Makkelijk én voordelig: je treinkaartje op je telefoon | NS Community
Sticky

Makkelijk én voordelig: je treinkaartje op je telefoon

  • 7 April 2017
  • 42 reacties
  • 23973 Bekeken

Reis je af en toe met de trein en koop je dan je treinkaartje bij de kaartautomaat of de servicebalie? Dat kan makkelijker én voordeliger! Regel alles heel eenvoudig online: treinkaartjes bestellen via de Reisplanner Xtra app of ns.nl, betalen en op je telefoon laden.

De voordelen:

  • Je bent €1 voordeliger uit dan bij de kaartautomaat of de servicebalie
  • Nooit meer in de rij staan, maar direct door de poortjes naar het perron
  • Geen OV-chipkaart nodig


Hoe werkt het?
Plan je treinreis in de Reisplanner Xtra app of de Reisplanner op ns.nl en klik daarna op de knop “Koop kaartje”. Kies vervolgens je reisdatum, de klasse waarin je wilt reizen, het aantal personen en rond je bestelling af. Je betaling doet je via Ideal. Na aanschaf kun je je treinkaartje op je mobiel laden. Wel zo gemakkelijk! Natuurlijk is het ook mogelijk om je treinkaartje uit te printen als e-ticket.

In- en uitchecken doe je door je mobiele telefoon of eventueel je geprint e-ticket voor de poortjes te houden. En ook de conducteur kan je e-ticket gewoon controleren, zowel op je mobiele telefoon als op papier.

Meer info vind je op https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html


42 reacties

Reputatie 2
Tot nu toe was er geen conducteur die een treinkaartje in de app zomaar accepteert.

Heeft u het niet uitgeprint?
Zo kan ik het niet scannen.
Wat is dit?
Wacht even ik pak mijn bril.
Ja het zal wel goed zijn.
De meeste van mijn collega's hoor ik er toch echt positief over en eigenlijk iedereen weet er vanaf. Apart 🙂
Reputatie 2
Dat is mijn ervaring met vier tickets in de laatste maand.
Net nog bij een conducteur met veel ervaring.
Ik dacht juist dat de afbeelding van een kaartje van vroeger herkenbaar zou zijn.
@slidestops
Toch vraag ik me af wat de zin is van steeds meer verschillende betaalwijzen. We hebben nu inmiddels de OV-chipkaart, de kaartautomaat, de balie op het station, het geprinte e-ticket, het e-ticket in de app, sinds deze week het betalen met de mobiele telefoon en straks misschien ook nog betalen met een bankpasje.

Het lijkt misschien allemaal klantvriendelijk maar de applicaties voor al die betaalsystemen moeten wel onderhouden worden en dat kost (zeker als het maar om kleine aantallen reizigers gaat) goud geld. Daarnaast ziet een toenemend aantal reizigers door de bomen het bos niet meer.

Een vergelijkbaar voorbeeld: bij Arriva in Brabant moet je sinds kort op de stadsdiensten met je bankpas betalen i.p.v. contant. Dat heeft kapitalen gekost aan apparatuur en software en tot op heden heb ik nog 0 reizigers meegemaakt die er gebruik van maken.

Ik vraag me af of NS eens niet moet gaan rekenen of het niet voordeliger is om de kaartjes in de automaat weer zonder toeslag te gaan verkopen en al die andere betaalwijzen af te schaffen.
Waarom werkt dit niet voor een kaartje met samenreiskorting? Lijkt mij vrij eenvoudig. De conducteur hoeft alleen een melding op zijn scanner te krijgen dat het om een kaartje met samenreiskorting gaat om vervolgens te checken met wie er wordt meegereisd. Nu is de enige mogelijkheid een OV chipkaart met tegoed aanschaffen waar je vervolgens misschien niks meer aan hebt, omdat je er zelf al een hebt met een abonnement.
Badge +3
Als je al een abonnement hebt, wat is dan het nut van samenreiskorting? Overigens kan je die ook gewoon laden op een kaart met abonnement toch, of pakt 'ie dan de verkeerde bij inchecken?
Ik bedoel hier de situatie dat er iemand met mij mee reist die geen OV chipkaart heeft of hem is vergeten bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge +4
Degene die met u meereist zal er dan eentje moeten kopen als hij mee wil reizen. Bedenk dat er met samenreiskorting nog wel eens iets mis gaat, het is dan ook verleidelijk om met grote korting in te stappen zonder samen te reizen. Ik zou het wel een mooie optie vinden als de hoofdreiziger op een eventuele mobiele ticket vermeld zou staan - met traject. Zonder dat wordt het een nieuwe bak ellende voor de conducteurs. Samenreiskorting zou beter dichtgetimmerd moeten zijn, hoe sympathiek ook.

