Makkelijk én voordelig: je treinkaartje op je telefoon | NS Community
Sticky

Makkelijk én voordelig: je treinkaartje op je telefoon

  • 7 April 2017
  • 42 reacties
  • 23974 Bekeken

Reis je af en toe met de trein en koop je dan je treinkaartje bij de kaartautomaat of de servicebalie? Dat kan makkelijker én voordeliger! Regel alles heel eenvoudig online: treinkaartjes bestellen via de Reisplanner Xtra app of ns.nl, betalen en op je telefoon laden.

De voordelen:

  • Je bent €1 voordeliger uit dan bij de kaartautomaat of de servicebalie
  • Nooit meer in de rij staan, maar direct door de poortjes naar het perron
  • Geen OV-chipkaart nodig


Hoe werkt het?
Plan je treinreis in de Reisplanner Xtra app of de Reisplanner op ns.nl en klik daarna op de knop “Koop kaartje”. Kies vervolgens je reisdatum, de klasse waarin je wilt reizen, het aantal personen en rond je bestelling af. Je betaling doet je via Ideal. Na aanschaf kun je je treinkaartje op je mobiel laden. Wel zo gemakkelijk! Natuurlijk is het ook mogelijk om je treinkaartje uit te printen als e-ticket.

In- en uitchecken doe je door je mobiele telefoon of eventueel je geprint e-ticket voor de poortjes te houden. En ook de conducteur kan je e-ticket gewoon controleren, zowel op je mobiele telefoon als op papier.

Meer info vind je op https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html


42 reacties

Reputatie 5
Intrigerend, al die NS-mogelijkheden om e-tickets in een mobiele app te laden. Ideaal voor de incidentele reiziger en dan natuurlijk vooral en aleerst de buitenlanders.

Die kunnen dan mooi met Ideal betalen... een exclusief Nederlands systeem.

De SNCB heeft ook al jarenlang een app. Die werkt gewoon met credit card.


Via ns.nl kun je in elk geval wel gewoon een e-ticket met credit card afrekenen, en daarna je kaartje laten importeren naar de NS app.
Er is zelfs tegenwoordig een mooi alternatief van de Spoordeelwinkel: discoverholland.com.

Het is misschien nog niet helemaal optimaal, maar als je het vergelijkt met een paar jaar geleden, dan zijn de mogelijkheden voor buitenlanders echt wel gegroeid.
Reputatie 7
Badge +3

Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.


Zoals je het hier zegt, lijkt het alsof je vindt dat iedereen met Flex-basis en Flex-weekend automatisch korting zouden moeten krijgen. Dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover degenen die extra betalen voor een abonnement die korting geeft.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan makkelijk zijn zo'n e-ticket met samenreiskorting. Maar ik ben bang voor het zelfde effect van de gratis meereiskaartjes: de profiteurs die iedereen vragen of zij met jou mogen meereizen...
Dat effect kan deels voorkomen worden door een start- en eindstation op te geven
Badge +3
Dat effect kan deels voorkomen worden door een start- en eindstation op te geven
Dat moet sowieso (vertrek en bestemming opgeve, en enkele reis of retour).
Goede tussenoplossing dus voor mensen met Flex (zonder abonnement) die toch met Samenreiskorting willen reizen, of mensen zonder ov-chipkaart.

Alleen niet samenreizen in de spits. Ook prima.
Reputatie 3

Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.Zoals je het hier zegt, lijkt het alsof je vindt dat iedereen met Flex-basis en Flex-weekend automatisch korting zouden moeten krijgen. Dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover degenen die extra betalen voor een abonnement die korting geeft.

