Mega tariefsverhoging in de spits vanaf 2026

  • 1 July 2023
  • 60 reacties
  • 1350 Bekeken

https://www.ed.nl/binnenland/ns-baas-koolmees-wil-treinkaartje-in-de-spits-tientallen-procenten-duurder-maken~afb6153c/

Enkele opvallende zaken:

- Koolmees zwijgt angstvallig over de olifant in de kamer: het enorme aantal studenten in de spits.

- De tarieven in de spits worden per traject verschillend. Op sommige trajecten wordt het veel duurder op andere trajecten goedkoper.

- Het tekort aan machinisten en conducteurs is binnenkort geen probleem meer. Het draait nu om een tekort aan technici en planners.

- Koolmees krabbelt wat terug als het gaat over het weer opschalen van de dienstregeling: "dat gaat lang duren".

- NS wil meer reizigers buiten de spits vervoeren maar hoe dat gezien de zeer beperkte dienstregeling in de avond en het weekend moet blijft onduidelijk.


60 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Reputatie 7
Badge

Meer geld vragen maar minder service verlenen. 

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit artikel en de nodige reacties op Twitter. 

 

Badge +3

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen en spitsvervoer alleen nog aan te bieden aan reizigers die het ervoor over hebben (vergelijk lekker rustig reizen in de 1e klas) 🤣 Maar ja, sommigen hebben die keuze nu eenmaal niet.

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

tja, had iemand anders verwacht van Koolmees, zijn achtergrond is toch bij iedereen bekend.

 

verbaast me helemaal niets.  mensen worden nederland gewoon uitgejaagd vanwege de niet meer te betalen prijzen voor van alles.  vandaag was zo en zo al de dag die er om bekend staat dat alles duurder wordt in nederland.

 

@Robert B  je weet wat wat corona heeft gedaan met het niveau van de studenten, iemand moet voor de toekomst gaan zorgen dus goed opgeleid worden en momenteel krijgen ze van de overheid en overheidsinstanties een goede les hoe het allemaal niet moet.

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Het grootste probleem blijft dat alleen abonnementhouders buiten de spits korting kunnen krijgen. Wie geen abonnement heeft (en dat is het leeuwendeel van de mensen) betaalt buiten de spits nog steeds evenveel als in de spits en kan dus nog steeds net zo goed in de spits reizen.

Het zou beter zijn als NS die karrenvracht aan abonnementen afschaft en gewoon twee kilometertarieven voor iedereen invoert: een hoog tarief in de spits en een laag tarief in de daluren zodat je ook op je bankpasje zonder abonnement buiten de spits goedkoper kan reizen. 

 

@Robert B  je weet wat wat corona heeft gedaan met het niveau van de studenten, iemand moet voor de toekomst gaan zorgen dus goed opgeleid worden en momenteel krijgen ze van de overheid en overheidsinstanties een goede les hoe het allemaal niet moet.

Er is geen enkele reden waarom de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. Dat is gewoon dwarsliggerij van scholen en studenten. 

​​​​​​Als je studenten in de ochtendspits alleen nog korting geeft en niet meer gratis reizen moet je eens kijken hoe snel dat veranderd kan worden.

​​​​

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen 🤣

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Tamzin

neem aan dat je weet dat er studenten zijn die 1 á 1,5 uur reizen voor hun studie, studies worden neit overal gegeven en niet iedere student wil zich in de schulden steken door zich op te houden in een studentenkrot.

er zijn studenten die dus gewoon elke dag heen en terug reizen naar de studie en terug naar het huis van hun ouders. hoe laat moeten de studies dan beginnen en eindigen of maken we van 4 jaar studie maar 6 jaar studie omdat ze niet in de spits met de trein mogen rijden.

er wordt in het artkel aangegeven dat het personeelsprobleem ook speelt, maar je kunt het personeelsprobleem niet oplossen over de ruggen van de reizigers.  het zou wat worden als de supermarkt dit ook gaat doen en de werkende mensen dus meer gaan betalen omdat ze niet midden op de dag hun boodschappen kunnen doen.

en dat dan overal doortrekken in nederland, dus bij alle winkels, benzinestations en restaurants ook rond etenstijd hogere prijzen om spreiding te krijgen.

waarom zijn we toch zo hard bezig in nederland met deze afbraak van wat ooit een mooi en goed geregeld land was.

