NS Voordeel (tijdslotkorting) Eindhoven - Den Haag | NS Community
beantwoord

NS Voordeel (tijdslotkorting) Eindhoven - Den Haag

  • 15 March 2022
  • 26 reacties
  • 1040 Bekeken

Badge

Vandaag heeft NS een proef met een nieuw product aangekondigd: NS Voordeel, waarmee je - afhankelijk van het tijdslot waarin je reist - tot wel 60% korting kunt krijgen op een reis die je minstens één dag van tevoren boekt. De proef loopt op het traject Eindhoven - Den Haag. Leuk initiatief, maar een snelle blik op de reisplanner-app toont al een aantal mankementen aan de uitvoering. In dit topic dus een aantal problemen/vragen over de details van NS Voordeel.

 

We proberen eens zo'n NS Voordeel-ticket te boeken voor morgen (woensdag 16 maart) rond het middaguur, van Eindhoven Centraal naar Tilburg. In de app ziet dat er dan zo uit:

 

Probleem 1: NS Voordeel-prijs lijkt foetsie

Klik je nu op de reis van 11:44 met aankomst om 12:05, dan is er niks meer terug te vinden van die korting, en wordt enkel de vol tarief-prijs van €8,00 aangegeven:

Pas wanneer je doorklikt naar ‘Koop treinkaartje’, krijg je weer de optie voor de NS Voordeel-korting:

 

Probleem 2: tijdsloten op deeltrajecten kloppen niet

En nou wordt ‘ie interessant. Er staat hierboven “40% korting op je reis binnen het tijdslot 10:30-13:30 uur”. Maar in de eerste screenshot zagen we toch de reisoptie van een halfuur later (vertrek Eindhoven 12:14, aankomst Tilburg 12:35) die duurder was? Bij die reisoptie zien we het volgende, als we doorklikken naar ‘Koop treinkaartje’:

Daar is het dus “30% korting op je reis binnen het tijdslot 12:00-15:00". De tijdsloten overlappen dus, en bij twijfel krijg je de minste korting. Rara, hoe kan dat?

Ik vermoed dat de tijdsloten zijn bepaald aan de hand van de volledige rit Eindhoven - Den Haag. De trein van 11:44 komt immers om 13:12 op de eindbestemming aan (dus binnen het tijdslot 10:30-13:30), en de trein van 12:14 is pas om 13:42 op Den Haag C (dus in het duurdere tijdslot 12:00-15:00). Maar dit is wel erg verwarrend voor reizigers op deeltrajecten zoals Eindhoven - Tilburg. Mogen die nu wel met een NS Voordeel-ticket van het tijdslot 10:30-13:30 de trein van 12:14 met aankomst 12:35 (dus ruim binnen het aangegeven tijdslot) nemen? Zo ja, dan moet die optie wel als zodanig worden geboden bij het reisadvies van 12:14.

 

Probleem 3: welke treinsoorten?

Een andere vraag: mag je met zo’n NS Voordeel-ticket alleen gebruik maken van de halfuurlijkse IC Eindhoven - Den Haag, of ook van andere treinen op dit traject? Je hebt immers een vervoersbewijs van Eindhoven naar Tilburg, waarbij je je aan het tijdslot van 10:30-13:30 kunt houden door bijvoorbeeld die Sprinter van 11:51 te nemen; de aankomst in Tilburg is immers om 12:21 (en het einde van de rit in Tilburg Universiteit om 12:27).

 

Probleem 4: tussenstations?

Indien je ook van andere treinen op dat traject gebruik kunt maken, krijg je een volgend probleem: mag je het ticket ook gebruiken om bijvoorbeeld van Strijp-S naar Tilburg te reizen met die Sprinter van 11:51? Je houdt je immers aan het voorgeschreven traject en tijdslot van je NS Voordeel-ticket.

 

Probleem 5: waarom niet op korte deeltrajecten?

Op korte deeltrajecten, zoals Tilburg-Breda of Rotterdam-Delft, worden helemáál geen NS Voordeel-tickets aangeboden, terwijl de IC Eindhoven - Den Haag waarvoor de proef geldt, wel op die stations stopt.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 15 March 2022, 19:43

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier zijn de voorwaarden voor deze nieuwe propositie te vinden. Die geven uiteraard niet op alle vragen antwoord; er moet immers wel wat stof tot discussie overblijven :)

Badge

Sterker nog, die voorwaarden geven op geen enkele van de bovenstaande vragen antwoord :wink:

Reputatie 7
Badge +1

Op de website van NS staat ook nog e.a. te lezen: https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

Het zou dus ook mogelijk moeten zijn om tussen grote stations (dus niet het gehele traject) moeten kunnen reizen met dit ticket, maar ik zie dat niet terug in de reisplanner. Zelfs niet de voorbeelden van de gelinkte pagina.

