beantwoord

Ophalen keuzedag bij ariva

  • 11 April 2017
  • 15 reacties
  • 2544 Bekeken

Op een aantal Ariva stations kun je niet een keuzedag ophalen. Wasrom kunnen de vervoerders niet één landelijk systeem voor in- en uitchecken maken. Dat de vervoederders maar achter de schermen regelen wie welk deel van de reis betaalt krijgt en laat daar niet de reiziger de dupe van worden.
icon

Beste antwoord door Thom 11 April 2017, 17:30

Bekijk origineel

15 reacties

Dat kan wel bij Arriva automaten voor zo ver ik weet.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan wel bij Arriva, maar niet aan de lijnen die Arriva pas heeft overgenomen. Ik heb geen idee waarom dat is, het kwam me merkwaardig voor maar het blijkt wel zo te zijn,

Op veel Arriva-stations is overigens wel vaak een NS-automaat aanwezig. Als u daar een keuzedag opneemt, mag u daar ook mee reizen bij Arriva.

Als het wel kan werkt het zo en het gaat bij Arriva bijna hetzelfde als bij NS maar niet helemaal:



Kies voor ‘gebruik eigen OV-chipkaart’.

Let wel: wat nu komt is bij Arriva iets anders dan bij NS:

Kies de optie: ‘ophalen bestelling’.
Kies uw keuze dag uit het rijtje met Keuzedagen. U kiest de door u gewenste dag/datum en drukt op de *ja* knop. Daarna moet u bij de andere keuzedagen *nee* selecteren.


Bevestig uw keuze.

U moet daarna ook de ovchipkaart voor de lezer houden.

Uw Keuzedag is nu op uw OV-chipkaart geplaatst. Wanneer u nu incheckt op uw Keuzedag, kunt u ermee gaan reizen. In- en uitchecken bij Arriva is wel nodig, zo ook bij NS.

Belangrijk om te weten:

Er kunnen 2 Keuzedagen vermeld staan op het scherm. De Keuzedag die het hele jaar onbeperkt geldig is en eentje die de eerstkomende 2 maanden geldig is. U kunt kiezen welke u op uw kaart wilt plaatsen.
Pas voorafgaand aan uw reis met een Keuzedag selecteert u de door u gewenste Keuzedag. Want de eerstvolgende keer dat u incheckt, reist u automatisch met deze Keuzedag.
Indien u een Keuzedag heeft opgehaald of nadat de geldigheid van een Keuzedag verstreken is, staat deze niet meer op het scherm.

Eén dag voordat de geldigheidsperiode van een Keuzedag ingaat, wordt er een nieuwe Keuzedag voor u klaargezet en kunt u deze ophalen bij het kaartautomaat.
@ thom
Niet zo lang geleden heb ik dezelfde vraag gesteld. Het antwoord was om bij de Arriva-automaat te gaan naar "Ophalen bestelling van andere vervoerders"
Sorry, maar nu weet ik het helemaal niet meer.
De lijnen die Arriva pas heeft overgenomen wordt daar ook Limburg mee bedoeld?
Volgende vraag: Wat is handiger? De Arriva of de AH- automaat?
Reputatie 7
Badge +4
Daarmee bedoel ik inderdaad Limburg. Ik heb overigens begrepen dat Arriva er wel aan werkt.

Ik geef aan: Ophalen bestelling. Mogelijk is de optie die u noemt nu toegevoegd.

Wat u echt beter niet doen is een keuzedag ophalen bij AH of een winkelketen. Dan wordt uw jaarkeuzedag ook op de kaart gezet naast uw tweemaandelijkse kaart. Om uw vraag te beantwoorden: Bij Arriva is beter dan bij AH en aanverwant.

