Met Eezy.NRW kun je nu voor €9 per maand gebruik maken van alle lokale bussen en treinen in Nordrhein-Westfalen
De vraag is, of een hoe je dit nieuwe product kun gebruiken
als je met de RE trein reist tussen Emmerich en Arnhem ?
Kun je de reis beëindigen, zodra je de grens met Nederland over bent?
Wat kost een reis tussen Elten en de Nederlandse grens (ongeveer 2km)?
€1,50 Grundpreis + €0,25/km?
Brochure
https://www.land.nrw/pressemitteilung/eezynrw-kommt
Voor het eerst is er een elektronisch tarief voor bussen en treinen over het hele netwerk, waarbij reizen alleen via de app kunnen worden geboekt en per lineaire kilometer kunnen worden gefactureerd. Op 1 december 2021 gaat het nieuwe eTarif "eezy.nrw" landelijk van start in het openbaar vervoer in Noordrijn-Westfalen: dit is de eerste keer dat er een netwerkoverschrijdend elektronisch tarief is voor bus en trein, waarbij reizen alleen geboekt kunnen worden via app en gefactureerd per strekkende kilometer. Tarieflimieten spelen bij "eezy.nrw" geen rol meer. Het nieuwe eTarif is een aanvulling op het bekende en bewezen aanbod van tickets en tarieven van de vervoersverenigingen en tariefgemeenschappen. "Tik, instappen, wegrijden, klaar! Met 'eezy.nrw' op je smartphone is de bus of trein nemen net zo makkelijk als het klinkt", zegt minister van Transport Ina Brandes. "Noordrijn-Westfalen is de eerste deelstaat met een landelijk uniform eTarif! We willen de kwaliteit van bus- en treinreizen verder verhogen, omdat het lokale openbaar vervoer de ruggengraat is van schone mobiliteit. Daar hoort nu een echt digitaal tarief bij dat het nog makkelijker maakt om over te stappen op bus en trein en de auto thuis te laten. De staat financiert de start van 'eezy.nrw' met 100 miljoen euro als onderdeel van ons OV-offensief Hoe werkt eezy.nrw en hoeveel kost de reis in het eTarif? Met "eezy.nrw" is het zoeken naar het juiste tarief op internet of aan de kaartautomaat verleden tijd: wie vanaf 1 december het eTarif boekt, hoeft alleen maar het mobil.nrw in te voeren. Open de app en tik op een knop "Inchecken". Onderweg wordt een QR-code weergegeven op het ticketcontrolescherm. Wanneer ze op hun bestemming aankomen, checken passagiers eenvoudig uit in de app met een tik van hun vinger. Afgerond! Facturering gebeurt via app na de laatste stop: De ticketprijs voor de afgelegde route wordt berekend uit een basisprijs plus de lineaire kilometers afgelegd tussen start en bestemming. Als de beeline door meerdere tarief- of verenigingsgebieden loopt, worden de prijzen voor de beeline-kilometers per verenigingsgebied eenvoudig bij elkaar opgeteld. De basisprijs voor ritten over het netwerk is 1,60 euro. De lineaire kilometerprijs in alle verenigingen is gemiddeld 24 cent. Het nieuwe eTarif is in veel gevallen goedkoper. Binnen 24 uur zijn de reiskosten in het eTarif gemaximeerd op 30 euro. Omdat alle bekende klassieke tarieven hetzelfde blijven, worden bus- en treinreizen voor niemand duurder. In de komende weken wordt het nieuwe eTarif ook geïntegreerd in de verschillende apps van de transportverenigingen en transportbedrijven in Noordrijn-Westfalen. Achter "eezy.nrw" staat mobil.nrw, de gezamenlijke campagne van het ministerie van Verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, de transportbedrijven, speciale verenigingen, transportverenigingen en gemeenschappen in Noordrijn-Westfalen. Het eTarif "eezy.nrw" is een extra bijdrage aan het ontwerp van milieuvriendelijke, duurzame en toekomstgerichte mobiliteit voor de inwoners van Noordrijn-Westfalen. Achtergrond van het OV-offensief In 2019 lanceerde de deelstaat Noordrijn-Westfalen een OV-offensief met een huidige omvang van 3 miljard euro tot 2031. Steden en plattelandsgebieden profiteren hiervan: er is onder andere 1 miljard euro beschikbaar voor een systeemupgrade, dus voor de volledige vernieuwing van stads- en tramnetwerken. Samen met Deutsche Bahn wordt 310 miljoen euro geïnvesteerd in het programma "Robuust Netwerk" voor meer stiptheid in het lokale vervoer. Er is 120 miljoen euro beschikbaar voor vervoer op afroep (openbaar vervoer op afroep), 100 miljoen euro voor regionale snelbuslijnen en 100 miljoen euro voor de invoering van het nieuwe eTarif. Daarnaast is er alleen al 600 miljoen euro beschikbaar voor de cofinanciering van federale middelen voor de uitbreiding van het spoornet, voor reactivering en elektrificatie. Daarnaast stelt de staat in 2022 34 miljoen euro ter beschikking ter ondersteuning van planningsdiensten voor noodzakelijke lightrail- en spoorweginfrastructuurprojecten, zodat gemeenten en openbaarvervoersautoriteiten sneller en beter toegang krijgen tot federale middelen voor geplande spoorprojecten.