Railrunner 1e klas: NS-ers kennen de voorwaarden niet

  • 8 September 2023
  • 3 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

Ik sprak vandaag iemand die me vertelde dat hij met kleinkinderen op stap was geweest. Hij heeft zelf keuzedagen 1e klas en zijn kleinkinderen reisden met Railrunners. 

Hij had van te voren met NS gebeld en daar te horen gekregen dat Railrunners alleen in de 2e klas geldig zijn. Ook in de trein nagevraagd en de Hc had hetzelfde gezegd: Railrunners alleen in de 2e klas geldig. Omdat ik me kon herinneren dat sinds jaar en dag Railrunners in dezelfde klas geldig zijn als het vervoerbewijs van de begeleider van 18 jaar of ouder toch maar even gecheckt op de pagina https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

Dat bleek dus niet veranderd te zijn. Maar het kan wel duidelijker vermeld worden op de website. Tekstvoorstel: “Kinderen reizen in dezelfde klasse als de volwassen begeleider van 18 jaar of ouder.”

Misschien nog een keer onder de aandacht brengen van het personeel dat informatie verstrekt.


3 reacties

Badge +3

Ja, onder begeleiding van een volwassene mag je met een Railrunner gewoon 1e klas (en zonder begeleider zelfstandig in de 2e klas).

Met Kids Vrij moet er altijd een begeleider zijn, die moet dan 12+ zijn ongeacht de reisklasse.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een volgende reis is hij nu bewapend met de website over de Railrunner om controlerend personeel van repliek te kunnen dienen. Een beetje treurig dat dat nodig is.

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur had dit moeten weten, het is redelijk elementair. Railrunners zijn geldig in de eerste klas als de begeleider een geldig eerste klas vervoersbewijs heeft. Dat geldt ook voor Kidsvrij-abonnementen. 

Alleen reizen met Kidsvrij mag niet, ook niet in de tweede klas. Met een Railrunner mag dat wel, maar alleen in de tweede klas. Bij een kind van elf kan dat best goed gaan. Formeel mag het kind vanaf vier jaar zelfstandig reizen met een Railrunnerkaartje in de tweede klas, maar kan me niet goed voorstellen dat ouders dat laten gebeuren.

Reageer