent en in Noord-Brabant reist

Leeftijdskorting met OV pay kan overal. Je moet alleen hun app downloaden en jouw personalia prijsgeven.

Ik heb vorige week meegekeken bij een kennis die de leeftijdskorting heeft ingesteld. Het werkt inderdaad maar het controleren van de transacties is bij OVPay nogal omslachtig: je moet in het overzicht van je bankoversdchrijvingen de juiste rit met de transactiecode vinden en dan via bijvoorbeeld de website van ov-chipkaart kijken wat de reis gekost zou moeten hebben. 

We zijn wel tot de conclusie gekomen dat wanneer de gegevens goed gekoppeld zijn het reizen met leeftijdskorting met de bankpas voor bus, tram en metro feilloos werkt.

Ik vind het in ieder geval een stuk minder overzichtelijk dan het reizen op saldo reizen met een persoonlijke OV-chipkaart. Je krijgt dan een keurig overzicht met je ritten. Voor OVPay lijkt me het een enorm verbeterpunt wanneer je per gebruikte kaart een overzicht kunt zien van de ritten.

IIk vind het in ieder geval een stuk minder overzichtelijk dan het reizen op saldo reizen met een persoonlijke OV-chipkaart. Je krijgt dan een keurig overzicht met je ritten. Voor OVPay lijkt me het een enorm verbeterpunt wanneer je per gebruikte kaart een overzicht kunt zien van de ritten.

Ja, het verbaast me eigenlijk dat dat met de OVpay app én een account nog niet kan, maar blijkbaar kan je wel een bankpas koppelen aan Mijn NS dus dat biedt mogelijkheden (in ieder geval voor je treinreizen met NS).

Beter zou het zijn als je een bankpas kon koppelen aan een Mijn OV-chip account, want tenslotte verwerkt TLS/OV-chipkaart de transacties voor OVpay toch al, en dan heb je meteen je transacties voor BTM en andere treinreizen dan met NS inzichtelijk.

Op basis van een NLOV transactienummer op je bankrekening je reizen (van de dag ervoor of misschien wel meerdere dagen ervoor als er een weekend tussen zit) kunnen inzien is inderdaad veel te omslachtig.

Van ovpay.nl:

"Kan ik leeftijdskorting ook aan mijn digitale betaalpas toevoegen?
Ja, dat kan, maar let dan wel goed op. Digitale betaalpassen worden regelmatig vervangen zonder dat je dit doorhebt. Leeftijdskorting moet je dan aan je nieuwe pas toevoegen. Een digitale pas wordt regelmatig vervangen om fraude te voorkomen. Check daarom regelmatig of leeftijdskorting nog wordt berekend. Dit zie je terug in je reiskosten.

Wil je zeker weten dat je altijd met leeftijdskorting reist? Voeg deze dan toe aan je fysieke betaalpas."

Dit wekt weinig vertrouwen in het behoud van allerlei koppelingen met een digitale betaalpas.

Een digitale pas wordt regelmatig vervangen om fraude te voorkomen.

Dat is te kort door de bocht!

Een pasnummer op je telefoon of horloge kan inderdaad zomaar veranderen! 😅

OVpay is daar terecht voorzichtig mee, dus reizen met een virtuele VISA kaart van Revolut gaat niet lukken.

Dat mijn Revolut bankpas gewoon een plastic kaart is waar ik overal (contacloos of na elke 150 eruo even PIN intoestsen, wel zo veilig) mee kan betalen doet er verder niet toe. 

En als je niet contactloos kunt betalen (dus pincode nodig) voor een koffieautomaat bij een tankstation en dus een melding krijgt ‘contactloze limiet overschreden’ dan reset je dat weer gewoon via de app naar 150 euro 😅 Of je toest je PIN in waar dat kan, en dan is het ook gereset.

Maar goed, dat is verder off-topic. Een fysieke bankpas gekoppeld aan OVpay werkt dus feilloos aldus @iMark, voor eventuele leeftijdskorting.

Interessant. Ik heb daar toch 3 vragn over.

1. Kunnen kinderen onder de 12 jaar nu dus ook gratis reizen bij de NS ?

2. Mijn kinderen hebben nog geen bankrekening, laat staan een bankpas. Daarom reisden ze tot op heden met één van mijn bankkaarten. Zou ik één van mijn bankkaarten dus kunnen configureren naar leeftijdskorting, zodat die kaart voor 1 specifiek kind wordt gebruikt ?

