Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
Bladzijde 3 / 12
NS kan daar zeker wat mee, die gegevens!
Maar (en ik weet niet of ik dit goed quote) snap niet zo goed of en waar dat dan ergens te grabbel wordt gegooid (bron graag dus!) Of te lang bewaard blijft voor de WBP :? Haal ik er niet uit in ieder geval.
Als ze die reisgegevens al kunnen zien (en ja, dat kan prima) zullen ze die wellicht opslaan voor statistieke doeleinden maar dat gaat niet over jou als persoon, toch :?
Who the hell (wie in hemelsnaam) zegt dat je naam ergens in een bestand terecht komt? Waar je die info vandaan hebt heeft een alu-hoedje op :?
Blijkbaar ben je er persoonlijk ook niet blij mee en is het vanuit de visie van TS niet overdreven.
Ik moet naar bed. Morgen weer de dagelijkse werkzaamheden. 😉
Ik moet naar bed. Morgen weer de dagelijkse werkzaamheden. 😉
Als je het echt zo privacyschending vindt, dan neem je toch lekker de auto. Wel moet je daar je gegevens opgeven voor het behalen van een rijbewijs, het aanschaffen van een auto etc etc...
En vergeet ook de ANPR (automatische kentekenplaat herkenning) niet.
En ja privacy is belangrijk, maar je kan er ook te ver in gaan.
Wanneer je totale privacy wilt moet je ergens op een onbewoond eiland gaan wonen, of bij een geisoleerde stam in de binnenlanden van Brazilie.
Een treinkaartje kun je nog zonder persoonsgegevens op te geven aanschaffen. Eenmalige chipkaart, anonieme OV-chipkaart (wel even met muntgeld opladen), Kruidvatkaartje.
Vergelijk je een betaalrekening openen met een treinkaartje van 4 euro? Alternatieven vergoelijken helemaal niets! Door alternatieven wordt het niets minder erg.
Jij gebruikt ook onjuiste vergelijkingen, alsof het vragen van een geboortedatum afhangt met de hoogte van het bedrag dat je betaalt. Slaat echt nergens op, kom met inhoudelijk sterke argumenten en niet met nutteloze drogredenen
Jan Bakker was maar een voorbeeld. Je hoeft het niet zo serieus te nemen, neem anders het voorbeeld A. Jansen. Hoeveel reizigers vervoert NS per dag? Ik denk dat er minimaal wel 2 A. Jansens in de trein zitten op dezelfde route, maakt niet uit op welk tijdstip.
Als je het echt zo privacyschending vindt, dan neem je toch lekker de auto. Wel moet je daar je gegevens opgeven voor het behalen van een rijbewijs, het aanschaffen van een auto etc etc...
Een e-ticket wordt ook gescand en kan gelezen worden en in hun systeem worden geregistreerd als gebruikt op die en die dag. Een dag later zal dan worden herkend dat deze de dag ervoor al is gebruikt. Twee dezelfde namen op dezelfde route? Geen probleem als hun e-ticket hetzelfde is zal misbruik worden herkend. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Denk je dat een chip nodig is om gelezen te kunnen worden? Hoe denk jij dat de streepjescode werkt? Of QR-code? Daar heb je geen chip voor nodig. Ook de code op een e-ticket kan staan wanneer en hoe laat deze geprint is. Ook een e-ticket kan net als elke QR-code gelezen worden en worden geregistreerd als gebruikt op een bepaalde datum. Steeds weer gebruiken lukt dan niet.
NS kan daar zeker wat mee, die gegevens!
Maar (en ik weet niet of ik dit goed quote) snap niet zo goed of en waar dat dan ergens te grabbel wordt gegooid (bron graag dus!) Of te lang bewaard blijft voor de WBP :? Haal ik er niet uit in ieder geval.
Als ze die reisgegevens al kunnen zien (en ja, dat kan prima) zullen ze die wellicht opslaan voor statistieke doeleinden maar dat gaat niet over jou als persoon, toch :?