 

MoDe

niet elke student studeert elke dag op dezelfde locatie, er zijn studies waarbij de studenten wisselen van locatie afhankelijk van het vak welke ze volgen.  

en daarnaast zijn er ook nog bedrijven e.d. waar ze naartoe moeten.  krijg het idee dat jullie op een leeftijd zijn dat jullie er geen gebruik van maken en de studenten dus hun mogelijkheden misgunnen.   laat ze dan ook die goedkope kaartjes voor de oudjes maar eens aanpakken en de voordelen voor hen schrappen.  die oudjes hebben toch geld zat die kunnen ook wel de hoofdprijs betalen van hun pensioen terwijl de jeugd het straks moet doen met een veel lager pensioen.

Badge +3

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Tuurlijk, dat wordt dan in het weekend Maastricht - Zandvoort (of Delfzijl als ik op de route daarheen een vriendinnetje zou hebben, of mijn ouders daar zouden wonen om de was te brengen...) 😅

Reputatie 7
Badge

Er is geen enkele reden waarom de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. Dat is gewoon dwarsliggerij van scholen en studenten. 

Die redenering geldt minstens net zo goed voor heel veel andere bedrijven.

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen 🤣

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Een heel oud sprookjesidee. Het kost een kapitaal aan administratiekosten en is zo fraudegevoelig dat het totaal oncontroleerbaar is. Daarnaast vermindert het het aantal studenten juist niet in de spits maar alleen in de daluren. Het snel vergeten dus.

Reputatie 7
Badge +3

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Tuurlijk, dat wordt dan in het weekend Maastricht - Zandvoort (of Delfzijl als ik op de route daarheen een vriendinnetje zou hebben, of mijn ouders daar zouden wonen om de was te brengen...) 😅

Ja maar nu is het 7 dagen per week kris kras door Nederland. Als je iets in de spits wilt veranderen dan zul je ook naar SRP moeten kijken.

Er is geen enkele reden waarom de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. Dat is gewoon dwarsliggerij van scholen en studenten. 

Die redenering geldt minstens net zo goed voor heel veel andere bedrijven.

Klopt maar waarom dan alleen bedrijven wel aanpakken en het onderwijs niet?

Het bezwaar is juist dat Koolmees met een extra heffing wel bedrijven wil dwingen tot spreiding maar het onderwijs niet. En dat terwijl gewone forensen nu al een veelvoud betalen van wat een student betaalt.

 

 

 

 

 

Ja maar nu is het 7 dagen per week kris kras door Nederland. Als je iets in de spits wilt veranderen dan zul je ook naar SRP moeten kijken.

Ja, maar dat doe je dus niet door er een trajectkaart van te maken want dat vermindert alleen het aantal studenten in de daluren. Dat is al tig keer uitgezocht.

Je moet of studenten in de spits ook een toeslag laten betalen of onderwijsinstellingen dwingen hun tijden te spreiden. Een meer rigoureuze oplossing is om de Studentenkaart helemaal af te schaffen of om te zetten in een kortingkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Tamzin

neem aan dat je weet dat er studenten zijn die 1 á 1,5 uur reizen voor hun studie, studies worden neit overal gegeven en niet iedere student wil zich in de schulden steken door zich op te houden in een studentenkrot.

er zijn studenten die dus gewoon elke dag heen en terug reizen naar de studie en terug naar het huis van hun ouders. hoe laat moeten de studies dan beginnen en eindigen of maken we van 4 jaar studie maar 6 jaar studie omdat ze niet in de spits met de trein mogen rijden.

er wordt in het artkel aangegeven dat het personeelsprobleem ook speelt, maar je kunt het personeelsprobleem niet oplossen over de ruggen van de reizigers.  het zou wat worden als de supermarkt dit ook gaat doen en de werkende mensen dus meer gaan betalen omdat ze niet midden op de dag hun boodschappen kunnen doen.

en dat dan overal doortrekken in nederland, dus bij alle winkels, benzinestations en restaurants ook rond etenstijd hogere prijzen om spreiding te krijgen.

waarom zijn we toch zo hard bezig in nederland met deze afbraak van wat ooit een mooi en goed geregeld land was.