Wat uw vraag betreft: Wie zelf een abonnement heeft, zal geen samenreiskorting laden. U kunt zonder samenreiskorting al met korting reizen. Waarom zou u een extra kaart aanschaffen met saldo om met samenreiskorting te kunnen reizen? U heeft al een abonnement. Nergens voor nodig lijkt me.
Samenreiskorting werkt alleen met de ov-chipkaart. In zijn algemeenheid zijn reguliere kortingen als beleid gekoppeld aan de chipkaart. NS wil het gebruik hiervan bevorderen. Samenreiskorting gaat om die reden met de chipkaart.

Tot nu toe is het beleid dat men reizen met een mobiel ticket wel mogelijk maakt, maar alleen tegen normaal tarief. Het kan ook voor sommige actiekaartjes, en voor reizen naar het buitenland, maar daar blijft het tot op heden bij.
Reputatie 2
Het wordt je heel moeilijk genaakt een e-ticket te kopen zonder spam. Je moet 3 vinkjes uitzetten en een pop-up met nog 2 vinkjes wegklikken.
Graag standaard géén spam!

vink uit:
1 I would like to receive service messages

2 I would like to receive special offers

3 I would like to help NS

Ondanks taalinstelling engels, komt deze nl-popup:

vinkjes wegklikken:
4 aanbiedingen met goedkope treinkaartjes

5 aanbiedingen met voordelige abonnementen



Bovendien scande het ticket niet bij meerdere poortjes dus achter iemand aanlopen...
Hoi martijndv, dat is niet de bedoeling. Er staan inderdaad een aantal vinkjes al ingevuld, maar het is je eigen keuze om dit aan te passen. Ik zal een melding maken van het feit dat er opties in het Nederlands worden getoond terwijl je de instelling op Engels hebt staan. Wat betreft het openen van de poortjes. Er zijn speciale poortjes voor tickets met een QR code, deze kun je herkennen aan het 'scan ticket' symbool op de rechter deur van het poortje. Had je ook bij deze poortjes problemen?
Reputatie 2
Rare reactie Miriam,

Het is niet mijn keuze om door een doolhof van opties de juiste vinkjes uit te zetten. Ik wil alleen een treinkaartje van a naar b. Niet jaren lang ‘aanbiedingen’ ontvangen.

En dat telkens als je een eticket bestelt!

En voor wat betreft de poortjes. Ik ben geen idioot. Je doet alsof het aan mij ligt. Dat ik het niet goed heb gedaan. Waarom die basishouding?
Jammer dat dit zo overkomt Martijn, dat was niet mijn bedoeling. Wat ik probeer aan te geven is dat het niet de intentie is om het je moeilijk te maken om een E-ticket aan te schaffen. Ik ben het met je eens dat het fijn zou zijn om dit eenmalig aan te geven en dat dit vervolgens 'onthouden' wordt.

De reden dat ik dit over de poortjes aangeef is omdat we vaak merken dat men hier niet van op de hoogte is. Ik zeg niet dat jij dit niet goed hebt gedaan, maar vraag of je bij dit poortje ook het probleem had. Als dit namelijk het geval is geweest dan kan ik dit doorgeven en kan hiernaar gekeken worden.
Badge +3
Lees en zie wel vaker dat (met name mobiele) tickets slecht of helemaal niet gescand kunnen worden bij de Scan Ticket poortjes, ook niet met de tip om de helderheid van de telefoon op maximaal te zetten.

