beantwoord

reizen in de spits met een ns daluren kortingskaartje

  • 27 August 2023
  • 13 reacties
  • 441 Bekeken

Ik heb een e-ticket samenreis kortingskaartje dal en door omstandigheden moet ik inchecken en reizen na 16.00 uur. Kan ik een aanvullend kaartje kopen, een supplement?

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 August 2023, 15:16

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi elsstra en welkom bij onze Community.

Helaas is dit niet mogelijk :(.

Nee, dit ticket is in de spits niet geldig. Als u in de spits moet reizen zult u een kaartje tegen vol tarief moeten kopen.

Maar ik heb al een deel van de reis betaald, wel met korting maar wel 60% van de ritprijs al betaald. Kan ik dan geen aanvullend kaartje kopen op het station of in mijn app? Het kan iedereen overkomen dat ie toch net na 16.00 op het station is om in te checken, maar niet wil of kan wachten tot na 18.30 uur!

 

Badge +3

Nee, er zijn geen supplementen en Samenreiskorting is niet geldig bij vertrek in de spits, óók niet als je het op een ov-chipkaart zou laden, of aan zetten in de app.

Je hebt gewoon een ticket met beperkende voorwaarden, en die kun je niet veranderen door er iets bij te kopen (als dat al zou kunnen).

Als je een voltarief kaartje voor dezelfde datum, op dezelfde naam en hetzelfde traject koopt is er een kans dat de Klantenservice iets voor je kan betekenen.

Maar ik heb al een deel van de reis betaald, wel met korting maar wel 60% van de ritprijs al betaald. Kan ik dan geen aanvullend kaartje kopen op het station of in mijn app? Het kan iedereen overkomen dat ie toch net na 16.00 op het station is om in te checken, maar niet wil of kan wachten tot na 18.30 uur!

Het antwoord blijft toch echt nee. Als u dit risico niet wil lopen moet u maar samenreizen met gebruikmaking uw OV-chipkaart. Dan bepaalt het poortje pas op het moment van inchecken of u met korting reist of vol betaalt.

Badge +3

Als je een ov-chipkaart hebt (of een anonieme van iemand kunt lenen) heb je heel dat gedoe met e-tickets niet.

Want wat als degene met wie je mee wil reizen niet komt opdagen of ziek wordt? Dan heb je alsnog niets aan je e-ticket.

Reputatie 5

Het kan iedereen overkomen dat ie toch net na 16.00 op het station is om in te checken, maar niet wil of kan wachten tot na 18.30 uur!

Ja, dat kan iedereen (inclusief mijzelf) overkomen. Daarom koop ik dus nooit van tevoren een binnenlands (daluren) e-ticket, want de tickets zijn niet te wijzigen of annuleren. 

Advies voor de volgende keer dus een OV-chipkaart gebruiken of kort voor vertrek een e-ticket kopen via de app.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het samenreiskaartje nog niet gedownload hebt, dan zou je telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact kunnen opnemen met NS klantenservice.

E-tickets kunnen niet ingecheckt worden, dat is de reden dat je in de spits niet met dat kaartje in de trein mag zijn. Er is geen controle hoe laat iemand ingestapt is. Lees in het vervolg de voorwaarden als je iets aanschaft.

Reputatie 7
Badge +3

E-tickets kunnen niet ingecheckt worden, dat is de reden dat je in de spits niet met dat kaartje in de trein mag zijn. Er is geen controle hoe laat iemand ingestapt is. Lees in het vervolg de voorwaarden als je iets aanschaft.

Volgens mij begrijps TS dit wel en was het plan ook om tijdens de daluren te reizen maar moet nu door omstandagheden tijdens de spits gaan reizen. Misschien wil de klantenservice uit coulance het Samenreisticket terug betalen als TS kan aantonen zowel een Samenreisticket als een vol tarief ticket te hebben voor dezelfde dag. 

Reputatie 7
Badge +3

E-tickets kunnen niet ingecheckt worden, dat is de reden dat je in de spits niet met dat kaartje in de trein mag zijn. Er is geen controle hoe laat iemand ingestapt is. Lees in het vervolg de voorwaarden als je iets aanschaft.

Volgens mij begrijps TS dit wel en was het plan ook om tijdens de daluren te reizen maar moet nu door omstandagheden tijdens de spits gaan reizen. Misschien wil de klantenservice uit coulance het Samenreisticket terug betalen als TS kan aantonen zowel een Samenreisticket als een vol tarief ticket te hebben voor dezelfde dag. 

Met een samenreiskaartje kom je in de spits waarschijnlijk niet eens door het poortje.

Mocht het voor vandaag bedoeld zijn: Vandaag mag je de hele dag met het kaartje in de trein zijn.

Reputatie 5

 Vandaag mag je de hele dag met het kaartje in de trein zijn.

over 20 minuten zou die avondspits dan alweer voorbij zijn

Reputatie 7
Badge +1

 Vandaag mag je de hele dag met het kaartje in de trein zijn.

over 20 minuten zou die avondspits dan alweer voorbij zijn

Gaat natuurlijk niet over vandaag. Er is helemaal geen spits op zondag.

Reputatie 7
Badge +3

 Vandaag mag je de hele dag met het kaartje in de trein zijn.

over 20 minuten zou die avondspits dan alweer voorbij zijn

Gaat natuurlijk niet over vandaag. Er is helemaal geen spits op zondag.

En toch zijn er mensen die vragen of de spitstijden ook in het weekend gelden.

Reageer