Skip to main content

Ik kom net dit artikel tegen. OV-Pay is dus blijkbaar in zee gegaan met Bunq. Ze geven wel gelijk aan dat de klantenservice niet bij Bunq ligt. Bunq lag recentelijk nogal onder vuur wegens een onbereikbare klantenservice en een aantal cliënten die mede hierdoor vele duizenden euro’s van hun rekening zagen verwijderen. Vraag die bij mij gelijk opkomt is Waarom Bunq en niet één van de grootbanken in Nederland. Zal wel met de kosten te maken hebben maar ik ben er in ieder geval niet erg positief over.

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/06/elke-nieuwe-ov-pas-hangt-aan-een-betaalrekening-van-bunq-hoe-zit-dat/?gdpr=accept 

@Henkpeetersen Tegenwoordig is het een constructie van stichtingen idd. TLS zelf schrijft hierover: https://cms.translink.nl/wp-content/uploads/2024/04/Beschermingsconstructie-Reizigerstegoeden.pdf

 

Verder, momenteel onderhoud men twee systemen: de verwerking via OVPay en de verwerking via de oude backoffice. Dat dat een inefficient geheel is, lijkt me logisch. Daarnaast is de oude MIFARE Classic-gebaseerde techniek inderdaad aan vervanging toe. Dat was het 15 jaar geleden eigen al, toen die kaarten kinderlijk eenvoudig te kraken bleken. Die gaten zijn met pleisters gedicht, maar nooit effectief opgelost. Dat men door wil bouwen o.b.v. het OVPay platform is daarmee logisch, je onderhoud dan nog maar een keten, en die bouwt qua transactieverwerking (en veiligheden, ...) voort op de reeds aanwezig PIN-infra. Ook logischer dan zelf het wiel opnieuw uitvinden.

 

De basis qua transacties is niet zo spannend, op saldo reizen werkt al, kortingen daarop toepassen is allemaal ook relatief eenvoudig. Tijdsgebonden abonnementen wordt al wat spannender. Dan ga je naar abonnementsvormen op rekening zoals Flex, en juist daar wordt het interessant. Je gebruikt, zoals je terecht zegt, een product dat je normaliter achteraf per domiciliering van factuur regelt op een kaart die volledig ontworpen is voor directe af- en bijschrijvingen. Onderliggend is het product gekoppeld aan een virtuele bankrekening. Dat is een werking die nu in het huidige OVCP-systeem is gehackt (met heel veel dichtgeplakte wonden), en dat is iets dat je in OVPay opnieuw moet gaan plakken.


Bedankt voor je toelichting. Nooit geweten van die stichtingen, maar als je even verder nadenkt is het wel logisch. Ik voorzie dat de huidige OV-chipkaart nog wel een tijdje blijft bestaan.. 


Ik ben toch niet helemaal mee.

In het originele OV-kaartsysteem werd gewerkt met een van tevoren met euro’tjes opgeladen kaart. Aldus moesten de poortjes niet alleen het punt van ingang en het punt van uitgang constateren, maar ook ter plekke en in real time de financiële transactie afhandelen. Het tegoed bevond zich bijna fysiek op de kaart. De transactie moest ter plekke worden uitgevoerd. Een persoon zonder voldoende saldo moest niet worden doorgelaten. Er moest ook worden voorkomen, dat mensen een ‘altijdprijs’-kaart konden hacken met een oneindig saldo erop.

Inmiddels werken zowel OVPay als NS Flex met een heel ander principe. Uiteindelijk werkt het ‘fysieke pasje’ alleen maar als identificatie van waar (en wanneer) de reiziger het systeem in gaat en waar hij eruit gaat. Vervolgens berekent de back office de prijs. En de uiteindelijke financiële transactie wordt via het klassieke bankverkeer geregeld, hetzij via de bankkaart zelf, hetzij via een afrekening.

Net de Friesche Elfstedentocht. Je krijgt stempeltjes bij de verschillende posten. En uiteindelijk kan je bij de finish het resultaat laten uitrekenen en betalen met je chequeboekje.