Blijkbaar omdat het 'oog' van het poortje dan vuil (vette vingers?) of bekrast is. Misschien een idee om daar extra op te letten bij (dagelijkse?) schoonmaak of regulier/preventief onderhoud van die dingen. Ik vermoed dat ze eigenlijk ontworpen zijn voor het lezen van papieren tickets (wat eigenlijk altijd prima gaat), maar meer moeite hebben met telefoons.
Dat zou inderdaad een goede verklaring zijn Robert. Ik zal dit eens aankaarten!
Vandaag nog gereisd met een goedkoop dagretour van de Hema. Gisteren netjes e-ticket in ns reis app geladen. In drie treinen gezeten. In de eerste trein geen controle. In de tweede trein wel controle, conducteur scant e-ticket op de telefoon en geeft nog door vanaf welk spoor onze aansluitende trein vertrekt. In de derde trein weer controle, alleen deze conducteur accepteert het e-ticket in de app niet en zegt dat in de voorwaarden staat dat bij een binnenlandse reis het e-ticket altijd geprint moet worden. Ik geef aan dat ik dat nergens gelezen heb en dat zijn collega in de vorige trein er niets van gezegd heeft. Zijn antwoord: zo zijn de regels van mijn werkgever en dat is dan een slechte conducteur... Ik kwam er nu vanaf met een waarschuwing, maar ben voor een volgende keer wel heel nieuwsgierig hoe het nu eigenlijk zit.
Reputatie 7
Badge +4
Niet alle kaartjes mogen op de telefoon gezet worden maar met de uwe mocht dat wel. Het is duidelijk dat u zich niet op een uitspraak van een conducteur kunt beroepen. De laatste had verouderde informatie in zijn hoofd. Als een conducteur er niks van zegt, betekent overigens niet dat het dus wel mag.

U had echter gelijk in dit geval.
Reputatie 7
Wat vreemd dat deze twee medewerkers niet hetzelfde (juiste) beleid hebben gevoerd dat dit ticket gewoon in de NS Extra app geladen kan worden. Waarschijnlijk was hij niet bekend met de nieuwe mogelijkheden; oude HEMA-acties zijn namelijk nooit als mobiel ticket te laden geweest. Excuses voor de overlast Femke, fijn om te lezen dat de eerste controle wel naar behoren was!
Op zich fijne manier om snel kaartjes te kopen waar je ook maar bent en altijd bij je te hebben.
Maar waarom wordt het toeslag kaartje voor Intercity Direct niet bewaard bij Mijn tickets. Nu is het toch weer geklooi als de conducteur langs komt.
@slidestops
Toch vraag ik me af wat de zin is van steeds meer verschillende betaalwijzen. We hebben nu inmiddels de OV-chipkaart, de kaartautomaat, de balie op het station, het geprinte e-ticket, het e-ticket in de app, sinds deze week het betalen met de mobiele telefoon en straks misschien ook nog betalen met een bankpasje.

Het lijkt misschien allemaal klantvriendelijk maar de applicaties voor al die betaalsystemen moeten wel onderhouden worden en dat kost (zeker als het maar om kleine aantallen reizigers gaat) goud geld. Daarnaast ziet een toenemend aantal reizigers door de bomen het bos niet meer.

Een vergelijkbaar voorbeeld: bij Arriva in Brabant moet je sinds kort op de stadsdiensten met je bankpas betalen i.p.v. contant. Dat heeft kapitalen gekost aan apparatuur en software en tot op heden heb ik nog 0 reizigers meegemaakt die er gebruik van maken.

Ik vraag me af of NS eens niet moet gaan rekenen of het niet voordeliger is om de kaartjes in de automaat weer zonder toeslag te gaan verkopen en al die andere betaalwijzen af te schaffen.


