beantwoord

Kosten treinreis

  • 7 November 2023
  • 20 reacties
  • 408 Bekeken

Ik begrijp dat NS de treinkaartjes niet duurder maakt in 2025.

Ik neem aan dat mijn dalvoordeel abonnement en mijn keuzedagen dus ook niet duurder worden gelukkig.

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 November 2023, 16:47

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

Dat klopt, die blijven ook in prijs gelijk. Zie www.ns.nl/tarieven.

Reputatie 7
Badge +4

Dat klopt voor 2024, niet automatisch voor 2025.

Badge +3

U bent nog scherp op uw oude dag, heer Bommel.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt voor 2024, niet automatisch voor 2025.

Sterker nog, NS hint alvast op een “dubbele” prijsverhoging voor 2025.

De kans bestaat dat de tariefsverhoging voor 2025 alsnog moet worden doorgevoerd. En dan komt daarbovenop ook nog een inflatiecorrectie voor dat jaar, zegt NS-bestuurder Tjalling Smit. "Daar zit niemand op te wachten. Daarom zijn we in gesprek met Den Haag om te zoeken naar een structurele oplossing."

 

En durft ook nog te beweren “blij” te zijn dat de verhoging komend jaar niet doorgaat 🤣

De NS laat weten blij te zijn met de actie vanuit Den Haag, omdat de organisatie denkt dat reizen met de trein hierdoor aantrekkelijk blijft.

Reputatie 7

En durft ook nog te beweren “blij” te zijn dat de verhoging komend jaar niet doorgaat 🤣

De NS laat weten blij te zijn met de actie vanuit Den Haag, omdat de organisatie denkt dat reizen met de trein hierdoor aantrekkelijk blijft.

 

Ha. Alsof het treinreizen nu voor de meeste mensen zo aantrekkelijk is…. Daarom is iedereen, zeker de forensen, ook massaal terug gekomen na de coronaperiode…. 😉

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

De prijs van de buitenlandse reis gaat wel omhoog met ruim 7 procent. Terecht in die zin, want daar is de overheidsmaatregel niet voor bedoeld.

Reputatie 6

Was het niet zo dat staatssteun niet mag bij een onderhands gegunde concessie? Het zal vast ingewikkelder zijn dan dat, maar typisch is het wel. 

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog, NS hint alvast op een “dubbele” prijsverhoging voor 2025.

De kans bestaat dat de tariefsverhoging voor 2025 alsnog moet worden doorgevoerd. En dan komt daarbovenop ook nog een inflatiecorrectie voor dat jaar, zegt NS-bestuurder Tjalling Smit. "Daar zit niemand op te wachten. Daarom zijn we in gesprek met Den Haag om te zoeken naar een structurele oplossing."

 

En ja hoor: https://www.nu.nl/economie/6303097/treinkaartje-vanaf-volgend-jaar-flink-duurder-ns-leed-groot-verlies-in-2023.html

@mrfreeze

Verbaasd? Als je de (personeels)kosten uit de klauwen laat lopen terwijl de reizigers weglopen door de vele storingen, de ingekrompen dienstregeling en de te korte treinen kan zo'n verlies natuurlijk geen verrassing zijn.

Wat nog het meeste verbaast is dat Koolmees c.s. niet van plan zijn de bakens te verzetten en gewoon op de huidige voet willen verder gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Vergeet daarbij niet dat de ‘kameel van de week’ ervoor zorgt dat er op dinsdag en donderdag veel meer mensen reizen dan op maandag, woensdag en vrijdag. Dat is overigens niet alleen een probleem voor het OV maar ook op de weg.

De reizigers zijn na de coronaperiode best teruggekomen, maar vooral op dinsdag en donderdag. Daar kun je de bedrijfsvoering natuurlijk niet op plannen.

Reputatie 7

Ja, tot 10% duurder in 2025. Hoe denkt NS op deze manier reizigers terug te winnen. Er is al zo'n groot imagoprobleem en dan dit er nog eens bovenop.

