Skip to main content

De NS maakt het haast onmogelijk om met de trein te reizen met een schoolklas van jongeren.

Duurzaamheid?! Echt niet! Klantgericht? Nee! 

De nieuwe generatie laten wennen aan het OV? Nee!

 

Om met een klas van 30 leerlingen met de trein op schoolreis te gaan moet je ontzettend veel stappen zetten:

  • APP van de NS installeren
  • Lid worden van de NS
  • Kaartjes kopen. Dat kan alleen per 10! Per kaartje de naam van de leerling invullen. Dat moet je dus per 10 doen. Kost een bak met tijd.
  • Kaartjes via je mail downloaden. Deze E-tickets weer een voor een uitprinten.
  • Alles bij elkaar 1,5 uur ben je ermee kwijt!

Echt heel bijzonder! Hoe kan een bedrijf dat voor duurzaamheid zou moeten staan nou op deze manier het reizen met grote groepen onaantrekkelijk maken? Uit gemak pakken we maar weer de diesel slurpende bus die veel duurder is en bovendien heel slecht is voor het milieu. NS doe er een keer iets aan!

 

Al diverse malen contact gehad met de klantenservice, maar verder dan een antwoord: die service verlenen we niet (want we hebben daar onderzoek naar gedaan) levert het niet op. 

Ipv dieselslurpende bus kun je ook kiezen voor een electrische bus, maar ik ben het met je eens dat het veel tijd kost om kaartjes voor grotere groepen te bestellen.


Hallo Bart Verstijnen en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat je dit zo ervaart. Online dien je inderdaad enkele gegevens in te vullen om een ticket te kopen. Op het station bij een kaartautomaat kan je sneller en makkelijker losse kaartjes kopen. Echter betaal je dan wel een euro toeslag per kaartje. Voor enkele of retourreizen kan je een max van 9 per keer kopen en voor Railrunners zijn dit er 4. Op het station ben je waarschijnlijk binnen enkele minuten klaar met het kopen van deze hoeveelheden kaartjes.


Ik denk eerlijk gezegd dat NS ook niet zo zit te wachten op groepen van 30 schoolkinderen.


Ik denk eerlijk gezegd dat NS ook niet zo zit te wachten op groepen van 30 schoolkinderen.

Spijt me voor ​@Bart Verstijnen maar een fatsoenlijke school regelt gewoon deur-tot-deur bussen voor schoolreisjes. Hoe ga je anders met die kids naar het station (fietsen parkeren en zo) ❓

Scheelt ook weer begeleiders (met name in speciaal onderwijs met kleine groepjes, maar die maken in de regel geen uitstapjes met het ov).

Hoe dan ook, zie:

https://www.ns.nl/zakelijk/service/grote-aantallen-treinkaartjes

Via de NS Ticket Desk is het mogelijk om in 1 bestelling meerdere vervoerbewijzen tegelijk op factuur af te nemen.

Zelfs een combinatie met Railrunners voor de kleintjes is mogelijk! En:

Voor ongebruikte e-tickets en eenmalige chipkaarten is het mogelijk om na het verlopen van de verzilverperiode kaarten te retourneren, tot een maximum van 10% (in stuks) van de totale order. 

Oh wacht… minimaal 200 tickets 😅

En geld terug bij niet ‘verzilverd’ van e-tickets was altijd al mogelijk, want met een e-ticket dat je niet in bezit (als download of in de NS app) hebt kan je niet reizen.


Ik denk eerlijk gezegd dat NS ook niet zo zit te wachten op groepen van 30 schoolkinderen.

Spijt me voor ​@Bart Verstijnen maar een fatsoenlijke school regelt gewoon deur-tot-deur bussen voor schoolreisjes. Hoe ga je anders met die kids naar het station (fietsen parkeren en zo) ❓

Dus in België zijn er vele scholen niet fatsoenlijk omdat ze groepsreizen met de trein doen?


