beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
Grappig dat nu iedereen uw voor- en achternaam (en die van uw vrouw) weet in Nederland, aangezien dit forum openbaar is. Over willekeurig omgaan met het woord ‘privacy’....
Reputatie 7
Badge +3
Op diezelfde gedachte kwam ik gister ook. Google nu maar eens op zijn naam, dan vind je dus dit topic :8
Reputatie 2
U bagatelliseerd de data schromelijk.
Elk e-ticket heeft een uniek nummer, dus twee tickets met hetzelfde nummer worden bij controle ontdekt.
Dat unieke nummer is feitelijk al voldoende en de rest is extra.
Traject, dag van geldigheid en tijdstip van laatste controle, dat is nogal wat.
Met die gegevens kan iemand anders met hetzelfde kaartje die al niet gebruiken.
Want als deze gecontoleerd wordt vlak na de vorige op het andere kaartje valt deze door de mand.
Is deze op de terugweg natuurlijk ook. De tweede en eerste controle moeten niet in strijd met elkaar zijn.
Bij het poortje wordt een kruidvat ticket ook geactiveerd, met de Aztec-code gekoppeld aan de server kan dat natuurlijk ook.
Niet bij paaltjes te activeren?
Een paaltje herkent de dag dat de ticket geldig is, de volgende dag werkt het poortjhe niet meer.
Als ik een dagkaart heb kan ik niet tevroeg op het perron.
Zelfs een paaltje weet al erg veel.

Controles moeten bij elkaar passen, dezelfde dag en de route moeten reëel zijn.
Op een andere dag kom je al helemaal het perron niet op, laat staan reizen.
Al zonder naam kan er al heel erg weinig!!!
Het zal ook zonder veel moeite erg eenvoudig zo gemaakt kunnen worden dat zelfs een datum niet hoeft.
Als een e-ticket gescant wordt door de controleur of een poortje wordt de Aztec-code gelezen en deze wordt gekoppeld op de server met de andere data.
Op de server is betrekkelijk eenvoudig in te stellen dat deze zo gauw als deze gescant wordt geactiveerd is. Bij de volgende scan zal op de server een datum van geldigheid te vinden zijn.
Wat met een chip kan, kan ook via Aztec-code en server.
Een poortje weet niets, nu al bepaald de server of een kaartje geldig is of niet en doet het poortje open. Behoorlijk eenvoudig kan de server opslaan dat een kaartje gebruikt wordt en deze activeren. Precies zo als bij een kaartje met chip.
Zo kan een poortje via de server de toegang al weigeren als het ticketnummer al gebruikt is. Met daarbovenop nog de gegevens van het traject en de gegevens van andere controles kan een kaartje werken zonder naam en zonnder datum.
Dus zonder naam en zonder datum zou prima kunnen, laat staan daarbovenop nogeens de geboortedatum.
In het komt het erop neer dat een kaartje met een chip niet meer zou hoeven kunnen dan een geprinte versie of een app.
Via de server heeft het dezelfde mogelijkheden.

Hoewel een naam en datum dus overbodig zijn en deze ook verwijderd zouden kunnen worden, gaat deze topic over de geboortedatum.

Een geboortedatum is volgens u nodig om te voorkomen dat iemand zelf zo'n e-ticket maakt?
Graag zou ik van u een excemplaar zien dat iemand zelf heeft gemaakt. Dat is onzin!
Alleen al het unieke nummer kan deze niet gebruiken, want dan valt hij door de mand. Elk ander nummer is of ook al in gebruik of niet geldig.
Dus bij het unieke nummer strand de poging al.
Ook een naamloos, datumloos kaartje kan noiet zelf gemaakt worden, want de vervalser heeft geen nummer.
Dat nummer kan eenvoudig gelezen worden door elk poortje en/of conducteur en dan strand de vervalser.
Met naam en datum wordt het nog onmogelijker.
Bij het veranderen van de naam en datum moet deze verschrikkelijk veel werk doen, als dat al mogelijk is. Ik wil wel beweren dat dit niet mogelijk is.

