Skip to main content

Nieuwe ontwikkeling bij OV-Pay

  • 14 June 2024
  • 37 reacties
  • 1173 Bekeken

Ik kom net dit artikel tegen. OV-Pay is dus blijkbaar in zee gegaan met Bunq. Ze geven wel gelijk aan dat de klantenservice niet bij Bunq ligt. Bunq lag recentelijk nogal onder vuur wegens een onbereikbare klantenservice en een aantal cliënten die mede hierdoor vele duizenden euro’s van hun rekening zagen verwijderen. Vraag die bij mij gelijk opkomt is Waarom Bunq en niet één van de grootbanken in Nederland. Zal wel met de kosten te maken hebben maar ik ben er in ieder geval niet erg positief over.

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/06/elke-nieuwe-ov-pas-hangt-aan-een-betaalrekening-van-bunq-hoe-zit-dat/?gdpr=accept 

Ik denk dat dat er vooral mee te maken heeft dat Bunq ervaring heeft met technologische vernieuwingen (rond betalingsverkeer) en de grootbanken over het algemeen vele malen conservatiever zijn. Dat is overigens geen waardeoordeel.


Exit Bunq wat betreft nieuwe OV-pas.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1595034487/nieuwe-ov-pas-laat-op-zich-wachten-door-strijd-tussen-translink-en-onlinebank-bunq


Zeer teleurstellend weer dit nieuws. Ik verbaasde mij er al over dat er met zo'n relatief kleine bank in zee was gegaan en nu dit. Ik kan translink nu al aangeven dat het bij een andere partij niet goedkoper gaat worden. Kan er in de ov-sector momenteel helemaal niets vlot gaan? Misschien afgezien van de prijzen verhogen??


Met Bunq als bank moet je ook niet blij zijn. Ze bieden ruimte aan oplichting via Internet en Marktplaats door gezamenlijke rekeningen aan te houden voor groepjes die collectief Applespullen aanbieden en waarbij jede betalingen op een gezamenlijke rekening moet storten. De criminelen bieden de spullen aan vanuit kleine dorpjes, waar ze niet blijken te wonen. Bunq treedt daar niet tegen op. Prima dat Translink daar niet mee samenwerkt.

Dan maar een wat tragere en (misschien daardoor?) een wat meer betrouwbare bank.


Dan maar een wat tragere en (misschien daardoor?) een wat meer betrouwbare bank.

Ik vrees dat er weinig andere banken zijn die de expertise en de infrastructuur voor dit project hebben, zeker niet in Nederland. In ieder geval moet je niet bij de grote spelers als ING, ABN of Rabo zijn. En zelf kan Translink het sowieso niet. 

Het zal in ieder geval een nog grotere vertraging gaan betekenen (oorspronkelijke planning was 2022) en alleen dat al zal het project financieel verder laten ontsporen. En dat nog los van de vraag of een andere partner niet nog duurder zal blijken te zijn.


 

Zeer teleurstellend weer dit nieuws. Ik verbaasde mij er al over dat er met zo'n relatief kleine bank in zee was gegaan en nu dit. Ik kan translink nu al aangeven dat het bij een andere partij niet goedkoper gaat worden. Kan er in de ov-sector momenteel helemaal niets vlot gaan? Misschien afgezien van de prijzen verhogen??

De grootte van de bank is niet zo belangrijk, het gaat om IT-expertise en niet om kredietverlening. Daarnaast wilde men graag een Nederlandse partner en dus bijv. niet Amazon, Revolut, Visa of Alibaba die dit soort expertise ook in huis hebben.

De introductie van de OV-chipkaart liep destijds al jaren uit en dat herhaalt zich nu met OV-pay. Je kunt vraagtekens zetten of Translink zelf wel competent genoeg is om dit soort projecten te organiseren.


Ik kan mij niet voorstellen dat het conflict tussen beide partijen ging om de gestegen loonkosten bij Bunq, die dit vervolgens wilde doorberekenen. Nu loopt het uit en gaat het ook meer kosten. Kortom er zal wel iets meer aan de hand zijn geweest 

 


Ik kan mij niet voorstellen dat het conflict tussen beide partijen ging om de gestegen loonkosten bij Bunq, die dit vervolgens wilde doorberekenen. Nu loopt het uit en gaat het ook meer kosten. Kortom er zal wel iets meer aan de hand zijn geweest 

De afgesproken prijs was gebaseerd op een uitrol in 2022. Inmiddels is het project al twee jaar vertraagd en omdat de lonen tegenwoordig met 8-10% per jaar stijgen praat je dan wel over een financieel gat van 15-20%. Dat is voor Bunq het verschil tussen een winstgevend en een verliesgevend project. Maar Translink met zijn noodlijdende OV-partners heeft natuurlijk geen extra geld. Overigens geeft ProRail ook aan dat de samenwerking moeizaam verliep door "cultuurverschillen". 