Dat is niet wat ik zeg 🙂. Ik heb bewust voor een flex weekend abonnement gekozen. In sommige gevallen zou ik wel gebruik willen kunnen maken van samenreiskorting op doordeweekse dagen. Ideaal daarvoor zou het kunnen laden van samenreiskorting op mijn chipkaart zijn, zodat ik daar zonder de huidige limitaties gebruik van kan maken. Dat lijkt me geen exorbitante eis, gezien elke niet-NS klant met zelfs een anonieme chipkaart ook op samenreiskorting kan reizen.
Reputatie 1
Op zich leuk, alleen jammer dat je geen kleine wijzigingen meer kan doorvoeren in het geval dat er een klein foutje is gemaakt. Ik was hier zodanig pissig over (Nog steeds trouwens dat dit voor mij de reden om vandaag mijn NS abonnement op te zeggen en in de toekomst vaker de bus ipv de trein te pakken.
Reputatie 7
Badge +3
samenreiskorting nu ook als e-ticket:
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreiskorting_enkele_reis_daluren
Reputatie 3
Zoals acht dagen geleden in dit topic aangegeven kent dit product helaas een aantal gebreken. Een ov-chipkaart (niet-Flex) blijft nodig om volledig en zonder omslachtige bestelprocedure mee te reizen op korting.
Concreet (en excuses als het antwoord al is gegeven) Kun je nu wel of niet met je e-ticket die op je mobiel is geladen/ gezet! reizen en de poortjes openen en bij controle gewoon van achter het telefoonscherm je kaart laten zien (al of niet icm je ID bewijs) Of levert het problemen op of moet je echt die NS app gebruiken omdat schijnbaar daar iets in zit dat je ticket legitiem maakt. Immers op je mobiel zetten kan je ook via een kabel doen of je bluetooth waarna het dus document/ afbeelding naar je mobiel wordt op geladen nadat je bijvoorbeeld het gewoon eerst via je e-mailaccount op je computer gedownload hebt en vervolgens via bluetooth of een kabel op je mobiel hebt gezet.
Dankje voor je bericht roj2019 en welkom bij de NS Community.

Mobiel ticket: je opent je mobiele e-ticket in de app (als je op het blauwe icoon met "ticket" drukt opent de QR-code.
Je kunt hier, als je wilt een print screen van maken. Op die manier kom je wellicht sneller bij het ticket dan hem steeds te laden vanuit de app. Daarnaast heb je dan geen internet nodig.

Met de QR-code kan je de poortjes openen. Je vindt meer info op onze website.

E-ticket: met een E-ticket werkt het eigenlijk hetzelfde. Je kan dan een print screen maken van het ticket op je telefoon of het document openen op je telefoon. Printen is niet meer nodig.
Aan de hand van je legitimatiebewijs en de datum, vindt de controle plaats.
hoi, ik had dan vandaag een kaartje gekocht maar dit was per ongeluk een samenreiskortings kaartje, dit was echter niet van toepassing en wou deze dus weer inruilen voor de prijs waarvoor ik heb betaald om een ander kaartje te kopen. Dit lijkt alleen nergens mogelijk te zijn wat ik toch wel erg vreemd vind.
Badge +3
Voor jou vreemd, maar je hebt op dit moment met die (blokjes)code een volledig geldig ticket in je hand, voor die dag en voor die reis. Hoe ga je dat terug geven dan?

Dat gaat binnenkort veranderen (ze kunnen het dan ongeldig maken) maar daar gaat nog wat tijd overheen.

Neem contact op met de klantenservice en leg de situatie uit. Heel misschien kunnen ze wat voor je doen (nieuwe code geven voor het juiste ticket).
Reputatie 2

Moet je een qr code eigenlijk altijd in de app laten zien? Bij kortingskaartjes kan je ook de pdf downloaden. Is het ook gewoon mogelijk om in te checken met de code op de pdf? 

Moet je een qr code eigenlijk altijd in de app laten zien? Bij kortingskaartjes kan je ook de pdf downloaden. Is het ook gewoon mogelijk om in te checken met de code op de pdf? 

De QR code doet het ook zeker uitgeprint. :)

Reputatie 2

Bedoel eigenlijk meer of de PDF ook op een mobiel scherm kan worden getoond? Of moet dit dan via de NS-app?

De PDF mag op het mobiel getoond worden. Ik krijg ze zelfs al aangeboden via laptops, Ipads etc. 

Het is wel zo als de code niet te scannen is, we de hele pdf of het in de app willen zien om te controleren op echtheidskenmerken. 

Reputatie 2

Ja precies en dat is het natuurlijk best even een gedoe om dit voor elkaar te krijgen.

Reageer