Overigens wordt de goedkopere prijs op de webversie van de reisplanner wel weergegeven, namelijk in het klein onder de gele knop:

 

Het lijkt me eerlijk gezegd een totaal onwerkbaar experiment dat is gedoemd te mislukken. Het lijkt op een vorm van Zugbindung maar dan toch weer net niet echt. Je kunt meteen al zien aankomen dat dit gaat leiden tot vragen, discussies en ruzies.

Als je zoiets wil proberen verkoop dan tickets die alleen geldig zijn in één specifieke trein. Dan is het in ieder geval wat duidelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Discussie met wie? Er wordt toch niet gecontroleerd. Je gaat met zo'n kaartje door het poortje en reist met de trein die jou uitkomt. :thinking:

Reputatie 6

Ik ga je punten even stuk voor stuk bij langs:

Probleem 1: NS Voordeel-prijs lijkt foetsie
Dat is inderdaad niet handig en ik ga dan ook de feedback over de app voor je doorzetten.

Probleem 2: tijdsloten op deeltrajecten kloppen niet
Ik denk dat je vermoeden aardig accuraat is, maar dat weet ik helaas niet 100% zeker. Hier kom ik nog op terug! 

Probleem 3: welke treinsoorten?
Je NS Voordeel e-ticket is geldig op alle treinen binnen het traject en het tijdslot waarin deze geldig is. Beiden staan op je e-ticket vermeldt.

Probleem 4: tussenstations?
De voorwaarden zijn hierin gelijk aan een regulier e-ticket en dit is dan ook mogelijk.

Probleem 5: waarom niet op korte deeltrajecten?
Het is en blijft voor nu een pilot. Er is specifiek gekozen om dit te houden tot een beperkt aantal trajecten voor het gemak van de test. Het is mogelijk dat andere trajecten later nog toegevoegd gaan worden. 
NS Voordeel is op dit moment alleen te koop voor reizen tussen Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal en de grotere, tussengelegen stations, in beide richtingen. Dit zijn dus voor nu de opties om dit aan te schaffen: 
 

Richting Den Haag Richting Eindhoven
Breda - Delft Breda - Eindhoven Centraal
Breda - Den Haag Centraal Delft - Breda 
Breda - Rotterdam Centraal  Delft - Tilburg 
Eindhoven Centraal - Breda  Den Haag Centraal - Breda 
Eindhoven Centraal - Delft  Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal
Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal  Den Haag Centraal - Tilburg
Eindhoven Centraal - Den Haag HS  Den Haag HS - Breda
Eindhoven Centraal - Rotterdam Centraal  Den Haag HS - Eindhoven Centraal
Eindhoven Centraal - Tilburg  Den Haag HS - Tilburg
Tilburg - Delft  Rotterdam Centraal - Breda
Tilburg - Den Haag Centraal  Rotterdam Centraal - Eindhoven Centraal
Tilburg - Den Haag HS  Rotterdam Centraal - Tilburg
Tilburg - Rotterdam Centraal  Tilburg - Eindhoven Centraal 

 

Badge +3

Als ik de screenshot bekijk op https://nieuws.ns.nl/kies-je-een-rustige-trein-dan-krijg-je-tot-wel-60-korting-op-je-treinkaartje dan lijkt het alleen om korting op e-tickets voor de 1100 te gaan.

Je mag dan dus niet van Den Haag naar Eindhoven via Utrecht reizen.

Voor bijv. Tilburg - Breda of Rotterdam - Delft zie ik inderdaad geen kortingen maar voor Tilburg - Rotterdam wel, dus de tabel klopt.

Je moet het maar weten, maar goed de Reisplanner geeft het aan.

Reputatie 2

Probleem 5: waarom niet op korte deeltrajecten?

Op korte deeltrajecten, zoals Tilburg-Breda of Rotterdam-Delft, worden helemáál geen NS Voordeel-tickets aangeboden, terwijl de IC Eindhoven - Den Haag waarvoor de proef geldt, wel op die stations stopt.

 

Ik mis in dit overzicht Breda - Den Haag HS

De andere kant op mis ik Delft - Eindhoven

 

Ik begrijp dat NS Voordeel momenteel niet geldt op de korte trajecten

van de IC Treinserie 1100 Breda - Den Haag (en v.v.)

