beantwoord

Nieuwe regeling Keuzedagen

  • 16 May 2023
  • 9 reacties
  • 947 Bekeken

Ik heb een vraag over de nieuwe regeling voor de keuzedagen. In de mail daarover lees ik:

"We sturen u een nieuwe Keuzedag zodra u er een gebruikt heeft. De dag nadat u een Keuzedag op uw OV-chipkaart gezet heeft, ontvangt u van ons bericht dat de volgende Keuzedag klaarstaat".

en verderop:

"In de nieuwe situatie hebben alle 7 Keuzedagen dezelfde geldigheid van een jaar. Dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar van uw Dal Voordeel abonnement".

Met name die laatste zin roept bij mij een vraag op.

Stel mijn komende abonnementsjaar loopt van 1 juni 2023 tot en met 31 mei 2024. Als ik bijvoorbeeld op 15 april 2024 mijn vijfde keuzedag gebruik, krijg ik op 16 april 2024 mijn zesde keuzedag beschikbaar.
Uit die bovenbedoelde laatste zin (de geldigheid van een jaar, dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar) maak ik op dat die zesde keuzedag slechts geldig is van 16 april 2024 tot en met 31 mei 2024 (het einde van mijn abonnementsjaar). Dat is dus veel minder dan een jaar...

Of vergis ik mij en is hij geldig tot en met 15 april 2025?

 

icon

Beste antwoord door MoDe 16 May 2023, 23:13

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Alle 7 keuzedagen zijn vanaf de 1e dag van het ingaan van abonnement een jaar geldig. In de start van het abonnement in jouw voorbeeld zijn ze dus allemaal tot met 31 mei geldig. Je mag ze ook binnen een week opmaken. Maar dan kun je pas op 1 juni 2024 nieuwe keuzedagen bestellen.

In de nieuwe regeling keuzedagen krijg je fus minder dagen want als je bijv op 1 jan een keuzedag krijgt en je daarna tot 1 nov. (Mijn abonnement start op 1 nov) geen keuzedagen opneemt vervallen ze allemaal per 1 nov.want de dagen lopen gelijk aan abonnementshasr.

alleen die van 1 jan is geldig tot 1 jan volgende jaar.

 

een grote verslechtering dus!

Welkom op onze NS Community, Wimgo. Nee je krijgt 7 dagen, net als voorheen. Je Keuzedagen lopen gelijk met je abonnementsjaar.

 

Het kan alleen afwijken wanneer je halverwege je abonnementsjaar de Keuzedagen bestelt. Dan krijg je dagen tot aan het eind van het contractjaar, en daarna voor een heel jaar bij de verlenging. 

Dat is dus een enorme inperking van de duur van de keuzedagen! Hiermee wordt het verl minder interessant.
ik vind ook dat jullie dit heel slecht communiceren. Er moet eigenlijk vermeld worden dat álle nig nuet gebruikte keuzedagen vervallen aan einde van abonnementsjaar

Het is geen ingeperkte duur. Keuzedagen lopen gelijk aan het abonnementsjaar. Dus eerst kwam er 1 Keuzedag eens per 2 maanden uit, nu zit die beperking er niet meer op. Je krijgt er direct bij het begin van het jaar 7 en die mag je het gehele jaar gebruiken wanneer jij dat wil. Er is dus niks ingeperkt, maar meer vrijheid aan gegeven. Het aantal Keuzedagen per jaar blijft hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

De keuzedag die 1x per 2 maanden uitkomt is een jaar geldig. Mijn keuzedagenabonnement is 2 jaar geleden eind maart ingegaan. De keuzedag ik vandaag kreeg is niet tot eind maart 2024 maar tot 31 juli 2024 geldig.

Dat is wat @Wimgo bedoelt. Als ik in het nieuwe systeem vandaag een keuzedag zou hebben klaarstaan, zou deze nog maar 7 maanden geldig zijn dan ipv een jaar.

Voor de pandemie waren keuzedagen 2 maanden geldig. Er werd echter tijdens de pandemie dat keuzedagen 1 jaar geldig zouden zijn, dat klopt in feite met het nieuwe systeem, want op dag 1 zijn ze allen 1 jaar geldig. Maar als je 2 maanden later nr.2 ophaalt en nr.3 wordt klaargezet dan is nr.3 nog 10 maanden geldig.

Nu staat er “Een voorbeeld: wanneer ontvang ik Keuzedagen?” en dat sluit aan bij de keuzedagen, zoals die tot eind 2022 was (iedere 2 maanden een nieuwe keuzedag). Als dat zo is, dan misschien beter dit voorbeeld van de website verwijderen.

Als ik het goed begrijp zijn er nu 7 keuzedagen, die je verspreid over het lopende abonnementsjaar kan gebruiken, maar bij wijze van spreken ook in 1 week in kan zetten. Nieuwe keuzedagen komen pas in het volgende abonnementsjaar beschikbaar. Als dat zo is, dan wellicht het voorbeeld op de website aanpassen.

Het nieuwe systeem van Keuzedagen vind ik geen vooruitgang. In de mail van NS staat: “We zijn blij dat we hiermee aan een wens van veel klanten tegemoet kunnen komen” is heel bijzonder. In mijn eigen omgeving hoor ik juist het tegenovergestelde (?)  

Ik reis weinig met de trein. Ik doe over de 7 keuzedagen bijna 2 jaar. Nu moet ik alle 7 binnen één jaar opnemen.

Waarom de klant nu niet zelf niet laten kiezen? 

Reputatie 7
Badge +3

Het nieuwe systeem van Keuzedagen vind ik geen vooruitgang. In de mail van NS staat: “We zijn blij dat we hiermee aan een wens van veel klanten tegemoet kunnen komen” is heel bijzonder. In mijn eigen omgeving hoor ik juist het tegenovergestelde (?)  

Ik reis weinig met de trein. Ik doe over de 7 keuzedagen bijna 2 jaar. Nu moet ik alle 7 binnen één jaar opnemen.

Waarom de klant nu niet zelf niet laten kiezen? 

Het nieuwe systeem van Keuzedagen vind ik geen vooruitgang. In de mail van NS staat: “We zijn blij dat we hiermee aan een wens van veel klanten tegemoet kunnen komen” is heel bijzonder. In mijn eigen omgeving hoor ik juist het tegenovergestelde (?)  

Ik reis weinig met de trein. Ik doe over de 7 keuzedagen bijna 2 jaar. Nu moet ik alle 7 binnen één jaar opnemen.

Waarom de klant nu niet zelf niet laten kiezen? 

Voor corona waren keuzedagen 2 maanden geldig.

 

Reageer