 

MoDe

niet elke student studeert elke dag op dezelfde locatie, er zijn studies waarbij de studenten wisselen van locatie afhankelijk van het vak welke ze volgen.  

en daarnaast zijn er ook nog bedrijven e.d. waar ze naartoe moeten.  krijg het idee dat jullie op een leeftijd zijn dat jullie er geen gebruik van maken en de studenten dus hun mogelijkheden misgunnen.   laat ze dan ook die goedkope kaartjes voor de oudjes maar eens aanpakken en de voordelen voor hen schrappen.  die oudjes hebben toch geld zat die kunnen ook wel de hoofdprijs betalen van hun pensioen terwijl de jeugd het straks moet doen met een veel lager pensioen.

Laan ik je eerst uit de droom helpen wat betreft pensioen: het pensioen van mijn kinderen zal hoger zijn dan die van mij en mijn partner. Niet iedere oudere heeft of krijgt een riant pensioen. Toen ik ging werken, waren er geen pensioenregelingen in mijn sector of gingen die pas vanaf 25 jarige leeftijd in. Mijn pensioen zal als ik met pensioen ga een paar euro per maand zijn. Goedkoper vervoer voor ouderen zou dan voor mij en andere ouderen met geen of laag pensioen meer dan welkom zijn.

Ik studeer wel regelmatig maar geen recht op SRP. Die leeftijd ben ik allang voorbij. In mijn studietijd geen SRP en voor velen geen beurs. Beurs was alleen voor studenten met laag inkomen, de rest moest werken naast de studie, was afhankelijk van ouders (die van mij gaven geen ouderlijke bijdrage aan hun kinderen) en/of leenden in Groningen zoals dat toen heette. Wat studiefinanciering   betreft was onze generatie ook een pechgeneratie. OV moesten studenten zelf betalen. En ja, ook toen kon het zijn dat studenten op verschillende locaties moeten zijn voor studie of stage. Huidige SRP kan een aantal keer per jaar gewisseld worden van week naar weekend en andersom. Dat zou ook dan met trajecten kunnen, net als flex na 30 dagen. 

Voor mijn kinderen bestond geen kidsvrij. Reisden ze alleen dan betaalden ze de helft van de volle prijs (=kinderkaartje)en reisden ze met iemand van 18+ dan kochten we een railrunner tot ze 12 werden. Daarna betaalden ze de volle prijs voor reizen met OV en kochten wij een vdu of dal voordeel voor de kinderen. Wel hadden mijn kinderen vanaf 18 jaar recht op SRP. Dus mogen ouderen die al die voordelen die zij als ouders nooit gehad hebben die huidige ouders wel hebben voor hun kinderen aub goedkoper reizen na hun niet altijd zo hoog pensioen?

Reputatie 2

Veel mensen krijgen hun reiskosten vergoed door de werkgever. Ervan uitgaande dat werkgevers daar niet in eens mee stoppen zie ik niet in waarom een spitsheffing hun gedrag veranderd.

De spits loopt nu tot 09.00 uur als ik het goed heb. Op een gegeven moment moet je toch op een bepaalde tijd ergens zijn dus alleen mensen met hele korte reistijden kunnen heel veel later vertrekken toch? Zelfde geld voor de andere kant op aan het eind van de dag. Wie gaat er tot 18.30 op zijn werkplek zitten wachten tot de spits voorbij is als je nog 1,5 moet reizen?

iNet elke student studeert elke dag op dezelfde locatie, er zijn studies waarbij de studenten wisselen van locatie afhankelijk van het vak welke ze volgen.  

Nee maar dat betekent nog niet dat de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. 

 

en daarnaast zijn er ook nog bedrijven e.d. waar ze naartoe moeten.  krijg het idee dat jullie op een leeftijd zijn dat jullie er geen gebruik van maken en de studenten dus hun mogelijkheden misgunnen.   laat ze dan ook die goedkope kaartjes voor de oudjes maar eens aanpakken en de voordelen voor hen schrappen.  die oudjes hebben toch geld zat die kunnen ook wel de hoofdprijs betalen van hun pensioen terwijl de jeugd het straks moet doen met een veel lager pensioen.