Who the hell (wie in hemelsnaam) zegt dat je naam ergens in een bestand terecht komt? Waar je die info vandaan hebt heeft een alu-hoedje op :?
Het nieuws niet gevolgd de laatste jaren? De afgelopen week? Facebookgegevens? Jij denkt dat dat fakenieuws was en dat niemand je gegevens wil? Nooit gehoord van identiteitsfraude? Welterusten en slaap zacht. Maar kijk toch eens naar het nieuws en dan hoor je ook wat er allemaal met gegevens van personen gedaan wordt. Of geloof jij niet dat gegevens van facebook werden gestolen? Dat niemand wat heeft aan je gegevens? Niets ermee kan? Privacywetgeving maar onzin is?
Gast, weet je wel waar he het over hebt? Je zit hier je beetje te gedragen als een overdreven voorvechter van privacy, maar je komt vervolgens met drogredenen en termen die totaal niet kloppen, bovendien gebruik je ook nog eens valse aannames en overhaaste generalisaties.
Die beide trouwens ook onder drogredenen vallen*
https://youtu.be/geJU53Opt4w ?
Je kunt met alleen je naam erop die ook niet meerdere keren of meerdere dagen uitprinten en gebruiken.
Twee of meer mensen zoeken met dezelfde naam op hetzelfde traject zal niet snel lukken en daarom is de naam alleen ruim voldoende. Daarvoor hoef je niet miljoenen mensen hun geboortedatum te vragen.
Hoezo Gast? Weet jij wel waarover jij het hebt? Geef dan aan waarvoor de geboortedatum wél nodig is. Zeg dan wat valse aannames zijn, in plaats van zomaar iets te roepen. En welke termen kloppen niet? Je roept maar wat. Dus... als je mee wilt discussiëren, zeg dan waarvoor de geboortedatum wél nodig is.
Nou, wat je nou weer doet is ontwijken/verschuiven van bewijslast: ‘Ik ga geen reden geven waarom het iet nodig is, geef jij maar een reden waarom het wel nodig is’, drogreden nummer 5914. Valse aannames zijn wat allemaal op het e-ticket staat en wat er van af te lezen valt, zoals ‘hoelaat deze geprint is’. De geboortedatum is gewoon duidelijk nodig om de identiteit te checken van iemand die gebruik maakt van jouw dienst en om te kijken of diegene een geldig ticket heeft, ga je me nou ook vertellen dat luchtvaartmaatschappijen ook niet om je geboortedatum mogen vragen? Oja, de QR-code term klopt niet, het is een Aztec-code wat de NS gebruikt. Ik roep niet maar wat, ik weet namelijk precies wat ik zeg, bij jou heb ik daar zo mijn twijfels.
Sommigen denken dat je een e-ticket tig keer kunt uitprinten en gebruiken, maar met het ticket van gisteren kom ik niet eens meer op het perron, laat staan dat een treinconducteur niet kan zien dat ik het gisteren al gebruikte. Dat poortje leest ook niet mijn naam en al helemaal niet mijn geboortedatum. Een chip zoals in de kruidvatkaartjes is ook niet nodig en je geboortedatum vervangt niet die chip. Ook met het geprinte kaartje kom je maar 1 dag op het perron en de conducteur ziet het dus ook bij het scannen. Dat zijn geen aannames, dat zijn feiten.
En daar heb ik niks over gezegd, dus leg mij geen woorden in de mond. Je voert op dit forum discussies met meerdere mensen apart en niet als een geheel.
Jij roept maar wat, want als ik zeg dat de geboortedatum NIET nodig is en jij reageert dan wordt verwacht dat jij het tegendeel beweerd. Dusss... waarvoor zou de gebroortedatum nodig zijn? Daar gaat dit topic over. Mijn naam toont aan wie gebruik maakt van hun diensten, daarvoor heeft iedereen een naam. Ze noemen mioj niet bij de geboortedatum, maar mijn naam. Mijn naam is wie ik ben en zegt wie gebruik maakt van de NS diensten. In de Aztec-code kan prima staan wanneer en hoelaat een ticket is geprint. Ook wordt nu al geregistreerd of en wanneer een e-ticket is gebruikt of denk jij dat je met de ticket van gisteren het perron op kunt komen.
