Met treinvervangend busvervoer met ik extra betalen. Hoe kan dat? Is dit beleid? | NS Community

Met treinvervangend busvervoer met ik extra betalen. Hoe kan dat? Is dit beleid?

  • 28 October 2022
  • 34 reacties
  • 853 Bekeken

Ik reis op do 13 okt van Oss (vertrektijd 14.06  aankomst: 16:43) naar Leeuwarden met 40% korting: 16,74 euro.  Keurige reis, niets aan de hand.

Ik reis een week later op do 20 okt van Oss (vertrektijd 14.06) naar Leeuwarden. De reis werd in Meppel onderbroken vanwege treinvervangend busvervoer. Prima, dat was aangekondigd. Echter in Heerenveen aangekomen, het was inmiddels na 16.00 u, moest ik uitchecken omdat ik de bus uitstapte en opnieuw inchecken op station Heerenveen. Toen werd mijn reis alsvolgt berekend:  Oss-Heerenveen 16,02 euro + Heerenveen-Leeuwarden 6,50 euro. Totaal: 22,52 euro. (een week eerder was dat 16,74 euro). een verschil van 5,78 euro. Ik belde hier de klantenservice over. Ik vond het niet terecht. Maar de klantenservice ging niet met me mee maar bood 2,60 euro uit “coulance” aan. Is dit normaal? Als station Heerenveen geen poortjes gehad zou hebben was de ritprijs gewoon 16,74 euro geweest. Ik vind dit zer vreemd

 

 


34 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat het in Meppel fout is gegaan, u had daar moeten uitchecken en opnieuw inchecken bij de mobiele paal en vervolgens moeten uitchecken bij de mobiele paal in Heerenveen en weer inchecken bij de trein in Heerenveen. Op die manier blijft het één reis en behoudt u de lange afstandskorting.   

Reputatie 7
Badge +3

Zat er meer dan 35 minuten tussen het uitchecken van de bus en het inchecken op Heerenveen? In dat geval wordt er inderdaad een ‘nieuwe reis’ begonnen. Als er minder dan 35 minuten tussen zit, zou het gezien moeten worden als overstap en zou dat niets extra's gekost mogen hebben. Ben dan ook wel benieuwd naar de reishistorie in Mijn NS. Wellicht kunt u daar een screenshot van plaatsen? Een plaatje zegt vaak meer dan de bekende 1000 woorden.

Ik denk dat het in Meppel fout is gegaan, u had daar moeten uitchecken en opnieuw inchecken bij de mobiele paal en vervolgens moeten uitchecken bij de mobiele paal in Heerenveen en weer inchecken bij de trein in Heerenveen. Op die manier blijft het één reis en behoudt u de lange afstandskorting.   

Officieel wel, maar als er in Meppel geen poortjes zijn, kun je natuurlijk ook gewoon de bus instappen zonder uit- en in te checken. Dat zou dan geen verschil mogen maken.

Of misschien stond er weer eens een verkeerde tijd ingesteld op de mobiele paal in Heerenveen?

Goedemorgen Friese wadloper en welkom bij de NS Community.

Ik moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben naar de reistransacties, want ofwel er is iets meer aan de hand met de transacties dan wat blijkt uit jouw beschrijving, of mijn collega heeft een onjuiste compensatie geboden.

Een losstaande reis Heerenveen - Leeuwarden kost € 6,50 vol tarief, € 3,90 met 40% korting. Die compensatie van € 2,60 is dus de gemiste korting voor een losstaande reis Heerenveen - Leeuwarden. Het was echter geen losstaande reis, maar een overstap en een onderdeel van de gehele reis Oss - Leeuwarden, wat ik begrijp uit het verhaal.

Als je jouw reisgegevens liever niet openbaar plaatst mag je mij ook een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres. Dan kijk ik even mee.

Ik ben blij dat jullie het ook vreemd vinden. Dit is de reishistorie:

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit zou inderdaad niet zo mogen worden berekend. Bijzonder dat dit toch zo gegaan is. Volledige restitutie van het verschil lijkt me wel op z'n plaats.
En ben natuurlijk erg nieuwsgierig hoe dit überhaupt kan.