Bij het namaken van een e-ticket spelen datum en naam al bijna geen rol door het unieke nummer en de geboortedatum dus al helemaal niet!
Bij leeftijdsgebonden kaartjes kun je gewoon hun id vragen en die hebben ze altijd bij zich. Zo doen we dat ook al jaren bij drank, de bisoscoop, atracties, enzofoort, enzofoort.

U schrijft:"
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer."
Juist, dus namaken of kopiëren is onmogelijk, je krijgt hetzelfde nummer en de ene is illegaal en deze zal door de mand vallen.
Daarmee bevestigd u al het bovenstaande... alleen het nummer is al voldoende! Naam en datum zijn overbodig, laat staan de geboortedatum.

Wat de NS en/of Facebook of een bank doet met de gegevens hebben ze inderdaad ergens gepubliceerd, maar of dat veel waarde heeft zien me regelmatig. Gegevens van miljoenen ligt regelmatig op straat. Zelfs bij organisaties die vele malen groter zijn dan de NS. ik moet toegeven dat ik de NS en al haar medewerkers ook niet vertrouw op hun blauwe ogen, laat staan hackers.

Dat er alternatieven zijn voor de e-ticket doet niets af van het feit dat de NS onnodig belangrijke persoonsgegevens vraagt die nergens voor nodig zijn.
Volstrekt onnodig inbreuk doet op ieders privacy!
Alternatieven doen daar helemaal niets aan af!
Het is bij wet verboden!

Het gaat niet om mijn geboortedatum, het gaat erom dat de geboortedatum één van de weinige gegevens is die niet eenvoudig te vinden zijn. De geboortedatum kan een heel belangrijke pointer zijn in de database van bedrijven die handelen in klantgegevens en van kwaadwillenden.
Deze onnodig te grabbel gooien is onzinnig.
Maar ik heb bij de NS een klacht ingediend en als de reactie zodanig is als de uwe kan ik daarop verdere stappen ondernemen.
In het bovenstaande stuk staan zo veel foute aannames, dat het getuigd dat u geen enige vorm van vakinhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp. U probeert uw mening te forceren op andere personen met valse aannames en slechte argumenten. Ik ga er verder ook geen tijd en moeite meer insteken - ik en een aantal mensen voor mij hebben het een en ander proberen uit te leggen, maar u wilt het toch niet horen en bent alleen geïnteresseerd in uzelf..
U heeft een klacht ingediend en dat is op dit moment alles wat u kan doen. Met verdere stappen wens ik u veel succes, maar ik zou me de moeite besparen.
Zie je wel, deze zogenaamde ICT’er met zijn vakkennis van Aztec-code die zogenaamd alles weet van de NS en deze code, doe toch eens ff normaal man. Ontelbare drogredenen gewoon, volgens mij moet je weer ff terug naar de middelbare school om te leren hoe je een betoog moet schrijven o.i.d.
Trouwens, ga toch bij de ICT afdeling van de NS werken joh, kan me niet voorstellen dat je bakken met geld verdient als je je druk maakt om je geboortedatum op een e-ticket. ICT’ers zijn in het westen sowieso gewild.
Reputatie 2
Grappig dat nu iedereen uw voor- en achternaam (en die van uw vrouw) weet in Nederland, aangezien dit forum openbaar is. Over willekeurig omgaan met het woord ‘privacy’....
Zo naïef? Denk jij nu heus dat dat onze echte namen zijn? Hahahahaha. wake up! Misschien zou jij dat doen?
Reputatie 2
Op diezelfde gedachte kwam ik gister ook. Google nu maar eens op zijn naam, dan vind je dus dit topic :8
Nog iemand die denkt dat anderen niet slimmer zijn dan zijzelf. Natuurlijk vermeld iemand met verstand zijn echte naam niet in een forum. Dit zegt veel over jullie en daarom vinden jullie het ook geen punt als jullie namen en geboortedatum publiek worden middels een e-ticket voor een treinreisje.
Reputatie 2
In het bovenstaande stuk staan zo veel foute aannames, dat het getuigd dat u geen enige vorm van vakinhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp. U probeert uw mening te forceren op andere personen met valse aannames en slechte argumenten. Ik ga er verder ook geen tijd en moeite meer insteken - ik en een aantal mensen voor mij hebben het een en ander proberen uit te leggen, maar u wilt het toch niet horen en bent alleen geïnteresseerd in uzelf..
U heeft een klacht ingediend en dat is op dit moment alles wat u kan doen. Met verdere stappen wens ik u veel succes, maar ik zou me de moeite besparen.