Ik beweer dat ieders geboortedatum volstrekt overbodig is, daarover gaat dit topic, ben je dar niet mee eens dan is het logisch dat je dit weerlegt. Maar jij kunt het blijkbaar niet weerleggen, dus heb ik gelijk dat het onzin is.
Beste nsrens99,
Koop een anonieme ov-chipkaart. Dan bent u van alles af.
Koop een anonieme ov-chipkaart. Dan bent u van alles af.
Ik heb het al weerlegd, het is nodig om je identiteit te checken, daarvoor is alleen een naam niet genoeg. Tuurlijk kan dat niet in de Aztec-code staan, heb jij verstand van IT dan? Die Aztec-code blijft hoe dan ook hetzelfde, op je mobiel, in pdf versie, in de ns app of geprint. Hoe jij reageert is niet eens inhoudelijk en je verschuift telkens de bewijslast, luchtvaartmaatschappijen hebben ook gewoon je geboortedatum nodig.
Volgens mij lees je de reacties niet eens maar word je gewoon boos als iemand jouw ‘aanvalt’ en vervolgens roep je van alles, maar niks is inhoudelijk sterk.
Wat nooit beweerd is, kun je niet weerleggen. Een reis naar een ander land vergelijken met een reisje binnen ons kleine landje is onzinnig, net zo onzinnig als de vergelijking met een betaalrekening bij een bank. Het gaat om een reisje die mogelijk maar 6 euro kost. Ik reageer steeds uitstekend en inhoudelijk. Zoals nu alweer.
Maar als ik iets gemist heb.... wat?
Je identiteit checken kan prima met alleen je naam. Iedereen kan en zal zich legitimeren en iemand met een andere naam dan op de ticket kan niet reizen. Zoals ik al heel vaak schreef dat er maar heel weinig mensen zullen zijn met dezelfde naam die op dezelfde dag dezelfde reis willen maken. Ja, ik ben ict-er, ik ben systeembeheerder, maar om te begrijpen dat dat in de Aztec-code kan is lagere school ruim voldoende. Je kan zelfs online een Aztec-code maken en je kan er enorm veel inzetten. Zo staat er ook in wanneer je een poortje opend op een station, de volgende dag is de ticket namelijk onbruikbaar. De code is natuurlijk gekoppeld aan software op NS servers. Ook kan de concucteur zien of je al eerder gecontroleerd bent. De software houdt de data en veranderd, de code blijft hetzelfde. Je kan dus maar 1 dag het perron op, 1 dag gecontroleerd worden, enz. Meerdere dagen reizen met hetzelfde ticket is dus onzin. De software houdt ook bij welk traject je reist en die houdt ook bij of de ticket uniek is. Als twee personen met dezelfde naam dezelfde ticket hebben zal de conducteur dat zien. Niet de code veranderd, maar de data op de server. Die data kan prima in de Aztec code zetten wanneer en hoe laat en met welke printer de ticket geprint is. Of wat jij maar kunt bedenken. Maar dat hoeft niet want het systeem houdt ook bij wanneer jij een poortje opent of gecontroleerd wordt door de conducteur en op welk station je een poortje opent en op welk traject de controleur je kaartje scande. De kans dat 2 personen met dezelfde naam op hetzelfde traject reist met hetzelfde ticket is NUL. Als er al 2 personen zijn met dezelfde naam op hetzelfde traject, mogen ze niet dezelfde ticket hebben met dezelfde Aztec-code.
Binnenlandse vluchten vereisen ook gewoon je geboortedatum, niet zo nauwdenkend. Dagkaarten zijn ook tickets waarmee je onbeperkt kan reizen gedurende de dag. Die zou dus door 2 personen gebruikt kunnen worden met dezelfde naam. Op de Aztec-code staan trouwens alleen jouw gegevens en of die wellicht eerder gescanned is, verder kan je er poortjes mee openen, maar dat hoeft niet.
