Met treinvervangend busvervoer met ik extra betalen. Hoe kan dat? Is dit beleid?

  • 28 October 2022
  • 34 reacties
  • 861 Bekeken

Ik reis op do 13 okt van Oss (vertrektijd 14.06  aankomst: 16:43) naar Leeuwarden met 40% korting: 16,74 euro.  Keurige reis, niets aan de hand.

Ik reis een week later op do 20 okt van Oss (vertrektijd 14.06) naar Leeuwarden. De reis werd in Meppel onderbroken vanwege treinvervangend busvervoer. Prima, dat was aangekondigd. Echter in Heerenveen aangekomen, het was inmiddels na 16.00 u, moest ik uitchecken omdat ik de bus uitstapte en opnieuw inchecken op station Heerenveen. Toen werd mijn reis alsvolgt berekend:  Oss-Heerenveen 16,02 euro + Heerenveen-Leeuwarden 6,50 euro. Totaal: 22,52 euro. (een week eerder was dat 16,74 euro). een verschil van 5,78 euro. Ik belde hier de klantenservice over. Ik vond het niet terecht. Maar de klantenservice ging niet met me mee maar bood 2,60 euro uit “coulance” aan. Is dit normaal? Als station Heerenveen geen poortjes gehad zou hebben was de ritprijs gewoon 16,74 euro geweest. Ik vind dit zer vreemd

 

 


34 reacties

Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉

Nee, je kunt “gewoon” uitchecken zolang het dezelfde dag betreft. Alleen een opvolgende incheck zal geen overstap zijn met behoud van tarief. 
 

Ik heb wat vermoedens, maar durf ook weinig zinnigs te zeggen zonder de inhoud van de kaart te zien. Men moet dit bij de juiste afdeling maar uitzoeken, maar dat gaat vast niet gebeuren helaas. 

Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.

Ik reis standaard tweede klas. Aan klasse-wissel doe ik niet. Dus daar zit het niet in. Ik ben heel benieuwd naar het aangekondigde onderzoek. Is het een landelijk probleem of is er iets mis met mijn specifieke kaart? In dat laatste geval heb ik wellicht in het verleden vaker te veel betaald maar het gewoon niet opgemerkt. 

Reputatie 7
Badge +1

Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.

Ik reis standaard tweede klas. Aan klasse-wissel doe ik niet. Dus daar zit het niet in. Ik ben heel benieuwd naar het aangekondigde onderzoek. Is het een landelijk probleem of is er iets mis met mijn specifieke kaart? In dat laatste geval heb ik wellicht in het verleden vaker te veel betaald maar het gewoon niet opgemerkt. 

 

Nee kan niet aan jouw specifieke kaart liggen. 

Reputatie 3

Heb je voor deze treinreis een andere reis gemaakt, b.v. met een bus? Na een busrit bij sommige maatschappijen gaat een overstap in een treinreis in de spits fout. Het is mij al enkele keren overkomen dat ik dan ten onrechte ineens vol tarief moest gaan betalen. Dat heb ik wel steeds teruggekregen.

Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Reputatie 7
Badge +1

Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Dit zou juist niet mogen spelen. In Heerhugowaard staan geen poortjes.

 

Normaal dien je als volgt te handelen

 

  1. Uitchecken in Heerhugowaard bij de trein.
  2. Inchecken bij de mobiele paal in Heerhugowaard bij de bus
  3. Uitchecken bij de mobiele paal in Hoorn
  4. Inchecken bij de poortjes in Hoorn

Stap 1 en 2 zijn niet echt nodig zolang je maar ingecheckt bent in de bus zou het goed moeten gaan.

Reis je met Flex of reis je op saldo? @rubenlm 

 

Badge +3

Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Het zou niet moeten uitmaken, maar heb je toevallig NS Flex en had je een bus/tramrit gemaakt voorafgaand aan je eerste incheck voor de trein?

Dus (bus/tram) - X (je vertrekstation) - Heerhugowaard (uit NS trein en in NS bus of gewoon ingecheckt blijven want geen poortjes) - Hoorn (uit NS bus en in NS trein)?

Oh, en was de ‘overstap’ in Hoorn toevallig in de spits?

Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Dit zou juist niet mogen spelen. In Heerhugowaard staan geen poortjes.

 

Normaal dien je als volgt te handelen

 

  1. Uitchecken in Heerhugowaard bij de trein.
  2. Inchecken bij de mobiele paal in Heerhugowaard bij de bus
  3. Uitchecken bij de mobiele paal in Hoorn
  4. Inchecken bij de poortjes in Hoorn

Stap 1 en 2 zijn niet echt nodig zolang je maar ingecheckt bent in de bus zou het goed moeten gaan.

Reis je met Flex of reis je op saldo? @rubenlm 

 

Ik ben alleen ingecheckt bij de buspaal, uitgecheckt bij de buspaal in Hoorn en weer ingecheckt op het station (alles met Flex).

Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Het zou niet moeten uitmaken, maar heb je toevallig NS Flex en had je een bus/tramrit gemaakt voorafgaand aan je eerste incheck voor de trein?

Dus (bus/tram) - X (je vertrekstation) - Heerhugowaard (uit NS trein en in NS bus of gewoon ingecheckt blijven want geen poortjes) - Hoorn (uit NS bus en in NS trein)?

Oh, en was de ‘overstap’ in Hoorn toevallig in de spits?

Geen tram/busreis voorafgaand, en ja, in de spits 

Reageer