Inderdaad erg vreemd. Dit zou gewoon als een overstap moeten worden verwerkt waarbij er in totaal de juiste ritprijs van € 16,72 in rekening wordt gebracht. Ik heb het doorgestuurd voor onderzoek.

Tevens heb ik een extra compensatie van € 3,20 uitgevoerd zodat er in totaal de juiste ritprijs wordt betaald. Mijn collega had dus inderdaad enkel de gemiste korting voor het deel Heerenveen - Leeuwarden gecompenseerd en had niet naar de prijs van de gehele reis gekeken. Excuses daarvoor.

Mijn dank voor deze snelle oplossing! Het bleef maar bij me knagen…..

 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft vreemd. Gezien de tijden van uit en incheck had het gewoon goed moeten gaan, er zit bv geen 35 minuten of meer tussen en ook is het geen kwestie van dat de nieuwe incheck eerder was dan uitcheck vanwege een verkeerd ingestelde tijd. Wat betreft dit laatste is er wel eens een melding van geweest bij een overstap naar een andere vervoerder, waaarbij de nieuwe incheck een minuut eerder was dan de uitcheck die wel eerder was gedaan. 

Bij werkzaamheden en busvervoer gaat het wel eens mis, maar dat is dan meestal omdat iemand ergens niet in of uitcheckt, omdat ze dat vergeten of er stonden ergens geen tijdelijke paaltjes of ze stonden er wel maar reizigers hadden deze gemist. Maar daar is hier gezien de gegevens geen sprake van. Top dat het nu goed opgelost is. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou ja, opgelost … Friese wadloper is gecompenseerd, maar misschien hebben hier nog wel (veel) meer mensen last van gehad. Hopelijk levert het onderzoek iets op en hopelijk wordt de uitkomst ook hier geplaatst 😉

Reputatie 7
Badge +3

Met opgelost bedoel ik financieel gezien voor TS. Ik hoop ook dat het onderzoek wat oplevert en dat het verder niet een nieuw “Geldermalsen” verhaal wordt. 

Badge +3

Was dit met NS Flex of Dal Voordeel op saldo?

Voor de berekening zou het niet uit moeten maken (want NS-NS overstap), maar toch… zou zomaar kunnen dat het Flex systeem er naast zat.

Vergelijkbaar met BTM overstappen GVB-Connexxion (dubbel instaptarief) en ook de NS-Qbuzz/R-net overstappen in Dordrecht/Geldermalsen (spits/dal).

Reputatie 7
Badge +3

Was dit met NS Flex of Dal Voordeel op saldo?

Voor de berekening zou het niet uit moeten maken (want NS-NS overstap), maar toch… zou zomaar kunnen dat het Flex systeem er naast zat.

Vergelijkbaar met BTM overstappen GVB-Connexxion (dubbel instaptarief) en ook de NS-Qbuzz/R-net overstappen in Dordrecht/Geldermalsen (spits/dal).

Ik vroeg mij ook al af of er misschien op saldo werd gereisd en overstap van de bus naar trein in spitstijd als andere vervoerder werd gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Die tijdelijke paaltjes zijn ook gewoon NS paaltjes en dit gaat normaal bij andere werkzaamheden en busvervoer wel goed. Het gaat alleen vaker mis als reizigers ergens een in of uitcheck missen als ze van trein naar bus en van van bus weer naar trein gaan, dan sta je daar met een nog ingecheckte kaart voor een gesloten poortje waar je dus nog eens moet inchecken. Of je reist niet ingecheckt met de bus en als de busreis dan meer dan 35 minuten is, is het niet meer 1 reis, weg langeafstandskorting en als het dan intussen spits is ook weg korting. 

Badge +3

Laat ik (aanname) veronderstellen dat ‘het Flex systeem’ een overstap op Heerenveen voor Oss - Leeuwarden helemaal niet kent/zinnig vindt (en dus totaal de mist in gaat)?

Daarom dus de vraag of het om NS Flex ging.