€5,00 Tilburg - Breda

€3,70 Rotterdam - Delft

€5,20 Rotterdam CS - Den Haag HS

€5,40 Rotterdam CS - Den Haag CS

€2,70 Delft - Den Haag HS

€2,70 Delft - Den Haag CS

€2,50 Den Haag HS - Den Haag CS

 

 

 

Reputatie 6

Als je zoiets wil proberen verkoop dan tickets die alleen geldig zijn in één specifieke trein. Dan is het in ieder geval wat duidelijker.

Sorry Tamzin maar hier ben ik het niet mee eens. Een trein kan altijd drukker uitvallen omdat de baklengte gereduceerd wordt. Daarnaast heb je dan een hoop gedonder als een trein gecanceld wordt en de volgende trein overvol is. Door met tijdsloten te werken bied je daar meer flexibiliteit in. Ben wel van mening dat NS eens iets moet gaan doen aan al het gedoe met e-tickets

Reputatie 7
Badge +1

Ik stof dit topic even weer af met een update vanuit NS: https://nieuws.ns.nl/pilot-ns-voordeel-ruim-4700-reizigers-pakten-de-trein-met-gemiddeld-30-korting/

NS is tevreden met het experiment, en zal het ticket blijven aanbieden op dit traject. Binnenkort zullen er waarschijnlijk meer trajecten volgen waarop er met korting in bepaalde tijdsvakken gereisd kan worden.

Ik ben vooral erg benieuwd naar ervaringen van zowel conducteurs als reizigers.

Reputatie 5

Als je geen last hebt van gewetensbezwaren kun je ook gewoon zonder in te checken achter iemand anders de poortjes door. Dat is nog goedkoper. De kans dat je een controlerende conducteur tegenkomt is tegenwoordig niet zo groot meer, want er staan immers ‘overal’ poortjes. Er zijn er genoeg die van deze mogelijkheid gebruik maken helaas.

Reputatie 7
Badge

NS Voordeel is inmiddels behoorlijk onder de aandacht gebracht en al aanzienlijk uitgebreid, maar alle bovengenoemde problemen lijken nog steeds te spelen en m.n. het punt dat je daardoor op deelteajecten als je niet slim boekt gewoon de verkeerde prijs berekend lijkt te krijgen, vind ik toch wel kwalijk. Wordt hier nog iets aan gedaan? En kunnen we nog een bevestiging verwachten dat ook punt 2 inderdaad als probleem wordt erkend door NS, zoals @Daniël NS hierboven in het 'beste antwoord' heeft toegezegd?

Dit is trouwens geen theoretische vraag. Voor mijn werk reis ik nog wel eens (gepland) op het traject Amsterdam Sloterdijk-Utrecht Centraal en dat valt binnen een van de trajecten waar dit nu is uitgerold, dus ik wil hier graag gebruik van gaan maken als zich de gelegenheid voordoet dat hiermee een hogere korting beschikbaar is dan de 40% die ik buiten mijn vaste traject in de daluren door mijn Traject Vrij abonnement krijg.

Reputatie 6

Oh jee. Een late update, maar alsnog een update.

Ik zie dat punt 1 al aangepakt is, dit is nu ook bij deze “tussenstap” nu al aangegeven dus dat is nu opgelost.

Punt 2 heb ik ook een update over. In exacte woorden over het voorbeeld van TS: “Het tijdslot slaat op de tijd dat een reiziger zich op de trein mag bevinden. Dit kaartje is dus geldig voor vertrek vanaf 10:30 en aankomst vóór 13:30”  In het geval dat je hele rit in dit tijdslot valt, mag je hier dus gebruik van maken. Maar dan komt meteen de vraag, waarom worden deze prijzen dan niet direct aangeboden bij deeltrajecten? Het korte antwoord wat ik heb gekregen is dat het neer komt op technische beperkingen, maar ik heb nog geen antwoord of dit in de toekomst nog aangepast gaat worden. Hier ben ik nu alsnog even voor gaan rond mailen en hoop ik bij mijn volgende dienst (woensdag) weer op terug te komen met een antwoord. 

Reputatie 7
Badge

Oh jee. Een late update, maar alsnog een update.

Wel heel snel nadat ik ernaar vroeg :-)

Ik zie dat punt 1 al aangepakt is, dit is nu ook bij deze “tussenstap” nu al aangegeven dus dat is nu opgelost.

Je hebt gelijk, dus dat dit allemaal nog speelde was overdreven van mij. Dit ziet er inderdaad goed uit nu.

En 3, 4 en 5 hingen voor zo ver nog niet opgelost natuurlijk samen met punt 2.

Maar dan komt meteen de vraag, waarom worden deze prijzen dan niet direct aangeboden bij deeltrajecten? Het korte antwoord wat ik heb gekregen is dat het neer komt op technische beperkingen, maar ik heb nog geen antwoord of dit in de toekomst nog aangepast gaat worden. Hier ben ik nu alsnog even voor gaan rond mailen en hoop ik bij mijn volgende dienst (woensdag) weer op terug te komen met een antwoord. 