Ongevraagd advies: Haal uw keuzedag altijd op bij NS en doe dat met 'Ophalen keuzedag' Dan gaat het nooit fout en wordt de keuzedag die het eerst moet worden verbruikt op uw kaart gezet.
Aan zoiets als uw advies was ik ook aan het denken. Dan maar vanaf Geleen - Oost of Geleen - Lutterade met de OV-chip en dan in Sittard de keuzedag ophalen. In ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Reputatie 7
Badge +4
Staat op deze stations geen NS-automaat? Nog maar kort geleden waren het NS-stations.
Nee, op de Geleense stations zijn geen NS-automaten meer. Die staan wel op NS-intercity stations zoals Maastricht en Sittard.
Ook op Station Apeldoorn de Maten staat ineens geen NS-automaat meer.
Laatst heb ik daarom het eerste deel van mijn reis maar zelf betaald, met de ov-chipkaart, terwijl ik die dag een keuzedag ging gebruiken.
Best wel vervelend, want het kan in de papieren gaan lopen als je pas in Zutphen, bij het overstappen, de keuzedag kunt ophalen.
Ook op Station Apeldoorn de Maten staat ineens geen NS-automaat meer.
Laatst heb ik daarom het eerste deel van mijn reis maar zelf betaald, met de ov-chipkaart, terwijl ik die dag een keuzedag ging gebruiken.
Best wel vervelend, want het kan in de papieren gaan lopen als je pas in Zutphen, bij het overstappen, de keuzedag kunt ophalen.


Aangezien Apeldoorn De maten alleen door Arriva wordt bediend, is het logisch dat er geen NS automaat staat. U kunt in dit geval uw keuzedag bij de Arriva automaat ophalen zie hierboven de uitgebreide uitleg van Thom
Over een kleine twee maanden vier ik mijn 60e verjaardag en vanaf dan (eind september) wil ook voor 25,50 euro per jaar graag gebruik maken van de vrije reisdagen optie bij mijn OV daluren kortingskaart. Op de informatie pagina https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-ophalen.html staat dat je een vrij reizen keuze dag alleen met een NS-kaartautomaat op het station kan activeren. Ook in Zevenaar is de NS kaartautomaat, nadat die er nog jaren heeft gestaan, vervangen door een apparaat van Arriva. Ik zou het fijn vinden dat de NS niet alleen informatie geeft die betrekking heeft op haarzelf maar tevens rekening houdt dat een deel van haar reizigers noodgedwongen ook van andere andere treinvervoerders afhankelijk zijn. Als met systemen van andere vervoerders (zoals een kaartjesautomaat op een station waar de NS niet komt) NS producten geactiveerd kunnen worden dan zou ik graag zien dat deze informatie ook op de NS info pagina (zie link hierboven) vermeld wordt om een heleboel eigenlijk onnodige vragen te voorkomen. En nog iets, kan ik tussen Zevenaar en Arnhem net als met mijn OV chipkaart ook bij de Duitse NS dochter Abellio met een vrije reisdag in de trein stappen?
Uw keuze dag is in heel Nederland geldig, dus ook in de Abeliotrein tussen Zevenaar en Arnhem
Badge +3
Je kunt volgens mij keuzedagen ophalen bij alle automaten/servicepunten waar je bestellingen op kunt halen, dus ook supermarkten e.d.

Missen Arriva automaten die optie dan, of zit die ergens verstopt?

De optie supermarkt is wel af te raden, omdat die dingen vaak alle bestellingen op je kaart kwakken en dus ook een eventuele jaarkeuzedag die je voor later wilt bewaren.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, maar alleen NS heft de optie 'Ophalen keuzedag', waarbij automatisch Die keuzedag op de kaart wordt gezet die het eerst op moet.
Badge +3
Aha, maar dan ben ik wel benieuwd wat een Arriva automaat aangeeft als je kiest voor Ophalen Bestelling(en).

Neem aan dat je op dat (grote) scherm toch wel iets kan kiezen? Bij de supermarkten hier (CCV apparaten) vragen ze per bestelling om een JA/NEE en moet je inderdaad goed lezen wat je doet!
Badge +3
dan ben ik wel benieuwd wat een Arriva automaat aangeeft

Reageer