@Momo woensdag nog (Eindhoven) bus-trein-bus gecheckt, en er druppelt inmiddels wat binnen in mijn Reishistorie. Uiteindelijk klopt het (Edit: toch niet!) 😣

Dank voor jullie reactie. Mijn kaart is een "oude" weekendvrij-kaart. Dus doordeweeks standaard met 40% korting. Ik reis op saldo. Ik zag dus al bij het incheckpoortje in Heerenveen dat er iets misging. Op de display werd een nieuwe reis zonder korting aangekondigd. In Leeuwarden werd het afgeschreven bedrag getoond. Met een flexabonnement zie je niet direct de afgeschreven bedragen. Daarom ben ik bang dat er meer mensen zijn die dit is overkomen maar het (nog) niet opgemerkt hebben. 

Reputatie 7
Badge +1

Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.

Ik krijg toch de indruk dat er wellicht iets mis is met de programmering van het mobiele paaltje in Heerenveen want het is hoogst onwaarschijnlijk dat er anders plotseling zoiets gebeurt.

Het lijkt er toch op dat het vaste poortje in Heerenveen uit de info die het mobiele paaltje op de kaart heeft gezet concludeert dat het geen overstap maar een nieuwe reis is, bijv. omdat timestamp niet klopt of dat de stationscode niet klopt.

Uit het verleden zijn gevallen bekend dat bijv. een overstap niet herkend werd omdat de "klokken" van verschillend paaltjes en poortjes niet precies gelijk liepen. Met Flex is moeilijker te zien in hoeverre de gegevens die op de kaart worden geschreven precies gelijk zijn aan de gegevens die de backoffice krijgt voor de prijsberekening achteraf.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.

Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.

Dat zou je verwachten maar de vraag is of dat ook zo is. Daarvoor moet je weten hoe een transactie op de kaart wordt gezet en hoe hij wordt doorgezet naar het backoffice. 

Het kan bijv. ook dat de informatie die het mobiele paaltje op de kaart heeft gezet niet volledig of corrupt is (en dan niet herkend of genegeerd wordt door het vaste poortje) terwijl het backoffice wel de juiste info heeft gekregen.

Feit blijft dat het vaste poortje in Heerenveen uit de informatie op de kaart heeft geconcludeerd dat er geen sprake was van een overstap.

Reputatie 7
Badge +1

Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.

Dat zou je verwachten maar de vraag is of dat ook zo is. Daarvoor moet je weten hoe een transactie op de kaart wordt gezet en hoe hij wordt doorgezet naar het backoffice. 

TS reisde echter op saldo, daar komt geen backoffice aan te pas.

Reputatie 7
Badge +3

Enige wat ik nog zou kunnen bedenken, is dat een overstap na meer dan drie uur altijd als nieuwe reis wordt gezien. Maar dan zouden we hier wel vaker meldingen over moeten hebben gehad, lijkt me.

Badge +3

Bij een aaneengesloten reis (meerdere ritten incl. overstappen) zou dat bij 6 uur na eerste incheck wel het geval zijn, maar dan zou @Friese wadloper nog een eerdere reis (naar Oss) gemaakt moeten hebben en daar minder dan 35 minuten geweest zijn?

Dat is niet het geval, want de prijs voor Oss-Heerenveen is die van een ‘nieuwe’ reis. Maar ja, dat is die (spits) incheck in Heerenveen ook, ook al was dat binnen een minuut (dus zou een overstap moeten opleveren).

Reputatie 7
Badge +3

Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉

Badge +3

Je zou nog kunnen kijken bij de transacties op ov-chipkaart, daar staat het reisproduct bij dat aangesproken is.

Edit: in Mijn NS staat dat er ook bij, als je op het pijltje rechts naast de transactie klikt.

Reputatie 7
Badge +3

Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉

Dat vraag ik me af. Ik ben zelf wel eens 's morgens vergeten uit te checken en toen ik diezelfde dag eind van de middag weer in wilde checken bij een paaltje werd het gewoon een uitcheck, waarna ik maar weer echt heb ingechekt. Geen financiele gevolgen, want was met Traject Vrij toen het correctietarief nog maar 1 cent was en op mijn traject.

Reageer