Skip to main content

Is een intercity duurder dan een sprinter voor hetzelfde traject?

Hi VeronicaCarolina en welkom bij de NS Community! 

Nee hoor, de prijs voor beide treinen blijft gelijk. Je betaalt alleen een toeslag bij de Intercity Direct.


De prijs is op basis van afstand, niet op basis van tijd. In principe is het per tariefeenheid en in de praktijk is 1 tariefeenheid meestal 1 kilometer. Maar een stoptrein over hetzelfde traject is nooit duurder dan een sneltrein, inderdaad moet je er alleen bij de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol v.v. er een toeslag bij optellen.

Een tariefeenheid is niet hetzelfde als een kilometer omdat je soms trajecten afsnijdt. Wie bijvoorbeeld van Woerden naar Breukelen reist, betaalt voor de reis via Utrecht. Binnendoor is korter, sneller en aangenamer, maar even duur. Dit principe geldt ook voor Rotterdam-Schiphol.

Zelf ben ik wel eens van Haren naar Gouda gereisd met stoptreinen, dit om de fiets mee te kunnen nemen: de reis zelf is echt even duur als met een Intercity.


Hi VeronicaCarolina en welkom bij de NS Community! 

Nee hoor, de prijs voor beide treinen blijft gelijk. Je betaalt alleen een toeslag bij de Intercity Direct.

Voor internationale treinen (Eurostar, Nightjet) kunnen andere tarieven gelden.

 

Wel kunnen bij verschillende vervoerders andere tarieven gelden, ook al rijden hun op hetzelfde lijn.

 

Op grensoverschrijdende baanvakkken en in het buitenland geldt wel aparte tarieven voor verschillende treinen.


Bedankt voor de informatie.


Een tariefeenheid is niet hetzelfde als een kilometer omdat je soms trajecten afsnijdt. Wie bijvoorbeeld van Woerden naar Breukelen reist, betaalt voor de reis via Utrecht. Binnendoor is korter, sneller en aangenamer, maar even duur. Dit principe geldt ook voor Rotterdam-Schiphol.

Dat het aantal tariefeenheden (19) voor Woerden - Breukelen administratief wat meer is dan het aantal werkelijke kilometers klopt, maar via Utrecht zijn het er 28 (16+12). Bij Traject Vrij ligt Utrecht overigens wel op je traject (tot 10 TE omreizen mag).

De extra TE voor Woerden - Breukelen zijn toegevoegd om al deze drie routes tussen Rotterdam en Amsterdam even lang te maken (86 TE).

Een trajectabonnement Rotterdam - Amsterdam zou anders goedkoper worden omdat de prijs bepaald wordt door de ‘kortste route’, en dat zou dan via Breukelen/Woerden zijn.

 


Om verwarring te voorkomen: voor de Intercity Direct, geldt wel een ander tarief. Dat is geen normale intercity hoewel dat woord wel i  de naam zit. Hetzelfde geldt voor de (Duitse, internationale) Intercity Express (ICE), ook dat is géén gewone intercity ook daarvoor geldt wél een hoger tarief.


Om verwarring te voorkomen: voor de Intercity Direct, geldt wel een ander tarief. Dat is geen normale intercity hoewel dat woord wel i  de naam zit. Hetzelfde geldt voor de (Duitse, internationale) Intercity Express (ICE), ook dat is géén gewone intercity ook daarvoor geldt wél een hoger tarief.

Met een NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis) of een SRP mag je toeslagvrij met de ICE, dus wie die neemt tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem betaalt daarvoor gewoon dezelfde prijs als met een NS intercity of sprinter.

Voor de IC direct betaal je ook gewoon de normale ritprijs, alleen betaal je tussen Rotterdam en Schiphol daarnaast nog een HSL toeslag (€ 2,70 of € 1,62 buiten de spits als je die toeslag op een bankpas of ov-chipkaart laadt). Wie met een IC direct reist tussen Rotterdam en Breda betaalt de normale prijs.


Oh, en als je met een sprinter van Utrecht naar Arnhem wilt ben je duurder uit, maar dat komt omdat er tussen Maarn en Ede-Wageningen geen sprinters rijden en je dus moet omreizen via Amersfoort (en dan van Amersfoort naar Ede-Wageningen met een RRReis sprinter).

Het scheelt voltarief een kleine 3 euro (rechtstreeks is € 12,60 en via Amersfoort is het € 15,41).


Reageer