Mega tariefsverhoging in de spits vanaf 2026

  • 1 July 2023
  • 60 reacties
  • 1350 Bekeken

https://www.ed.nl/binnenland/ns-baas-koolmees-wil-treinkaartje-in-de-spits-tientallen-procenten-duurder-maken~afb6153c/

Enkele opvallende zaken:

- Koolmees zwijgt angstvallig over de olifant in de kamer: het enorme aantal studenten in de spits.

- De tarieven in de spits worden per traject verschillend. Op sommige trajecten wordt het veel duurder op andere trajecten goedkoper.

- Het tekort aan machinisten en conducteurs is binnenkort geen probleem meer. Het draait nu om een tekort aan technici en planners.

- Koolmees krabbelt wat terug als het gaat over het weer opschalen van de dienstregeling: "dat gaat lang duren".

- NS wil meer reizigers buiten de spits vervoeren maar hoe dat gezien de zeer beperkte dienstregeling in de avond en het weekend moet blijft onduidelijk.


60 reacties

Reputatie 3

Een geliefd kenmerk van het kaartjesbeleid van DB Fern, Thalys, en spoorbedrijven in het VK....nee, dat moeten we willen. En dan gaan we zeker ook treinbinding invoeren op iedere willekeurige stoptrein en intercity. Gruwelijk idee. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

 

 

sorry maar wat is het toch dat ouderen altijd ageren tegen de SRP?

Simpelweg omdat meer dan de helft van de spitsreizigers studenten zijn en dat je daar dus ook naar moet kijken als je de spitsproblematiek wil aanpakken.

 

deze groep staat voor de toekomst van ons land, daar mag best wat in geïnvesteerd worden en als je ziet hoeveel studenten hun studie afsluiten met een torenhoge schuld lijkt me dit nu niet echt een goed plan.

Dat betekent nog niet dat studenten hun aanvangstijden niet ook wat kunnen spreiden. En die studieschuld heeft daar niets mee te maken want die verandert niet als een student om 10.30 uur begint in plaats van om 9.00 uur.

 

we zeggen toch ook niet dat we de ouderen die ook thuis kunnen blijven 50% toeslag gaan berekenen, die hoeven immers niet te reizen maar gaan voor hun plezier reizen.  

Specifieke ouderenkortingen in het OV vind ik ook grote onzin, het OV is niet bedoeld voor inkomenspolitiek.

Bij alles geldt overigens dat de korting voor de ene reiziger een tariefsverhoging voor de andere reiziger betekent.

 

. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

Ja monopolies zoals bij NS leiden tot gematigde prijzen??? Misschien moet je wat extra colleges economie gaan volgen.

Het probleem is juist dat NS een monopolie wil en dan steeds minder treinen wil laten rijden. Dan krijg je vanzelf prijsopdrijving om de ongecontroleerd stijgende kosten te kunnen betalen.

Reputatie 3

Het ministerie moet NS een harde klap op de vingers geven zodra er ook maar één trein planmatig niet rijdt....inclusief de zo beloofde intercity's naar Aken. Ze lopen de kantjes er vanaf. 5000 euro boete per dag per (herhaaldelijk) niet rijdende rit en ze leren het wel af. Tijd dat de politiek NS aan een heel kort lijntje gaat houden. 

 

NS kan ook constructiever worden in het zoeken naar kostenbesparende maatregelen, bijvoorbeeld een stop op de afvoer van bruikbare maar verouderde rijtuigen of een proactief beleid waarbij personeel ontslagen wordt zodra zij zich onder werktijd aantoonbaar niet nuttig maken. Fatsoenlijke controle in de 1e klas alleen al zou bakken geld beschikbaar stellen, die vanuit Den Haag dan weer kunnen leiden tot directe financiële bijdragen voor de spoorsector.