Is dit niet inhoudelijk? heb ik jouw bericht niet gelezen? Maar waarom de geboortedatum WEL nodig zou zijn ( waar de topic overgaat ) heb ik van jou nog niet gehoord.
Je hebt het ook over de dagkaart en je schrijft dat er maar heel weinig in de Aztec-code staat. Met een dagkaart kun je ook zien dat de tijd waarop je mag instappen er ook op staat. Als je te vroeg het perron op wilt, zal dat niet lukken. Dat heb ik zelf meegemaakt. Via de Aztec-code is prima bekend wanneer en hoelaat je reist.
De data die wij tijdens controle te zien krijgen is maar heel erg beperkt. Zo zien we het traject, dag van de geldigheid, het type ticket en het tijdstip van de laatste controle. Verder is een code niet ongeldig te maken en er is weinig controle mogelijke wat betreft de backoffice. Een e-ticket is geldig op de datum die op het ticket staat, maar een e-ticket zonder datum is geen succes. Die kun je bij paaltjes dan ook niet activeren bijvoorbeeld.
Verder lijkt mij de kwestie of er een geboortedatum opstaat meerdere kanten hebben. Ik snap de reactie van Rens. Het is echter zo dat die geboortedatum ook verwerkt wordt in de "geheime" elementen in het e-ticket, zodat het zelf maken van een e-ticket onmogelijk wordt gemaakt. Verder is de geboortedatum ook erg handig voor de leeftijdgebonden e-tickets (zoals bijvoorbeeld een railrunner). Overigens wordt ook je identiteit vastgesteld bij controle en dan zul je toch echt je identiteitsbewijs moeten laten zien met daarop al je gegevens.
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer.
Wat de NS doet met de gegevens kun je terugvinden in de voorwaarden:
Bij aanschaf van een e-ticket gaat u akkoord met de voorwaarden die daarvoor worden gesteld. Als u het niet eens bent met die voorwaarden, kunt u beter geen e-ticket kopen, maar een ander vervoersbewijs wat wel bij u past.
Verder lijkt mij de kwestie of er een geboortedatum opstaat meerdere kanten hebben. Ik snap de reactie van Rens. Het is echter zo dat die geboortedatum ook verwerkt wordt in de "geheime" elementen in het e-ticket, zodat het zelf maken van een e-ticket onmogelijk wordt gemaakt. Verder is de geboortedatum ook erg handig voor de leeftijdgebonden e-tickets (zoals bijvoorbeeld een railrunner). Overigens wordt ook je identiteit vastgesteld bij controle en dan zul je toch echt je identiteitsbewijs moeten laten zien met daarop al je gegevens.
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer.
Wat de NS doet met de gegevens kun je terugvinden in de voorwaarden:
4. Gegevensinvoert.b.v. E-ticket
4.1 De gegevens die bij de aanschaf van een E-ticket worden ingevoerd zullen voor het uitvoeren van de overeenkomst gebruikt worden. Onder het uitvoeren van de overeenkomst wordt verstaan: de aanschaf, de elektronische verzending, de controle van het e-ticket en de eventuele afhandeling van vragen door NS Klantenservice.
Tevens kunnen de ingevoerde gegevens gebruikt worden om u te voorzien van informatie en aanbiedingen (van NS en haar dochtermaatschappijen), voor het monitoren c.q. onderzoeken van het product ter verbetering van het product en kunnen er, op incidentele basis vragen gesteld worden aan degene die het E-ticket besteld heeft. NS hanteert hierbij de wettelijke regels ter bescherming van uw privacy
Bij aanschaf van een e-ticket gaat u akkoord met de voorwaarden die daarvoor worden gesteld. Als u het niet eens bent met die voorwaarden, kunt u beter geen e-ticket kopen, maar een ander vervoersbewijs wat wel bij u past.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.