Volgens mij is het een correctie. Die OV-chipkaart blijkt niet zo goed te werken als gehoopt, omdat niet iedereen zo'n kaart heeft en er zijn incidentele reizigers uit het buitenland. Dus moet er een terugval-optie zijn. Als ze dan toch bezig zijn met kaartjes op papier, dan kunnen ze aanbiedingskaartjes (zoals de enkele reizen van Vakantieveilingen.nl) ook wel op papier. Maar printen is irritant en niet milieuvriendelijk, dus elektronisch. Maar dan niet op OV-chipkaart.

Oplossing in huidige situatie: De aanbiedingen (Spoordeelwinkel, Kruidvat, etc..) allemaal zo maken dat ze via een code op een OV-chipkaart kunnen worden geladen. En voor de incidentele reizigers het 1 euro toeslagkaartje van de automaat of balie op papier (chip is dan nergens voor nodig). Op papier zal altijd gecontroleerd moeten blijven worden, ivm. internationale tickets.

De OV-chipkaart had er nooit moeten komen, want veel kosten en geen pluspunten, maar nu het ding er is, is bovenstaande oplossing m.i. de beste om de wildgroei uit te bannen.
Reputatie 5

@slidestops
Toch vraag ik me af wat de zin is van steeds meer verschillende betaalwijzen. We hebben nu inmiddels de OV-chipkaart, de kaartautomaat, de balie op het station, het geprinte e-ticket, het e-ticket in de app, sinds deze week het betalen met de mobiele telefoon en straks misschien ook nog betalen met een bankpasje.

Het lijkt misschien allemaal klantvriendelijk maar de applicaties voor al die betaalsystemen moeten wel onderhouden worden en dat kost (zeker als het maar om kleine aantallen reizigers gaat) goud geld. Daarnaast ziet een toenemend aantal reizigers door de bomen het bos niet meer.

Een vergelijkbaar voorbeeld: bij Arriva in Brabant moet je sinds kort op de stadsdiensten met je bankpas betalen i.p.v. contant. Dat heeft kapitalen gekost aan apparatuur en software en tot op heden heb ik nog 0 reizigers meegemaakt die er gebruik van maken.

Ik vraag me af of NS eens niet moet gaan rekenen of het niet voordeliger is om de kaartjes in de automaat weer zonder toeslag te gaan verkopen en al die andere betaalwijzen af te schaffen.
Volgens mij is het een correctie. Die OV-chipkaart blijkt niet zo goed te werken als gehoopt, omdat niet iedereen zo'n kaart heeft en er zijn incidentele reizigers uit het buitenland. Dus moet er een terugval-optie zijn. Als ze dan toch bezig zijn met kaartjes op papier, dan kunnen ze aanbiedingskaartjes (zoals de enkele reizen van Vakantieveilingen.nl) ook wel op papier. Maar printen is irritant en niet milieuvriendelijk, dus elektronisch. Maar dan niet op OV-chipkaart.

Oplossing in huidige situatie: De aanbiedingen (Spoordeelwinkel, Kruidvat, etc..) allemaal zo maken dat ze via een code op een OV-chipkaart kunnen worden geladen. En voor de incidentele reizigers het 1 euro toeslagkaartje van de automaat of balie op papier (chip is dan nergens voor nodig). Op papier zal altijd gecontroleerd moeten blijven worden, ivm. internationale tickets.

De OV-chipkaart had er nooit moeten komen, want veel kosten en geen pluspunten, maar nu het ding er is, is bovenstaande oplossing m.i. de beste om de wildgroei uit te bannen.