 

Dan mag het tweede principe inderdaad wel een ‘hack’ van het originele idee zijn, maar het is toch sowieso veel simpeler, ook technisch ? Dan is de opvolger van de OV chipkaart dus simpeler dan de OV chipkaart.


Oh nee, als je eindelijk los gaat laten dat het systeem stand-alone moet kunnen werken en je gaat (a la OVPay) praktisch altijd communicatie met een backoffice doen, kan je veel problemen uit het verleden anders aanpakken. Wat ik probeer aan te geven is dat je bij de implementatie hiervan wel een bank nodig hebt die de (technische) kennis en interesse heeft om heel veel maatwerk te gaan leveren. Met het wegvallen van Bunq valt daar een interessant gat. Zo moet je o.a. een oplossing vinden voor passen die continu gebruikt gaan worden, maar nimmer geld af- of bijschrijven (want dat gebeurt op rekening naderhand). Transacties van E0,00 kunnen niet zomaar bestaan bijvoorbeeld.

 

Bij NS Flex werkt het pasje zeker niet enkel als identificatie, was het maar zo. Het hele OVCP-systeem is nooit gebouwd op iets dat enkel als identificatie werkt, juist daarom dat men allerhande kunstgrepen heeft moeten uitvoeren om toch een soortgelijk resultaat te krijgen.


Daarnaast is de oude MIFARE Classic-gebaseerde techniek inderdaad aan vervanging toe. Dat was het 15 jaar geleden eigen al, toen die kaarten kinderlijk eenvoudig te kraken bleken. Die gaten zijn met pleisters gedicht, maar nooit effectief opgelost.

Waarvan akte.

Onderliggend is het product gekoppeld aan een virtuele bankrekening. Dat is een werking die nu in het huidige OVCP-systeem is gehackt (met heel veel dichtgeplakte wonden), en dat is iets dat je in OVPay opnieuw moet gaan plakken.

Het moet zo zijn dat je het aan iedereen kan uitleggen, mensen die geen idee hebben… 

Nou ja, (totaal off-topic, lachvoer) over energie en zo https://youtu.be/YOF58i0tS4Q?feature=shared&t=112 🤣

Simpel, zo dom mogelijk houden. KISS en zo, en als het niet werkt de stekker er uit. Niemand zit te wachten op iets waar we niets terug voor krijgen! Logisch… dat wekt weerstand op 😴


De vraag die mij opkomt is of het toch niet allemaal gewoon zijn doel voorbij schiet. Waar hebben we het over: een kaartje voor trein of bus. De vraag is of je het allemaal wel zo mateloos ingewikkeld (en daarmee duur) moet maken. Gewoon een kilometer tarief (hoger in de spits en lager in de daluren) is op zich voldoende.


Dat is een heel terechte vraag, een veel eenvoudiger tariefsysteem bespaart ook nog eens pakken op IT.


Ik ben nu even niet mee: willen jullie ook alle abonnementen, kortingen en speciale tickets afschaffen ?

Speciale formules zijn er altijd al geweest, ook al overdrijft de NS het nu 'een beetje'.


@Ferdinand Delasoie

Speciale formules leiden wel tot inkomstenverlies dat vervolgens weer gecompenseerd moet worden door het gewone tarief te verhogen.

Als gevolg daarvan is het gewone tarief langzamerhand onbetaalbaar geworden terwijl de gemiddelde opbrengst per km eigenlijk helemaal niet zo hoog is.

Overgens was het destijds bij de invoering van de OV-chipkaart oorspronkelijk de bedoeling dat de abonnementen zouden worden afgeschaft en iederen op saldo zou gaan reizen 


 

Speciale formules leiden wel tot inkomstenverlies dat vervolgens weer gecompenseerd moet worden door het gewone tarief te verhogen.

Als gevolg daarvan is het gewone tarief langzamerhand onbetaalbaar geworden terwijl de gemiddelde opbrengst per km eigenlijk helemaal niet zo hoog is.

