beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
Of https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/rechten-van-betrokkenen voor gegevens van betrokenen.
@Thomas NS,
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/etickets-met-verkeerde-geboortedatum-47292/index1.html#post314869 Misschien is het handiger om dit in een nieuw topic te zetten, want de vraag of de NS klaar is voor de avg is anders dan wat TS eigenlijk vroeg.

@iMark,
Ik denk van niet, maar we gaan het zien. En wat betreft de privacydeskundigen https://forum.ns.nl/off-topic-32/saldo-inzien-zonder-authenticatie-42924
Reputatie 7
Badge +3
De AVG gaat nog verstrekkende gevolgen hebben. Vooralsnog heb ik niet het idee dat alle consequenties overzien zijn door NS. Maar ik laat me graag verrassen.

We kunnen in ieder geval al wat vragen gaan opsparen en die na 25 mei indienen bij NS. Eén paar vraag wil ik vast stellen. Hoe dien ik een verzoek om mijn reishistorie te laten wissen?

@nsrens99
Ik hoop dat je het me eens bent dat zinvoller is om naar de implementatie van de AVG bij NS te gaan kijken. De AVG heeft allerlei implicaties die een aantal van jouw bezwaren tegen bepaalde werkwijzen van NS zouden moeten oplossen. In principe maakt de AVG van al het gekissebis en gebekvecht in dit topic gepasseerde stations op weg naar eindbestemming Achterhoedegevecht.
@iMark, Prima, maar dit topic ging in eerste instantie niet over de AVG. Anders was het topic heel anders verlopen als dat duidelijk was. Iedereen die nsrens99 ook maar een beetje geholpen heeft wordt door hem aangevallen. Dat nsrens99 het nu over de AVG heeft is niet zijn verdienste. Zie #30 Daarnaast is dit topic zo vervuilt door nsrens99 dat een schoon topic AVG of GDPR logischer is.

@nsrens99 'Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje' is al jaren het geval. Dat komt omdat de NS voor dat systeem gekozen heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Soms loopt dat zo in een topic. Beter dat we goede algemene discussie voeren over AVG dan over een geboortedatum op een kaartje.
Dat weet ik iMark, voor mij is de avg niet nieuw. De wijze van reageren van nsrens99 was op een aantal punten ondermaats en dat mag gezegd worden. Dus die algemene discussie t.a.v. de avg is zeker de moeite waard. Wel graag in een ander topic. Dat is aan de moderators, maar volgens mij hebben ze geen moeite om titels te wijzigen, topics te verwijderen, of zelf een topic t.a.v. de invoering te starten. Dat laatste heeft mijn voorkeur.
Badge +3
Ik had me al voorgenomen om niet meer te reageren maar de laaste paar reacties al wat zinniger, dus bij deze"

Amen (voor pagina 10 inmiddels) :P

Ennehh.. las ik niet iets van snrens99 die ergens halverwege dit topic zelf om een slotje vroeg :?
Dat begon eigenlijk al in reactie #18 ...Dan haak ik af.
Een man een man een woord een woord...

Slotje komt pas ter sprake #199
Later neemt ts dit over evenals het idee t.a.v. de avg.
Reputatie 2
De AVG gaat nog verstrekkende gevolgen hebben. Vooralsnog heb ik niet het idee dat alle consequenties overzien zijn door NS. Maar ik laat me graag verrassen.

We kunnen in ieder geval al wat vragen gaan opsparen en die na 25 mei indienen bij NS. Eén paar vraag wil ik vast stellen. Hoe dien ik een verzoek om mijn reishistorie te laten wissen?

@nsrens99
Ik hoop dat je het me eens bent dat zinvoller is om naar de implementatie van de AVG bij NS te gaan kijken. De AVG heeft allerlei implicaties die een aantal van jouw bezwaren tegen bepaalde werkwijzen van NS zouden moeten oplossen. In principe maakt de AVG van al het gekissebis en gebekvecht in dit topic gepasseerde stations op weg naar eindbestemming Achterhoedegevecht.

Naar de hele AVG kijken zinvoller?
Bij het naleven en tot de orde roepen van bedrijven, clubs en instanties zal het ook gaan over het naleven van punten in deze nieuwe wetgeving.
Per punt zullen ook boetes worden gegeven.
Dit topic gaat over 1 punt.