Pluspunt is het gemak voor de vaste reiziger die op een dag van meerdere soorten OV gebruik maakt. Men kan nu met 1 kaart van de trein, tram, metro, bus en zelfs fiets gebruik maken. Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden maar die bespaar ik je

In londen kan je alleen in het OV met een oyster card, ook de toerist moet die gewoon aanschaffen. Dat zouden ze in NL ook moeten doen.
Toch jammer, dat de qr poortjes dikwijls slecht reageren op de mobiele ticket in m'n telefoon, dan glip ik toch maar met iemand anders mee, maar dat kan nooit de bedoeling zijn van de app.
Ik weet dat ik moet inchecken bij poortjes met het QR logo, dat ik mijn telefoon zo helder mogelijk moet zetten en dat ik de kantelstand even uit moet zetten. Maar toch reageert bv het poortje aan de zuidkant van station Best dikwijls helemaal niet op m'n ticket terwijl het poortje aan de noordzijde (stukje omlopen, net ver genoeg om je trein te missen als het onverwacht komt) geen enkel probleem met m'n ticket heeft.
Tegenwoordig hou ik maar rekening met extra inchecktijd, maar ook dat kan niet de bedoeling zijn van de app.
Reputatie 3
Mooi nieuws op ns.nl:
Heb je NS Flex Basis en/of NS Flex Weekend Voordeel en wil je reizen met Samenreiskorting? Dan kun je Samenreiskorting op e-ticket kopen.

Hoe werkt dit?
U koopt een e-ticket eenvoudig en snel. U vult de reis en de naam van de reiziger in, en betaalt uw bestelling met iDEAL.

Een kaartje kopen en afrekenen dus. Op zich is dit een goede oplossing voor mensen zonder OV-kaart die nu ook met korting kunnen meereizen. Het sluit echter niet aan bij het Flex concept van reizen zonder saldo laden of kaartjes kopen. Het probleem van niet met korting kunnen meereizen is wel opgelost. Maar:

Het is niet toegestaan om met Samenreiskorting Dagretour Dal op mobiel ticket of e-ticket (homeprint) tijdens de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen.

Waarom is hiervoor gekozen? De NS ziet mij liever niet met korting een schaarse plek in de spits innemen. Uit commercieel oogpunt zal gedacht worden: koop maar een module korting doordeweeks bij je Flex. Begrijpelijk, maar ik wordt al abonnementhouder dus achtergesteld bij de niet-NS klant met willekeurig welke chipkaart.
Kan dit product niet beter in de markt worden gezet als Samenreiskorting voor niet-chipkaart bezitters? En voor Flex een e-ticket zonder deze beperking?
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste zal niet gaan. Bij een e-ticket is niet vast te stellen op welk moment is ingecheckt, niet op een station met poortjes en al helemaal niet op een station zonder poortjes. De enige controlemogelijkheid die een controleur (van welke vervoerder dan ook) heeft is om op zijn/haar klokje te kijken en vast te stellen of je tijdens de spits met of zonder geldig vervoerbewijs in de trein zit.

Wanneer je als abonnementhouder van NS Flex Basis en/of NS Flex Weekend met iemand wilt meereizen tegen Samenreiskorting en de reis (met dezelfde vervoerder) in de spits wilt afmaken dan zit er niets anders op dan om te investeren in extra OV-chipkaart en daarmee op saldo te reizen.
Reputatie 3
OK, inderdaad. Voor Flex zou je theoretisch gezien kunnen denken aan inchecken met de chipkaart, waarmee zichtbaar is hoe laat de reis is begonnen, en daarnaast de samenreiskorting op een e-ticket.
Er zou dan geregistreerd moeten worden dat je op rekening reist, en vervolgens dat je korting krijgt.
Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.
Dit is allemaal theorie, in de praktijk lijkt het nu dat er naast de abonnementen uit het Flex assortiment geen andere korting op dezelfde chipkaart kan worden geladen.
Reputatie 7
Intrigerend, al die NS-mogelijkheden om e-tickets in een mobiele app te laden. Ideaal voor de incidentele reiziger en dan natuurlijk vooral en aleerst de buitenlanders.

Die kunnen dan mooi met Ideal betalen... een exclusief Nederlands systeem.

De SNCB heeft ook al jarenlang een app. Die werkt gewoon met credit card.

Reageer