beantwoord

Prijsverschil heen- en terugreis

  • 19 November 2023
  • 6 reacties
  • 161 Bekeken

Kan iemand mij uitleggen waarom ik 4,62 euro betaal voor de heenreis van Tiel naar Den Bosch en 3,96 euro voor de terugreis? Beide met NS in de daluren met 40% korting..
 

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 November 2023, 12:11

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken voor de heenreis en weer inchecken voor de terugreis, dan beschouwt NS beide ritten als één lange reis. Vanwege het degressieve tariefsysteem dat NS hanteert (de prijs per kilometer wordt lager naarmate de reis langer wordt), bent u dan voor de terugreis goedkoper uit.

Concreet is een reis tussen Tiel en Den Bosch 33 zogeheten tariefeenheden (ongeveer kilometers). NS vraagt daarvoor 4,62 euro (tweede klas, 40 procent korting). Voor het dubbele aantal tariefeenheden vraagt NS niet het dubbele van 4,62 euro, maar minder: 8,58 euro (tweede klas, 40 procent korting). Daarom kostte uw terugreis 8,58 − 4,62 = 3,96 euro.

Dit geldt overigens niet alleen als de reis binnen 35 minuten een terugreis is over hetzelfde traject, maar ook als de reis in een andere richting wordt vervolgd.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik 4,62 euro betaal voor de heenreis van Tiel naar Den Bosch en 3,96 euro voor de terugreis? Beide met NS in de daluren met 40% korting..

Binnen 35 minuten na aankomst teruggereisd?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi ReizigerToos,

Waarschijnlijk ben je binnen 35 minuten na uitchecken in Den Bosch weer ingecheckt voor de terugreis? Dan worden beide ritten als één reis gezien. Door het tariefsysteem van NS, waarbij je voor langere reizen een lagere kilometerprijs betaalt, is de terugreis dan goedkoper.

Tiel - Den Bosch is 33 tariefeenheden. De prijs daarvoor met 40% korting is € 4,62.
Met de terugreis erbij is het dus 66 tariefeenheden. Daarvoor is de prijs € 8,58.
€ 8,58 - € 4,62 = € 3,96.

Zie ook de tarievenlijst 2023.

Badge +3

Beste antwoord lijkt me dat van @mrfreeze, maar @Tamzin had ook gelijk. 😄

Heel duidelijk alle drie. Ik had vergeten uit te checken, heb pas (na de Bossche bollen) vlak voor de terugreis weer ingecheckt. Dank voor jullie reacties! Toos

Badge +3

Heel duidelijk alle drie. Ik had vergeten uit te checken, heb pas (na de Bossche bollen) vlak voor de terugreis weer ingecheckt. Dank voor jullie reacties! Toos

Haha, dat is het voordeel van een station zonder poortjes 🤣

Wel verstandig ook dat je alsnog even uitgecheckt had, want anders had de uitcheck in Tiel je zomaar 10 (op saldo) of 20 euro (NS Flex) gekost, plus het risico op 50 euro ‘boete' als je op de terugweg gecontroleerd was.

Reageer