Het zou zinvoller geweest zijn als men zich zou houden aan het onderwerp van een topic.
Als jij het zinvoller vindt om het over AVG te hebben is het eenvoudig zelf een topic te openen.

Dit topic gaat over de geboortedatum op elk e-ticket.
Deze staat wel op een ticket Groningen - Haren en niet op een ticket Groningen - Brussel.
Dat alleen al toont aan dat het overbodig is.
Welk systeem de NS heeft of wat de NS wil is van geen enkel belang, de NS moet zich houden aan dataminimalisatie, aan de wet.

Jij kunt natuurlijk een topic beginnen over de hele AVG, dit topic gaat over één aspect.
Reputatie 2
@iMark, Prima, maar dit topic ging in eerste instantie niet over de AVG. Anders was het topic heel anders verlopen als dat duidelijk was. Iedereen die nsrens99 ook maar een beetje geholpen heeft wordt door hem aangevallen. Dat nsrens99 het nu over de AVG heeft is niet zijn verdienste. Zie #30 Daarnaast is dit topic zo vervuilt door nsrens99 dat een schoon topic AVG of GDPR logischer is.

@nsrens99 'Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje' is al jaren het geval. Dat komt omdat de NS voor dat systeem gekozen heeft.
Die mij geholpen heeft? Wanneer? Welke bijdrage? Niets!
Waarom moet ik mijn geboortedatum melden op een ticket Groningen - Haren en niet op Groningen - Parijs?
Niets, nada, geen enkel antwoord. Dus is de conclusie dat de geboortedatum op het kaartje Groningen - Haren overbodig is. Daar ging dit topic over.
Reputatie 2
@iMark, Prima, maar dit topic ging in eerste instantie niet over de AVG. Anders was het topic heel anders verlopen als dat duidelijk was. Iedereen die nsrens99 ook maar een beetje geholpen heeft wordt door hem aangevallen. Dat nsrens99 het nu over de AVG heeft is niet zijn verdienste. Zie #30 Daarnaast is dit topic zo vervuilt door nsrens99 dat een schoon topic AVG of GDPR logischer is.

@nsrens99 'Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje' is al jaren het geval. Dat komt omdat de NS voor dat systeem gekozen heeft.
Vervuild door nsrens99? Nee, door anderen die geen antwoord hebben op het vraagstuk van dit topic, beginnen over AVG is ook vervuiling. Niemand heeft een antwoord op het topic en begint dan over poortjes, AVG, enz. Maar uitleggen waarom de geboortedatum op een e-ticket Groningen - Haren moet staan en niet op Groningen - Parijs kan men niet en gaat dan vervuilen door te beginnen over AVG
Reputatie 2
Soms loopt dat zo in een topic. Beter dat we goede algemene discussie voeren over AVG dan over een geboortedatum op een kaartje. Dan open je een nieuw topic in plaats van dit topic te vervuilen met een ander onderwerp.
Reputatie 2
Dat weet ik iMark, voor mij is de avg niet nieuw. De wijze van reageren van nsrens99 was op een aantal punten ondermaats en dat mag gezegd worden. Dus die algemene discussie t.a.v. de avg is zeker de moeite waard. Wel graag in een ander topic. Dat is aan de moderators, maar volgens mij hebben ze geen moeite om titels te wijzigen, topics te verwijderen, of zelf een topic t.a.v. de invoering te starten. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Men roept graag dat is onzin en dat is vals en dat is ondermaats, maar als ik dan vraag wat er onzin is en waarom... stil. Als ik vraag wat een valse bewering was... stil, Nu noem je reacties van mij ondermaats? Welke reaktie? Als er die dan zou zijn, moet je ook kijken op welke ondermaatse reaktie ik dan reageer! Ik ben uitgemaakt voor kabeljauw en later heeft men het over fileren, dat is pas ondermaats. Dan zou ik ondermaats zijn? Ik zou een dagtaak hebben als ik de ondermaatse reacties op mijn persoon gericht zou gaan opzoeken. Een nieuw topic beginnen is logisch als je het over iets anders gaat hebben. Wie nog iets in dit topic wil schrijven... waarom is een geboortedatum op Groningen - Parijs niet nodig en Groningen - Haren wel? Ja, dat is het systeem van de NS, zo wil de NS werken, dat staat in de voorwaarden. Dat bepaald niet de NS, maar daar zijn wetten voor. Nu niet verder vervuilen en komen met ondermaatse reacties, waarop ik dan weer ondermaats reageer, maar on-topic. Waarom is een geboortedatum op Groningen - Parijs niet nodig en Groningen - Haren wel?
Fijne dag en misschien zien we elkaar in het nieuwe topic over AVG, want daarover beginnen in dit topic is vervuiling.
Reputatie 2
Ik had me al voorgenomen om niet meer te reageren maar de laaste paar reacties al wat zinniger, dus bij deze"