De huidige oudjes zijn opgegroeid in de tijd dat er helemaal geen studentenkaart was en studenten in trein en bus gewoon een kaartje moesten kopen net als iedere andere reiziger. Dat maakt uw tirade wat weinig geloofwaardig.

Het verschil met de voordelen voor ouderen is overigens dat die alleen in de daluren geldig zijn en niet zoals de studentenkaart ook in de spitsuren. Overigens ben ik tegen "sociaal" gebaseerde kortingen zowel die voor studenten als voor ouderen. Het zelfde tarief voor iedereen graag, de trein is er niet om inkomenspolitiek te bedrijven.

Dat de jeugd straks een lager pensioen krijgt is overigens een volledig onbewezen stelling uit de D66-koker.

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen krijgen hun reiskosten vergoed door de werkgever. Ervan uitgaande dat werkgevers daar niet in eens mee stoppen zie ik niet in waarom een spitsheffing hun gedrag veranderd.

De spits loopt nu tot 09.00 uur als ik het goed heb. Op een gegeven moment moet je toch op een bepaalde tijd ergens zijn dus alleen mensen met hele korte reistijden kunnen heel veel later vertrekken toch? Zelfde geld voor de andere kant op aan het eind van de dag. Wie gaat er tot 18.30 op zijn werkplek zitten wachten tot de spits voorbij is als je nog 1,5 moet reizen?

Iedereen kan reiskosten vergoed krijgen, is het niet door de werkgever dan kan het via de inkomstenbelasting. Maar veel mensen betalen hun reiskosten voor woon-werk (gedeeltelijk) zelf.

Als je dagelijks 1,5 uur moet reizen voor jouw werk dan heb je daar zelf voor gekozen. Je kunt ook een baan zoeken in de omgeving waar je woont of gaan wonen waar je werkt.

 

Veel mensen krijgen hun reiskosten vergoed door de werkgever. Ervan uitgaande dat werkgevers daar niet in eens mee stoppen zie ik niet in waarom een spitsheffing hun gedrag veranderd.

Steeds meer werkgevers weigeren de treinkosten nog volledig te vergoeden. Vaak vergoeden ze nog maar een beperkt percentage of tot een maximale afstand van ongeveer 30 km.

Overigens krijgt 35% van de werknemers helemaal geen reiskostenvergoeding voor woonwerkverkeer van hun baas. Dat is wettelijk ook niet verplicht 

 

De spits loopt nu tot 09.00 uur als ik het goed heb. Op een gegeven moment moet je toch op een bepaalde tijd ergens zijn dus alleen mensen met hele korte reistijden kunnen heel veel later vertrekken toch?

Veel mensen die deels thuiswerken kunnen vaak zelf kiezen op welke uren ze aanwezig willen zijn. Het probleem is meer dat met trajectabonnementen en ander afgekocht reisrecht reizen buiten de spits of in de spits even duur is.

 

Zelfde geld voor de andere kant op aan het eind van de dag. Wie gaat er tot 18.30 op zijn werkplek zitten wachten tot de spits voorbij is als je nog 1,5 moet reizen?

Sommige mensen kunnen wel net voor 16.00 uur vertrekken.

MoDe  iets met eindloon regeling en de middenloon regeling en nu de nieuwe risico vollere pensioen regelingen waar het maar de vraag is wat er straks in de pot zit.

ouderen hebben vaak geld in hun huis zitten welke jongeren niet eens kunnen kopen met de huidige prijzen van de woningen tenzij je met een ander stel samen een huis koopt en het huis deelt.

laat de bedrijven hun werktijden maar aanpassen dat is makkelijker dan scholen en mensen die dan ver moeten reizen voor hun werk moeten maar kiezen of ze elders gaan werken of dichterbij hun werk gaan wonen. Die hebben een keuze, studenten die thuis wonen niet.

MoDe  iets met eindloon regeling en de middenloon regeling en nu de nieuwe risico vollere pensioen regelingen waar het maar de vraag is wat er straks in de pot zit.

Ik ben inmiddels met pensioen maar dat is ook gewoon op middelloon gebaseerd. Overigens is dat net zo min waardevast als in het nieuwe stelsel (ken je het begrip "indexatie"?).