Ik las ook dat er in de weekenden gemiddeld méér mensen reizen dan in 2019. Doordeweeks juist 13% minder dan in dat jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, als je het zwart/grijsreizen als bedrijf niet aanpakt, loop je ook nog wat potentiële inkomsten mis.

En zo krijgt de betalende reiziger de rekening gepresenteerd.

Ja, tot 10% duurder in 2025. Hoe denkt NS op deze manier reizigers terug te winnen. Er is al zo'n groot imagoprobleem en dan dit er nog eens bovenop.

Het structurele probleem is dat de kosten te hoog zijn en dat je los je inderdaad niet op met een grote tariefsverhoging, zeker omdat de trein op dit moment (terecht) al een duur inago heeft.

Er zijn maatregelen nodig om met name de personeelskosten omlaag te brengen door het werk efficiënter en minder arbeidsintensief te organiseren maar daar is de leiding (nog steeds) niet toe bereid.

Reputatie 7

Dhr Koolmees zegt dat de trein een belangrijke rol te vervullen heeft in maatschappelijke ontwikkelingen en opgaven. Bijvoorbeeld de klimaatdoelen, woningnood en bevolkingsgroei. Dan moet je dus juist zorgen voor betaalbaar treinreizen (ook voor de incidentele reiziger) om die belangrijke rol te kunnen pakken. Duurder maken zorgt er alleen maar voor dat het marginale aandeel in vervoer dat de trein nu al heeft t.o.v. de auto, alleen nog maar kleiner wordt. Op een gegeven moment slaat dan de prijs/kwaliteitverhouding te ver negatief door en lopen mensen alleen maar meer weg: naar de auto, scooter of de e-bike. Haal het geld om tekorten te verminderen ergens anders vandaan: bijv. juist minder treinen op bepaalde trajecten waar al veel aanbod is. 10-minuten treinen zijn niet meer nodig. En versimpelen/snoeien in het abonnementenwoud, minder franje om het treinreizen heen: stoppen met online acties als Wintercity etc.

Dhr Koolmees zegt dat de trein een belangrijke rol te vervullen heeft in maatschappelijke ontwikkelingen en opgaven. Bijvoorbeeld de klimaatdoelen, woningnood en bevolkingsgroei.

Dat was een tegenstrijdig verhaal. Enerzijds verwacht NS nu pas in 2029 weer op het niveau van 2019 te zitten, anderzijds praat NS over 40% groei op korte termijn vanwege klimaatdoelen, woningnood en bevolkingsgroei. Dat matcht niet.

 

Dan moet je dus juist zorgen voor betaalbaar treinreizen (ook voor de incidentele reiziger) om die belangrijke rol te kunnen pakken. Duurder maken zorgt er alleen maar voor dat het marhinale aandeel in vervoer dat de trein nu al heeft t.o.v de auto, alleen nog maar kleiner wordt.

Niemand weet de oplossing. Maatschappelijk willen we misschien meer treinvervoer maar tegelijkertijd is dat treinvervoer zowel voor de reiziger als voor de overheid in hoog tempo onbetaalbaar aan het worden.

 

Op een gegeven moment slaat dan de prijs/kwaliteitverhouding te ver negatief door en lopen mensen alleen maar meer weg: naar de auto, scooter of de e-bike. Haal het geld om tekorten mee af te dekken ergens anders vandaan: bijv. juist minder treinen op bepaalde trajecten waar al veel aanbod is (10-minuten treinen zijn toch niet meer nodig?) En minder franje om het treinreizen heen, richt je puur op het vervoer. 

Mee eens, maar NS is daar niet toe bereid. Sinds corona is vooral het intercityvervoer fors gedaald maar desondanks wil NS mentaal de stap niet zetten om juist het mes in die lege intercity's te zetten.

Reputatie 7
Badge

Niemand weet de oplossing. Maatschappelijk willen we misschien meer treinvervoer maar tegelijkertijd is dat treinvervoer zowel voor de reiziger als voor de overheid in hoog tempo onbetaalbaar aan het worden.