Amen (voor pagina 10 inmiddels) :P

Ennehh.. las ik niet iets van snrens99 die ergens halverwege dit topic zelf om een slotje vroeg :?

Juist, als men niets meer te melden heeft over dit onderwerp, hou dan op en begin een nieuw topic.
Alles over AVG is vervuiling en het steeds hebben over nsrens99 inplaats van over het onderwerp is erg ondermaats.
Reputatie 7
Badge +3
@nsrens99
Waarom weiger je te onderkennen dat de invoering van de AVG positieve gevolgen kan hebben voor jouw oorspronkelijke klacht/vraag en dus wel degelijk relevant is? Door de invoering van de AVG zal NS moeten beargumenteren wat het redelijke doel is van het vragen naar de geboortedatum bij het kopen van een e-ticket.
Het AVG is derhalve het tegenovergestelde van vervuiling in dit topic omdat het over minder dan 2 maanden al zeer relevant wordt.

Het antwoord op de vraag waarom je je geboortedatum moet opgeven bij het kopen van een binnenlands e-ticket? Omdat NS daarvoor gekozen heeft. Mijn keuze (en die van vele anderen) zou het niet geweest zijn.

Volgende vraag: is het toegestaan of wenselijk dat NS dat doet? Of het toegestaan is weet ik niet. Maar die vraag is waarschijnlijk makkelijker en eenduidiger te beantwoorden nadat het AVG van kracht is geworden. Is het wenselijk dat NS om een geboortedatum vraagt? Dat lijkt me niet. Hoe minder gegevens worden geregistreerd hoe beter. Ook dat laatste punt is veel beter te bespreken in de context van het AVG.

Tot slot van deze bijdrage nog het volgende. Ik ben er niet van gediend wanneer mijn woorden verdraaid worden. Ik heb niet voorgesteld om het "hele" AVG te bespreken op het forum of in dit topic. Het lijkt me wel uiterst zinvol om de effecten van de invoering van het AVG op de bedrijfsvoering van NS hier te bespreken. Zeker wanneer dat verband houdt met het registreren van allerlei persoonsgegevens (zoals een geboortedatum) bij zoiets simpels als het kopen van een e-ticket.
Reputatie 2
@nsrens99
Waarom weiger je te onderkennen dat de invoering van de AVG positieve gevolgen kan hebben voor jouw oorspronkelijke klacht/vraag en dus wel degelijk relevant is? Door de invoering van de AVG zal NS moeten beargumenteren wat het redelijke doel is van het vragen naar de geboortedatum bij het kopen van een e-ticket.
Het AVG is derhalve het tegenovergestelde van vervuiling in dit topic omdat het over minder dan 2 maanden al zeer relevant wordt.
Dit topic gaat niet over AVG, maar over de geboortedatum op een e-ticket. Waarom open je geen topic over AVG? Ook zonder AVG is dit topic geldig, dus waarom zou je het hebben over AVG, als het er nog niet is? Dit topic gaat over nu, niet over wanneer AVG geldig is. Waarom is het zo moeilijk om het te hebben over het onderwerp van dit topic? en voor het nog niet bestaande AVG een nieuw topic te openen? Is dat omdat je over dit topic niets te melden hebt? en over
Reputatie 2
@nsrens99
Waarom weiger je te onderkennen dat de invoering van de AVG positieve gevolgen kan hebben voor jouw oorspronkelijke klacht/vraag en dus wel degelijk relevant is? Door de invoering van de AVG zal NS moeten beargumenteren wat het redelijke doel is van het vragen naar de geboortedatum bij het kopen van een e-ticket.
Het AVG is derhalve het tegenovergestelde van vervuiling in dit topic omdat het over minder dan 2 maanden al zeer relevant wordt.
Dit topic gaat niet over AVG, maar over de geboortedatum op een e-ticket. Waarom open je geen topic over AVG? Ook zonder AVG is dit topic geldig, dus waarom zou je het hebben over AVG, als het er nog niet is? Dit topic gaat over nu, niet over wanneer AVG geldig is. Waarom is het zo moeilijk om het te hebben over het onderwerp van dit topic? en voor het nog niet bestaande AVG een nieuw topic te openen? Is dat omdat je over dit topic niets te melden hebt? en over
AVG wél? Dan is een dat nieuwe topic iets voor jou. AVG bestaat nog niet. Dit topic gaat daar niet over. Wie nog iets in dit topic wil schrijven... waarom is een geboortedatum op Groningen - Parijs niet nodig en Groningen - Haren wel?
Reputatie 7
Badge +3
@nsrens99
Lees nog eens rustig terug wat ik heb geschreven in bericht #240. En houd eens op met selectief knippen en plakken. Daar schieten we niets mee op.