Ik denk dat het project nu versoberd zal worden om de kosten weer om controle te brengen en dan zal er een nieuw plan met een nieuwe partner komen.


Op tweakers.nl ook een discussie over de nieuwe OV-Pay pas. Gaat ook wat meer in op de technische details.

 

https://tweakers.net/nieuws/225630/opvolger-ov-chipkaart-loopt-vertraging-op-doordat-samenwerking-met-bunq-stopt.html#r_20236048


Translink heeft in haar beginjaren uiteindelijk gekozen om geen bankvergunning aan te vragen. Grappig om te zien dat men het nu, op deze manier, alsnog gaat proberen.


Translink heeft in haar beginjaren uiteindelijk gekozen om geen bankvergunning aan te vragen. Grappig om te zien dat men het nu, op deze manier, alsnog gaat proberen.

Zodra ze beseffen wat dat qua eisen allemaal betekent zullen ze zich nog wel drie keer bedenken.


Is destijds precies hetzelfde probleem geweest idd. Daarom dat functionaliteit als betalen in stationswinkels er ook nooit is gekomen (en dat lijkt me prima, daar is de bankpas perfect geschikt voor).


Wat is het verschil eigenlijk tussen een aparte bankrekening (en bijbehorende pas) en bijv. NS Flex en dan i.p.v. maandelijks incasseren dat de volgende dag doen?

Of voor automatisch opladen (wordt ongeveer wekelijks afgeschreven, waarbij je tot 60 euro ‘achterstand’ mag hebben voordat ze moeilijk gaan doen)?

Zal Revolut i.p.v. Bunq niet noemen, maar die timmeren aardig aan de weg en hebben een volledige NL bankvergunning (en inmiddels ook in het VK).

Of een kleinere bank zoals Triodos, maar hun kaarten werden tot voor kort niet eens geacepteerd bij OVpay, geen idee waarom.

Overigens kan ik een kaart van een ‘andere bank’ (in mijn geval ASN) gewoon koppelen aan Revolut, en dat klinkt enger dan dat het is volgens mij, zeker als die andere kaart alleen maar bedoeld is voor reizen met het ov.


Zal Revolut i.p.v. Bunq niet noemen, maar die timmeren aardig aan de weg en hebben een volledige NL bankvergunning (en inmiddels ook in het VK).

Translink wilde geen buitenlandse partner daarom werd juist voor Bunq gekozen. Er is verschil tussen een bank die in Nederland is gevestigd en een buitenlandse bank met een Nederlandse bankvergunning.  .

Het probleem voor Translink is dat er nauwelijkse Nederlandse alternatieven met voldoende expertise en infrastructuur zijn die Bunq kunnen vervangen. Een bank als Triodos kan dit bijv. helemaal niet. En grote banken als ABN, Rabo en ING hebben niet de expertise en zijn sowieso meer geïnteresseerd in zakelijke kredietverlening, hypotheken en beleggen.


Of een kleinere bank zoals Triodos

Het hoeft geen kleine bank te zijn, het moet een bank zijn met een stel nerds en een (soort-van) moderne backend. En daar faalt het ook bij genoeg kleine banken: men bouwt op een antiek stuk software (van het moederbedrijf). Je mag al blij zijn als het geen COBOL meer is.

 

Verder natuurlijk wat Tamzin ook al aanhaalt, je moet een bank vinden die 'zin’ heeft in deze business.

“en zijn sowieso meer geïnteresseerd in zakelijke kredietverlening, hypotheken en beleggen.”

 

Ik ken Bunq een heel klein beetje van binnen, onthoud ook goed wat een type organisatie dat is, onder leiding van Ali. Dat staat haaks op een ambtelijke club als TLS.

 


Henk_NL zei: Dat staat haaks op een ambtelijke club als TLS.

 

Dan wordt het echt wel met een kaarsje zoeken die bank. Als het ambtelijk moet zijn ga je toch echt denken aan de grootbanken en die doen dit dus niet. Ik voorspel dus lange uitstel van de invoer van de nieuwe OV-Pas. Rikus heeft er ook al geen goed woord voor over.