Ik ben benieuwd! Dat je nu via een ander reisadvies moet boeken om niet te veel te betalen maakt het wel een behoorlijk uitzoekklusje en de minder oplettende reiziger betaalt zo vast 'gewoon' 'te veel'. Dus ik hoop dat hier inderdaad toch een oplossing voor gaat komen.

Reputatie 6

Kleine update: Ik heb helaas nog geen antwoord mogen ontvangen, maar wel een bericht dat de verantwoordelijke afdeling een kijkje gaat nemen. Zodra ik meer heb, post ik het hier.

Reputatie 6

Grotere update tijd!

De tijdsblokken zijn bepaald met oog op ritten op het hele traject. Er zijn op dit moment 7 tijdsblokken gecreëerd en die worden gebruikt om de korting te bepalen. De manier waarop het systeem nu werkt zorgt er voor dat er helaas geen onderscheid is voor deeltrajecten. Dit kan in de toekomst opgelost worden, maar dan dient er eerst intern een compleet ander systeem voor te komen. NS Voordeel zit nu nog in een soort van verlengde test fase. We kijken heel nauw wat de voordelen zijn voor de klant en NS zelve. Als alles goed blijft gaan kunnen we overgaan naar een meer geavanceerd en fijnmazig systeem.

In het kort: De verantwoordelijke afdeling is er van op de hoogte en dit zal mogelijk opgepakt worden als NS Voordeel nog verder uitgebreid wordt. 

Kan andersom ook? Ik wil van Eindhoven naar Den Haag reizen met 60% korting. Hoe kan ik zien in welk tijdsblokken en op welke data dit kan?

Reputatie 7
Badge

@s25cycxj heeft u de eerste posting al gelezen? Daar staat hoe en wat.

Badge +3

Kan andersom ook? Ik wil van Eindhoven naar Den Haag reizen met 60% korting. Hoe kan ik zien in welk tijdsblokken en op welke data dit kan?

Andersom kan ook. U plant in de reisplanner (of in de app) een reis van Eindhoven naar Den Haag Centraal (minimaal een dag van tevoren) en krijgt dan te zien op welke ritten u met korting kunt reizen:
 


Zoals u ziet, is de normale prijs 23,80 euro, maar kunt u de trein van 10:14 nemen voor 18,99 euro, en de trein van 10:44 euro voor 17,90 euro.

NS adverteert weliswaar met “tot 60% korting", maar die 60% korting wordt alleen gehaald op enkele trajecten en tijdstippen aan de rand van de dag. Meestal is de korting minder.

dank voor je reactie maar dat wist ik dus al. ik licht verder toe: ik wil een keer op bezoek bij een kennis in den haag. wij zijn allebei ouwe mannen met veel tijd maar weinig geld dus de dag of tijd van het bezoek en dus de reis maakt weinig uit. maar als ik goedkoop daar heen kan, graag. echter wil ik niet 100 keer klikken op allerlei mogelijk dagen en tijdstippen om uit te vinden wanneer ik met 60% korting kan reizen als het sowieso kan.

Badge +3

U krijgt 60% korting als u een kaartje koopt voor een reis die plaatsvindt binnen het tijdslot 21:30-01:00 uur op een maandag, dinsdag of woensdag meer dan een week in de toekomst.

Reputatie 7
Badge

Zoals gezegd is het zeer goed zoeken naar die 60% dus veel klikken is noodzakelijk.

veel klikken is alleen maar noodzakelijk omdat de ns het niet makkelijker maakt. lieve ns, toon mij gewoon de tijdsvakken waarin ik deze week op een bepaald traject met 60% korting kan reizen. als het inderdaad gaat om het verspreiden van reizigers over minder drukke treinen.

Badge +3

veel klikken is alleen maar noodzakelijk omdat de ns het niet makkelijker maakt. lieve ns, toon mij gewoon de tijdsvakken waarin ik deze week op een bepaald traject met 60% korting kan reizen. als het inderdaad gaat om het verspreiden van reizigers over minder drukke treinen.

Met 60% korting reizen overstijgt dus de 40% korting die een (betaald) abonnement geeft?

Dat lijkt me niet eerlijk, maar ga je gang als het zo werkt! Dan is een abonnement ook overbodig.

Slager snijdt zich in eigen hand 🤣

Echt niet. Met een abonnement kun je op elk moment in de daluren naar elke bestemming reizen met 40% korting. Ik ben zeker niet van plan mijn Daluren abonnement op te zeggen.

Reageer