Prijs van enkel kaartje niet bepaald flexibel | NS Community

Prijs van enkel kaartje niet bepaald flexibel

  • 22 October 2021
  • 4 reacties
  • 136 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo, ik start deze topic omdat ik dit toch wel erg opmerkelijk vind, ik zal een foto bijvoegen voor extra context.

Waarom is een kaartje naar Amsterdam Centraal net zo duur als  naar Maastricht??

Ik had echt verwacht dat er wel verschil tussen tarief zou zijn ofzo, maar het maakt helemaal niet uit, ook al typ je maastricht in, of den haag noem maar wat op, Je betaalt in de randstad en in het zuiden sowieso deze prijs vanuit Leeuwarden. Dit zou toch variabeler moeten zijn? Ik vind zelf dat een ticket naar Amsterdam veel goedkoper moet zijn dan dit hoofdtarief die je ook naar maastricht zelfs betaald. 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van €27,40 is de maximum prijs die NS hanteert voor een enkele reis. Dat is voor 200 tariefeenheiden en meer. Bij minder dan 200 tariefeenheden is de prijs wel lager.

Ok, wat is een tariefeenheid precies?

Badge +3

Zie https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden

Bij meer dan 200 km zit je aan de max en betaal je (zonder abonnement) dus de hoofdrijs.

Voor de tariefeenheden, zie https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html

Reputatie 7
Badge +1

TE is ander woord voor KM-maar op sommige stukjes smokkelen ze nogal en zijn de TE veel hoger als de echte KMs.

Dit systeem van een MAX is ooit jaren geleden ingesteld en destijds werd toen de MAX prijs 20 NLG (dus gulden), In die tijd was er ook nog de zo bekende TienerToer en die kostte ook 20 NLG-maar voor 8 dagen sporen zoveel je wilt/kunt. Naar ik meen had het ook iets te maken met toen nieuw ingevoerde verkoopapparaten oid.-die zijn uiteraard nu allang historie. Overigens is de MAX voor maandABO een heel stuk lager-lag jarenlang rond de 60 KM/TE en is sluipenderwijs opgeklommen tot nu 80. Dus vanaf die afstand heb je een Net-ABO voor heel het land.

In de tijd van de strippenkaart op de bus was er een MAX van 14 zones, dus precies 1 kaart vol-wel met tijdbeperking-4 uur-kon je proberen zo ver mogelijk te reizen in die tijd met lijnbussen.

In BElgie hebben ze het trouwens ook-en daar is de MAX een stuk lager-behalve als je INTernationaal reist-dan tikt de klok daar wel door.

Reageer