Ik denk eerlijk gezegd dat NS ook niet zo zit te wachten op groepen van 30 schoolkinderen.

Spijt me voor ​@Bart Verstijnen maar een fatsoenlijke school regelt gewoon deur-tot-deur bussen voor schoolreisjes. Hoe ga je anders met die kids naar het station (fietsen parkeren en zo) ❓

Dus in België zijn er vele scholen niet fatsoenlijk omdat ze groepsreizen met de trein doen?

Zal best, maar wat is hun reisdoel dan (vertrekpunt en bestemming, en vervoer terug op een bepaalde afgesproken tijd) ❓

Alles kan ga naar België… https://www.youtube.com/watch?v=tMJACYaq3Eo


Ik denk eerlijk gezegd dat NS ook niet zo zit te wachten op groepen van 30 schoolkinderen.

Spijt me voor ​@Bart Verstijnen maar een fatsoenlijke school regelt gewoon deur-tot-deur bussen voor schoolreisjes. Hoe ga je anders met die kids naar het station (fietsen parkeren en zo) ❓

 

Ik zie al jaren in Oostenrijk en Zwitserland soms dat gehele coupés (of één rijtuig) worden gereserveerd voor een schoolklas inclusief leraren (en andere erg grote groepen, zoals een lokale vereniging of zo). Personeel plakt een vel papier op de deuren met de mededeling dat hier een schoolklas komt te zitten tussen A en B en klaar. Heel praktisch eigenlijk. Niemand die er moeilijk over doet. 

 


@Rene74 dat is super voor in Oostenrijk en Zwitserland, maar hoe kom je hier met al die kids alleen al naar een station ❓

En dan bij terugkomst ook weer ophalen, misschien bij de school waar elke auto ook gewoon in de weg staat?

Denk dat ​@Bart Verstijnen daar ook wel te maken mee heeft gehad 😅 Dus doe dan maar een bus!


In Nederland is het ook heel lastig om een extra rijtuig aan te hangen. Voor scholen is de trein in Nederland gewoon ongeschikt. Gewoon een bus huren, is veel makkelijker. Voor de school zelf maar ook voor treinreizigers die niet opgezadeld zitten met een groep joelende en schreeuwende kinderen.


Tenzij deze treinreis is om te leren over het OV, is het verder vreemd om met een schoolklas in de trein de reizen 

Wat ze in België, Oostenrijk en Zwitserland doen heeft niks met Nederlandse scholen te maken. 

Het OV en onderwijs is daar nu eenmaal anders ingericht 


Waarom zou NS geen schoolkinderen willen vervoeren? Bijna alle treinen zijn gevuld met studenten, bijna hetzelfde.

 

Ik ging met de trein naar Vlissingen voor een schoolreisje naar Breskens ergens in 2013 en dat was enorm leuk. Kinderen vinden het veel leuker om met de trein te reizen dan met zo'n stomme bus.

Je ziet ze vaak staren wanneer er weer een trein voorbij rijdt.


Waarom zou NS geen schoolkinderen willen vervoeren? Bijna alle treinen zijn gevuld met studenten, bijna hetzelfde.

 

Ik ging met de trein naar Vlissingen voor een schoolreisje naar Breskens ergens in 2013 en dat was enorm leuk. Kinderen vinden het veel leuker om met de trein te reizen dan met zo'n stomme bus.

Je ziet ze vaak staren wanneer er weer een trein voorbij rijdt.

Dan vraag je collega's om te helpen met tickets bestellen. Iedere collega besteld er 6 dan duurt het minder lang

 


Waarom zou NS geen schoolkinderen willen vervoeren? 

Veel overlast door groepsvorming, weinig opbrengsten. Ik zie de klachten van de reizigers in de stiltecoupe over rondrennende kinderen al weer komen. 

In België of Duitstalige landen is er op scholen trouwens wat meer discipline dan in Nederland wat het beter behapbaar maakt.


Reageer