Ik heb het volgende geschreven:
"Het antwoord op de vraag waarom je je geboortedatum moet opgeven bij het kopen van een binnenlands e-ticket? Omdat NS daarvoor gekozen heeft. Mijn keuze (en die van vele anderen) zou het niet geweest zijn."

Verder graag nog een keer je aandacht voor het volgende:
"Tot slot van deze bijdrage nog het volgende. Ik ben er niet van gediend wanneer mijn woorden verdraaid worden. Ik heb niet voorgesteld om het "hele" AVG te bespreken op het forum of in dit topic. Het lijkt me wel uiterst zinvol om de effecten van de invoering van het AVG op de bedrijfsvoering van NS hier te bespreken. Zeker wanneer dat verband houdt met het registreren van allerlei persoonsgegevens (zoals een geboortedatum) bij zoiets simpels als het kopen van een e-ticket."
Reputatie 2
@nsrens99
Lees nog eens rustig terug wat ik heb geschreven in bericht #240. En houd eens op met selectief knippen en plakken. Daar schieten we niets mee op.

Ik heb het volgende geschreven:
"Het antwoord op de vraag waarom je je geboortedatum moet opgeven bij het kopen van een binnenlands e-ticket? Omdat NS daarvoor gekozen heeft. Mijn keuze (en die van vele anderen) zou het niet geweest zijn."

Verder graag nog een keer je aandacht voor het volgende:
"Tot slot van deze bijdrage nog het volgende. Ik ben er niet van gediend wanneer mijn woorden verdraaid worden. Ik heb niet voorgesteld om het "hele" AVG te bespreken op het forum of in dit topic. Het lijkt me wel uiterst zinvol om de effecten van de invoering van het AVG op de bedrijfsvoering van NS hier te bespreken. Zeker wanneer dat verband houdt met het registreren van allerlei persoonsgegevens (zoals een geboortedatum) bij zoiets simpels als het kopen van een e-ticket."

Ik heb helemaal niets verdraaid en je blijft off topic. Ik heb een nieuw topic geopend, waar het wél gaat over AVG. Dit is jouw zoveelste poging het niet te hebben over het betreffende topic en inplaats daarvan mij aan te vallen.
Als er iemand is die iemands woorden verdraaid, ben jij het.
Jij schrijft:"Waarom weiger je te onderkennen dat de invoering van de AVG positieve gevolgen kan hebben voor jouw oorspronkelijke klacht/vraag en dus wel degelijk relevant is?"

Wanneer en waar heb ik geweigerd te onderkennen dat de invoering van de AVG positieve gevolgen kan hebben voor jouw oorspronkelijke klacht/vraag en dus wel degelijk relevant is?
Dat heb ik nergens geschreven, sterker nog... niets wat ik ooit schreef lijkt daarop.
Jij zoog dat uit je dikke duim en dan verwijt je dat ik iets verdraai?
Reputatie 2
Wie nog iets in dit topic wil schrijven... waarom is een geboortedatum op Groningen - Parijs niet nodig en Groningen - Haren wel? Ja, dat is het systeem van de NS, zo wil de NS werken, dat staat in de voorwaarden. Dat bepaald niet de NS, maar daar zijn wetten voor.
Voor opmerkingen over het nog niet bestaande AVG, waarover dit topic dus ook niet gaat... https://forum.ns.nl/stel-je-vraag-14/wat-zijn-de-effecten-van-de-invoering-van-het-avg-op-de-bedrijfsvoering-van-de-ns-47634
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop oprecht dat het nieuwe topic leidt tot een zinvollere en meer algemene discussie over het privacybeleid van NS dan dit topic. In dit topic is inmiddels al zo'n honderd keer uitgelegd dat de reden waarom je bij de aanschaf van een binnenlands e-ticket je geboortedatum moet opgeven het simpele feit is dat NS dat zo wil. Een ander antwoord gaat er niet komen.