Als u foute aannames ziet... welke dan?
En welke slechte argumenten?
Ik ben reuze benieuwd naar uw antwoord, maar ik betwijfel of u ook maar iets kunt noemen.
Ik wacht op uw antwoorden... welke foute aannames en welke slechte argumenten?
Dat jij ze zelf niet kan spotten zegt genoeg over jou.
Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten. Momenteel is er praktisch geen contact met de backoffice en kunnen e-tickets gebruikt én gecontroleerd worden zonder enig contact met een remote systeem. Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij. De kans op succes om een ticket voor meerdere personen die elkaar kennen te gebruiken is dan erg klein.

Tickets voorzien van een uniek ID, in- en uitcheckbaar maken en bij controle tegen een database praten zou veel meer problemen op kunnen lossen, waaronder het kunnen blokkeren van tickets in gevallen waarbij klanten nu te horen krijgen dat geld terug niet mogelijk is want mogelijke fraude. Maar het vraagt een investering in de techniek.
Reputatie 2
Zie je wel, deze zogenaamde ICT’er met zijn vakkennis van Aztec-code die zogenaamd alles weet van de NS en deze code, doe toch eens ff normaal man. Ontelbare drogredenen gewoon, volgens mij moet je weer ff terug naar de middelbare school om te leren hoe je een betoog moet schrijven o.i.d.
Noem de drogredenen dan en waarom het drogredenen zijn.
Of roep je maar weer eens wat?
Ik ben benieuwd, maar ik weet wel zeker dat je geen idee hebt!!!
Ik wacht graag op je antwoord... welke drogredenen?
Deze discussie is zo kansloos, mensen reageren waarvoor de geboortedatum bedoeld is, vervolgens reageer jij met ‘ja maar dat klopt niet want dit dat’ en als men andere argumenten erbij gooit zeg je ‘ja klopt niet, slaat nergens op’, zelfs als het geldige argumenten zijn in tegenstelling tot de drogredenen van jou
Oke, laat ik ff al je dingen herlezen en elk drogreden eruit halen
Verder lijkt mij de kwestie of er een geboortedatum opstaat meerdere kanten hebben. Ik snap de reactie van Rens. Het is echter zo dat die geboortedatum ook verwerkt wordt in de "geheime" elementen in het e-ticket, zodat het zelf maken van een e-ticket onmogelijk wordt gemaakt.
De waarde van dat hele watermerk is al vaker nihil gebleken, de data in de Aztec-code is degelijk versleuteld en daar komt geen geboortedatum in de beveiliging voor. Dat is gewoon UIC 918.
Oke nee, daar heb ik geen tijd voor, geef maar de volgens jou meest inhoudelijk sterke reactie die je gegeven hebt, dan zal je zien dat daar zelfs drogredenen in zitten.
Over het algemeen zie ik vooral valse aannames, onjuiste vergelijkingen, onjuiste oorzaak-gevolg relaties en nog wat op niks gebaseerde argumenten
Reputatie 2
Slidestops Medewerker Veiligheid en Service NS schreef het zelf al... als twee mensen met dezelfde naam op hetzelfde traject reizen hebben ze allebei een e-ticket nodig met een ander nummer.
Met hetzelfde nummer... gekopieerd vallen ze door de mand.
Dussss... het nummer alleen al is voldoende.
Zelf een nummer bedenken en dan op een kopie zetten zal niet lukken, dan val je ook door de mand.
Dussss... het nummer alleen al is voldoende.