Snelwegen slopen lijkt me behoorlijk effectief, maar met de uitslag van de laatste verkiezingen lijkt dat absoluut niet de kant die ons land op gaat.

 

Snelwegen slopen lijkt me behoorlijk effectief, maar met de uitslag van de laatste verkiezingen lijkt dat absoluut niet de kant die ons land op gaat.

Nog meer realistische ideeën?

Reputatie 5

Niemand weet de oplossing. Maatschappelijk willen we misschien meer treinvervoer maar tegelijkertijd is dat treinvervoer zowel voor de reiziger als voor de overheid in hoog tempo onbetaalbaar aan het worden.

Snelwegen slopen lijkt me behoorlijk effectief, maar met de uitslag van de laatste verkiezingen lijkt dat absoluut niet de kant die ons land op gaat.

Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen zonder de A9… En de verkiezingen? Dat viel te verwachten. Mensen worden gedwongen om ergens geld aan uit te geven wat ze niet gebruiken. En de trein wordt in de toekomst waarschijnlijk steeds minder populair, omdat dat gewoon meer kosten met zich meebrengt dan ander vervoer. En de voordelen? Die zijn er niet echt. Mensen houden niet van overstappen. En van drukte. Dus, neem ik aan dat we de VS aan het opvolgen zijn. Dat is ten minste beter dan Rusland (Waar de spoorwegen trouwens om een of andere reden wel populair zijn tegenover auto en vliegtuig)

Reputatie 7
Badge

Niemand weet de oplossing. Maatschappelijk willen we misschien meer treinvervoer maar tegelijkertijd is dat treinvervoer zowel voor de reiziger als voor de overheid in hoog tempo onbetaalbaar aan het worden.

Snelwegen slopen lijkt me behoorlijk effectief, maar met de uitslag van de laatste verkiezingen lijkt dat absoluut niet de kant die ons land op gaat.

Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen zonder de A9…

De trein nemen?

En de trein wordt in de toekomst waarschijnlijk steeds minder populair, omdat dat gewoon meer kosten met zich meebrengt dan ander vervoer. En de voordelen? Die zijn er niet echt.

Het belang van het in stand houden van een leefbare aarde reken je dan voor het gemak even niet mee? Individueel zijn de voordelen wellicht beperkt, collectief m.i. niet bepaald. Het vermogen van mensen tot redeneren in het belang van een andere of zelfs de hele groep lijkt echter vrij veperkt.

Reputatie 7

 

En de trein wordt in de toekomst waarschijnlijk steeds minder populair, omdat dat gewoon meer kosten met zich meebrengt dan ander vervoer. En de voordelen? Die zijn er niet echt.

Het belang van het in stand houden van een leefbare aarde reken je dan voor het gemak even niet mee? Individueel zijn de voordelen wellicht beperkt, collectief m.i. niet bepaald. Het vermogen van mensen tot redeneren in het belang van een andere of zelfs de hele groep lijkt echter vrij beperkt.

Dat laatste klopt, de meesten kijken nu eenmaal naar hun eigen portemonnee en eigen situatie, en niet naar algemene overstijgende belangen. 

Persoonlijk vind ik een groot voordeel van de trein dat je zelf niet hoeft te rijden en op te letten op de weg. Onderweg kan je iets anders doen. Een ander voordeel is dat je verder geen kosten hebt als verzekeringen, parkeergeld onderhoudsbeurten enzovoorts. Vooral abonnementen met afgekocht reisrecht zijn perfect. Autorijden is in het algemeen gewoon erg duur. Toch liggen veel mensen graag financieel krom voor de auto, ook al hebben ze bus en trein vaak echt wel in de buurt. Ik heb twee collega’s die bij wijze van spreken liever droog brood zouden eten dan hun twee auto's wegdoen (partners van beide hebben daarnaast ook nog een eigen auto voor de deur, kun je nagaan hoe erg de parkeerproblemen in de straten zijn). Terwijl het station op 5 minuten fietsen is en het winkelcentrum ook. “ov is voor losers” hoor ik ook weleens. Trek ik me niks van aan.

 

Reageer