 

ouderen hebben vaak geld in hun huis zitten welke jongeren niet eens kunnen kopen met de huidige prijzen van de woningen tenzij je met een ander stel samen een huis koopt en het huis deelt.

In mijn tijd was er niemand die voor zijn 35ste een eigen huis kon kopen. De rente was in die tijd 8% of meer en huizenprijzen waren wel lager maar de lonen navenant. Daarnaast waren de hypotheekregels veel strenger, voor een bestaand huis moest je 20% eigen geld meebrengen en kopen op twee inkomens kon niet.

 

laat de bedrijven hun werktijden maar aanpassen dat is makkelijker dan scholen en mensen die dan ver moeten reizen voor hun werk moeten maar kiezen of ze elders gaan werken of dichterbij hun werk gaan wonen. Die hebben een keuze, studenten die thuis wonen niet.

Ikke, ikke, ikke. Je legt nog overigens nog steeds niet uit waarom die thuiswonende student niet zo af en toe om 10 of 11 uur kan beginnen.

Reputatie 2

Veel mensen krijgen hun reiskosten vergoed door de werkgever. Ervan uitgaande dat werkgevers daar niet in eens mee stoppen zie ik niet in waarom een spitsheffing hun gedrag veranderd.

De spits loopt nu tot 09.00 uur als ik het goed heb. Op een gegeven moment moet je toch op een bepaalde tijd ergens zijn dus alleen mensen met hele korte reistijden kunnen heel veel later vertrekken toch? Zelfde geld voor de andere kant op aan het eind van de dag. Wie gaat er tot 18.30 op zijn werkplek zitten wachten tot de spits voorbij is als je nog 1,5 moet reizen?

Iedereen kan reiskosten vergoed krijgen, is het niet door de werkgever dan kan het via de inkomstenbelasting. Maar veel mensen betalen hun reiskosten voor woon-werk (gedeeltelijk) zelf.

Als je dagelijks 1,5 uur moet reizen voor jouw werk dan heb je daar zelf voor gekozen. Je kunt ook een baan zoeken in de omgeving waar je woont of gaan wonen waar je werkt.

 

 

Ik woonde vlak bij mijn werk tot het kantoor ging verhuizen. En daarna nog weer ging verhuizen. Als ik steeds mee moet verhuizen dan moeten er wel woningen zijn en op een gegeven houd het ook wel op. Gelukkig hoef ik niet elke dag aanwezig te zijn en waren de locaties met OV te bereiken maar jij denkt iets te simplistisch. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat jongeren geen huis kunnen kopen heeft ook te maken met de hoge eisen die gesteld worden aan een huis. 25/35 jaar geleden kon je zoals@Tamzin al aangaf niet voor je 35e een huis kopen. Je kreeg geen 100% financiering, je moest eigen geld meenemen en voor hypotheek werd naar alleen het hoogste inkomen gekeken. Er waren geen belastingvrije schenkingen van een ton mogelijk, geen startersleningen. Eind jaren'80 begin jaren ‘90 was de hypotheekrente boven de 10%. Men kon geen verbouwing mee financieren en spaarde voor die nieuwe keuken en/of nieuwe badkamer. Maar nu wilt men voor het 30e jaar een instapklare woning geheel naar eigen wensen. Die woning die jongeren nu kopen zal tegen de tijd dat ze met pensioen gaan ook hypotheekvrij moeten zijn. is dat niet zo, dan hebben ze vast luxer geleefd dan hun ouders en grootouders, die niet elk jaar op vakantie gingen, laat staan meerdere keren per jaar, maar spaarden voor extra hypotheekaflossing en/of oude dag.  Maar daar gaat dit topic niet over.

Dit topic gaat over prijsdifferentiatie in spits- en daluren wat nu ook al op een aantal trajecten gebeurt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen 🤣

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Een heel oud sprookjesidee. Het kost een kapitaal aan administratiekosten en is zo fraudegevoelig dat het totaal oncontroleerbaar is.

Zo'n soort systeem bestond al, voordat de OV-studentenkaart werd ingevoerd als bezuinigingsmaatregel, en was dus inderdaad een stuk duurder.

Reageer