Reputatie 3

Net zoals andere belangrijke maatschappelijke voorzieningen en instanties is het simpelweg onacceptabel dat dit bedrijf een eigen (politiek getinte) agenda heeft en op basis daarvan beleid maakt. Dit hele debacle riekt naar klassenpolitiek, en het is een verkapte vorm van discriminatie op basis van socio-economische stand. Daarnaast is mobiliteit een recht. 

Het ministerie moet NS een harde klap op de vingers geven zodra er ook maar één trein planmatig niet rijdt....inclusief de zo beloofde intercity's naar Aken. Ze lopen de kantjes er vanaf. 5000 euro boete per dag per (herhaaldelijk) niet rijdende rit en ze leren het wel af. Tijd dat de politiek NS aan een heel kort lijntje gaat houden. 

 

NS kan ook constructiever worden in het zoeken naar kostenbesparende maatregelen, bijvoorbeeld een stop op de afvoer van bruikbare maar verouderde rijtuigen of een proactief beleid waarbij personeel ontslagen wordt zodra zij zich onder werktijd aantoonbaar niet nuttig maken. Fatsoenlijke controle in de 1e klas alleen al zou bakken geld beschikbaar stellen, die vanuit Den Haag dan weer kunnen leiden tot directe financiële bijdragen voor de spoorsector.

Zonder de tucht van de markt is er geen enkele monopolist die zijn gedrag aanpast. 

Reputatie 3

Een geliefd kenmerk van het kaartjesbeleid van DB Fern, Thalys, en spoorbedrijven in het VK....nee, dat moeten we willen. En dan gaan we zeker ook treinbinding invoeren op iedere willekeurige stoptrein en intercity. Gruwelijk idee. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

Zonder treinbinding werkt een dergelijk systeem niet; dus ja invoeren van dit beleid betekent treinbinding al dan niet gecombineerd met een (verplichte) reservering. Nederland zou daarmee uniek in de wereld zijn met stoptreinen (Sprinters) met treinbinding. Wellicht zal er een reden zijn waarom er nergens ter wereld stoptreinen zijn met treinbinding, maar dat dit alleen bij langeafstandstreinen wordt toegepast. Als de NS graag marktwerking wil, dan ook geen onderhandse gunning maar open toegang. De stoptreinen zullen dan merendeels moeten worden aanbesteed (en dan zonder fratsen als treinbinding). Met andere woorden dit plan is wat mij betreft een open sollicitatie om van de onderhandse gunning af te zien.

Reputatie 7

Treinbinding gaat natuurlijk alleen werken als er goede structurele controle is. Maar wat als je trein uitvalt, of je de overstap mist. In andere landen is dan de treinbinding opgeheven en kan je als nog iedere andere trein pakken. Treinbinding is in het drukke regionale ov-verkeer vragen om problemen, dat werkt niet op korte afstand. En het grootste deel van de reizen in Nederland is korte afstand - omdat eigenlijk zo'n beetje alle steden vlak bij elkaar liggen als dit vergelijkt met de meeste andere landen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nergens ter wereld treinbinding is in regionale (stop)treinen, wel op de intercity's. Daar zijn het dan ook echt intercity's, terwijl je die bij ons niet echt zo kan noemen op veel trajecten.

Reputatie 4

Hoe stimuleer je het OV ? Zeker niet met de plannen van Koolmees. Kijk eens naar Duitsland. Al het lokale en regionale vervoer voor 49 Euro per maand.

Reputatie 4

Ik mag hopen dat de kamer deze ongein niet goedkeurd.

Wat wel ok is dat men 80% korting invoert in de dalperioden 😀  dan is de sputs toch stukken duurder.

Het zal alleen nog meer een spirtcword3n om grijs te rijden. Per ongeluk niet uitchecken op lamge afstanden.

En ja per ongeluk he, foutje kan gebeuren.

We zullen maar oogluikend de dagelijkse 'oepsjes' van NS ook tolereren.

NS verziekt het tarievenbeleid nog meer en de Tweede Kamer snurkt rustig verder.

Reageer