Dat eerste ben ik noet helemaal met je eens en de reden daarvoor geef je daarna: vijf dagen per week met de trein in de spits naar mijn werk reizen en 's middags weer terug doe ik denk ik niet meer zonder abonnement tegen het huidige tarief, dus dan verlies NS rezigers wn daarmee ook inkomsten. Zolang de trein niet vol zit, verdien je immers meer door elke betalende reiziger extra, hoe weinig die ook betaalt (oke, zolang het meer is dan de kostendtijging doordat het gewicht van de trein toeneemt, maar dat lijkt me toch echt verwaarloosbaar).


 

Dat eerste ben ik noet helemaal met je eens en de reden daarvoor geef je daarna: vijf dagen per week met de trein in de spits naar mijn werk reizen en 's middags weer terug doe ik denk ik niet meer zonder abonnement tegen het huidige tarief, dus dan verlies NS rezigers wn daarmee ook inkomsten.

Ja, maar dat huidige tarief is juist weer mede zo uit de hand gelopen door de inkomstenderving als gevolg van allerlei korting formules. Een kip en ei verhaal.

 

Zolang de trein niet vol zit, verdien je immers meer door elke betalende reiziger extra, hoe weinig die ook betaalt (oke, zolang het meer is dan de kostendtijging doordat het gewicht van de trein toeneemt, maar dat lijkt me toch echt verwaarloosbaar).

Vandaar dat ik pleit voor een hoger c.q. lager kilometertarief voor spits resp. dal.


 

Dat eerste ben ik noet helemaal met je eens en de reden daarvoor geef je daarna: vijf dagen per week met de trein in de spits naar mijn werk reizen en 's middags weer terug doe ik denk ik niet meer zonder abonnement tegen het huidige tarief, dus dan verlies NS rezigers wn daarmee ook inkomsten.

Ja, maar dat huidige tarief is juist weer mede zo uit de hand gelopen door de inkomstenderving als gevolg van allerlei korting formules. Een kip en ei verhaal.

 

Zolang de trein niet vol zit, verdien je immers meer door elke betalende reiziger extra, hoe weinig die ook betaalt (oke, zolang het meer is dan de kostendtijging doordat het gewicht van de trein toeneemt, maar dat lijkt me toch echt verwaarloosbaar).

Vandaar dat ik pleit voor een hoger c.q. lager kilometertarief voor spits resp. dal.

Probleem is natuurlijk dat NS door al die kortingsacties een golf van kritiek over zich heen gaat krijgen als ze dit terug gaan draaien en een regeling zoals Tamzin voorstaat gaan doorvoeren. Er zullen dan ongetwijfeld veel mensen zijn die hierdoor meer moeten gaan betalen dan nu en die zullen dan luid hun ongenoegen laten blijken. Diegene die minder gaan betalen zal je niet horen. Dus ook hier heeft NS zich in een moeilijke positie geplaatst.  


Laatste post is van 30 augustus 2024. NS is ook heel erg stil m.b.t. dit onderwerp. Ondertussen zien we ook steeds weer terugkerende problemen met de OV-chipkaart ontstaan.

 

Vraag: is er al enig zicht wanneer OV Pay over de gehele linie gaat worden ingevoerd. Misschien een update over de stand van zaken?  


Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de verdere verbetering en uitbreiding van OVpay, maar helaas hebben wij geen zicht op de voortgang van dit proces. We hebben ook (nog) geen concrete datum waarop een wijziging wordt doorgevoerd. Als daar iets over te melden valt, dan zullen we van ons laten horen.


Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de verdere verbetering en uitbreiding van OVpay, maar helaas hebben wij geen zicht op de voortgang van dit proces. We hebben ook (nog) geen concrete datum waarop een wijziging wordt doorgevoerd. Als daar iets over te melden valt, dan zullen we van ons laten horen.