3. In het algemeen: mijn zoon is 13 jaar, dus die heeft geen specifieke korting met OVPay. Ik had al eerder de vraag gesteld of het problemen op kan leveren met conducteurs als hij met mijn kaart reist. Zo’n conducteur zou nu een extra argument kunnen hebben: er zou wel eens een ‘illegale’ leeftijdskorting op zo’n pas kunnen zitten. Moet je nu dus met je eigen, persoonlijke bankkaart reizen ?

Interessant. Ik heb daar toch 3 vragn over.

1. Kunnen kinderen onder de 12 jaar nu dus ook gratis reizen bij de NS ?

2. Mijn kinderen hebben nog geen bankrekening, laat staan een bankpas. Daarom reisden ze tot op heden met één van mijn bankkaarten. Zou ik één van mijn bankkaarten dus kunnen configureren naar leeftijdskorting, zodat die kaart voor 1 specifiek kind wordt gebruikt ?

3. In het algemeen: mijn zoon is 13 jaar, dus die heeft geen specifieke korting met OVPay. Ik had al eerder de vraag gesteld of het problemen op kan leveren met conducteurs als hij met mijn kaart reist. Zo’n conducteur zou nu een extra argument kunnen hebben: er zou wel eens een ‘illegale’ leeftijdskorting op zo’n pas kunnen zitten. Moet je nu dus met je eigen, persoonlijke bankkaart reizen ?
  1. Waarom zouden kinderen onder 12 jaar gratis reizen bij NS
  2. Ik denk toch dat je een pas op naam van de kinderen moet aanvragen als je gebruik wilt maken van leeftijdskorting.
  3. Je mag op jouw eigen bankkaart reizen en je moet op vraag id tonen. In het OV is dat vanaf 12 jaar.

Het toevoegen van leeftijdskorting voor kinderen vind ik maar een raar verhaal. De kinderkorting zit dan gekoppeld aan de bankpas van een volwassene. Die kan dan blijkbaar zelf niet meer vol tarief reizen met diezelfde bankpas. 

https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting-kind#hoe-voeg-ik-leeftijdskorting-voor-mijn-kind-toe-aan-mijn-betaalpas

Die methode is vragen om problemen. Een persoonlijke OV-chipkaart voor het kind lijkt me een veel betere oplossing.

Bedankt, iMark.

Die link geeft antwoord op mijn vragen. Het is dus toegestaan om 1 van mijn kaarten op leeftijdskorting te zetten en die voor een kind te gebruiken.

Ik zie overigens het probleem niet. Indien er wordt gecontroleerd, dan worden de grijsrijders eruit gehaald. Indien er niet wordt gecontroleerd, dan worden de grijsrijders er niet uit gehaald. Zo was dat voor OVPay en zo is dat nu ook.

Bedankt, iMark.

Die link geeft antwoord op mijn vragen. Het is dus toegestaan om 1 van mijn kaarten op leeftijdskorting te zetten en die voor een kind te gebruiken.

Ik zie overigens het probleem niet. Indien er wordt gecontroleerd, dan worden de grijsrijders eruit gehaald. Indien er niet wordt gecontroleerd, dan worden de grijsrijders er niet uit gehaald. Zo was dat voor OVPay en zo is dat nu ook.

Uw bankvoorwaarden staan hoogstwaarschijnlijk niet toe uw bankpas uit te lenen. Bij financiële problemen bent u volgens de bank dan "grof nalatig".

De naam op de bankpas zal waarschijnlijk niet hetzelfde zijn als de naam van uw kind (bij controle lastige vragen voor uw kind).

U moet voortdurend in de OVPay app kijken of de persoonsgegevens wel de reizigersgegevens zijn (gevaar van vergeten).

Er zitten nogal wat haken en ogen aan het toevoegen van de kinderleeftijd aan een bankpas binnen OVpay. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hierover wel goed is nagedacht. Bijvoorbeeld voor een ouder die maar 1 betaalpas heeft en zowel zelf met de betaalpas als wil reizen maar ook leeftijdskorting voor zijn/haar kind wil toevoegen. Nergens wordt uitgelegd dat dat eigenlijk niet kan. 

Verder vind ik het heel merkwaardig dat iemand de foto en geboortedatum van iemand anders dan eigenaar van de betaalpas kan koppelen aan die betaalpas.

Voor de 65+-korting vind ik het wel een goed-werkend systeem. De rekeninghouder van de betaalpas is ook degene die reist. Voor de kinderleeftijd zie ik alleen maar vragen en problemen. Is daar wel goed over nagedacht? Welke ouder zou zijn kind alleen laten reizen met zijn/haar betaalpas?