 

http://www.voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN


Voor een project van dit type ga je wat (technische) mensen moeten vinden die hier de uitdaging in zien. Dat is veelal niet het type mens dat perfect aansluit bij wat TLS is, en is een probleem waar men al jaren last van heeft.

 

Je gaat veel kunnen leren bij buitenlandse concullega’s, maar dit is onmogelijk een copy/paste-project o.b.v. een standaard softwareoplossing.


Voor een project van dit type ga je wat (technische) mensen moeten vinden die hier de uitdaging in zien. Dat is veelal niet het type mens dat perfect aansluit bij wat TLS is, en is een probleem waar men al jaren last van heeft.

 

Je gaat veel kunnen leren bij buitenlandse concullega’s, maar dit is onmogelijk een copy/paste-project o.b.v. een standaard softwareoplossing.

Kortom dit gaat de eerste jaren niet ingevoerd worden. Ik snap soms wel de kritiek op meneer Spithorst, maar ook in deze heeft hij toch wel weer gelijk gekregen. De reiziger mag dus nog jaren lopen klooien met de pasjes. Ik denk echt dat wij in 2030 nog steeds de OV-chipkaart hebben. 


Gaat zoals altijd gaan (en de introductie van de eerste OVCP): het MOET lukken. De trein is vertrokken en dendert gewoon door, ongeacht de problemen onderweg. Nu zal me wel weer verweten worden te veel te negativo te zijn, maar het is een immer terugkerend patroon.


Gaat zoals altijd gaan (en de introductie van de eerste OVCP): het MOET lukken. De trein is vertrokken en dendert gewoon door, ongeacht de problemen onderweg. Nu zal me wel weer verweten worden te veel te negativo te zijn, maar het is een immer terugkerend patroon.

Ik snap het niet helemaal waarom ben je negatief als je stelt dat het MOET Lukken? Of heb je het dan over het prijskaartje?? NS gaat toch 200 miljoen op ICT bezuinigen? Translink zal toch een bankpartner moeten vinden lijkt mij. En aangezien ze met Bunq dus al lange tijd bezig waren denk ik echt dat dit nog wel enige tijd gaat duren.


Dat is me jarenlang verweten omdat ik veelal sceptisch ben over dit soort projecten. We hebben dat bij de eerste OVCP gezien: het rammelt aan alle kanten, werking zit vol edge-cases die voor problemen zorgen, allerlei abonnementen en prijsstellingen zijn niet correct te implementeren, et cetera. In plaats van zoiets deftig op te lossen hacken we de werking er toch in (NS Businesscard, NS Flex en alle soortgelijke producten bijvoorbeeld), en als de klant iets verkeerd doet hameren we er maar vooral op dat het de schuld van de klant is.

 

Je ziet die bui nu ook al mijlenver hangen. Men gaat na verloop een rookgordijn ophouden van zaken die wel werken, om te verbloemen dat er gaten vallen.


Op zich werkt NS Flex (introductie 2018?) wel prima. Maar ja geen Keuzedagen, bijabonnementen en zo meer.

Oh ja, en geen korting bij een spits-dal overstap tussen vervoerders. Boehoe.. Reis maar het deel in de spits met je bankpas of een e-ticket dan 😅 (en reken zelf maar uit of heel de reis op spitstarief niet goedkoper zou zijn).


Het werkt niet prima. Je haalt zelf al genoeg voorbeelden aan, maar kijk vooral ook naar alle problemen met de dataverwerking. Nep producten op je OVCP om transacties af te vangen, daar begint het al. Het huidige productaanbod zit met zoveel “oplossingen” hardcoded ingebouwd dat een nieuw product lanceren een farce is. 


Waarom moet er nou eigenlijk een specifieke 'pas' ontwikkeld worden? Er is toch vast wel een leverancier van (mobiele) prepaid credit cards die daar een foto bij wil zetten en abonnementen aan een kaartnummer koppelen is gezien de mogelijkheid om leeftijdskorting te registreren al gelukt. Dan ben je er toch eigenlijk al of ben ik nou zo naïef?


Even een zijpaadje misschien voor @Henk_NL . Ik lees dat Translink dus geen bankvergunning heeft. Ik vraag mij dus af waar het saldo nu staat van al diegenen die nu nog op saldo reizen. Is dat bij die stichting die in het artikel wordt genoemd en heeft die dan wel een bankvergunning??? 

 

Ik snap even niet wat er t.o.v. het oude systeem dan noodzakelijk moet wijzigen?? Flex lijkt mij sowieso niets met dit topic te maken te hebben want daar is de facturering achteraf en in één keer.


Reageer