Is deze manier van werken van NS (en heel veel andere bedrijven) toegestaan? Dat is iets dat getoetst zou moeten worden. Die toetsing gaat er echter niet meer komen voordat de AVG is ingevoerd. Dus daar zit de vrijwel directe link met de invoering van de AVG. Het is daarom zinvol om de discussie niet te beperken tot de registratie van een geboortedatum bij de aanschaf van een e-ticket maar te kijken naar alles wat door NS geregistreerd wordt.
Reputatie 2
Ik hoop oprecht dat het nieuwe topic leidt tot een zinvollere en meer algemene discussie over het privacybeleid van NS dan dit topic. In dit topic is inmiddels al zo'n honderd keer uitgelegd dat de reden waarom je bij de aanschaf van een binnenlands e-ticket je geboortedatum moet opgeven het simpele feit is dat NS dat zo wil. Een ander antwoord gaat er niet komen.

Is deze manier van werken van NS (en heel veel andere bedrijven) toegestaan? Dat is iets dat getoetst zou moeten worden. Die toetsing gaat er echter niet meer komen voordat de AVG is ingevoerd. Dus daar zit de vrijwel directe link met de invoering van de AVG. Het is daarom zinvol om de discussie niet te beperken tot de registratie van een geboortedatum bij de aanschaf van een e-ticket maar te kijken naar alles wat door NS geregistreerd wordt.

Het nieuwe topic komt er ook op neer dat het geen bal uitmaakt wat de NS wil of welk systeem de NS heeft of hoe de NS werkt. Dit topic en het nieuwe topic gaan er juist over dat de NS niet de baas is en dat de NS de wet niet mag overtreden. De NS kan willen wat ze wil en heen systeem hebben en voorwaarden en een manier van werken, maar dit alles is geen snars waard als ze de wet overtreden. Daar ging dit topic over en het nieuwe ook.

Die toetsing gaat er nu al komen, want er zijn nu al de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens en ik heb klachten bij verschillende instanties ingediend. De eerste eis was dat ik de NS in de gelegenheid moest stellen zich te verantwoorden. De verantwoordelijke afdeling wil niet reageren. Naar het waarom mag iedereen raden. Ik kon verdere stappen ondernemen en dat heb ik gedaan.
Niemand hoeft te wachten op de AVG er is al heel lang wetgeving en de AVG is slechts de opvolger ervan.
Ook zijn er internationale wetten en staat het in de grondwet.

Dit topic had en heeft niets te maken met AVG, die bestaat nog helemaal niet. Het heeft te maken met de de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Om alle artikelen ( honderden ) op één hoop te gooien is gekkenwerk. Dan zou een topic nooit een slot krijgen en veel te breed om ook maar iets wijzer van te worden.
Dus punt voor punt zoals dit topic deed. Wie iets aanhangig wil maken bij de rechter, komt ook met één punt en niet met een hele wetgeving. Maar ik opende een nieuw topic met de hele nieuwe wetgeving, maar ik denk dat onderdelen erin ook een eigen topic verdienen.
Nationaal is de NS weggekomen met geboortedata op vervoersbewijzen, maar na 26 mei is dat beslist afgelopen. Nu al laat ik toetsen of dat onder de huidige wetgeving wettig was en is.
Reputatie 7
Badge +3
Veel succes!
Reputatie 7
Ik probeer jullie nog steeds te voorzien van een antwoord. Helaas laat dat nog even op zich wachten. Mijn excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Is het privacyprobleem niet opgelost, wanneer de NS alléén vraagt naar maand + jaar?

Reageer