Er zitten nogal wat haken en ogen aan het toevoegen van de kinderleeftijd aan een bankpas binnen OVpay. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hierover wel goed is nagedacht. Bijvoorbeeld voor een ouder die maar 1 betaalpas heeft en zowel zelf met de betaalpas als wil reizen maar ook leeftijdskorting voor zijn/haar kind wil toevoegen. Nergens wordt uitgelegd dat dat eigenlijk niet kan. 

Verder vind ik het heel merkwaardig dat iemand de foto en geboortedatum van iemand anders dan eigenaar van de betaalpas kan koppelen aan die betaalpas.

Voor de 65+-korting vind ik het wel een goed-werkend systeem. De rekeninghouder van de betaalpas is ook degene die reist. Voor de kinderleeftijd zie ik alleen maar vragen en problemen. Is daar wel goed over nagedacht? Welke ouder zou zijn kind alleen laten reizen met zijn/haar betaalpas?

Wat denk jezelf?? Gezien allerlei topics hier verwacht ik niet dat daarover is nagedacht. Ik kan mij herinneren dat ik ooit ergens heb gelezen dat er 2 kinderen waren die vlak na de introductie van NS Flex een dergelijk abonnement hadden afgesloten. NS was volgens mij toen vergeten grenzen aan de toegestane geboortedatum te stellen. (Dit was lang voor de introductie van NS Flex voor kids).

Ik denk, dat het Robert was die heel terecht een betoog heeft gehouden. Waarom zou de pas aan de eigenaar en aan de reis moeten worden gekoppeld.

In de Goede Oude Tijd kocht ik met mijn pas een kaartje voor mijn kind. Het kind ging dan met dat kaartje reizen.

Wat recenter kocht ik met mijn pas een e-ticket voor mijn kind. Het kind ging dan met dat e-ticket reizen.

En nu slaan we de stap ‘kaartje’ over. Wat is het verschil ?

Het verschil is dat u in het eerste geval zelf met uw eigen bankpas het kaartje/e-ticket voor uw kind betaalt, en dat in het tweede geval uw kind zelf betaalt met een van u geleende bankpas.

Kijk toch eens in uw bankvoorwaarden.

Nou is het wel zo dat in de meeste regio's waar kaartverkoop in de bus door OVpay is afgeschaft, er gratis reizen voor kinderen onder de 12 is ingevoerd. Dus tegelijk met korting moeten inchecken voor ouder en kind heb je dan eigenlijk al niet. (In de trein is dan immers een railrunner voordeliger).

Het probleem zit 'm dus echt in een alleen reizend kind, want dat moet wel gewoon betalen. (Of in ouders van grote gezinnen, want in de genoemde regio's zijn vaak alleen de eerste drie meereizende kinderen gratis)

In Brabant mogen twee kinderen onder de 12 jaar gratis mee in de bus (dus onder begeleiding).

Voor 12 t/m 18 jaar kunnen ze leeftijdskorting krijgen op hun (eigen) bankpas via OVpay.

Met OVpay natuurlijk geen korting voor trein (dus dan een Railrunner of Jongeren Dagkaart).

Een digitale pas wordt regelmatig vervangen om fraude te voorkomen.

Dat is te kort door de bocht!

Een pasnummer op je telefoon of horloge kan inderdaad zomaar veranderen! 😅

OVpay is daar terecht voorzichtig mee, dus reizen met een virtuele VISA kaart van Revolut gaat niet lukken.

Dat mijn Revolut bankpas gewoon een plastic kaart is waar ik overal (contacloos of na elke 150 eruo even PIN intoestsen, wel zo veilig) mee kan betalen doet er verder niet toe. 

En als je niet contactloos kunt betalen (dus pincode nodig) voor een koffieautomaat bij een tankstation en dus een melding krijgt ‘contactloze limiet overschreden’ dan reset je dat weer gewoon via de app naar 150 euro 😅 Of je toest je PIN in waar dat kan, en dan is het ook gereset.

Maar goed, dat is verder off-topic. Een fysieke bankpas gekoppeld aan OVpay werkt dus feilloos aldus @iMark, voor eventuele leeftijdskorting.

@Robert B Als ik het goed begrijp uit je verhaal, kan je met je fysieke Revolut pas gewoon in- en uitchecken en reizen in het OV? Kan de samenreiskorting bij NS daarop toegepast worden? Bedankt.

Nee, Samenreiskorting kan nog niet worden gebruikt via een bankpas. 

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html voor informatie hoe degene die korting mag geven de kortingscode deelt en hoe daarna met korting gereisd kan worden.

1. Waarom zouden kinderen onder 12 jaar gratis reizen bij NS

https://www.ns.nl/abonnementen/kids-vrij.html

Reageer