Er moet een bank worden gecontracteerd voor de uiteindelijke invoering zoals ik van ​@Henk_NL begrijp in dit topic. Zijn daar inmiddels gesprekken over?? OV Pay zou op korte termijn de OV-chipkaart gaan vervangen. Nu zitten we dus weer met nog een pasje en ontstaan daar dus ook weer fouten door. Ik zelf reken bussen meestal gewoon af met mijn bankpas (vind ik handiger) maar het is dus al met een lange busreis voorgekomen dat ik blijkbaar ingecheckt had met de OV-chip en uit met de bankpas. Gelijk weer 2 correcties doorvoeren. 

Ik ben dat eigenlijk wel een beetje zat. Dit is incompetentie (de gebrekkige invoer van OV Pay) van de OV-bedrijven wat mij betreft. Dus ik zou toch welk eens een serieus overzicht van de stand van zaken willen hebben. Dus open de schermen wat dat betreft svp.

 

De reiziger mag constant en altijd jullie problemen oplossen daar vind ik wel wat van eerlijk gezegd.


Ik heb zoals gezegd geen zicht op het verloop van het proces, en het is ook niet eenvoudig om dit te achterhalen. Maar ik zal je vraag eens intern uitzetten. Zodra ik antwoord heb, meld ik me weer.


Een bron geven ze niet maar Radar meldde 23-11 j.l. invoering vanaf eind 2025 en de "grote overstap in 2026 als "huidige planning", dus eerder zal het wel niet worden. Zie https://radar.avrotros.nl/artikel/overstap-naar-ovpay-waarom-de-ov-chipkaart-nog-niet-verdwenen-is-61099.


Een bron geven ze niet maar Radar meldde 23-11 j.l. invoering vanaf eind 2025 en de "grote overstap in 2026 als "huidige planning", dus eerder zal het wel niet worden. Zie https://radar.avrotros.nl/artikel/overstap-naar-ovpay-waarom-de-ov-chipkaart-nog-niet-verdwenen-is-61099.

Kijk daar heb je wat aan. Gerbrant Corbee werkt voor Translink en is dus de woordvoerder blijkbaar. Wel vreemd dat er dus niet meer wordt gesproken over een bak die nog moet worden gevonden. Vraag mij dan af of Translink dan zelf die bankvergunning gaat aanvragen.   


 

Ik ben dat eigenlijk wel een beetje zat. Dit is incompetentie (de gebrekkige invoer van OV Pay) van de OV-bedrijven wat mij betreft. 

Ik denk dat men zich bij Translink vooral verkeken heeft op de kosten. Een bank gaat hier alleen aan meedoen als ze er ook iets aan verdienen, ze zijn geen gratis kantoor voor transactieverwerking. Daarmee is er weer een extra partij die er geld aan moet verdienen.

Een alternatief is dat Translink zelf een bankvergunning aanvraagt maar het opbouwen van de daarvoor benodigde expertise en infrastructuur kost natuurlijk ook bakken geld en tijd.

Uiteindelijk zou het hele project ook nog kunnen worden afgeblazen. Dan blijft alles zoals het nu is en schakel je alleen over op een meer geavanceerde generatie chipkaart. Dat is wellicht de goedkoopste optie.


Ehh...

Het zit hem al een beetje in de naam betaalpas. Die is te gebruiken als een betaaltransactie plaatsvindt. Als je reist met een abonnement betaal je maandelijks de rekening aan het OV-bedrijf. Er vindt dus bij het inchecken geen transactie plaats.

Natuurlijk vindt er wel een transactie (een incheck) plaats, er wordt alleen geen instaptarief ingehouden (een voor jou zichtbare banktransactie). Er zijn trouwens gevallen waar dat wél gebeurt.


Er moet een bank worden gecontracteerd voor de uiteindelijke invoering zoals ik van ​@Henk_NL begrijp in dit topic. Zijn daar inmiddels gesprekken over??

Moeten is een groot woord, er is een keuze gemaakt door TLS, en daarbij zal je inderdaad een bank moeten vinden. Natuurlijk kan men die keuze perfect herzien, zoals Tamzin ook aanhaalt. 


Reageer