Daarvoor hoef je geen kennis te hebben van Aztec-codes en geen ICT-er te zijn, dat snapt een kind... tenminste die van mij wel.
Dat is het hele concept achter de eenmalige OV-chipkaart, dat ding heeft een tag ID en dat is een unieke waarde. Zou je zelf een uniek id op een e-ticket printen, dan zal bij incheck en controle direct blijken dat het nummer niet matcht met wat in de backoffice staat. Ticket ongeldig en dus geen geldig vvb.
Reputatie 2
Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten.
De ticket HEBBEN een uniek ID!!!
Twee mensen met dezelfde naam op hetzelfde traject met hetzelfde ticket, vallen door de mand door het ticketnummer, die is uniek! Dat gaf zelfs Slidestops Medewerker Veiligheid en Service NS zojuist ( allicht onbedoeld ) toe. Zelf een nummer bedenken zal ook niet werken, dit unieke nummer op elke e-ticket bestaat al en is voldoende.
Reputatie 2
Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij. De kans op succes om een ticket voor meerdere personen die elkaar kennen te gebruiken is dan erg klein.
Kun jij 20 dezelfde personen vinden met dezelfde voorletters en achternaam?
Die bovendien hetzelfde traject willen reizen?
Al zou jij ze vinden... ELK TICKET HEEFT ZIJN EIGEN UNIEKE NUMMER!!!
Zelfs Slidestops Medewerker Veiligheid en Service NS schreef in bijdrage 75 dat twee personen met dezelfde naam NIET met hetzelfde nummer kunnen reizen. Laat staan 20
Reputatie 2
Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten. Momenteel is er praktisch geen contact met de backoffice en kunnen e-tickets gebruikt én gecontroleerd worden zonder enig contact met een remote systeem. Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij. De kans op succes om een ticket voor meerdere personen die elkaar kennen te gebruiken is dan erg klein.

Tickets voorzien van een uniek ID, in- en uitcheckbaar maken en bij controle tegen een database praten zou veel meer problemen op kunnen lossen, waaronder het kunnen blokkeren van tickets in gevallen waarbij klanten nu te horen krijgen dat geld terug niet mogelijk is want mogelijke fraude. Maar het vraagt een investering in de techniek.
Uniek ID bestaat dus al, elk ticket heeft een uniek nummer en via de Aztec-code kan het poortje of de conducteur kan via verbinding met een server alles bijgehouden worden en zelfs geactiveerd worden.
Reputatie 2
Oke nee, daar heb ik geen tijd voor, geef maar de volgens jou meest inhoudelijk sterke reactie die je gegeven hebt, dan zal je zien dat daar zelfs drogredenen in zitten.
Ja, ja, je kunt dus niets vinden. Je weet helemaal niets en roept maar wat.
Een persoon aanvallen is eenvoudiger dan een standpunt.
Reputatie 2
Over het algemeen zie ik vooral valse aannames, onjuiste vergelijkingen, onjuiste oorzaak-gevolg relaties en nog wat op niks gebaseerde argumenten
Maar je kunt er geen eentje noemen... laat staan allemaal, je roept maar wat.
Iets onjuist noemen of zelfs vals, maar dat dan niet kunnen uitleggen... je roept maar wat.
Reputatie 2
Dat is het hele concept achter de eenmalige OV-chipkaart, dat ding heeft een tag ID en dat is een unieke waarde. Zou je zelf een uniek id op een e-ticket printen, dan zal bij incheck en controle direct blijken dat het nummer niet matcht met wat in de backoffice staat. Ticket ongeldig en dus geen geldig vvb.
Je hebt geen chip nodig om een ID te hebben op elke e-ticket staat een uniek nummer en zelfs de NS medewerker geeft toe in bijdrage 75 dat alleen daarmee er geen 2 personen met hetzelfde e-ticket kunnen reizen. Precies hetzelfde als met een chipkaart.

Reageer